Gå til innhold

Folk som retter på andre sine skrivefeil.


ExpectoPatronum

Anbefalte innlegg

Nå er ikke dette en nynorsk-tråd, men jeg må bare spørre: Hvordan er det mulig å ikke skjønne nynorsk..?

Jeg snakker en dialekt som ofte anses som nynorsknær, men jeg må innrømme at det er mange enkeltord på nynorsk jeg rett og slett ikke har kontroll på.

Anonymous poster hash: 2bdce...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakker en dialekt som ofte anses som nynorsknær, men jeg må innrømme at det er mange enkeltord på nynorsk jeg rett og slett ikke har kontroll på.

Anonymous poster hash: 2bdce...16e

Det er for så vidt greit; tror det er sånn for alle noen ganger.

Men brukeren jeg siterte sier at vedkommende ikke skjønner noen ting. Det jeg ble nysgjerrig på hvordan gikk an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk som "ikke forstår noenting" når de leser nynorsk, er enten sta eller litt trege, tror jeg.



Anonymous poster hash: 2bdce...16e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette en nynorsk-tråd, men jeg må bare spørre: Hvordan er det mulig å ikke skjønne nynorsk..?

Klarer nok til en viss grad å forstå nynorsk, om jeg prøver hardt nok. Men har ikke helt forstått hva vi skal med et sidemål, når de aller fleste har lært seg rettskrivning og lesing på bokmål. Har til dags dato ikke hatt bruk for nynorsken, annet enn på forumet. Jeg er nordlending, og mye i nynorsken kan sammenlignes. Ikke like mye som de fra Hordaland, da kanskje. Det handler mer om min irritasjon på nynorsken, at jeg nekter å forstå.

Nå skal det sies at jeg ikke prøver å ''hate på'' de som velger å skrive på nynorsk - jeg bare syns det er høyst unødvendig. Men det er meg om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helvete da. I Sveits har de fire offisielle språk, noen av dem totalt uforståelige. Slutt med sutringa, nynorsk er kult!



Anonymous poster hash: a9a70...184
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helvete da. I Sveits har de fire offisielle språk, noen av dem totalt uforståelige. Slutt med sutringa, nynorsk er kult!

Anonymous poster hash: a9a70...184

I helvete da. I Sveits har de fire offisielle språk, noen av dem totalt uforståelige. Slutt med sutringa, nynorsk er kult!

Anonymous poster hash: a9a70...184

De har da ikke fire versjoner av det samme språket!

Anonymous poster hash: 946a7...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer nok til en viss grad å forstå nynorsk, om jeg prøver hardt nok. Men har ikke helt forstått hva vi skal med et sidemål, når de aller fleste har lært seg rettskrivning og lesing på bokmål. Har til dags dato ikke hatt bruk for nynorsken, annet enn på forumet. Jeg er nordlending, og mye i nynorsken kan sammenlignes. Ikke like mye som de fra Hordaland, da kanskje. Det handler mer om min irritasjon på nynorsken, at jeg nekter å forstå.

Nå skal det sies at jeg ikke prøver å ''hate på'' de som velger å skrive på nynorsk - jeg bare syns det er høyst unødvendig. Men det er meg om det.

Jeg tror at grunnen til at mange har et slikt forhold til nynorsk, er fordi vi ikke begynner å ha det som fag før i 9. Klasse, og man har som oftest ikke lest så mye nynorsk før da.

Hadde man begynt med det før, hadde nok folk flest sett annerledes på det. Det er rett og slett -uvant-. Jeg har heller ikke hatt noe bruk for det (enda), men synes det er et pent skriftspråk.

For at man skal kunne se annerledes på det, og lettere lære det; bør det innføres som fag tidligere. Jeg er absolutt ikke for at det fjernes :) Eventuelt at det er valgfritt frem til det skjer.

