Gå til innhold

Hva er "god råd"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser så mange tråder som omhandler menneskers økonomi. Og folk mener de har god økonomi.

Hva er god økonomi. Hvor mye tjener du for å ha en såkalt "god økonomi"?

Anonymous poster hash: 704c7...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har ikke god råd noe med hva du tjener å gjøre. God råd har du hvis det du tjener står i forhold til utgiftene dine, og du har økonomisk frihet ift det.

Det vil si at du sitter igjen med såpass mye etter lån og andre faste kostnader er betalt så du ikke trenger å tenke over pris når du handler i matbutikken, du kan kjøpe deg klær og andre ting uten å tenke over om du har råd til det denne mnd, og du kan dra på noen ferier i året uten å måtte kutte ned på andre ting.

Det er hvertfall god råd for meg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Governorswife.

Det handler om romslighet og frihet. Dersom du har "god råd" er du alltid i posisjon til å hjelpe barna dine om studielånet ikke strekker til og trenger ikke bekymre deg for uventede regninger eller medisinske kostnader osv.

Det er forskjell på "god råd" og "rik" riktignok. Rik for meg er når mer penger ikke hadde forandret hvordan du lever livet ditt.



Anonymous poster hash: 3bf31...818
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er god råd når man er I etableringsfasen med små barn?

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er god råd når man er I etableringsfasen med små barn?

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Hvorfor skulle det være annerledes da enn ellers?

Anonymous poster hash: c486e...c1e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"God råd" er vel veldig relativt. I Norge har vel de aller fleste svært god råd, om man sammenligner med store deler av resten av verden. Sammenligner man med andre nordmenn tenker jeg at man har god råd om man har nok til faste utgifter, mat, klær og utstyr, og i tillegg har råd til å unne seg litt ekstra og spare litt.

Anonymous poster hash: 66761...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God råd er for meg å kunne kjøpe det man vil når man vil ha det.

Det er ikke god råd, men oppsparte midler.

Anonymous poster hash: a622c...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke god råd, men oppsparte midler.

Anonymous poster hash: a622c...36e

Ha råd til det man vil ha, da har man god råd. SPiller ingen rolle om det er inntekt eller oppsparte midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS er ute etter svar i kroner og øre. Jeg regner alt over 500.000 i året i inntekt som god råd, med mindre man har unormalt store utgifter

Å ta seg råd til dyre reiser, biler osv med en inntekt på 400.000 og mindre er jo fortsatt fullt mulig, men da krever det sparing. Har man god råd slipper man å spare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha god økonomi vil si at man har faste inntekter som dekker alle behov uten problemer, dvs. at man kan betjene alle lån og alle faste utgifter uten problemer, og i tillegg til dette unne seg i stor grad det man vil. At det aldri er spørsmål om man har råd til ferie eller ikke.

I tillegg mener jeg at det å ha god økonomi også innebærer å takel uforutsette utgifter, som f.eks. at vaskemaskina ryker, bilen får havari etc. Med andre ord at man har en buffer som takler slikt.



Anonymous poster hash: 1c9e7...781
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha god økonomi vil si at man har faste inntekter som dekker alle behov uten problemer, dvs. at man kan betjene alle lån og alle faste utgifter uten problemer, og i tillegg til dette unne seg i stor grad det man vil. At det aldri er spørsmål om man har råd til ferie eller ikke.

I tillegg mener jeg at det å ha god økonomi også innebærer å takel uforutsette utgifter, som f.eks. at vaskemaskina ryker, bilen får havari etc. Med andre ord at man har en buffer som takler slikt.

Anonymous poster hash: 1c9e7...781

Vil ikke du heller si at det du beskriver er normal råd? Altså en normal økonomi? Jeg tolker ihvertfall ordlyden "god råd" som noe som er mer enn gjennomsnittet

Har man ikke råd til å erstatte en røket vaskemaskin, så har man det jeg vil kalle dårlig økonomi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS er ute etter svar i kroner og øre. Jeg regner alt over 500.000 i året i inntekt som god råd, med mindre man har unormalt store utgifter

Å ta seg råd til dyre reiser, biler osv med en inntekt på 400.000 og mindre er jo fortsatt fullt mulig, men da krever det sparing. Har man god råd slipper man å spare

Uenig ang 400 000,- Det er ikke sånn at da må alle spare?!

