Gå til innhold

Tannstell katt - hvor ofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var hos veterinær med katten min og fikk fjernet tannstein på henne i sommer. Etterpå ble ånden hennes mye bedre. Nå begynner det å lukte litt av munnen hennes igjen. Kan det være tannstein igjen? Trodde det var normalt å fjerne tannstein ca 1 gang i året? Eller hvordan er det med deres katter? :)

Anonymous poster hash: 1d218...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får det sjekket når jeg vaksinerer 1 gang i året, om dyrlegen mener det er nødvendig blir tennene renset.

Bruker Royal Canin Dental for, kan anbefales. Det forebygger tannsten, men bitene er store. Den ene katten min har stor nytte av det, men den andre kan ikke spise det, for hun sluker bitene hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Det er helt individuelt for hver katt hvor mye og hvor ofte den får tannstein. Det beste er å få det sjekket hos veterinær samtidig med den årlige helsesjekken og vaksinen. MEN! Dersom du kjenner at det er dårlig lukt i munnen til katten, altså at lukten har endret seg, så bør du kanskje få en ekstra liten sjekk hos veterinæren. Dårlig ånde kan skyldes andre ting enn tannstein, for eksempel tannkjøttbetennelse, som er vondt for katten og kan gi store følger.

Jeg har nettopp fått fjernet tannstein på den ene katten og den andre fikk beskjed om at han nok måtte til pers neste år. De har tørrfôr som hovedfor - kvalitetsmat fra Orijen, Taste of the wild og Carnia Lynx, i tillegg til dental fôr fra Purina Pro Plan. Det sistnevnte er skikkelig junkfood, for det inneholder dessverre mais, men det skal visst være bra for tennene. Har dessverre ikke klart å finne kornfritt og maisfritt dentalfôr.

I tillegg så har jeg nå begynt å forsøke å pusse tennene på kattene. Etter mye research så står tannpuss igjen som den eneste egentlig effektive måten å forhindre tannproblemer hos katt på. For å si det sånn, det er lettere sagt enn gjort, men øvelse gjør mester :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tannkjøttet er rødt, er det et tegn på at noe kan være galt. Vanligvis skal det være lysrosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...