Gå til innhold

Dere gniere, hvordan holder dere ut?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sånn av natur. Vil ikke si at jeg er gnien, men er flink til å prioritere riktig og sette grenser for meg selv. Kan ofte finne på at jeg spontant skal kjøpe noe også stopper jeg meg selv rett før og spør meg selv "trenger jeg virkelig dette?"

Noen ganger er det en plage for jeg stopper meg selv fra å kjøpe nødvendige ting som nye sko f.eks. Jeg har jo sko fra før (som er slitte og bør byttes ut) så da er det en stemme i meg som sier at det er tullete å kjøpe nye.

Vi har ganske mye penger disponibelt på en separat konto så jeg har råd til nesten hva jeg vil, men samtidig vet jeg at flere hundre tusen kan forsvinne fort hvis man først begynner å bruke de. Det er mye penger, men ikke om man bruker uten å tenke.

Anonymous poster hash: 01a7a...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frem til i fjor var jeg en kronisk sløser. Uansett hvor mye jeg tjente, brukte jeg opp omtrent hvert øre uten å spare. I fjor var det som om et lys gikk opp for meg, og jeg la om umiddelbart. Jeg lagde meg et skjema i excel der jeg førte inn alt jeg fikk inn av penger, alt jeg brukte, og potensielt sparebeløp. Hver gang jeg brukte penger førte jeg det inn i skjemaet, og sparebeløpet ble automatisk redusert tilsvarende. Det ble utrolig lett å la være å bruke penger, ved å tenke på det krympende sparebeløpet. Som student sparer jeg nå mer enn jeg noensinne klarte med fulltidsjobb... Akkurat det er litt frustrende, å vite at jeg hadde kunne kjøpt egen bolig for flere år siden om jeg bare hadde spart tidligere, men i det minste er jeg i gang nå. Jeg har målet (altså egen bolig) i sikte, kikker jevnlig på Finn for motivasjon, og er ofte innom nettbanken og overfører småbeløp til sparekontoen. Hvis jeg lar være å kjøpe noe jeg ikke trenger og ikke har budsjettert med, overfører jeg det beløpet til sparekontoen i stedet for. Da ser jeg veldig lett hvor fort kontoen blir tom når jeg ikke er nøye med pengene, men de blir spart likevel.

Jeg er ikke fanatisk, da. Jeg prioriterer å gå på kino, f.eks., trenger jeg nye klær så kjøper jeg det, orker jeg ikke lage lunsj en dag så kjøper jeg ute. Jeg er også så heldig at jeg ikke har interesser som koster så mye. Jeg drikker omtrent ikke alkohol, misliker å dra på utsteder, skal jeg spise middag med venner er vi hjemme hos en av oss, skal vi finne på noe annet går vi gjerne en tur dersom vi ikke drar på kino ;) Så sånn sett er jeg ganske billig i drift. Mtp mat har jeg alltid syns det har vært gøy å finne de beste tilbudene, så jeg bruker ikke veldig mye på det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker statoilkoppen på jobb også. Viste ikke at det var noe galt med det? Jeg har 3,5 mil å kjøre på jobb og passerer en Statoil på veien. Men jeg betaler kaffepengene på jobben også altså. Ville ikke falle meg inn å gjøre noe annet. Det er ikke der jeg sparer inn de store summene ;)

Anonymous poster hash: 23fa3...964

Jeg betaler ikke for kokt vann på jobben. :) Mange bekker små......men nå er jeg ikke kjent for å være gjerrigknark heller, da, bare sparer inn der hvor det ikke betyr så mye. Og skeier litt ut en gang iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var hardt i starten, men det hjelper å være to. Nå går det nesten sport i det, jeg og samboer konkurrerer om å spare mest mulig ;) og så gjelder det å holde målet i sikte. Vi sparer til leilighet og det kommer vi til å greie i løpet av 2015, denne supersparingen kommer ikke til å vare for alltid;)

