Gå til innhold

Nav, forvirret!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei dame på 30, jobbet siden jeg var16 år, aldri navnet el noe slikt. For noen år siden ble ryggen fullstendig ødelagt. Men jeg jobbet på! Hadde et tungt fysisk arbeid.til slutt sa det stopp og jeg klarte ikke jobben jeg har mer. Mer viste at jeg hadde slitasje i ryggen samt en skjevhet i tilegg, så fant de ut at det muligens er bedrev sykdom, er under utredning enda. legen anbefalte meg og bytte jobb. Jeg er da så dårlig at kun en kontor jobb hadde fungert på prosenter. Jeg tok kontakt med NAV 1 år før ryggen tok helt knekken på meg, kjente at noe måtte gjøres, fikk beskjed om at ingenting kunne gjøres før jeg hadde vært sykmeldt et år. Da kunne fe hjelpe. Jeg ville ikke inn i nav systemet i det hele tatt! Ville bare bytte jobb egentlig. Det er dessverre ikke så enkelt, all min erfaring er ifra jobber som går ut over ryggen. Etter og ha vært sykmeldt et år, sier jobben at det ikke er noe mer de kan tilby og at hvis jeg ikke legger frem en plan om hvordan jeg skal kunne komme tilbake i jobb må jeg slutte, eller bli oppsagt. Jeg tar kontakt med nav, jeg spør om evt støtte om utdanning, derpå de svarer at penge kassa er tom for i år, men du kan prøve neste år, jeg blir anbefalt og søke AAP, jeg er ofte i kontakt med veileder fra nav, uten og få noe støtte, jeg finner ut at jeg ikke vil vente et år for og starte med kurs, men vet jeg må ha det for og komme hurtig ut igjen på jobb markedet, jeg forhørene meg med veileder på nav om hun synes dette er lurt, så får jeg et ja det synes jeg du skal gjøre!, jeg er så heldig at jeg får midler fra et familie medlem for og ta et kurs - som koster 30 000kr så gla!!!! Etter utallige avslag fra Nav på AAP , søker jeg sosial støtte, avslag der også, til slutt søker jeg dagpenger. Der får jeg avslag fordi jeg går på kurs og hovedsakelig at det er fordi saksbehandler ikke klarer og se studieprogressen, dette er et kurs som krever at man setter av 41 min pr dag, så det er fullt mulig og gå kurs el jobbe v siden av! Og de har fått info om hvor mange timer og hvor lang tid kurset er estimert til, forstår virkelig ikke problemet. Man blir straffet for og gjøre noe selv!! ?? Møtte en veileder som lo av meg og sa det var skikkelig dumt og ta kurs på egenhånd, hadde det vært gjennom nav så skulle jeg fått penge støtte i tilegg, så Hån ler han!!! Forferdelig!!! Nå går jeg på 5 med uten penger, og jeg har et barn på 3 år. Når man må vurdere om man skal spise selv for og ha nok mat til barnet sitt, da er det noe forferdelig galt i vårt rike Norge????!!! Kan virkelig ikke forstå at dette er riktig, jeg er nå fysisk og psykisk nedbrutt! Sliten. Man burde være frisk for og være syk i Norge, blir DU syk har du tapt!!

Anonymous poster hash: 7f70a...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man kunne fått penger fra nav mens man går på skole/kurs, ville vel ingen ha tatt opp studielån noensinne. Skulle alle de som ønsker en utdannelse vært sponset av andres skattepenger, ville Norge ha gått konkurs..

Aap ville nok vært det riktige for deg, ts. Hva sier legen din om avslaget der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vært under utredning for Becterew? Har du posotiv blodprøve på vevstyping?

Hvilken type jobb er det du har praksis og utdannelse fra?

Anonymous poster hash: db8ff...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslag på sosialstøtte har du fått fordi du vurderes til å ha midler til å forsørge deg selv og barnet ditt.

Kan barnet bo hos far?

Du kan søke bostøtte.

Får du lån fra Lånekassen?

Hvorfor fikk du avslag på AAP? Er det grunnet manglende dokumentasjon fra lege? Det høres svært rart ut at du liksom har fått avslag fordi du tar et nettkurs.

Anonymous poster hash: b3d6c...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jobbsøker, kurset tar 1 time av dagen, på det tidspunktet som måtte passe, det tar tid og få jobb, ergo dagpenger. Nav mener jeg ikke går under AAP.

paragraf 6-4 sier at man som hovedregel ikke har rett til dagpenger utdanning eller opplæring. Departemantet kan gi forskrifter om unntak fra denne bestemmelsen når det gjelder.

-utdanning eller opplæring utenfor normal arbeidstid.

Problem: Jeg tar et kurs som går over 2 år, norminert til et deltidsstudium. Det står at kurset tar 680 timer a 45 minutter. Nav sier: At siden man kan bestemme studieprogresjonen selv, så har man ikke rett på dagpenger. Nå er vi i September 2014, kurset avsluttes i april 2015. Med eksamensoppmell 15 mai.

Dvs jeg studerer med en progresjon på 50%

Dette må Nav ha skriftlig fra kurssted. Har pratet med de og de sier de ikke kan skrive at studieprogresjonen er 50% men at jeg oppgir at jeg studerer med en progresjon på 50%, derfor må jeg avslutte kurs for og få dagpenger.

Graden av kurstid vil jeg annta er så liten at jeg ville få problemer med og få lån i lånekassa. Men skal høre med dem. Bor for meg selv. Ang bostøtte har jeg tjent for mye før til og ha krav på det.



Anonymous poster hash: 759c5...0c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...