Gå til innhold

Lærere som ikke har korrekt språk


kaprifolen

Anbefalte innlegg

Men du respekterer utenlandske lærere?

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

De lærerne jeg har hatt med utdannelse og/eller bakgrunn fra utlandet har i hvert fall vist langt større kunnskap om faget sitt. Det finnes garantert dårlige lærere over hele verden, og det finnes mange gode norske lærere også :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Norskundervisinga på høgskulen dreiar seg i liten grad om rettskriving. Mest didaktikk på min høgskule. Usikker på om rettskriving vert lagt vekt på i innleveringar (har ikkje så store vanskar med rettskriving sjølv), men det vil eg nesten tru. Erfaringsmessig frå mitt "kull", ser eg at dei studentane som studerar norsk stort sett har god rettskriving, medan dei som tek realfagretta utdanning ikkje er like flinke. På ei anna side er det forferdeleg mange som strevar med nynorsken av dei som har bokmål som hovudmål. Same folka argumenterar gjerne med at "eg skal ikkje jobbe i nynorskland når eg er ferdig utdanna". Javelja, men nynorsk må ein faktisk kunne som norsklærar, uansett kvar ein skal bu og jobbe, tenkjer no eg...

Sjølv skriv eg dialekt ofte på facebook, sms o.l., men ikkje elles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskundervisinga på høgskulen dreiar dreier seg i liten grad om rettskriving. Mest didaktikk på min høgskule. Usikker på om rettskriving vert lagt vekt på i innleveringar (har ikkje så store vanskar med rettskriving sjølv), men det vil eg nesten tru. Erfaringsmessig frå mitt "kull", ser eg at dei studentane som studerar studerer norsk stort sett har god rettskriving, medan dei som tek realfagretta utdanning ikkje er like flinke. På ei anna side er det forferdeleg mange som strevar strever med nynorsken av dei som har bokmål som hovudmål. Same folka argumenterar argumenterer gjerne med at "eg skal ikkje jobbe i nynorskland når eg er ferdig utdanna". Javelja, men nynorsk må ein faktisk kunne som norsklærar, uansett kvar ein skal bu og jobbe, tenkjer no eg...

Sjølv skriv eg dialekt ofte på facebook, sms o.l., men ikkje elles.

Slutt å skrive på nynorsk, det er jo åpenbart at det ikke er hovedmålet ditt.

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å skrive på nynorsk, det er jo åpenbart at det ikke er hovedmålet ditt.

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Det er det faktisk. Korrekturlas ikkje innlegget, gjer til mitt forsvar det i all kommunikasjon med elevar og foreldre. Har ikkje for vane å henge her inne på språkforumet, men ser no at det går sport i å korrigere folk som svarar på trådar om rettskriving. Finn deg ein annan hobby, kjære AB ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å skrive på nynorsk, det er jo åpenbart at det ikke er hovedmålet ditt.

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Både strevar og dreiar er da lov å skrive..? :klo: Er ikke akkurat noen racer i nynorsk selv, men den sist oppdaterte ordlisten inneholder i hvert fall de bøyingsformene av "dreie" og "streve".

Anonymous poster hash: 5436a...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg skriver nok ikke alltid korrekt på forum, men når jeg skriver i jobbsammenheng bruker jeg mer tid og jobber med språket. Viktige brev leses av flere før de sendes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å skrive på nynorsk, det er jo åpenbart at det ikke er hovedmålet ditt.

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Og om så ikke var, det står da respekt av forsøket? Skulle likt å se mer nynorsk her på forumet. Tror ikke det hadde gjort noe. Dessverre tør jeg ikke å skrive nynorsk selv, føler jeg ikke behersker det i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 1a290...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spansk lærer, eller hun som var spansk læreren min var ufattelig dårlig i alt som hadde med norsk å gjøre. Hun trodde at "mat og helse" skulle skrives "matt å helce"... Eller et annet eksempel "hånnwerk" det skulle liksom være "håndtverk".. Unnskyld meg, men det burde ikke vært lov å være lærer om man har så dårlig norsk. Ja, greit nok, hun er ikke norsk eller norsk lærer, men hun har bodd i Norge i kanskje 20år, og da burde man ha lært seg å skrive "mat" riktig ihvertfall! De gangene hun har vært vikar i norsk så har alt gått helt på trynet, og vi har endt opp med å lære henne norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spansk lærer, eller hun som var spansk læreren min var ufattelig dårlig i alt som hadde med norsk å gjøre.

Det er tydelig at norsklæreren din var omtrent like dårlig i norsk som spansklæreren.

Anonymous poster hash: bb745...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at norsklæreren din var omtrent like dårlig i norsk som spansklæreren.

Anonymous poster hash: bb745...2d4

Mobbing er en stygg ting!

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at norsklæreren din var omtrent like dårlig i norsk som spansklæreren.

Anonymous poster hash: bb745...2d4

Er du av den oppfatning at om du hadde undervist i norsk, så hadde alle elevene greide å skrive feilfritt?

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Mobbing er en stygg ting!

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Jeg tror ikke du vet hva mobbing er, basert på hva som er skrevet i tråden. Isolert sett er jeg enig med deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du vet hva mobbing er, basert på hva som er skrevet i tråden. Isolert sett er jeg enig med deg.

Selvsagt var dette håning av sedvanlig kg-klasse.

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Selvsagt var dette håning av sedvanlig kg-klasse.

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at norsklæreren din var omtrent like dårlig i norsk som spansklæreren.

Anonymous poster hash: bb745...2d4

Norsklæreren min har gjort en veldig bra jobb med tanke på at jeg sliter med dysleksi..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten forskjell på skrivefeil. Selv rettskrivingsfantaster skriver feil iblant. Et komma her, en slurvefeil der etc. Men grovere feil som "norsk lærer", hvor man mener "norsklærer", er verre.



Anonymous poster hash: eed73...211
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for persondebatt og avsporinger, samt svar til dette, det er heller ikke lov å fortsette denne persondebatten og avsporingen etter at det nylig har vært ryddet!

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke grammatiske regler for uttale. Oslo uttales av mange som Osjlo, og det er fordi sl ofte blir sj, som i slik og slå, f.eks. I en annen sosiolekt uttales det med s-lyd, ikke sj-lyd.

Ingen av delene er feil, og ingen er riktig. Vi har ikke normert talespråk i dette landet.

Er ikke regler for uttale nei, men finnes fin/dannet uttalemåte og det stikk motsatte. Eksempelet ditt faller i den siste kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke regler for uttale nei, men finnes fin/dannet uttalemåte og det stikk motsatte. Eksempelet ditt faller i den siste kategorien.

Om Osjlo er "udannet uttale" er nesten hele landet udannet.

Orslo.1_None.jpg

De lilla nålene markerer Oslo uttalt som Orslo, de gule der det uttales Oslo.(Bilde: Nordisk dialektkorpus)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Om Osjlo er "udannet uttale" er nesten hele landet udannet.

Orslo.1_None.jpg

De lilla nålene markerer Oslo uttalt som Orslo, de gule der det uttales Oslo.(Bilde: Nordisk dialektkorpus)

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...