Gå til innhold

Kan man sette små bord og stoler på fortauet foran huset?


Ungoliant

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om man har lov til å sette små cafe-bord og stoler, eller en potteplante inntil huset på fortauet. Jeg mangler nemlig balkong, og sola står fint på veggen mesteparten av dagen. Må man søke om tillatelse? Kan man få bot? Søppelkassene står jo allerede på fortauet litt lengere bort, og trappa til huset går litt ut i fortauet., så jeg regner ikke med at det vil være i veien for fotgjengere.

Illustrasjon av fortauet med cafebord, to stoler og en plante.

2vseweh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du bor i en by eller et tettsted er dette ikke lov. På samme måte som det ikke er lov å sette reklamskilt ut på fortauene. Inndragning og bot er reaksjonsformen.

Anonymous poster hash: 65c81...02a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette ting permanent på fortauet uten tilatelse, spesielt ikke så nær et hjørne. Hvis fortauet er veldig bredt kan du ta med deg en stol ut når det er fint vær, men hvis fortauet er smalere ann at det er mulig for to barnevogner å passere hverandre er det for smalt. Hvis du sitter inntil trappa slik at du med stolen ikke stikker ut mer enn trappa er det mer akseptabelt.

Hvis du bor i en by er det også tvilsomt om du får beholde ting du setter ut på fortauet lenge før noen tar det.



Anonymous poster hash: efec1...5e7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Fortauet er et offentlig sted, og det er ikke lov å sette ut noe som kan hindre ferdselen på offentlige steder. Det er heller ikke lov å "privatisere" allmennhetens eiendom på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke permanent, men du kan ta med deg en stol ut og sitte der, så lenge du ikke hindrer fotgjengertrafikken, og tar stolen med deg inn igjen når du går inn. En potteplante ved trappa antar jeg dog kan få lov til å stå.

Anonymous poster hash: 75700...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være forberedt på at det du setter ut er borte innen en uke.

Anonymous poster hash: 5b653...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...