Gå til innhold

Din aller beste oppskrift på glutenfri kake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gifter oss snart, og i bryllupet kommer to gjester som ikke tåler gluten.

Bryllupskaken vil ha en glutenfri etasje, men jeg skulle gjerne hatt ett par glutenfri kaker utenom denne slik at de har forskjellige kaker å velge mellom.

Er det noen som har lyst til å dele noen gode glutenfri kakeoppskrifter med meg? :-)

Anonymous poster hash: fa919...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulrotkake! Ostekake!

Anonymous poster hash: 02a79...297

Gulrotkake og ostekake er da ikke i utgangspunktet glutenfrie?

Anonymous poster hash: d2576...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kutter ut ritz kjeks i snickerskake (bruke kun peanøtter i bunnen) så bli vel den glutenfri, eg har ikke prøvd det selv, men det går sikkert bra.

Og så kan du lage brownies av kun egg, melk, kokesjokolade og smør, den blir litt grisete hvis man spiser med fingrene, men blir skikkelig seig og god slik som brownies skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Først og fremst vil jeg si at det er utrolig flott at dere velger å ha en glutenfri bryllupskake!

Det var utrolig omtenksomt gjort, og jeg ble utrolig glad på vegne av dine glutenintolerante gjester da jeg leste det.

Glutenfri kaker er noe av det enkleste som er av glutenfri bakst, siden de fleste oppskrifter kan gjøres glutenfri.

Hvis du bruker jyttemel er det bare å erstatte hvetemelet med 2/3 av mengden.

Hvis du er ute etter naturlig glutenfri kaker, er som tidligere nevnt er pavlova stort sett alltid en slager, og ellers alt med mandelbunn et godt tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg alltid har gjort, er å erstatte hvetemelet med toro lys melblanding. Kan også erstattes med semper mix eller toro kakemiks. Bruker ca samme mengde, kan hende man bør justere litt når det er oppskrifter med gram som måleenhet. På den måten kan du lage alle kaker glutenfrie :) De eneste kakene jeg har hatt problemer med er kvæfjordkake og opp-ned-sjokoladekake med vann i røra.

Så hyggelig for gjestene at dere tenker på dem, forresten :) Vanlig sukkerbrød blir veldig gode som glutenfritt, her er oppskriften jeg bruker for 24 cm form:

125 g sukker og 4 egg piskes til eggedosis. Miks 125 g toro lys melblanding med 1 ts bakepulver og 1 ts vaniljesukker, og vend det forsiktig inn. Stekes ved 175 grader i 25-40 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova er helt nydelig, og alltid en slager! Den er naturlig glutenfri.

Pavlova hadde jeg helt glemt! Det skal vi nok ha :-) Takk for tips!

- TS

Anonymous poster hash: fa919...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker denne glutenfrie snickerskaken! :)

Den så utrolig god ut. Jeg likte at den er fri for "alt" slik at alle kan ha den i tilfelle noen har allergier jeg ikke vet om.

Til dere som har sagt at dere syns det er føott at vi skal ha glutenfri kake: Tusen takk :-) Etter min mening skulle det imidlertid bare mangle at man gjør det man kan for at gjestene skal ha en fin kveld :-)

Tusen takk for alle tips!

- TS

Anonymous poster hash: fa919...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så utrolig god ut. Jeg likte at den er fri for "alt" slik at alle kan ha den i tilfelle noen har allergier jeg ikke vet om.

Til dere som har sagt at dere syns det er føott at vi skal ha glutenfri kake: Tusen takk :-) Etter min mening skulle det imidlertid bare mangle at man gjør det man kan for at gjestene skal ha en fin kveld :-)

Tusen takk for alle tips!

- TS

Anonymous poster hash: fa919...b70

Den har en veldig god smak :) Får vann i munnen bare jeg tenker på den :sjenert: Har alltid fått mye skryt når jeg har servert den :) Det jeg liker er at den ikke inneholder så mange "vanskelige" ingredienser til tross for at den fungerer for så veldig mange allergier - får kjøpt alt som trengs på vanlige dagligvareforretninger

Edit: Jeg har brukt peanøttsmør grov type med hell og får man ikke tak i/har ikke tid til å lage eplemos, så fungerer vanlig eplesyltetøy fint

Endret av Elysian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova, suksesskake osv.

Og de fleste kaker blir minst like gode ved bare å bytte ut mel.

Til informasjon vil ikke en kake være glutenfri selv når dere har en etasje som henger med i gluten-etasjer..

Bare smuler er nok til at mange med cøliaki blir syke, og glutenfritt skal aldri være i kontakt med glutenholdig mat.

Men tanken er absolutt god :)

Anonymous poster hash: 54804...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pavlova, suksesskake osv.

Og de fleste kaker blir minst like gode ved bare å bytte ut mel.

Til informasjon vil ikke en kake være glutenfri selv når dere har en etasje som henger med i gluten-etasjer..

Bare smuler er nok til at mange med cøliaki blir syke, og glutenfritt skal aldri være i kontakt med glutenholdig mat.

Men tanken er absolutt god :)

Anonymous poster hash: 54804...16a

Eller kanskje det er snakk om separate på stativ? Da er det jo noe annet! Sålenge det brukes egen kakespade.

Hyggelig gjort av dere :)

Anonymous poster hash: 54804...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...