Anonymous poster hash: bea24...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som "bare" skal spare for å være fornuftige og ikke fordi vi tjener altfor lite eller sliter med å få det til å gå rundt så er det mange halvveis-løsninger som hjelper veldig, uten at man føler at man ofrer mye eller må legge om sosiale vaner. Jeg er veldig opptatt av god kaffe, så jeg kjøper med meg kaffe fra kaffebarer og drikker på presskanna hjemme i stedet for å kjøpe koppene ute. Det er såklart mye dyrere enn Friele, men siden det kun går 20 gram kaffe på min lille presskanne som gir meg min morning fix av kvalitetskaffe så varer den posen lenge, og totalsummen blir mye mindre enn 24,- per kopp, samtidig som jeg ikke føler jeg ofrer noe. I tillegg er det veldig mye å vinne på å overtale venner til å møtes for vindrikking hjemme i stedet for ute. Jeg går fremdeles ut hvis det er noe spesielt, men hvis det bare er snakk om å henge så har jeg både jeg og vennene mine veranda, og selv om jeg drikker like mye vin som før så er det litt bedre å betale polpris enn 3 x polpris.



Anonymous poster hash: e9f8b...732
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker statoilkoppen på jobb også. Viste ikke at det var noe galt med det? Jeg har 3,5 mil å kjøre på jobb og passerer en Statoil på veien. Men jeg betaler kaffepengene på jobben også altså. Ville ikke falle meg inn å gjøre noe annet. Det er ikke der jeg sparer inn de store summene ;)

Anonymous poster hash: 23fa3...964

Lurt :)

Jeg har hørt om at det også fås kjøpt termos (koster litt mer enn kopp) og man kan fylle opp med kakao eller kaffe etter eget ønske

Anonymous poster hash: 8460a...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lader opp mobiltelefonen sin andre steder enn hjemme, til stadighet, kan det rett og slett være for å spare strøm???

Hvor mange kroner kan det utgjøre pr år å ikke lade telefonen hjemme?



Anonymous poster hash: 8460a...9b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt :)

Jeg har hørt om at det også fås kjøpt termos (koster litt mer enn kopp) og man kan fylle opp med kakao eller kaffe etter eget ønske

Anonymous poster hash: 8460a...9b8

Ps. Vet ikke om den termosen fremdeles er i salg. Den gamle det står om her, holdte dårlig på varmen. Det kan man løse ved å ha egen termos å fylle over i :)

http://www.beisfjord.net/wordpress/2006/12/05/statoil-termos-et-tegn-fra-hoyere-makter/

Anonymous poster hash: 8460a...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fyller opp sin termos

"

Bjotte
09-04-2014, 20:46
En ting å tenke på er at mange bensinstasjoner lar deg fylle en termos om du har en slik kopp som gir deg gratis kaffe i ett år. nå vet jeg ikke med hverken shell/7-11 eller statoilen i hamar da jeg alderig før har hatt dette behovet i hamar. men jeg har brukt dette på flere bensinstasjoner både shell/7-11 og statoil før de få som ikke tillot fylling i termos var man så frekk at men gikk inn flere ganger med koppen gikk ut å fylte termosen ute. kaffe avtalene er jo gratis kaffe i ett år og det er ikke noen grense på mengde opplyst noen plass jeg har sett.

forslag til neste år er jo å ha noen kapsel maskiner stående sammen med mikroene slik at folk kan kjøpe kapsler i butikken og slippe å drikke pulver kaffe ol.
Creativity
09-04-2014, 20:51
En ting å tenke på er at mange bensinstasjoner lar deg fylle en termos om du har en slik kopp som gir deg gratis kaffe i ett år. nå vet jeg ikke med hverken shell/7-11 eller statoilen i hamar da jeg alderig før har hatt dette behovet i hamar. men jeg har brukt dette på flere bensinstasjoner både shell/7-11 og statoil før de få som ikke tillot fylling i termos var man så frekk at men gikk inn flere ganger med koppen gikk ut å fylte termosen ute. kaffe avtalene er jo gratis kaffe i ett år og det er ikke noen grense på mengde opplyst noen plass jeg har sett.

forslag til neste år er jo å ha noen kapsel maskiner stående sammen med mikroene slik at folk kan kjøpe kapsler i butikken og slippe å drikke pulver kaffe ol.

