Gå til innhold

"Dyret blir en erstatning for et barn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er barnløs og selv om jeg for spøk kaller katten min for sønnen i huset så ser jeg ikke på han som barnet mitt.Han er bare min store glede og lille venn.



Anonymous poster hash: a9c7c...ae9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du måtte liksom bruke denne tråden for å fremheve ditt syn, at du misliker barn? Du klarte ikke å la være å ytre din hatefulle mening? Huff.. Men fint at hundene dine har det tilsynelatende godt i det minste.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Ja, jeg bare måtte det. Særlig siden det er slike som deg her inne, som får store problemer med at folk ikke liker barn. Når tråden handler om at hundefolk er litt sprø i nepa si og erstatter barn de ikke har med hund, så liker jeg å poengetere at det virkelig ikke er det. Eller er eneste svarene du ønsker her inne "Ja, jeg kan ikke få barn derfor kjøpte jeg meg hund" slik at de passer inn i din fasit eller noe? Men jeg hater ikke barn, jeg like de bare ikke og kan ikke tenke meg noen selv. Det er et lite stykke mellom å ikke like og å hate i min verden. Men jeg liker hunder mye bedre enn barn. Mye bedre enn de fleste menneskene også egentlig.

Og nei, de har de ikke "tilsynelatende godt". De har det veldig bra. Og bedre enn mange barn på denne kloden, siden de har alt de trenger, mat i koppen sin, aktiviteter, medisinsk oppfølging, aldri legger seg sultne, ikke blir mishandlet, klær på kroppen når det trengs etc. De har det bedre enn mange barn i Norge også, siden det vokser opp barn i dette landet under store redsler, mishandling, fattigdom etc etc.

Anonymous poster hash: 6aefe...762

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så har jeg ikke barn (39år), har hund (blandingshund på Labrador størrelse), men det klarer ikke å erstatte det å ha barn, tror jeg (har jo aldri hatt barn).

Med hunden min så får jeg gitt den omsorgen og kjærligheten jeg ikke får gitt et barn, MEN, jeg passer også på at hunden min får lov til å være hund, vi er MYE ute i skogen, går flere lange turer hver dag, hun er sammen hundekompiser nesten hver eneste dag +++

Hund blir tatt VELDIG godt vare på, får ekstremt mye kjærlighet og mangler ingenting når det kommer til leker, utstyr, riktig mat, godbiter osv, men samtidig så er hun oppdratt konsekvent, hun får ikke lov til å bjeffe, hoppe opp, stresse rundt folk +++hun har en god oppdragelse, jeg vil ikke ha en bortskjemt dritt hund som bare gjør akkurat som den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke barn. Kun mobbere og sykt frekke barn! Jeg liker bare hunder bedre enn mennesker. Bedre enn barn også! Hunder er jo den skapningen som elsker deg mer enn den elsker seg selv;) Hunder er og forblir best. Ikke mobber de, ikke snakker de stygt om andre, ikke er de frekke som faen, ikke driver de å hater, ikke driver de å løpet rundt og skriker som galninger på butikker! Det er forbudt med hunder på butikker. Det skulle absolutt vært forbudt med barn også!

Hvordan mener du alenemødre skulle fått handlet, da? Hvis de måtte jobbe til 16, og barnehagen stengte 16:30 og de måtte hente ungen før de kunne handlet? Lite gjennomtenkt og veldig egoistisk av deg.

Jeg sier meg enige i at hunder er kule, mange av dem. Lojale og hyggelige på en måte.

Jeg nevnte pris på halsbånd og alder på kobbel (som ja, er av god kvalitet) fordi flere her inne skriver at hundene deres har stilige/dyre halsbånd og freshe kobbel/bånd i flotte farger. Jeg ville poengtere at jeg ikke diller opp hunden og ikke ser verdien i "pynt" på hunden eller hunden sine ting.

At man velger et halsbånd man synes er fint fremfor et man ikke synes er fint handler ikke om "pynt", men preferanser. 100% av tenkende mennesker vil foreta valg mellom halsbånd. Mange av de mest praktiske halsbåndene (f.eks hurtta) gir deg valgmuligheter mellom ganske mange forskjellige farger. I tillegg vil mange henge på en "ID-tag" med tlfnr osv i tilfelle hunden rømmer. Og den ID-tag'en vil da altså også være mulig å få i forskjellige farger og former, og mennesker vil velge den de synes er finest. Slik gjør vi det med alt, vi foretar valg. De færreste velger det styggeste eller kjedeligste halsbåndet de ser, med mindre de har OCD eller er i en eller annen umoden "jeg skal gjøre opprør"-fase. Noen velger bare et billig halsbånd uteukkende fordi det er billig, men da er det bedre for hunden at man velger et "fancy" halsbånd som sitter bedre rundt halsen.

