Gå til innhold

Videoovervåket av huseier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et samboerpar som leier en sokkelleilighet. Vår inngang er på husets bakside. Innkjørselen til huset ender i huseiers dør på forsiden, før den fortsetter til vår inngang. Bare en måte å komme seg til huset altså.

Nå har huseier hengt opp overvåkningskamera som filmer hele innkjørselen. En kan ikke ta seg til huset uten å bli filmet. Dette kameraet er koblet til nettet, slik at han kan se uansett hvor i verden han er. Vi kan verken komme eller forlate hjemmet vårt uten å bli filmet. Alt vi har av besøk blir jo da også registrert. Jeg har ikke sagt noe til huseier ennå, for jeg vet ikke om jeg overreagerer eller ikke. Synes det er skikkelig ubehagelig, og føler nesten at han vil passe hva som skjer når han er bortreist.

Vi er alle voksne mennesker, og har hatt et problemfritt leieforhold i flere år nå. Har også alltid hatt en grei dialog.

Hadde du synes dette var greit?

Anonymous poster hash: 3d01b...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer dere til gode også hvis noe skjer, så lenge det er lovlig.....

Anonymous poster hash: 82cae...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet.

Om han er hjemme kan han sitte i vinduet og glo på hvem og når osv...

Anonymous poster hash: a3a65...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han satt opp skilt at det er overvåket? Hvis ikke er det ulovlig. Så lenge han filmer, og at kameraq ikke fanger opp folk utenom tomten hans, så tror jeg det er lov. Du kan sjekke med datatilsynet.



Anonymous poster hash: 9e44b...f54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Hvilke-omrader-kan-overvakes/?showContentList=true&showDetailedContentList=false&readMode=false

Privat grunn

En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Men; kameraet kan ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Du kan heller ikke overvåke andres private sfære, slik som leieboere og deres besøkende. Dersom det bor flere i huset, eller det er noen som har ditt hjem som arbeidsplass, må de selvsagt informeres om overvåkingen.

Det er vel ikke helt lov!



Anonymous poster hash: 0fc2b...b3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som beskrevet over; hvis dere ikke har mulighet til å komme dere inn i deres leilighet uten å bli filmet er dette ikke lovlig.



Anonymous poster hash: ab536...215
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...