Har kopp hos Statoil så får vell rusle en tur opp og prøve å fylle en termos. De kan jo ikke nekte deg å gjøre det.
BluSnake
09-04-2014, 21:45
Har ikke noe særlig erfaring med Shell/7-11, men jeg kan garantere at Statoil her på Hamar lar deg fylle all den kaffen det måtte passe deg, stort sett også uten kaffeavtale! ;)
Mari3us
10-04-2014, 12:17
Jobba med Shell/7-eleven i 3 år. De kan ikke nekte deg å bruke kaffekoppen til å fylle en termos. Men kan garantere at du blir en snakkis på bakrommet :P
Men om det ikke bryr deg så er det jo greit :D"



Anonymous poster hash: 8460a...9b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar lange steg for å spare på skoene, hver eneste dag går jeg inn rundt ei krone.

"Ingen ska seia at eg e ein gniar, sjøl om eg kvir meg te spretta ein tiar..."

SalhusVinskvetten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen ska seia at eg e ein gniar, sjøl om eg kvir meg te spretta ein tiar..."

SalhusVinskvetten

Aha!

En tidligere bekjent sa at hun helst ikke ville sprette en 100 lapp fordi da var det så lett å bruke opp resten. (Hun var ikke bare gnien, hun var grådig, utnyttende m.m.)

Men i tillegg kanskje de får vondt inni seg på en måte, av å begynne å bruke av en seddel?

Anonymous poster hash: 8460a...9b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som "bare" skal spare for å være fornuftige og ikke fordi vi tjener altfor lite eller sliter med å få det til å gå rundt så er det mange halvveis-løsninger som hjelper veldig, uten at man føler at man ofrer mye eller må legge om sosiale vaner. Jeg er veldig opptatt av god kaffe, så jeg kjøper med meg kaffe fra kaffebarer og drikker på presskanna hjemme i stedet for å kjøpe koppene ute. Det er såklart mye dyrere enn Friele, men siden det kun går 20 gram kaffe på min lille presskanne som gir meg min morning fix av kvalitetskaffe så varer den posen lenge, og totalsummen blir mye mindre enn 24,- per kopp, samtidig som jeg ikke føler jeg ofrer noe. I tillegg er det veldig mye å vinne på å overtale venner til å møtes for vindrikking hjemme i stedet for ute. Jeg går fremdeles ut hvis det er noe spesielt, men hvis det bare er snakk om å henge så har jeg både jeg og vennene mine veranda, og selv om jeg drikker like mye vin som før så er det litt bedre å betale polpris enn 3 x polpris. Anonymous poster hash: e9f8b...732

Så sant! Og hvis man i tillegg skal spare over en lengre tid, så er det jo ikke realistisk at man aldri skal unne seg noe, slike løsninger er da perfekt! Kjøp inn gode råvarer og lage noe skikkelig godt, istedenfor å spise ute. Kjøpe julegaver i god tid i forveien på nettet etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Har satt opp budsjett med alle mulige utgifter. Her er også hobbyutgifter, litt kantinehandling, godteri, kino/kafé/sosialt medregnet blant annet. Da har jeg likevel lov til å kose meg, men innenfor visse grenser. Vil jeg f.eks bruke mer penger på kafé/kino/sosialt enn jeg har satt av, må jeg ta fra andre poster :) Tidligere ville jeg bare tenkt "jaja, kjør på! Jeg har jo penger". Nå skal jeg derimot ha boliglån og billån, og da bør jeg heller spare opp for å ha buffer hvis det skulle bli litt tøft en periode.