Litt utafor diskusjonen, men jeg bruker nesten utelukkende sele til hunden, men det blir samme greia der. Kjøpte en Haquihanasele nylig, fordi den skulle være bra ergonomisk sett, men jeg kunne velge mellom mange farger og valgte den jeg syntes var finest. Det handler om primære og sekundære valg, og så lenge hundens behov er i fokus, giør man det riktig

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg. Om du har en kjole til hunden, som faktisk dekker hundens behov for varme, så vil jeg nok si at det å sette på hunden en kjole er en menneskeliggjøring. Tror ikke han har vondt av det, så lenge den er praktisk og alt er tipp topp, men vil nok si at det er en menneskeliggjøring.

En kjole vil være menneskeliggjøring, ja, siden kjoler er menneskets hunnkjønns festantrekk, tradisjonelt sett ikke brukt til annet enn pynt eller for å fastslå kjønn ;) (før gikk jo "alle" damer i kjoler til hverdags).

Men jeg snakket om vinterdresser/jakker/gensere, som alle er praktiske plagg.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnløs og selv om jeg for spøk kaller katten min for sønnen i huset så ser jeg ikke på han som barnet mitt.Han er bare min store glede og lille venn. Anonymous poster hash: a9c7c...ae9

Nettopp :)

Ja, jeg bare måtte det. Særlig siden det er slike som deg her inne, som får store problemer med at folk ikke liker barn. Når tråden handler om at hundefolk er litt sprø i nepa si og erstatter barn de ikke har med hund, så liker jeg å poengetere at det virkelig ikke er det. Eller er eneste svarene du ønsker her inne "Ja, jeg kan ikke få barn derfor kjøpte jeg meg hund" slik at de passer inn i din fasit eller noe? Men jeg hater ikke barn, jeg like de bare ikke og kan ikke tenke meg noen selv. Det er et lite stykke mellom å ikke like og å hate i min verden. Men jeg liker hunder mye bedre enn barn. Mye bedre enn de fleste menneskene også egentlig. Og nei, de har de ikke "tilsynelatende godt". De har det veldig bra. Og bedre enn mange barn på denne kloden, siden de har alt de trenger, mat i koppen sin, aktiviteter, medisinsk oppfølging, aldri legger seg sultne, ikke blir mishandlet, klær på kroppen når det trengs etc. De har det bedre enn mange barn i Norge også, siden det vokser opp barn i dette landet under store redsler, mishandling, fattigdom etc etc. Anonymous poster hash: 6aefe...762

Du har tydeligvis ikke forstått det du leste i startinnlegget: JEG, personlig, mener at de fleste ikke bruker en hund som en erstatning for et barn. Det er min personlige mening.

Du roter deg helt bort med dette innlegget, vanskelig å vite hva en skal svare på det egentlig.. Det er så mange misforståelser og så mye synsing ;)

Selv så har jeg ikke barn (39år), har hund (blandingshund på Labrador størrelse), men det klarer ikke å erstatte det å ha barn, tror jeg (har jo aldri hatt barn).

Med hunden min så får jeg gitt den omsorgen og kjærligheten jeg ikke får gitt et barn, MEN, jeg passer også på at hunden min får lov til å være hund, vi er MYE ute i skogen, går flere lange turer hver dag, hun er sammen hundekompiser nesten hver eneste dag +++

Hund blir tatt VELDIG godt vare på, får ekstremt mye kjærlighet og mangler ingenting når det kommer til leker, utstyr, riktig mat, godbiter osv, men samtidig så er hun oppdratt konsekvent, hun får ikke lov til å bjeffe, hoppe opp, stresse rundt folk +++hun har en god oppdragelse, jeg vil ikke ha en bortskjemt dritt hund som bare gjør akkurat som den vil.

