Gå til innhold

Avslag på uførepensjon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har da tenkt å ringe dem på mandag. Få oversikt over situasjonen og hvorfor ho har fått avslag!

Videre så har jeg tenkt å ringe fast legen og be ham om å bekrefte at ho ikke kan jobbe. (personlig brev)

Og avtale en time hos Nav sammen med saksbehandleren hennes. for å få bekreftet at ho ikke kan jobbe og be dem hjelpe til ved å sende inn en klage.

Hvordan syntes dere at det høres ut?

Noe forslag?



Anonymous poster hash: 3593a...69e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en familie som liker å jobbe og tjene penger i istedenfor å sette hjemme og se på tv, men ho kan ikke jobbe (virkelig)

Rett og slett



Anonymous poster hash: 3593a...69e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 3 år så ja,byen hun har ikke vært gjennom mølla som enkelte sier. Fastlegen bør dokumentere all behandling hun har hatt, inkludert den i utlandet. Jeg har fått sykemelding ved å bruke uttalelse fra et sykehus i sør Korea. Det bør være mulig. Hun vil aldri få full pensjon dog, for det kreves det 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, er hun bare 54 år og allerede har bodd her i 6 år så bør hun virkelig gidde å lære seg språket! Jeg jobber med en som bodde i Norge i 6 mnd og snakket svært godt norsk fordi hun gjorde en massiv innsats. Hørte på kassetter, tv, snakket med alle hun møtte og fikk hjelp fra en frivillig til å snakke med seg slik at hun ble bedre. Det er rett og slett holdning og innsatsvilje det går på, analfabet eller ikke! Hun mener altså at hun skal bo i et land de neste 30 årene, får penger av det offentlige og gratishelsehjelp for alle sine problemer og ikke engang gidde å lære seg språket? Du og din bror får faktisk ta litt ansvar og trene med henne. Det skulle ikke vært lov å gi så unge folk oppholdstillatelse uten språktest. Klart hun kan jobbe hvis hun lærer språket og gidder å gjøre en innsats. Mange har diabetes og ødelagte bein, og de er likevel i jobb, herlighet for en "stakkars meg" holdning. Enda godt NAV avslo uførepenger, det skulle bare mangle at en som ikke har gjort en dritt for samfunnet skal tigge til seg penger. Hun får reise tilbake der dere komme fra hvis alt er så grusomt her, da får hun det sikkert mye bedre.



Anonymous poster hash: 11422...839
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis må hun gjennom arbeidspraksis før hun kan få uføretrygd. I arbeidspraksis blir hun prøvd ut i forskjellige yrker og så skal hun observeres og det vurderes hvor ufør hun er. Deretter sender arbeidsplassen en anbefaling til Nav med sine vurderinger.



Anonymous poster hash: a57d4...b20
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ho har bodd i Norge i snart i 6 år nå, ho har fått tilbud om opplæring og har vært med på det kurset i 2 år(voksenopplæring), men norsk er et vanskelig språk, siden ho er analfabet og har aldri vært på skole, da er det helt umulig for henne å lære.

Ho er i Norge for å bo og passe på meg og lille broren min, ho har permanent oppholdstillatelse, mens vi har norsk statsborgerskap.

Ho har aldri jobbet i Norge eller noe annet sted.

Siste vet jeg ikke!

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Men da er det jo ikke noe rart hun ikke får uføretrygd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere begynt i helt feil ende!

Hva har hun gjordt disse seks årene? Voksenopplæring?

Anonymous poster hash: a66dd...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du kan ha rett til uførepensjon også hvis du er hjemmearbeidende eller aldri har vært i arbeid.

For hjemmearbeidende ektefelle er det evnen til å utføre arbeid i hjemmet før uførheten som skal sammenlignes med arbeidsevnen etter uførheten."

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforepensjon

Siden hun er i Norge for å ta seg av husholdningen, så er neppe hennes evne til å bedrive husarbeid særlig svekket. Ergo: Null uførepensjon.

Hun vil uansett måtte gå veien om AAP, med behandling og arbeidsavklaring.

Anonymous poster hash: 3dbdd...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan umulig få uføretryd av dette. Herregud. Rart en person søker uføre så kjapp.. virker som hun kom til norge kun for og søke uføre.

