Gå til innhold

Lærere som ikke har korrekt språk


kaprifolen

Anbefalte innlegg

Jeg synes i det store og hele det er skremmende å se hvor mange voksne som sliter med dårlig og gal skriftlig formulering og grammatikk. Det kommer så veldig tydelig frem etter at sosiale medier ble en hverdagslig ytringsarena.

Men det som skremmer meg nå er at jeg har venner som er nyutdannede LÆRERE, og har et skriftspråk pepret med feil! Norsklærere for grunnskolen som skriver "henne har mye bra litteratur", "interesant", "værre", "det skjedde i fjord"...

Altså ikke en og annen bommert eller usikkerhet, ei heller en gammel uvane, men mange, varierte og grove feil. Hvordan fungerer egentlig norskopplæringen for lærere på høyskolen? Blir man ikke korrigert for dårlig og galt språk?

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får håpe de ikke er norsklærere! :/



Anonymous poster hash: 7a8c8...64e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 50 år vil Norge være et U-land. Takket være at våre unge får så dårlig utdanning. Heja Norge!



Anonymous poster hash: 58d1e...a27
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 50 år vil Norge være et U-land. Takket være at våre unge får så dårlig utdanning. Heja Norge!

Anonymous poster hash: 58d1e...a27

Heia*

Anonymous poster hash: 984ae...69d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket trinn er det disse lærerne underviser på? Hvordan undervisningen er kommer helt an på om det er snakk om GLU 1-7 eller GLU 5-10.



Anonymous poster hash: c8176...7f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt og du har helt rett.

Det virker som de skriver i fylla mange. Kan ikke forklare det, det er litt merkelig ja. Du får rette og skrive en rød strek under alle feilene deres og returnere det :raudruss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en velkjent sak at

Får håpe de ikke er norsklærere! :/



Anonymous poster hash: 7a8c8...64e

Det er nettopp det de er.



Anonymous poster hash: 95876...299
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en velkjent sak at

Anonymous poster hash: 95876...299

Oisann, den vet jeg ikke helt hvor kommer fra.

Anonymous poster hash: 95876...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg motsier deg ikke, men det er foreløpig bare TS som har greid å formulere innlegget sitt korrekt i denne tråden.

Det sier dessverre mye om hvem som er lærernes fremste kritikere.

Anonymous poster hash: 8344e...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia*

Anonymous poster hash: 984ae...69d

Du gikk fem på, ja. Hvorfor er pedanter så utrolig dumme i hodet, egentlig?

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket trinn er det disse lærerne underviser på? Hvordan undervisningen er kommer helt an på om det er snakk om GLU 1-7 eller GLU 5-10.

Anonymous poster hash: c8176...7f0

Det er begge deler, av det jeg har fått med meg. Og flere av dem er norsklærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt og du har helt rett.

Det virker som de skriver i fylla mange. Kan ikke forklare det, det er litt merkelig ja. Du får rette og skrive en rød strek under alle feilene deres og returnere det :raudruss:

Det frister veldig!!!

Men alvorlig; hva kreves av deg som student på lærerundervisningen? Får man ikke "røde streker" når man leverer skriftlige arbeider fulle av feil? Feil man står i fare for å lære bort til ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningen er vel ofte at man ikke "gidder" å formulere seg korrekt i privat sammenheng, da er det jo ikke så viktig... Som om det skulle være utrolig slitsomt, og kreve enorme mengder hjernekapasitet å substituere en feil bokstav med en riktig en.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningen er vel ofte at man ikke "gidder" å formulere seg korrekt i privat sammenheng, da er det jo ikke så viktig... Som om det skulle være utrolig slitsomt, og kreve enorme mengder hjernekapasitet å substituere en feil bokstav med en riktig en.

+1

Eller så er unnskyldningen at de skriver på dialekt. Fordi de ikke vil virke pretensiøse.Det er nemlig ikke godtatt å være flink til å skrive i Norge. Man skal være like dårlig til alt, som det de andre er. Ellers er man redd for å bli frosset ut. Noe som også skjer.

Så mange fordummer skriftspråket sitt for å bli godtatt av venner.

Det er ikke status å bruke det man kan.

Men da husker man heller ikke det man har lært...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner deg godt og du har helt rett.

Det virker som de skriver i fylla mange. Kan ikke forklare det, det er litt merkelig ja. Du får rette og skrive en rød strek under alle feilene deres og returnere det :raudruss:

Tror problemet er at den norske AP/SV skolen i alle de år har oppfordret norske skoleunger til å bevare middelmådigheten. Det er lagt vekt på at ingen skal behøve å være spesielt flinke til noe. Det er ødeleggende for fellesskapet, og det legges med vilje ikke opp til å støtte opp om, eller sponse unger som er spesielt flinke.

Man legger heller vekt på å "få med seg" dem som ikke kan så mye,så alle skal være like middelmådige. (Ikke at man lykkes med akkurat det...Ingenting skal nemlig tilpasses den enkeltes individuelle nivå.)

Dette har vært en bevisst politikk i Norge i mange generasjoner.

Resultatet se rman på prestasjonene til elevene.

Eller,rettere sagt, de manglende prestasjonene.

Men så blir man jo heller ikke oppfordret,eller belønnet for å prestere noe i det norske samfunnet...

(Med mindre man går på ski.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ikke en og annen bommert eller usikkerhet, ei heller en gammel uvane, men mange, varierte og grove feil. Hvordan fungerer egentlig norskopplæringen for lærere på høyskolen? Blir man ikke korrigert for dårlig og galt språk?

De tar antagelig en eksamen på slutten av semesteret, der de får en karakter. Ser ikke for meg at det funker noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg motsier deg ikke, men det er foreløpig bare TS som har greid å formulere innlegget sitt korrekt i denne tråden.

Anonymous poster hash: 8344e...69d

(Det er en) Interessant observasjon. Jeg skiller gjerne mellom formelle og uformelle tekster. Uformelle tekster kan skrives på en annen måte enn de formelle. Noe av det som kjennetegner uformelle tekster, er manglende subjektstvang. Å si "får håpe de ikke er norsklærere!" vil dermed være en uformell setning.

Jeg synes det er ganske stor forskjell på å ha et par kommafeil og på skrive "fjord" for "fjor", "v'ærst" for "verst", samskrivingsfeil og og/å-feil!

Det er også mennesker som skriver korrekt norsk, men har dårlig tekstflyt og tekstbinding. De har slett ikke bedre anlegg for å være norsklærere!

Jeg tviler sterkt på at lærerne på lærerskolen sitter og retter med rødblyant. Jeg er også enig i at lista for å bli norsklærer er for lav.

Anonymous poster hash: 7a8c8...64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette har med at barn og ungdom leser mindre og mindre. Når man leser litt hver dag, får man inn språket bedre, fordi en ser riktig skrevne ord oftere enn man gjør på Internett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...