Anonymous poster hash: 8f163...20a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Jeg blir nærmest tent og våt av å spare penger.

Er en befriende følelse å se sparekontoen øke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg har lite penger inn derfor kan lite penger ut, det handler ikke om å holde ut men å holde økonomien i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lenge har du holdt på TS?

Det er hardt i starten fordi det handler om å bryte godt innarbeidede vaner som handler om å kose seg. Det tar tid å bli vant med "ny hverdag". Selv synes jeg det var hardt de første 3-4 månedene. MEN, etter det, så skjønner jeg ikke hva jeg holdt på med før. Hvorfor jeg fant så mye glede i å bruke penger på tull er nå helt uforståelig. Så for meg handlet det helt klart bare om en uvane.

Det gjelder å minne seg selv på motivasjonen. Og få noen bilder på det. F.eks å se sparepengene øke for hver måned, eller lage en graf som viser at du rykker stadig nærmere målet. Du bør sette deg et mål som ikke er alt for langt frem i tid. For min del fungerer det nå greit å ha årlige mål, men i starten hadde jeg mål hver mnd om hvor mye jeg skulle spare, og hvor lite jeg skulle bruke. La det gå sport i det :)

Har du noen du kan få med på samme utfordring? Venninne, kjæreste?

Hvis ikke så er du velkommen på forumet Pengevett om du vil ha støtte, råd eller bare noen du føler for å imponere og stå til ansvar ovenfor ;) Funker fjell for mange!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med foreldre som hadde dårlig råd da jeg var liten, og som fikk gradvis mer penger ettersom jeg ble eldre.

Det har gjort at jeg fikk mye respekt for penger, og pengenes verdi.

Jeg lærte også å ikke forvente/kreve nye ting hele tiden.

Det er jo mye lettere å holde på gode vaner, enn å endre på dårlige.

Det siste rådet du fikk her, synes jeg er ett av de beste. Lag deg kortsiktige mål nå i starten. (Jeg vil egentlig si at dersom du sliter veldig med å ikke kunne kjøpe deg noe, så ikke kutt ut fullstendig, men gi deg selv muligheten til å kunne kjøpe ETT plagg til kr X hver mnd. (Men bare ETT, og max kr X.) Antagelig vil du tenke deg om ett par ganger ekstra når du finner noe. For hva om du finner noe du heller vil ha senere i mnd? Og har brukt opp kvoten...

Det går også an å spise i kantina EN dag i uka, og tenke på det som "hverdagsluksus". Men etter hvert vil nok vanen med å lage matpakke sitte, og det blir ikke så mye behov for denne kantinematen.

Du kan også lage deg mål som består av kombinerte sparemål, og mål om hva du skal klare. (Som å ikke kjøpe mat i kantina mer enn 4 ganger på en mnd. Eller bare bruke 750kr på mathandel en spesifik uke.)

Tilpass tallene og målene noe som passer deg, og motiverer deg.

Det kan også være dumt å forsøke å gjøre alt på en gang. Kanskje en mnd skal dedikeres til å slutte med kantinemat. Neste mnd. skal du forsøke å lage ukesplan for mat hver mnd i tillegg til å ikke kjøpe kantinemat, neste mnd er det ikke kjøp av nye klær, i tillegg til de to andre.



Anonymous poster hash: 85bf9...1b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ikke om å holde ut. Dette er en livsstil jeg har klart å legge meg til ,

Jeg tok tak i en skakk kjørt økonomi for ett par år siden , før den tid var alt ett svare kaos,

jeg skjønner faktisk ikke nå i dag hvilken glede jeg hadde av å bruke penger på tull,

Jeg har ikke mye penger nå heller men økonomi er under kontroll i hvert fall

Anonymous poster hash: 8f6c1...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i fattigdom, og det å spare penger har blitt en livsstil. Føler ikke jeg gir avkall på noe, og føler glede av å se kontoen i pluss.



Anonymous poster hash: f35ac...188
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...