Jeg kan love deg at en hund er noe meget annet enn et barn. Det er ikke likt i det heletatt. Bikkja sover jo bla.a hele natta stort sett :)

Og ja, du får gitt hunden kjærlighet, det er fint å høre. Men kjærligheten mot et barn er annerledes, nettopp fordi det er to forskjellige arter. Ingenting er bedre eller verre, bare annerledes. Jeg tror hunden din har det veldig bra og at du ikke menneskeliggjør hunden.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjole vil være menneskeliggjøring, ja, siden kjoler er menneskets hunnkjønns festantrekk, tradisjonelt sett ikke brukt til annet enn pynt eller for å fastslå kjønn ;) (før gikk jo "alle" damer i kjoler til hverdags).

Men jeg snakket om vinterdresser/jakker/gensere, som alle er praktiske plagg.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Da tror jeg vi er enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan mener du alenemødre skulle fått handlet, da? Hvis de måtte jobbe til 16, og barnehagen stengte 16:30 og de måtte hente ungen før de kunne handlet? Lite gjennomtenkt og veldig egoistisk av deg.

Jeg sier meg enige i at hunder er kule, mange av dem. Lojale og hyggelige på en måte.

At man velger et halsbånd man synes er fint fremfor et man ikke synes er fint handler ikke om "pynt", men preferanser. 100% av tenkende mennesker vil foreta valg mellom halsbånd. Mange av de mest praktiske halsbåndene (f.eks hurtta) gir deg valgmuligheter mellom ganske mange forskjellige farger. I tillegg vil mange henge på en "ID-tag" med tlfnr osv i tilfelle hunden rømmer. Og den ID-tag'en vil da altså også være mulig å få i forskjellige farger og former, og mennesker vil velge den de synes er finest. Slik gjør vi det med alt, vi foretar valg. De færreste velger det styggeste eller kjedeligste halsbåndet de ser, med mindre de har OCD eller er i en eller annen umoden "jeg skal gjøre opprør"-fase. Noen velger bare et billig halsbånd uteukkende fordi det er billig, men da er det bedre for hunden at man velger et "fancy" halsbånd som sitter bedre rundt halsen.

Litt utafor diskusjonen, men jeg bruker nesten utelukkende sele til hunden, men det blir samme greia der. Kjøpte en Haquihanasele nylig, fordi den skulle være bra ergonomisk sett, men jeg kunne velge mellom mange farger og valgte den jeg syntes var finest. Det handler om primære og sekundære valg, og så lenge hundens behov er i fokus, giør man det riktig

En kjole vil være menneskeliggjøring, ja, siden kjoler er menneskets hunnkjønns festantrekk, tradisjonelt sett ikke brukt til annet enn pynt eller for å fastslå kjønn ;) (før gikk jo "alle" damer i kjoler til hverdags).

Men jeg snakket om vinterdresser/jakker/gensere, som alle er praktiske plagg. Anonymous poster hash: c0fa5...973

Ok, siden vi nå er nede på detaljnivå så kan jeg si at jeg velger utelukkende svart eller grått fordi det er en praktisk farge og mest nøytralt. Om svart/grått ikke er tilgjengelig velger jeg den mørkeste fargen, igjen fordi det er mest praktisk og nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden vi nå er nede på detaljnivå så kan jeg si at jeg velger utelukkende svart eller grått fordi det er en praktisk farge og mest nøytralt. Om svart/grått ikke er tilgjengelig velger jeg den mørkeste fargen, igjen fordi det er mest praktisk og nøytralt.

Tenker du nøytralt ift pelsen til hunden? Fargen har ingenting å si på hvor praktisk halsbåndet er, med mindre du tenker bruksvennlig fordi det "skal matche de andre klærne eller pelsen", og det blir jo da å pynte hunden, uten å menneskeliggjøre den.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du nøytralt ift pelsen til hunden? Fargen har ingenting å si på hvor praktisk halsbåndet er, med mindre du tenker bruksvennlig fordi det "skal matche de andre klærne eller pelsen", og det blir jo da å pynte hunden, uten å menneskeliggjøre den.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Nøytralt som i at svart og grått er nøytrale farger. Nå har jeg brukt evigmange poster på å understreke at jeg ikke bryr meg om utseende på hundens utstyr ut over at det skal være praktisk og kvalitet, så tror du seriøst at jeg matcher hundens halsbånd opp mot pelsen??

Du lurte på hvorfor jeg skrev om pris/alder på halsbånd og kobbel. Hvorfor spør du ikke om det samme til alle de som skriver at de har kjøot dyre/freshe halsbånd/kobbel/etc til sine hunder?

