Gå til innhold

En god bok om riding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale noen gode (helst norske) bøker om riding?

Ønsker å både repetere helt grunnleggende ferdigheter og å lære litt mer. Er det noen bøker som er spesielt om voltesits, eller er dette omtalt i de fleste bøker?

Er også interessert i bøker om riding på islandshest.

Anonymous poster hash: 65d34...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd med " Sentrert ridning" av Sally Swift http://dyrenett.no/no/s/bok.asp?art=Hest&h=d&id=8&t=Sentrert%20ridning

Her er det også en leseranmeldelse http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=135973&rom=MP

Tusen takk for tips!

Er sentrert riding mer for viderekomne, eller ville du anbefalt den også om man må repetere det helt grunnleggende? Den ser interessant ut. Jeg har ridd i noen år på rideskole, men det er veldig lenge siden. Har startet opp igjen nå :)

Islandshesten av Stina Helmersson kanskje?

Den skal jeg lese :)

Anonymous poster hash: 65d34...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er grei til grunnleggende innsikt http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2378436&rom=MP

Selv ønsker jeg meg "Dressur med Kyra" eller " Dressur på tur" og denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5718434&rom=MP

Tror den siste kan være noe å starte med for meg. Takk igjen.

Anonymous poster hash: 65d34...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i "Sentrert ridning" av Sally Swift. Den kan fint leses av både nybegynnere og erfarne, og de som vil friske opp kunnskap. Den tar for seg alt fra det totalt grunnleggende (fra å være i balanse når hesten står stille) til mer "avansert" ridning (versade, travers og diverse sideførende bevegelser i flere gangarter). Mener den også tar for seg sprangridning. Det er i hovedsak en sits-bok, men uten en god sits får man ingen god ridning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Er sentrert riding mer for viderekomne, eller ville du anbefalt den også om man må repetere det helt grunnleggende? Den ser interessant ut. Jeg har ridd i noen år på rideskole, men det er veldig lenge siden. Har startet opp igjen nå :)

Den skal jeg lese :)Anonymous poster hash: 65d34...1d1

Den er å anbefale for nybegynnere. Selv fikk jeg ikke begynt å ta ridetimer før jeg ble 38, selv om jeg begynte å ri da jeg var ca 9 og har stort sett ridd barbak, bortsett fra noen ganske få anledninger frem til jeg var ca 17. Hadde en lengre ridepause, der jeg såvidt red litt, frem til jeg begynte å ta ridetimer,

Den har hjulpet meg en del - også til å oppdage at jeg kunne mer enn jeg trodde og at jeg ikke har så stor grunn til å ha mindreverdighetskomplekser på grunn av manglende skolering og at jeg i bunn og grunn var uvant med sal.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i "Sentrert ridning" av Sally Swift. Den kan fint leses av både nybegynnere og erfarne, og de som vil friske opp kunnskap. Den tar for seg alt fra det totalt grunnleggende (fra å være i balanse når hesten står stille) til mer "avansert" ridning (versade, travers og diverse sideførende bevegelser i flere gangarter). Mener den også tar for seg sprangridning. Det er i hovedsak en sits-bok, men uten en god sits får man ingen god ridning :)

Da blir det nok den boken også :)

Anonymous poster hash: 65d34...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er å anbefale for nybegynnere. Selv fikk jeg ikke begynt å ta ridetimer før jeg ble 38, selv om jeg begynte å ri da jeg var ca 9 og har stort sett ridd barbak, bortsett fra noen ganske få anledninger frem til jeg var ca 17. Hadde en lengre ridepause, der jeg såvidt red litt, frem til jeg begynte å ta ridetimer,

Den har hjulpet meg en del - også til å oppdage at jeg kunne mer enn jeg trodde og at jeg ikke har så stor grunn til å ha mindreverdighetskomplekser på grunn av manglende skolering og at jeg i bunn og grunn var uvant med sal.

Godt å høre at det er flere på min alder som fremdeles rir. Det er en utrolig givende og morsom aktivitet, også for voksne. Du har sikkert fått en kjempegod balanse og sits av å ri barbak. Jeg har nesten ikke gjort det (er veldig glad i den salen), men tatt en del ridetimer av varierende kvalitet og ridd lengre turer i innland og utland. Men nå er det god kvalitet på timene og jeg ser at jeg har en del huller i kunnskapen. Så bøkene blir nok til god hjelp.

Anonymous poster hash: 65d34...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...