Gå til innhold

Avslag på uførepensjon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ho har bodd i Norge i snart i 6 år nå, ho har fått tilbud om opplæring og har vært med på det kurset i 2 år(voksenopplæring), men norsk er et vanskelig språk, siden ho er analfabet og har aldri vært på skole, da er det helt umulig for henne å lære.

Ho er i Norge for å bo og passe på meg og lille broren min, ho har permanent oppholdstillatelse, mens vi har norsk statsborgerskap.

Ho har aldri jobbet i Norge eller noe annet sted.

Siste vet jeg ikke!

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Hvordan kan hun passe på deg og broren din, hvis hun er så syk at hun nesten ikke kan gå og hun får hjemmesykepleie 3 ganger per dag???

På hvilken måte passer hun på deg og broren din? Og hvor gamle er dere egentlig? Det høres ut som det heller er du som må passe på henne? Og kanskje dere også må innse at dere må forsørge henne, hvis hun ikke kan klare seg på etterlattepensjonen hun mottar.

Det er ikke veldig lett å forstå situasjonen din slik du beskriver den..

Anonymous poster hash: 2e159...4aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren har bodd over 43 år i Norge og døde her i landet, da han ble 74 år gammel. Vi bodde både i Norge og utlandet. Vi kom sammen med min mor sist da :)

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Aha!

Din mor kunne ikke komme til Norge før din far døde fordi han da allerede hadde en av konene sine i Norge?

Anonymous poster hash: 9780d...592

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho har bodd i Norge i snart i 6 år nå, ho har fått tilbud om opplæring og har vært med på det kurset i 2 år(voksenopplæring), men norsk er et vanskelig språk, siden ho er analfabet og har aldri vært på skole, da er det helt umulig for henne å lære. Manglende språkkunnskaper kvalifiserer ikke for uføretrygd, en må tilpasse seg samfunnet en lever i.

Ho er i Norge for å bo og passe på meg og lille broren min, ho har permanent oppholdstillatelse, mens vi har norsk statsborgerskap. Man får ikke betalt av staten for å passe på voksne barn.

Ho har aldri jobbet i Norge eller noe annet sted. Da må hun forsøke arbeid før hun søker trygd. Hun må kvalifisere seg og prøve seg i praksis.



Anonymous poster hash: 73a09...aaf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min mor er 54 år gammel, hun er veldig syk. Ho har diabetes type 2, ho kan ikke rette ut armen sin, har hatt flere operasjoner både i Norge og utlandet, sist fikk ho brudd på høyre lår og da fikk ho noe i låret under operasjonen, ho har jo da hatt en operasjon tidligere ved hofte på samme lår. Dette har skjedd for 6 måneder siden da.

Hun får hjelp av hjemmepleier tre ganger daglig, altså hverdag, fordi ho ikke kan redusere sukkersyke hennes.

Ho snakker ikke norsk eller engelsk, kun et språk som kun få snakker.

Ho er analfabet og har aldri vært på noe skole eller jobb.

Hun får kun etterlattepensjon.

I forhold til hvordan jeg ser henne så kan hun ikke jobbe lenger.

Ho klarer ikke gå, ho går veldig sakte.

Altså i forhold til hvordan jeg ser henne, så kan hun ikke jobbe.

Da for 8 måneder siden hadde ho søkt om uføretrygd og i dag fikk ho avslag.

Fordi ho ikke fullfører alle kravene de har.

Vi sendte alt når det gjelder dokumentasjon fra legen osv

Så nå veit ikke vi hva skal gjøre?

Burde vi klage?

Har hun rett på uføretrygd?

???

Takk på forhånd

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Øynene blør av den ville både/og bruken av "hun" og "ho".

Oppfyller, ikke fullfører.

Anonymous poster hash: e4b31...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ho kan ikke bli frisk. Og det har fast legen hennes bekreftet også.

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Fastlege skrives i ett ord, ikke to.

Forøvrig høres både du og moren din ut som noen snyltere. "Skal ha, skal ha!"

Anonymous poster hash: e4b31...c0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som alle får avslag første gangen. søk igjen, legg ved alt av dokumentasjon, få legen til å skrive et personlig anbefalingsbrev. Ha et møte med nav, ta henne med så de får se hvor funsjonsfrisk/dårlig hun er

Anonymous poster hash: d9401...f17

Nei, det får de ikke.

TS: Du har fått en liste med alle grunnene til avslaget.

Sånn jeg ser det har din mor absolutt nytte av å begynne å jobbe med å gjøre alle de tingene som listes opp.

