Gå til innhold

Stønad fra nav?


~ Angel ~

Anbefalte innlegg

Heisann, noen som kanskje (forhåpentligvis) kan hjelpe meg her inne? :)

Jeg er for tiden lærling og skal jobbe der ut oktober, altså halvannen måned igjen. Etter det står jeg arbeidsledig i en uviss periode, da jeg skal jobbe i engasjement, men vi ikke har fått avklart når, enda. Mest sannsylig er jeg arbeids- og innteksløs i november og desember. Såå.. Hva gjør jeg da?

Jeg har ikke rett på dagpenger fordi jeg ikke tjente nok i fjor og var før det i fødselpermisjon. Vi er altså en liten familie på tre, så min inntekt har en del og si nå når hun vokser fort og går i barnehagen :)

Noen her som vet om jeg har rett på noe stønad i den perioden jeg går uten inntekt? :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen stønad du har RETT på, men du KAN ha rett på sosialstønad om du ikke har egne midler til livsopphold. Har du penger på konto kan du ikke forvente å få hjelp, sosialstønad er en "siste utvei" stønad etter at alt annet er forsøkt og den kan også gis som et lån... Du må søke når du står uten inntekt så vil de vurdere din sak...



Anonymous poster hash: a2f9a...567
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen stønad du har RETT på, men du KAN ha rett på sosialstønad om du ikke har egne midler til livsopphold. Har du penger på konto kan du ikke forvente å få hjelp, sosialstønad er en "siste utvei" stønad etter at alt annet er forsøkt og den kan også gis som et lån... Du må søke når du står uten inntekt så vil de vurdere din sak...

Anonymous poster hash: a2f9a...567

Jeg har ingen andre valg, så jeg får bare søke å se.. Har kun oppsparte penger på BSU :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke jobbe i matbutikk, bensinstasjon, kiosk, barnevakt, hundelufter, handle for eldre/syke, vaske for eldre/syke o.l.?

Anonymous poster hash: 8472f...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU må brukes før du får sosialstønad.. sosialstønad skal være hvis du absolutt ikke har noen midler. Jeg har også hørt at de kan be deg om å selge "unødvendige" ting som bil, tv etc. før du får noe stønad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om din samboers eller manns inntekt er nok til den daglige driften, så får du ikke sosialhjelp. Den får du først når det er nød. Når det ikke er penger nok til mat,strøm. Du kan ikke ha en krone til overs.



Anonymous poster hash: e2253...f1e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke opp alt du har av midler før du får sosialhjelp. Pengene på BSU telles som formue, så dessverre må du bruke opp dem før du får hjelp.



Anonymous poster hash: 2ec16...f39
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke jobbe i matbutikk, bensinstasjon, kiosk, barnevakt, hundelufter, handle for eldre/syke, vaske for eldre/syke o.l.?

Anonymous poster hash: 8472f...452

Tingen er at det ikke er noe ledige jobber. Jeg har søkt alt mulig i 3 måneder og driver fortsatt å søker, men det hjelper ikke så lenge det ikke finnes jobb å få.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi bare låne penger av familie om nødvendig :) Jeg avslutter ikke BSU-kontoen min fordi jeg er arbeidsledig i 2 mnd :)

Tusen takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke opp alt du har av midler før du får sosialhjelp. Pengene på BSU telles som formue, så dessverre må du bruke opp dem før du får hjelp. Anonymous poster hash: 2ec16...f39

Dette med BSU og sosialhjelp har vært diskutert tidligere. Det finnes en forskrift på dette som gir klare føringer overfor NAV om når man må bryte en BSU avtale. Midlertidighet skal håndteres annerledes enn om behovet for navstøtte er mer langvarig enn 2 mnd. Som det her er snakk om.

Forøvrig var det en ansatt på NAV som informerte om dette.

Få deg en time hos NAV, ta med deg alt som viser inntekt og utgifter dere har, lag gjerne et ryddig oppsett, slik at saksbehandler lett ser ståa og din dokumentasjon, da er det mye enklere å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: b99ce...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har halvannen måned på deg til å søke jobb utenfor kommunen din. Det går nok fint. :)

Anonymous poster hash: 8472f...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har halvannen måned på deg til å søke jobb utenfor kommunen din. Det går nok fint. :)

Anonymous poster hash: 8472f...452

Har søkt jobb i alle kommunene i nærområdet selvfølgelig, men ikke sjangs tydeligvis.. Jeg har ingen mulighet til å pendle i timesvis til jobb hver dag og det er heller ikke lett å finne en jobb som varer i kun 2 måneder.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har søkt jobb i alle kommunene i nærområdet selvfølgelig, men ikke sjangs tydeligvis.. Jeg har ingen mulighet til å pendle i timesvis til jobb hver dag og det er heller ikke lett å finne en jobb som varer i kun 2 måneder.. ;)

Om det overhode ikke finnes noen jobber i området må du jo flytte. Eller har du tenkt å leve på sosialstøtte resten av livet?

Anonymous poster hash: 6b706...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt jobb i alle kommunene i nærområdet selvfølgelig, men ikke sjangs tydeligvis.. Jeg har ingen mulighet til å pendle i timesvis til jobb hver dag og det er heller ikke lett å finne en jobb som varer i kun 2 måneder.. ;)

Vikarbyrå? Der er det jo gjerne korte engasjementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det overhode ikke finnes noen jobber i området må du jo flytte. Eller har du tenkt å leve på sosialstøtte resten av livet?

Anonymous poster hash: 6b706...780

Har du i det hele tatt lest første innlegg? For det virker ikke sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om din samboers eller manns inntekt er nok til den daglige driften, så får du ikke sosialhjelp.

Anonymous poster hash: e2253...f1e

Dette er feil, samboere har ikke forsørgerplikt for hverandre, og Nav kan ikke kreve at samboer skal forsørge deg, og de har heller ikke rett på innsyn i dennes økonomi. Ektefeller derimot har full forsørgerplikt, og da gjelder det du sier her.

Anonymous poster hash: 9c7dd...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over at noen med småbarn ikke har klart å ha et lite buffer for 2 mnd uten inntekt. I dette tilfellet har du jo penger på BSU du ikke vil bruke. Det hadde nok vært lurt å spare noe av dette utenfor BSU til slike tilfeller.

Anonymous poster hash: 32010...70c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...