Jeg kommer ikke til å diskutere dette videre med deg, da fargen på halsbåndet på hunden min er helt irrelevant iht trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du alenemødre skulle fått handlet, da? Hvis de måtte jobbe til 16, og barnehagen stengte 16:30 og de måtte hente ungen før de kunne handlet? Lite gjennomtenkt og veldig egoistisk av deg.

Jeg sier meg enige i at hunder er kule, mange av dem. Lojale og hyggelige på en måte.

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Alenemødrene klarer nå å kaste en unge i barnehage da kan de klare å handle før de henter ungene også. De får slutte litt tidligere på jobb da så de får handlet. I stedet for å dra trøtte, ville, sure og grettne unger med i butikken for å lage et forbaska leven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette blir å forenkle det veldig. Selv er jeg en typisk omsorgsperson, og har alltid tatt meg av andre (være seg mennesker og dyr), siden jeg var lita. Ideelt sett skulle jeg vel hatt en diger ungeflokk, men slik ble det ikke. Jeg mistet dattera mi alt for tidlig og fikk ikke flere barn. Så satt jeg igjen med en "haug" av kjærlighet og omsorg til overs. Mye av det har jeg fått brukt i jobben, og resten har jeg brukt i frivillig arbeid med dyr.

Man kan ikke likestille kjærligheten man har overfor sitt eget barn med kjærligheten man har til et kjæledyr, men kilden den strømmer fra er den samme. Det går ikke an å si til en hundeeier at h*n ikke elsker hunden sin like høyt som en annen elsker barnet sitt, for det kan h*n meget vel gjøre. Man elsker den man har å elske med den kjærligheten man har.

Det å være så glad i et dyr at man gir det like mye kjærlighet som et barn under andre omstendigheter ville ha fått, er ikke det samme som å behandle dyret som et lite menneske. Noe av grunnen til at jeg elsker katter, er nettopp at de er katter, med alt det innebærer. Jeg duller og koser med Pusina mi, prater med henne, børster henne og lar henne sove søtt i armkroken min hver natt. På dagtid og kveld er hun fritt ute og gjør sine katteting. Hun drar med levende mus i hus, som hun liker å stå og se på at jeg fanger :fnise: , og jeg vil nå hardnakket påstå at hun har gjort meg mer til katt enn jeg har gjort henne til menneske. :laugh:

Jeg blir syk av å se kjæledyr som ikke får leve ut sine naturlige instinkter, men er blitt redusert til pyntegjenstander og "dukker" for eiere som har for mye tid og penger til overs. Det er i det hele tatt noe riv ruskende galt når målet er å få dyr til å bli mest mulig lik mennesker i utseende og adferd. Jeg tenker at noen av disse menneskene hadde hatt godt av "tvangsopplæring" i den enkelte rases naturlige instinkter og behov, gjerne med praksis et sted hvor de ser dette i funksjon.

Jeg tror m.a.o ikke at en kan elske et dyr "for mye", men at kjærlighet uten kunnskap kan bære fullstendig galt av sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å kose med hunden er ikke å menneskeliggjøre hunden. Hunder er deformerte, menneskeformede skapninger som vi har gjort slik de er, og vi har gjort dem kjælne, så de liker kos. To hunder i samme husholdning vil også søke til hverandre for kos ;) det er basiskunnskap...

Anonymous poster hash: c0fa5...973

Det er den anti-menneskelige holdningen at hunders forhold til mennesker er skapt av mennesker. I virkeligheten, dog, er ikke mennesket evolusjonsmessig i stand til å utvikle hunders forhold til mennesker alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er babyen min. Men han er ikke et barn og ikke et erstatning for et barn heller, for det er ikke ønsket hos meg. Han er en hund og har dermed instinkter som en hund.

Han blir ikke snusket å dullet å løftet å alt dette her. Blir han kost å klappet å snakket til på en lys stemme? Ja.

Eneste plagget han eier er en refleksvest. Vurdere å oppgradere den til et regndekken med refleks som er effektivt å ha.

Han får fysisk og psykisk trim som han trenger for å være fornøyd og får gjerne bli irettesatt av andre hunder uten at jeg skal bli hysterisk som enkelte andre kan bli eller blande meg inn. Jeg vet at det høres ofte verre ut enn hva det egentlig er.

Ellers sover han i senga med meg og er regelrett bortskjemt uten like, men med regler og struktur. :hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...