Gå til innhold

Student tatt med kniv ved flyplass. Hjelp søkes!


Gjest veraxi

Anbefalte innlegg

God aften!

Jeg vil bare beklage for et eventuelt langt innlegg. I tilegg vil jeg bare takke de som bruker tid til å lese. Saken er som følgende-

Jeg søker hjelp av kunnskapsrike individer som kan veilede meg i min absurde situasjon. Bakgrunnshistorien for problematikken er som følgende:

-Jeg er en 20 år gammel student.

-Jeg var i sommerferien, på hjemmebesøk hos familien.

-Da jeg skulle forlate familien og reise hjemover til studieplassen min, valgte jeg å ta med meg en SLØR, ubrukt og godt innpakket triksekniv (kalt Butterfly tydrligvis).

-I "gjerningsøyeblikket" var jeg ikke klar over at objektet var straffbart

(Jeg ble fortalt av politibetjenter at visse allmenne kniver er akseptable, men ikke min type.)

Jeg ønsker bare å påpeke at triksekniven aldri har blitt brukt til annet enn å kutte ned på tiden i kjedelige stunder. Jeg KJØPTE og tok med meg kniven da jeg var på ferie i Tyrkia for 5 år siden. I og med at kniven ikke ble tatt av securitas i fortiden, regnte jeg med at det ikke ville oppstå noen problemer ved at jeg hadde objektet låst inn i en koffert (koffert ble håndtert av flyplassansvarlige individer- ergo jeg hadde ikke hatt muligheter til og påføre andre individer skader- hvis ønsket)

Hendelsen fant sted 02.08.2014. Jeg reiste fra Kristiansand, mellomlandet i Bergen, og den endelige destinasjonen var Ørsta flyplass. (Jeg er ikke redd for å bli gjenkjent- det er derfor ikke behov for at moderatorene skal sensurere tekst jeg mener kan være nyttig for å bistå meg med veiledning og tips for min fremtid)

Jeg hadde skrevet kontaktinformasjon på reisekofferten hvorav kniven var oppbevart i. Jeg ble kort tid etter ankomst bedt om å henvende meg til Securitas seksjonen ved flyplassen. Deretter ble jeg omringet av 4-5 securitas ansatte og min bagasje ble grundig skannet og sjekket. Jeg vil karaktisere min deltakelse gjennom hele situasjonen som svært samarbeidsvillig. Jeg ble videre fulgt opp til politi-sektoren i toppetasjen av Bergens flyplass (husker dessverre ikke navnet på lokalisasjonen).

Deretter ble jeg grundig forhørt og jeg følte jeg fikk forklart at hele situasjonen var en stor komisk misforståelse, jeg la til at kniven kom gjennom Tyrkia til Norges flyplass- uten noen problemer.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg ble i dag oppringt av politiansatte- og ble informert at de ikke hadde hatt kompetanse til å levere et forelegg/brev i posten- jeg trodde saken var ute av verden og mine bekymringer var ferdige. Jeg venter nå på å få posten mottatt og lurer på hva jeg kan gjøre for å best sikre min akademiske og fremtidige fremtid.

Jeg studerer Barnevernspedagogikk og vil ikke ha noe så absurd som dette på rullebladet, da det vil ødelegge min fremtid og muligens få meg kastet ut av høgskolen.

Beklager for et utrolig langt og muligens forvirrende innlegg. Jeg er utrolig frustrert og lurer egentlig bare på hvilke handlinger som ville være best i min situasjon. Skal jeg godta forelegget:

(Hva vil skje? Vil dette komme på rullebladet? Kan jeg på grunn av min lave inntekt og sosioøkonomiske status få fri rettshjelp ved eventuell rettsak?

Tusen takk til alle som tok tid av deres dag for å lese dette innlegget, jeg håper noen har skjønn eller kompetanse til å gi meg noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig du kvalifiserer for fri rettshjelp, men dette må du sjekke selv da vi ikke vet presist hva din situasjon er.

Ellers kan vel politiet selv informere deg om evt. konsekvenser?



Anonymous poster hash: 8e1e7...f22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kvalifiserer for fri rettshjelp, men dette må du sjekke selv da vi ikke vet presist hva din situasjon er.

Ellers kan vel politiet selv informere deg om evt. konsekvenser?

Anonymous poster hash: 8e1e7...f22

Takk for tilbakemelding!

Jeg holder på å søke gjennom nettet for fri rettshjelp. Det virker lovende i og med at min økonomiske posisjon er svært begrenset i forhold til resten av sammfunnet. Spørsmålet er da, hvis det blir rettsakk og jeg ikke vinner. Må jeg da personlig dekke mine og myndighetenes økonomiske kostnader- eller blir disse dekket av andre parten grunnet min svake økonomi (ca 90 000 pr år via stipend + lån)?

