Gå til innhold

Student og rimelig mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er rådene deres? Hva er billig å spise?

Anonymous poster hash: a8c72...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belgfrukter.

Kjøp en pose i en innvandrerbutikk og bløtlegg og kok selv; ikke kjøp de daffe, vasne og guggete greiene som selges på boks. Sunt, billig og det metter lenge. Kan brukes til mye rart; er flott til å blande i gryteretter f.eks.



Anonymous poster hash: c7cc9...200
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig (billigste type, FP sin på Kiwi er god), pølser, bogskinke, Farmen kjøttboller fra Rimi, fryste fiskefileter, fryste koteletter. Dette er billig type kjøtt du kan holde deg til generelt, og som jo kan varieres nærmest i der uendelige. Ellers sjekker du ut salg og sesongvarer til nedsatt pris.

Rotgrønnsaker er billig og sunt, samt mye poser med frosne grønnsaker er også billig. Større pakninger lønner seg.

Stor pakke med ris og pasta stående i skapet. Poteter er også billig, spesielt de vanlige, store.

Å lage saus fra bunnen av kan lønne seg, men ellers er ikke posesausene så ille. Glass derimot er dyrt.

Anonymous poster hash: 69ac8...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunfisk og havregrøt spiser jeg mye av



Anonymous poster hash: 55347...013
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers: Kneippbrød med noe rimelig pålegg, stor pakke med havregryn er billig, Tines økologiske lettmelk er den billigste når jeg har sjekket, kjøp saft istedenfor annen drikke og drikk vann.

Anonymous poster hash: 69ac8...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student selv og lager masse god mat! Last ned mattilbud appen så kan du se hva de beste tilbudene er på de forskjellige butikkene!

Har blant annet laget

Laksewok

Svinekjøttdeig boller med chili og hvitløk, grove pastapenne og pastasaus

Pizza

Laks, cottage cheese, teriyaki saus, avocado, agurk

Kylling, bernaise saus, blomkål, gratinerte poteter

Kjempe godt og sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

havregryn, 4 kornblanding, knekkebrød, egg, makrell i tomat, tunfisk, fullkornspasta, heimelaga tomatsaus, middager med potet og gulrot som feks fiskegrateng/fiskepinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000 er veldig billige på fullkornspasta, kjøper alltid flere pakker der! :) Kan brukes i salat, wok, med pølser/kylling/laks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tørkede linser/bønner som proteinkilde. Det er latterlig billig. En 2kg pose tørkede kikerter får man gjerne for 40 kr på såkalte invandrersjapper, og det blir nærmere 6 kg ferdig kokte kikerter (!). Kok opp masse av gangen, og oppbevar i frysen, eller inntil 5-6 dager i kjøleskap. Det er både billigere og sunnere enn bønner fra boks. Søk på vegetaroppskrifter, det er utrolig mye godt ute på nettet. Bønner inneholder mye protein, langsomme karbohydrater, fiber og jern, og er et veldig mye bedre alternativ enn makaroni med ketchup...

Krydder og ris er også billig på innvandrersjapper. Gjerne 100 g krydder for 10 kr, mens i vanlige butikker betaler man 35 kr for 25 g...

Firstprice laks og karbonadedeig er ikke så ille. Karbonadedeigen har til og med vunnet flere forbrukertester. Generellt er first price din venn.

Kjøp frossen fisk/kjøtt framfor fersk. 2kg frossen kyllingfilet fra first price er billigere enn 4 ferske fileter fra solvinge (der jeg handler ihvertfall..).

Kjøp fersk brokkoli framfor frosne topper. Poser med frossen brokkoli, gulrøtter og blomkål er ofte mye dyrere enn å kjøpe dette fersk, i tillegg til at de smaker vassent. (men næringsinnholdet er ikke noe i veien med, altså). Når det kommer til bær er de frosne oftest billigere enn de ferske.

Store kvanta er oftest billigere. Om det er ting du ikke klarer bruke opp før det blir dårlig, allier deg med medstudenter, og spleis på ting. 12 egg er billigere enn 6, men om du spiser lite egg, del kartongen med en venn.



Anonymous poster hash: 34f28...7db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store kvanta er oftest billigere. Om det er ting du ikke klarer bruke opp før det blir dårlig, allier deg med medstudenter, og spleis på ting. 12 egg er billigere enn 6, men om du spiser lite egg, del kartongen med en venn.

Anonymous poster hash: 34f28...7db

Man kan fint ha egg stående i flere måneder etter holdbarhetsdato, så det er en ting man ikke trenger å tenke på :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tørkede linser/bønner som proteinkilde. Det er latterlig billig. En 2kg pose tørkede kikerter får man gjerne for 40 kr på såkalte invandrersjapper, og det blir nærmere 6 kg ferdig kokte kikerter (!). Kok opp masse av gangen, og oppbevar i frysen, eller inntil 5-6 dager i kjøleskap. Det er både billigere og sunnere enn bønner fra boks. Søk på vegetaroppskrifter, det er utrolig mye godt ute på nettet. Bønner inneholder mye protein, langsomme karbohydrater, fiber og jern, og er et veldig mye bedre alternativ enn makaroni med ketchup...

Krydder og ris er også billig på innvandrersjapper. Gjerne 100 g krydder for 10 kr, mens i vanlige butikker betaler man 35 kr for 25 g...

Firstprice laks og karbonadedeig er ikke så ille. Karbonadedeigen har til og med vunnet flere forbrukertester. Generellt er first price din venn.