Ufattelig. Håper virkelig ikke hun får uføre så fort å så lett. Folk må prøve og prøve. Så skal det være noe forskjell pga hun ikke kan norsk? Når andre bruker 10år+ på og få uføre så burde da ikke hun få uføre på noen par år. pluss jeg antar at hun aldri har jobbet i norge.

Skam dere. Her i landet jobber folk hele livet og blir man syk i en alder av 50-60år så må man fortsatt igjennom masse før man engang uføre blir er i tankene.



Anonymous poster hash: be1d8...334
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, er "bare" diabetes 2 årsaken til at moren din ikke kan jobbe (dvs ALDRI jobbe, for det er det ufør dreier seg om; ingen mulighet til å komme tilbake i arbeidslivet)? På hvilken måte skal hun ta seg av deg?

Jeg tviler ikke på at hun ikke er syk, jeg trenger bare noen svar før jeg kan gi mer svar tilbake.

Jeg forstår godt at hun ønsker å være rundt barna sine og dermed har kommet til Norge, men det er en hel rekke med krav som skal til for å få noe sånt innvilget. Hvis hun er så syk at hun ikke kan jobbe så er det jo rart at dere ikke har sendt med skriftlig dokumentasjon fra lege/spesialist i utgangspunktet?

Jeg ville bedt om et møte med saksbehandler i NAV og fastlegen (samtidig) så dere får all informasjon dere trenger om gangen videre. Det er en lang prosess med flere år på AAP og arbeidsutprøving før det i det hele tatt er noe vits i å søke.

Jeg forstår at det er større utfordringer for en analfabet å lære seg nytt språk, men opplæring via lydbøker kan jo være en ide? Man kan ihvertfall jobbe med flere ting uten å kunne si et eneste ord, og beste måten å lære på, er regelrett å integreres i samfunnet.

Når du snakker med legen, så få en henvisning til ernæringsfysiolog samtidig. For som sagt; diabetes 2 kan man faktisk få under god kontroll med riktig ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få varig ufør krever dette at man må være konstatert så syk at en ikke kan jobbe de neste syv årene. De grunnene som nevnes her er ting som kan gi AAP og arbeidsrettede tiltak i virkeligheten fordi ingen av disse tingene gjør deg permanent handicappet i den grad at man ikke kan arbeide.

Hvis det er andre ting som spiller inn i denne saken

blir dere nødt til å legge ved papirer og bekrefte på alle punkter i forhold til avslag hvordan hennes "lidelser" gjør at det ikke vil bedres ved arbeidsrettede tiltak.

I tillegg kan jeg anbefale kartlegging på arbeidsformidlingskontoret fordi at, hvis de mener at at hun ikke kan arbeide så vil nav i stor grad lene seg til denne beslutning.

Skulle der komme forslag til konkrete tiltak som vil bedre situasjonen anbefaler jeg å følge de tiltakene som er, hvis der ikke er tegn til bedring eller forverring i tilstanden, søk pånytt med grunnlag på dette.

ikke bry deg om piss i forhold til kommentarer om å komme til norge å ikke jobbe, deres situasjon er deres situasjon og sånn er det med den saken, der har vi ikke noe å si forhold til hvordan dere velger å gjøre ting.

dere har allerede støtte fra saksbehandler og lege, da gjelder det egentlig bare å få mer vekt på papirene om det er slik at hun faktisk ikke vil nyttegjøre seg noen videre tiltak fra nav.

Masse lykke til og masse god bedring til mammaen din !



Anonymous poster hash: 880d5...537
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun leger på sin side i denne saken? Det er veldig viktig å ha noen i ryggen som vil hjelpe henne og kan skrive skikkelige brev og uttrykke seg så hennes situasjon kommer riktig frem. Jeg vet at alle de tingene de mener at hun ikke har forsøkt, må forsøkes i samarbeid med lege, som må konkludere med at arbeid ikke går for henne. Det er flere muligheter igjen før et endelig nei fra nav. Anke, hvor mere bevis legges frem om det finnes. Hvis det fremdeles blir avslag, send søknad, avslag og begrunnelser til trygderetten. Det tar tid å sitte fast i systemet, men gi ikke opp riktig ennå. Lykke til i kampen. Anonymous poster hash: 1606f...77f

Støtter denne. Det hender dessverre at folk må anke. Det kan være lurt å kontakte advokat som kan utforme anken. Moren din kan ha rett på fri rettshjelp. Det ville jeg sjekket ut.

