Gå til innhold

Er jeg gravid (bilde)? Og om så, hvordan ta abort?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter litt med angst her...

Tok nettopp en graviditetstest, sånn just in case, og det ser ikke bra ut.

Det virker som om jeg kanskje er gravid, noe som gir meg angst. Føler meg for ung og vil absolutt ikke ha barn med han som muligens har gjort meg gravid.

Altså, jeg kommer til å ta abort om jeg faktisk er gravid.

Kommer til å ta turen innom apoteket i morgen for å kjøpe en kvalitetstest, men vil gjerne være forberedt på hva som skal skje om jeg må ta abort, spesielt siden det bør skje så fort som mulig.

Siden jeg har null peiling på hvordan dette fungerer, har jeg noen spørsmål.

1) Steg for steg, hva gjør jeg når jeg vil ta abort? Hvem kontakter jeg?

2) Hvordan gjøre det? Og tar det lang tid?

3) Hva koster det eventuelt?

4) Hva er maksgrensen for å ta abort? Altså hvor mange måneder kan man være på vei før man blir nektet det?

Jeg setter pris på ALL hjelp og ALLE erfaringer som deles her.

Anonymous poster hash: 5f606...e0c



Anonymous poster hash: 5f606...e0c

post-37809-0-87952200-1410888682_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er gravid. Du trenger ikke kjøpe en test til på apoteket. Ring gynekologisk avdeling på nærmeste sykehus hvis du ønsker abort.



Anonymous poster hash: 45f1b...04b
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du hadde mange spørsmål. Du kan ta abort ut tolvte uke.



Anonymous poster hash: 45f1b...04b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er gravid. Du trenger ikke kjøpe en test til på apoteket. Ring gynekologisk avdeling på nærmeste sykehus hvis du ønsker abort.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

Takk for svarene dine!

Så man trenger ikke gå til fastlege eller noe?

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ser veldig positiv ut, kontakt fastlegen din, så får du svar på alt du lurer på der. grensen er forøvrig 12 uker, etter dette kan det søkes om, men bare på grunn på spesielt grunnlag.. ikke fordi DU ikke føler du kan få barn.. hvis du ikke er langt på vei, så tar du bare en pille og det befruktede egget kommer ut som en kraftigere og mer smertefull mensen.. men merk, dette er bare om du ikke er så langt på vei.. ikke ta det jeg sier med stor tro, da det jeg sier er antakelser og du må kontakte fastelege for å få riktig svar.. lykke til :hug:

Endret av crem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene dine!

Så man trenger ikke gå til fastlege eller noe?

Anonymous poster hash: 5f606...e0c

Nei.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er gravid.

1) Steg for steg, hva gjør jeg når jeg vil ta abort? Hvem kontakter jeg?

Kontakt fastlegen, så får du pratet litt og han kan henvise videre. Det er også mulig å ringe sykehuset direkte.

2) Hvordan gjøre det? Og tar det lang tid?

Kirurgisk tar noen timer, medisinsk tar et par dager fra første pille til alt er støtt ut.

3) Hva koster det eventuelt?
Gratis

4) Hva er maksgrensen for å ta abort? Altså hvor mange måneder kan man være på vei før man blir nektet det?

12 uker. Etter det må du søke med gode grunner.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er gravid.

1) Steg for steg, hva gjør jeg når jeg vil ta abort? Hvem kontakter jeg?

Kontakt fastlegen, så får du pratet litt og han kan henvise videre. Det er også mulig å ringe sykehuset direkte.

2) Hvordan gjøre det? Og tar det lang tid?

Kirurgisk tar noen timer, medisinsk tar et par dager fra første pille til alt er støtt ut.

3) Hva koster det eventuelt?

Gratis

4) Hva er maksgrensen for å ta abort? Altså hvor mange måneder kan man være på vei før man blir nektet det?

12 uker. Etter det må du søke med gode grunner.

Lykke til.

Man trenger IKKE kontakte fastlegen for å ta abort.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To streker på graviditetstest betyr postiv, som igjen betyr gravid.

For å ta abort tar du kontakt med fastlegen din, muligens direkte med sykehuset(gynekologisk avdeling) i første omgang. Abort må tas innen du er 12 uker på vei. Aborter som ønskes utført etter den tid må avgjøres i en abortnemnd.



Anonymous poster hash: 1fe14...f58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er uten tvil positiv.

Vet du når sist du hadde menstruasjon og ubeskyttet samleie?



Anonymous poster hash: c20fd...9b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsesøster på skolen (om du går på skolen) eller helsestasjon i morgen. De vil kunne gi deg råd og hjelp. Grensen fot selvbestemt abort er 12 uker.

Anonymous poster hash: 0583c...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvorfor stresser du? Du har sannsynligvis god tid til å ta abort.



Anonymous poster hash: 45f1b...04b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger IKKE kontakte fastlegen for å ta abort.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

nei, men i noen tilfeller kan det være greit å få snakket med fastlege om dette... men man MÅ nødvendigvis ikke

Endret av crem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke nettopp det jeg skrev?

Først skrev du at hun måtte kontakte fastlegen, jeg begynner å blir litt lei av at nekene her på KG henviser ungjenter til dette når de faktisk ikke må.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men, men i noen tilfeller kan det være greit å få snakket med fastlege om dette... men man MÅ nødvendigvis ikke

Jeg hadde ikke noe behov for å snakke med fastlegen. Dessuten får man tilbud om samtale med lege på sykehuset.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ser veldig positiv ut, kontakt fastlegen din, så får du svar på alt du lurer på der. grensen er forøvrig 12 uker, etter dette kan det søkes om, men bare på grunn på spesielt grunnlag.. ikke fordi DU ikke føler du kan få barn.. hvis du ikke er langt på vei, så tar du bare en pille og det befruktede egget kommer ut som en kraftigere og mer smertefull mensen.. men merk, dette er bare om du ikke er så langt på vei.. ikke ta det jeg sier med stor tro, da det jeg sier er antakelser og du må kontakte fastelege for å få riktig svar.. lykke til :hug:

Det er feil.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts men er i en lignende situasjon, og luerer på noe. Hva skjer med kroppen om man tar abort? Blir psyken svekket på noen måte? Jeg har en hektisk jobb nå og vil ikke at aborten skal påvirke den.

Anonymous poster hash: e842a...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skrev du at hun måtte kontakte fastlegen, jeg begynner å blir litt lei av at nekene her på KG henviser ungjenter til dette når de faktisk ikke må.

Anonymous poster hash: 45f1b...04b

Hvis du klarer å lese lenger enn første setning ser du at jeg skriver at hun kan ringe sykehuset direkte. Derimot vil jeg anbefale at hun kontakter fastlegen som kan gi mer informasjon og støtte enn om hun kommer direkte til en time på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...