Motta behandling for arm, forsøke seg i arbeidsavklaring, språkkurs og fysikalsk terapi.

Start hos fastlegen og jobb derfra.

Ønsker din mor lykke til.

Husk at å sitte hjemme med trygd er IKKE det beste for noen i din mors situasjon.

Hun trenger å være i aktivitet for å kontrollere diabetes-sykdommen.

Hun trenger å lære språk og bryte isolasjon.

Hun trenger å komme ut for å bli flinkere til å gå omkring og bygge opp krefter fysisk og mentalt til hun blir 60 og 70 år, for å forebygge beinskjørhet, aldersrelaterte sykdommer og muskelsvinn.

At hun kommer i gradert jobb er mest av alt viktig for hennes mentale helse og generelt opplevlesen av mening i livet.

Alle disse årsakene ligger bak NAV sin begrunnelse for å IKKE anbefale uføretrygd for din mor.

NAV er ikke dumme. Moren din trenger noe helt annet enn trygd.

:)

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastlege skrives i ett ord, ikke to.

Forøvrig høres både du og moren din ut som noen snyltere. "Skal ha, skal ha!"

Anonymous poster hash: e4b31...c0a

Nei,de høres ut som "Jeg tror dette er riktig", mens de i virkeligheten tar helt feil og mangler kunnskaper om hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege med en halv hjernecelle i omløp vil ikke anbefale denne kvinnen å bli sittende hjemme og få hjelp til å ta diabetestabletter, dersom personen faktisk er utdannet som lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da tenkt å ringe dem på mandag. Få oversikt over situasjonen og hvorfor ho har fått avslag!

Videre så har jeg tenkt å ringe fast legen og be ham om å bekrefte at ho ikke kan jobbe. (personlig brev)

Og avtale en time hos Nav sammen med saksbehandleren hennes. for å få bekreftet at ho ikke kan jobbe og be dem hjelpe til ved å sende inn en klage.

Hvordan syntes dere at det høres ut?

Noe forslag?

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Nei, det kan han ikke si før din mamma har

1) gått på språkkurs og yrkesrettet kurs hos NAV

2) gått til fysioterapi i minimum 6 mnd.

3) forsøkt å følge opp et attføringstiltak i ett år, uten å greie dette med dokumentasjon fra legeundersøkelser og fysioterapaut om hvorfor.

Legen kan ikke ta en kikk på din mor å si "Bli trygdet"

Og gjør personen det så bytt lege, ASAP.

NAV har som sagt skrevet en grundig liste over alt din mor må begynne å gjøre, og alle ting det må utelukkes at hun kan klare i de neste to årene, før noen kan se på en slik søknad.

2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hviken måte er det umulig for henne å lære språket, mener du? Det kan da du og din bror hjelpe henne med. Kan hun ikke lese, nei vel, så prat med henne daglig.



Anonymous poster hash: b481a...3f6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie som liker å jobbe og tjene penger i istedenfor å sette hjemme og se på tv, men ho kan ikke jobbe (virkelig)

Rett og slett

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Nei, dette er ikke sant.

Din mamma kan ikke jobbe 100%. Det er noe annet.

Og at det er umulig for en analfabet å lære språk faller på sin egen urimelighet.

Ingen småbarn på tre år kan lese og skrive, men de lærer språk ved å lytte og snakke.

Språkpraksis er et sted for din mamma å starte i arbeidsavklarings-prosessen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hviken måte er det umulig for henne å lære språket, mener du? Det kan da du og din bror hjelpe henne med. Kan hun ikke lese, nei vel, så prat med henne daglig.

Anonymous poster hash: b481a...3f6

Eller gjør som NAV sier: Få henne ut av hjemmet og igang med yrkesrettet kursing og praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, utenom diabetes, ER det resterende varig? Eller KAN hun bli frisk?

Anonymous poster hash: 70a07...03c

Hun skal jo ikke "bli frisk" Hun er operert. Hun må habiliteres hos fysioterapi og få hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen så det blir enklere med armen.

Hun er syk av diabetes type 2, og derfor går hun sikkert langsomt og har dårlig balanse pga at blodsukkeret ikke er som det optimalt bør være.

Alle disse tingene er ikke varig sykdom. Og moren har nytte og behov for å få det behandlet.

Hun skal leve i mange år til og kan ikke sette seg til, nå.

Om noe, får hun trygd etter AAP pga analfabetismen.