Anonymous poster hash: bb893...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, er hun bare 54 år og allerede har bodd her i 6 år så bør hun virkelig gidde å lære seg språket! Jeg jobber med en som bodde i Norge i 6 mnd og snakket svært godt norsk fordi hun gjorde en massiv innsats. Hørte på kassetter, tv, snakket med alle hun møtte og fikk hjelp fra en frivillig til å snakke med seg slik at hun ble bedre. Det er rett og slett holdning og innsatsvilje det går på, analfabet eller ikke! Hun mener altså at hun skal bo i et land de neste 30 årene, får penger av det offentlige og gratishelsehjelp for alle sine problemer og ikke engang gidde å lære seg språket? Du og din bror får faktisk ta litt ansvar og trene med henne. Det skulle ikke vært lov å gi så unge folk oppholdstillatelse uten språktest. Klart hun kan jobbe hvis hun lærer språket og gidder å gjøre en innsats. Mange har diabetes og ødelagte bein, og de er likevel i jobb, herlighet for en "stakkars meg" holdning. Enda godt NAV avslo uførepenger, det skulle bare mangle at en som ikke har gjort en dritt for samfunnet skal tigge til seg penger. Hun får reise tilbake der dere komme fra hvis alt er så grusomt her, da får hun det sikkert mye bedre. Anonymous poster hash: 11422...839

Hvis 54 år er ungt, hva er da gammel dine øyne? Altså gammel nok til i det hele tatt å søke uføre? 70 år?

Anonymous poster hash: bb893...62e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke, har du og din bror kommet hit først og hentet din mor på familiegjenforening?

Og hun får nå etterlattpensjon?

Etter hennes mann, - din far? Kom han samtidig med deg og din bror, eller med din mor?



Anonymous poster hash: 2e159...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke, har du og din bror kommet hit først og hentet din mor på familiegjenforening?

Og hun får nå etterlattpensjon?

Etter hennes mann, - din far? Kom han samtidig med deg og din bror, eller med din mor?

Anonymous poster hash: 2e159...4aa

Faren har bodd over 43 år i Norge og døde her i landet, da han ble 74 år gammel. Vi bodde både i Norge og utlandet. Vi kom sammen med min mor sist da :)

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren har bodd over 43 år i Norge og døde her i landet, da han ble 74 år gammel. Vi bodde både i Norge og utlandet. Vi kom sammen med min mor sist da :)

Anonymous poster hash: 3593a...69e

Faren? Faren din, altså?

Jeg har ikke spesielle kunnskaper om dette, men jeg syns det høres merkelig ut om hun har krav på uføretrygd hvis hun aldri har jobbet her, og ikke en gang er kvalifisert på noen måte for arbeid.

Hun må vel ha vært forsørget av din far, og etter hans død er etterlattepensjon det som skal sørge for hennes livsgrunnlag, og altså erstatte din fars forsørgelsesevne. -?

Men hun må vel også ha fått dokumentasjon på hennes uførhet fra behandlende leger, og selv om de ikke er eksperter på hvilke krav hun kan ha fra NAV, burde de vite noe?

Jeg ville være forbauset hvis hun kvalifiserer til uføretrygd, siden hun aldri har jobbet, men vært forsørget, og nå mottar etterlattepensjon. Uføretrygd skal i prinsippe erstatte tapet av arbeidsinntekt.

I avslaget på uføretrygd, oppgir ikke NAV grunnen til at hun ikke kvalifiserer til slik støtte? Akkurat dette treffer jo midt i debatten om familiegjenforening, med krav om forsørgelsesevne, slik at ikke Norge "importerer" mennesker som ikke kan forsørge seg selv.

Får hun så lite i etterlattepensjon at det ikke er mulig å leve av det?

Anonymous poster hash: 2e159...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Jeg ser du svarte på NAVs begrunnelse på avslaget i ditt innlegg nr 2.



Anonymous poster hash: 2e159...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...