Jeg føler ikke politiet gav meg noen konkrete svar på mine økonomiske bekymringen. Det var egentlig bare gjentakelser og spørmsål om kniven. Jeg har egentlig ikke noen store valgmuligheter og tenker det er lurt, som du sier, å kontakte det lokale politi kontoret etter jeg har fått forelegget levert, respektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Hvis du nekter og godta forelegget bringes saken inn for byretten og da må du stå for advokatutgifter selv mener jeg å huske.

Fri rettshjelp kan jeg ærlig talt lite om. Stiller meg dog litt tvilende iogmed at du ikke har krav på noen offentlig oppnevnt forsvarer gitt sakens mindre alvorlige karakter. Er ikke fri rettshjelp utelukkende rettet mot sivile saker også?

Lenge siden jeg studerte juss så husker ikke så mye av slike ting må jeg innrømme. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nekter og godta forelegget bringes saken inn for byretten og da må du stå for advokatutgifter selv mener jeg å huske.

Fri rettshjelp kan jeg ærlig talt lite om. Stiller meg dog litt tvilende iogmed at du ikke har krav på noen offentlig oppnevnt forsvarer gitt sakens mindre alvorlige karakter. Er ikke fri rettshjelp utelukkende rettet mot sivile saker også?

Lenge siden jeg studerte juss så husker ikke så mye av slike ting må jeg innrømme. :fnise:

Hehe, alt hjelper. Tusen takk for ditt innspill.

Har du tilfeldivis kunnskap om saken vil bli innført på rullebladet mitt, i og med at jeg aldri har blitt siktet for kriminelle handlinger i fortiden- og saken er av "liten betydning" eller karakter? For å være ærlig er det rullebladet mitt og fremtidige jobbsøknader jeg er mest bekymret for. Takk igjen. :blomst:

Angående fri rettshjelp så kontaktet jeg http://www.jussformidlingen.no/innhold/00e1_kontakt.htm

og håper på svar neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Hehe, alt hjelper. Tusen takk for ditt innspill.

Har du tilfeldivis kunnskap om saken vil bli innført på rullebladet mitt, i og med at jeg aldri har blitt siktet for kriminelle handlinger i fortiden- og saken er av "liten betydning" eller karakter? For å være ærlig er det rullebladet mitt og fremtidige jobbsøknader jeg er mest bekymret for. Takk igjen. :blomst:

Angående fri rettshjelp så kontaktet jeg http://www.jussformidlingen.no/innhold/00e1_kontakt.htm

og håper på svar neste uke.

Du blir aldri helt kvitt noe som havner på rullebladet ditt, men når det er sagt så kommer en slik sak neppe til og skape problemer for deg. Se her: https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ulike_typer_politiattester/

Som du ser finns det forskjellige typer attester og den du ikke får skrubbet er altså den utømmende.

Her er en link til angående rulleblad: http://www.dinside.no/926326/disse-jobbene-krever-politiattest

Men seriøst mann, dette betyr ingenting. Det er ingen som kommer til og bry seg med noe slikt, om de i det hele tatt ber om en utømmende politiattest. Det er peanuts. Så bare slap helt av. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir aldri helt kvitt noe som havner på rullebladet ditt, men når det er sagt så kommer en slik sak neppe til og skape problemer for deg. Se her: https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ulike_typer_politiattester/

Som du ser finns det forskjellige typer attester og den du ikke får skrubbet er altså den utømmende.

Her er en link til angående rulleblad: http://www.dinside.no/926326/disse-jobbene-krever-politiattest

Men seriøst mann, dette betyr ingenting. Det er ingen som kommer til og bry seg med noe slikt, om de i det hele tatt ber om en utømmende politiattest. Det er peanuts. Så bare slap helt av. :laugh:

Takker og bukker! Du fikk oppklart en god del av mine bekymringer. Case closed! Haha, noia deluxe. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor dette var ulovlig, da den ikke var i din håndbagasje? Misforstår jeg?



Anonymous poster hash: 5b619...6b3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor dette var ulovlig, da den ikke var i din håndbagasje? Misforstår jeg?

Anonymous poster hash: 5b619...6b3

Forstå det den som kan. Ifølge vekterne/sikkerhetspersonellet var det at kniven i seg selv var ulovlig å ha i landet. Merket var hva som blir betegnet som en "Butterfly" kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Men jeg skjønner ikke hvorfor dette var ulovlig, da den ikke var i din håndbagasje? Misforstår jeg?