Men pga helsen bør hun absolutt komme seg opp og ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alvorlig talt, er hun bare 54 år og allerede har bodd her i 6 år så bør hun virkelig gidde å lære seg språket!

Anonymous poster hash: 11422...839

Snakk for deg selv.

Jeg kjenner en nederlender som har vært her i åtte år og ikke greid å lære seg norsk. Og han er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv.

Jeg kjenner en nederlender som har vært her i åtte år og ikke greid å lære seg norsk. Og han er i jobb.

Da har han ikke prøvd.

Anonymous poster hash: 4cfa9...279

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har han ikke prøvd.

Anonymous poster hash: 4cfa9...279

Nei, det mener jeg også... :fnise:

TS sin mamma kan også lære norsk og bør gjøre det til sin hovedsyssel.

En annen ting er at jeg ikke skjønner hvorfor de har kastet bort seks år av hennes liv uten å begynne å søke fysioterapi og mere språkopplæring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk for deg selv.

Jeg kjenner en nederlender som har vært her i åtte år og ikke greid å lære seg norsk. Og han er i jobb.

Så lenge han ikke søker uføretrygd, så..

TS bør også ta en titt både på egne holdninger (hvem er det hun tror skal betale for denne uførepensjonen, liksom?), og språk. Masse slurvefeil som hun ville ha unngått om hun hadde brydd seg om rettskrivning.

Anonymous poster hash: e4b31...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke søker uføretrygd, så..

TS bør også ta en titt både på egne holdninger (hvem er det hun tror skal betale for denne uførepensjonen, liksom?), og språk. Masse slurvefeil som hun ville ha unngått om hun hadde brydd seg om rettskrivning.

Anonymous poster hash: e4b31...c0a

Nei, han har som sagt greid å skaffe seg en jobb basert på utdanning fra Nederland.

Hans problem er at det ikke fins motivasjon i fyren til å jobbe seg gjennom språkbarriæren fordi alle er så glade i å snakke engelsk til han...

TS sin mamma har sikkert folk rundt seg med den holdningen at "dette kan da ikke hun klare" og så tolker de og snakker sitt eget språk med henne...

De bør få kostholdsveiledning også, siden maten er det som trengs å forandre på, når hun ikke får blodsukkeret under kontroll. Maten hun spiser og det faktum at hun ikke er i fysisk aktivitet men bare "går sakte," gjør at hun ikke får dette under kontroll.

Jeg syns hjemmesykepleien gjør en stemoderlig jobb her. Mest sannsynlig fordi de ikke kan kommunisere med pasienten sin. Så gir de tabletter, måler blodsukker og drar sin vei..

TS din mor vil få leggesår og nedsatt syn dersom dere ikke gjør noen grep. Det trenger hun ikke, i tillegg til den dårlige helsen hun allerede har.

Hun vil også kunne utvikle nyresvikt. Hva skal dere gjøre da?

Uføretrygd høres sikkert fristende ut, og passer sikkert med din mors syn på hva en enke skal gjøre,-men det er å lage problemer for framtiden hennes på alle mulige områder.

Hun kan ta grep og få et mye bedre liv.

Lykke til. :)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS bør også ta en titt både på egne holdninger (hvem er det hun tror skal betale for denne uførepensjonen, liksom?), og språk. Masse slurvefeil som hun ville ha unngått om hun hadde brydd seg om rettskrivning.

Anonymous poster hash: e4b31...c0a

...fordi det virker som det passer med TS sitt kvinnesyn at hennes mor ikke skal jobbe...

En anbefaling jeg får inn fra siden her fra svigermor:

Kanskje hun har en blomsterbutikk eller et gartneri i nærheten av der hun bor, der hun kan gå sakte rundt, vanne plantene, sortere blomsterøk, snitte roser og lage dekorasjoner.

Man trenger ikke kunne lese for å ha språkpraksis et sånt sted...

Dessuten, sier svigermor, er dette en veldig kvinnevennlig jobb :)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på TS, er at du skriver " Fastlegen hennes mener at hun ikke kan jobbe"? Hvis man skal ha rett på uførestønad så er det ikke fastlegen man henviser til, men spesialister i det som er hovedproblemet hennes. For å få uførestønad må man grundig behandles av spesialister, her for eksempel vil det blant annet være spesialist i diabetes, og spesialister i det som er de andre hovedproblemene hennes. Enfastlege er stort sett en lege som kan LITT om alt, altså ikke en lege som man ber dokumentere en nav-søknad.

Anonymous poster hash: 49029...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...