Kjøp frossen fisk/kjøtt framfor fersk. 2kg frossen kyllingfilet fra first price er billigere enn 4 ferske fileter fra solvinge (der jeg handler ihvertfall..).

Kjøp fersk brokkoli framfor frosne topper. Poser med frossen brokkoli, gulrøtter og blomkål er ofte mye dyrere enn å kjøpe dette fersk, i tillegg til at de smaker vassent. (men næringsinnholdet er ikke noe i veien med, altså). Når det kommer til bær er de frosne oftest billigere enn de ferske.

Store kvanta er oftest billigere. Om det er ting du ikke klarer bruke opp før det blir dårlig, allier deg med medstudenter, og spleis på ting. 12 egg er billigere enn 6, men om du spiser lite egg, del kartongen med en venn.

Anonymous poster hash: 34f28...7db

Men dersom man bryr seg om dyr legger man heller noen ekstra kroner i kyllingen, og får heller kompensere med billigere mat en annen dag :) first price - kyllingene har det IKKE bra!

Anonymous poster hash: e9372...dcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom man bryr seg om dyr legger man heller noen ekstra kroner i kyllingen, og får heller kompensere med billigere mat en annen dag :) first price - kyllingene har det IKKE bra!

Anonymous poster hash: e9372...dcd

Og hvis man virkelig bryr seg om dyr, så spiser man de ikke. Veldig få kyllinger har et godt liv.

Anonymous poster hash: ca02e...33f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billige basisvarer:

-Spaghetti/pasta

-Rugsprø (som du topper med mye pålegg siden de er tynne)

-Havregryn

-Tunfisk

-Bananer

-Poteter

-Champingjong og annet hermetikk

Anbefaler å laste ned mattilbud-appen. I går kjøpte jeg to kg laksefilet 49,90,- per kg. Kom hjem og delte den opp i biter, og inn i frysern. Tar opp en og en filet - lager marinade og steker den i aluminiumfolie i ovnen, eller bruker det i wok.

Anbefaler å kjøpe frukt og grønt i innvandrerbutikker. Kjøper blandt annet curry paste der som jeg kan bruke i wok. Ris er også mye billigere der.

Lager gjerne 20-30 vårrull om gangen. En pakke med 40 vårrullblader kostet meg 20 kr i innvandrerbutikk. Fyllet laget jeg av: amerikansk blanding (10 kr), First price kyllingkjøttdeig (brukte bare halve) 10 kr og tacokrydder 6 kr first price sin.

Tar de opp fra fryseren, steker de uten olje i panna og putter de i matboksen :)

Et annet genialt tips: Jeg formerer kjøttet med brødskiver.

Jeg deler en pakke / 400 gr kyllingkjøttdeig i fire og bruker kun en om gangen.

Plukker opp restene av brødmaskinen i butikken (spør selvfølgelig pent først)

Lar en brødskive trekke til seg litt vann i ett minutt, og blander det inn i kjøttet før jeg steker det. Smaker ikke brødet en gang, når det er godt krydret smaker det faktisk som kjøtt :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tilbuden hos Rema, Kiwi osv. hver uke. Handle stort hvis du har fryser. F.eks har Rema tilbud på fiskekaker nå. En slik stor pakke holder til 5 middager. Rema har også penne pasta til 4 kr for 500 gram. Det rekker jo til flere middager.

Butikkens egne varemerker er som oftes billigere.

Handle stort en til to ganger i måneden. Kjøp alt du trenger for en måned unntatt ferske grønnsaker og melk. Skriv handleliste og lag middagsplan. Del kjøttdeigpakkene i 2-3 alt etter hvor mye du spiser. Pakk de i fryseposer og klapp heøt flatt. Tar mindre plass i fryseren, og tiner raskere. Frosne grønnsaksblandinger er lurt å ha liggende, slik at du får i deg nok grønnsaker.

Bak brød selv. Del opp brødene før du fryser de.

Nudler er billige. Lag nudelsuppe. Stek kjøttdeig, ha i noen wokgrønsaker. 5 dl vann, nudelkrydderet og kok opp. Ha i nudlene og suppen er ferdig når nudlene er ferdig.

Har du rester så kan de være en god lunsj.

Anonymous poster hash: 83eb1...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg baserer middagene mine mye på grønnsaker, ris og saus. Tomatsaus på kiwi koster bare rundt 4-5 kr pakken, med noen billige grønnsaker, bønner og ris så har du en god og billig wok. De dagene du kan koste det på deg, så kan du bruke kylling i woken. Kjøp stort av alt, og frys heller ned. Prøv å legge om til en så vegetarisk retning som mulig, da bønner er billigere enn kjøtt. Men du trenger ikke utelukke kjøtt for det. Her går det mest i kjøtt i helgene.

Planlegg litt for uken, slik at visst du har rester så kan du bruke det i neste middag. Spiste du ikke opp middagen, så legg den i en boks og varm opp til lunsj/middag neste dag.

Kjenner du noen som fisker, eller fisker du selv? Med noen filéter i fryseren, så har du et godt utgangspunkt for f.eks fiskesuppe senere. Eller en enkel potet og fiskemiddag.

Som andre nevnte, last ned appen som hete mattilbud! Den er super.

Bruk litt tid på å lære deg forskjellige matretter slik at du ikke går lei av spesifikke ingredienser til slutt. Jeg spyr for eksempel av nudler nå, etter mange år med mye nudler.



Anonymous poster hash: a7723...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner,fiskekaker,nuddler,havregryn,tunfisk,lag hjemmelagd suppe og frys ned. Gå etter billigmerkene.



Anonymous poster hash: 2d6d6...ded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...