Anonymous poster hash: 5b619...6b3

§ 6 a.Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Det er forbudt å innføre elektrosjokkvåpen, springkniver, stiletter, batangakniver, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Der har du svaret ditt. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 6 a.Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Det er forbudt å innføre elektrosjokkvåpen, springkniver, stiletter, batangakniver, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Der har du svaret ditt. :laugh:

Hehe, takk for den ekspanderte kunnskapen! Jeg var ikke informert om dette i "gjerningsøyeblikket" og håpet dette kunne påvirke den rettslige gangen i mitt favør. Vil igjen takke for alle innleggene dine, :herremann:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 6 a.Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Det er forbudt å innføre elektrosjokkvåpen, springkniver, stiletter, batangakniver, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Der har du svaret ditt. :laugh:

Hæ, kan man ikke ha med seg en sprettert??? Yngstesønnen vår kjøpte seg sprettert da vi var i syden sist. Godt den ikke ble oppdaget,d a! Vet ikke om vi ville fått problemer med piratsverdet vi kjøpte i utlandet til veggpynt på rommet hans for noen år siden. Herrefred, kjekt å vite! Skal aldri ta med meg noe sånt igjen.

Anonymous poster hash: f4582...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malanthor

Hehe, takk for den ekspanderte kunnskapen! Jeg var ikke informert om dette i "gjerningsøyeblikket" og håpet dette kunne påvirke den rettslige gangen i mitt favør. Vil igjen takke for alle innleggene dine, :herremann:

bare hyggelig. :)

Såvidt jeg husker er manglende kunnskap om loven vanligvis ingen akseptert unnskyldning, så tror ikke du skal satse alt på det kortet der. Men som tidligere sagt, dette bryr ingen seg om. Kommer ikke til å påvirke framtiden din i det hele tatt. Lykke til videre. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet med en kniv på flyplassen da jeg var 16 år. Hadde hatt den i sekken for en kompis, og glemt at den var der, så den fulgte med meg inn i sikkerhetskontrollen. Kniven var visstnok ikke lovlig, og jeg måtte fylle ut noe kontaktinfo osv. Ble aldri kontaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Hæ, kan man ikke ha med seg en sprettert??? Yngstesønnen vår kjøpte seg sprettert da vi var i syden sist. Godt den ikke ble oppdaget,d a! Vet ikke om vi ville fått problemer med piratsverdet vi kjøpte i utlandet til veggpynt på rommet hans for noen år siden. Herrefred, kjekt å vite! Skal aldri ta med meg noe sånt igjen.

Anonymous poster hash: f4582...da5

Det er stor forskjell på spretterter. Noen kan man lage av noen pinner og en strikk og de er på ingen måte istand til å gjøre noen skade, mens andre er noen solide rakkere som krever en god del muskelstyrke for å bruke. Forbudet er rettet mot sistnevnte.

Her fra wikpedia: "Ved siste endring av våpenforskriftene med ikrafttredelse fra 1. januar 2000, ble det innført forbud mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter. Departementet understreker at dette forbudet først og fremst er ment å ramme de kraftige maskinproduserte sprettertene for omsetning på det kommersielle markedet. Forbudet er således ikke ment å ramme såkal husflidpretterter, dvs. hjemmelagede trespretterter e.l., eller tilsvarende spretterter"

Piratsvered ment for og henge på veggen går helt fint, så lenge du ikke vil ha det med i håndbagasjen. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godta forelegget. Gjør du ikke det, vil saken mest sannsynlig bli sendt til tingretten for pådømmelse. I og med at du faktisk har hatt med deg denne kniven, vil du også bli dømt for det. Unnskyldningen om at "jeg visste ikke at det var ulovlig" fører sjelden frem. Da får du en dom på rullebladet, noe som ser verre ut enn bare et forelegg.



Anonymous poster hash: 223a5...f8e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg stiller store spørsmål ved hvorfor trådstarter reiser rundt med kniv i kofferten. En ting er at det er "gøy" å kjøpe noe i Tyrkia og ta med hjem, en annen at det er "gøy" å trikse med. Men seriøst, må kniven følge med over alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller store spørsmål ved hvorfor trådstarter reiser rundt med kniv i kofferten. En ting er at det er "gøy" å kjøpe noe i Tyrkia og ta med hjem, en annen at det er "gøy" å trikse med. Men seriøst, må kniven følge med over alt?

Som det står skrevet i hovedinnlegget. Kniven ble kjøpt som en suvenir for omlag 5 år siden. Jeg har nå forlat redet og studerer på andre siden av landet. Jeg bringte kniven fra mor og far sitt hus, som en sentimental gjenstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

I insjekekt bagasje? På Flesland? Overrasker meg ikke. Sikkerhetsfolka på Flesland er destruktive rævhøl med sykelig maktbehov. Ungår den flyplassen så godt jeg kan.

Beklager å ikke kunne være til hjelp, men jeg har kranglet med de folka der om et skrujern på den totale lengden, skaft og jern, på 4cm... Og har sett saikojævlene i sikkerhetskontrollen der legge opp til bråk mer enn én gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...