Beklager avsporing :)

Edit: Mobilfeil

Endret av Dreamdrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke om folk som retter skrivefeil

0553b3287e1266ffe6821eb37222044516767c81

Min tanke om folk som skriver masse feil:

tumblr_mgw8aiF9xG1s0iq6ko1_500.jpg

Anonymous poster hash: 3081c...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at folk ikke skal kunne kommentere skrivefeil! Det er så utrolig mange skrivefeil som blir gjort. Det er vel stort sett voksne folk her inne, og når de fortsatt ikke vet forskjellen på "å" eller "og", og har orddelingsfeil, så synes jeg det er på sin plass å påpeke, det kan føre til at man tenker mer over det, noe som er bra. Hvis man skal godta alles feil hele tiden, hvordan skal det gå da. Alt med måte selvsagt, enkelte ganger passer det ikke. Konstruktiv kritikk må alle tåle :)Jeg blir glad om noen påpeker mine, siden jeg selv er utrolig bevisst på dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at folk ikke skal kunne kommentere skrivefeil! Det er så utrolig mange skrivefeil som blir gjort. Det er vel stort sett voksne folk her inne, og når de fortsatt ikke vet forskjellen på "å" eller "og", og har orddelingsfeil, så synes jeg det er på sin plass å påpeke, det kan føre til at man tenker mer over det, noe som er bra. Hvis man skal godta alles feil hele tiden, hvordan skal det gå da. Alt med måte selvsagt, enkelte ganger passer det ikke. Konstruktiv kritikk må alle tåle :)Jeg blir glad om noen påpeker mine, siden jeg selv er utrolig bevisst på dette :)

Og du mener det også det er greit å si til folk som er lam og sitter i rullestol at de bare bør ta seg sammen og være bevist på at de er skal gå?

Mange har dysleksi da hjelper det ikke alltid med bevissthet og besserwissere som må påpeke skrivefeil.

Anonymous poster hash: e5972...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at folk ikke skal kunne kommentere skrivefeil! Det er så utrolig mange skrivefeil som blir gjort. Det er vel stort sett voksne folk her inne, og når de fortsatt ikke vet forskjellen på "å" eller "og", og har orddelingsfeil, så synes jeg det er på sin plass å påpeke, det kan føre til at man tenker mer over det, noe som er bra. Hvis man skal godta alles feil hele tiden, hvordan skal det gå da. Alt med måte selvsagt, enkelte ganger passer det ikke. Konstruktiv kritikk må alle tåle :)Jeg blir glad om noen påpeker mine, siden jeg selv er utrolig bevisst på dette :)

Når synes du det passer med retting av skrivefeil, da? Det fører kun til avsporinger, og er så dørgende kjedelig å lese at det kan ta livet av en tråd med godt potensiale.

Hvis jeg åpner en tråd som heter "marsipan kake", så forventer jeg å lese en problemstilling og svar om marsipankake, og ikke noen smarte bemerkninger om overskriften. Jeg synes ikke brukere med skrivefeil må finne seg i konstruktiv kritikk i det hele tatt, og jeg synes heller ikke at resten av oss må finne oss i å lese andres avsporinger om skrivefeil. Klart det kan være slitsomt å lese innlegg med dårlig språk, men den som skrev det vil sikkert likevel ha innspill på argumentene sine, ikke språket.

Jeg tror aldri jeg har lest en korrigering av skrivefeil på dette forumet som har tilført tråden noe som helst.

Hvordan det skal gå om vi godtar andres skrivefeil? Vi kan få debatter som handler om saken trådstarteren vil diskutere, og ikke om språk. Med mindre innlegget er totalt uleselig, så får vi nesten tåle at folk har ulike forutsetninger, synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vet forskjellen på "å" eller "og"

Forskjellen på noe ELLER noe annet?

Anonymous poster hash: 946a7...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tanke om folk som skriver masse feil:

tumblr_mgw8aiF9xG1s0iq6ko1_500.jpg

Anonymous poster hash: 3081c...4b2

Merker selv jeg blir litt negativt påvirket av skrivefeil. (Ikke tydelige hastverksfeil, da.)

Synes selv det er ok å bli rettet på.

Anonymous poster hash: ef46e...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fy faan ass dere såm lissåm ikke skjønner nynårsk er sjikkli træige i nøtta ass. Kvissleis erre muli å ikke skjønne de a? Nårsk er nårsk enten den er ny eler gammal. Og å rette på anndre sine leifer er Harry og kultent gjort!

Anonymous poster hash: bfd9d...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...