Det kommer jo an på utgiftene... Ikke alle steder hus koster 6-8 mill feks, og dermed mindre lån.

Anonymous poster hash: 326d0...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener litt over 400.000 kr i året og føler jeg har god råd. Det er dog fordi utgiftene er såpass lave at jeg kan ta meg råd til stort sett det jeg har lyst til, som å reise osv. Nå er jeg ganske sparsom fordi jeg vil betale mest mulig ned på boliglånet, kjøpe meg noe større i fremtiden og ha minst mulig lån, men jeg er uenig i at man nødvendigvis ikke kan ha god råd når man tjener 400.000 kr.

For meg handler det om hvordan utgiftene står til inntekten, hvor stor frihet man har til gjøre som man vil.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er vi enige om å være uenig... ;-) Om jeg har 400.000 i lønn og bor i en garasje, så vil jeg fortsatt ikke si at jeg har god råd, bare litt spesielle prioriteringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er vi enige om å være uenig... ;-) Om jeg har 400.000 i lønn og bor i en garasje, så vil jeg fortsatt ikke si at jeg har god råd, bare litt spesielle prioriteringer

Men nå bor ikke jeg i en garasje, jeg bor i en leilighet i Oslo som jeg trives svært godt i. Jeg valgte derimot å bosette meg på østkanten, hvor jeg uansett trives veldig godt. Jeg måtte pusse opp alle rom, men til gjengjeld fikk jeg leiligheten ganske rimelig. Ja, det handler om prioriteringer, men jeg trives veldig godt med mine prioriteringer og på grunn av disse har jeg det også rimelig greit økonomisk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, da er vi enige om å være uenig... ;-) Om jeg har 400.000 i lønn og bor i en garasje, så vil jeg fortsatt ikke si at jeg har god råd, bare litt spesielle prioriteringer

Ok du.. :fnise:

Anonymous poster hash: 326d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg ser noen mener at med god råd så kan man skaffe seg det man vil. Men da kommer det jo ikke an på inntekt, men på utgifter. For det er jo noe med at de som tjener mer, gjerne har dyrere bolig og biler.

Og da kan det faktisk være sånn at noen med 400 000 kr og noen med 800 000 kr har like mye penger igjen i måneden.

Og jeg selv tjener like under 500 000 i løpet av neste år (har vært i fødselspermisjon i 80%) og vi har da et huslån på 2 mill. Mannen tjener like under meg.

Jeg vil si at vi har god råd.

Men det kommer an på, for vi kan dra til kanskje syden en til to ganger i året. Men da drar vi gjerne på en billigere chartertur (5000-6000 kr per pers) og ikke til det dyreste stedet vi finner der man på betale 15 000 per pers.

Jeg handler med gjerne klær hver måned, både til meg og barn. Men vi handler jo da på h&m, Cubus, Lindex (vi har kun sånne butikker i nærheten også) og ikke på dyre motebutikker der du betaler 2000 kr per plagg.

Vi handler mat uten å se på prislappen, men vi storhandler ikke på meny feks.

Når det kommer til bil osv, så tror jeg det er mer vanlig å ha oppsparte midler til dette. For jeg tviler at det er veldig mange som har råd til å betale en regning på 20-30 000 kr på en månedslønn uten at det går utover en del andre ting. Samtidig så er det antageligvis mange som kan kjøpe seg vaskemaskin på en vanlig månedslønn uten at det går utover noe.

Jeg føler vel at det er måten du lever på og hvilke prioriteringer man har som avgjør om man har god råd eller ikke.

Anonymous poster hash: fca53...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville regnet det som god råd når man sitter igjen med rundt 10 000kr etter at alt er betalt...

Anonymous poster hash: 51b00...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God råd handler om å prioritere. Man kan tjene en mill i året og ha dårlig råd, man kan tjene 300 000 og ha god råd. Det kommer helt an på pengebruk, sparing, bo og bilsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...