Gå til innhold

Hva bruker dere å gjøre på nyttårsaften?


Gjest HeiHade

Anbefalte innlegg

Vet at folk med redde dyr håndterer det ulikt. Tanta mi reiser alltid på hytta. Tror ikke bikkja der har hørt en eneste rakett i sitt liv. Naboen min har tydeligvis dopa ned bikkja en gang, noe som endte med at den var slått ut i flere dager etterpå.. Jeg bruker vel egentlig bare å være hjemme med dem selv. Nå er ikke mine livredde, men de blir definitivt litt ekstra klengete rundt kl 12.

Dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan jeg ikke svare for den nye valpen, for dette blir dens første nyttår, så vi er like spente på når juletreet kommer opp.

Med min forrige hund så pleide jeg alltid å gi den litt ekstra kos, virket dog ikke som rakkettene plaget hun noe særlig. Merket vi at hun ble redd/nervøs, tok vi hun ned på badet og satt med hun der, hvor hun også fikk et øre å tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er redd for raketter, og det kunne aldri falt meg inn å la henne være alene på en nyttårsaften. Hun er alltid med meg, eller så er jeg hjemme med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med hunden min i 5 år på nyttårsaften. Går ut før de smeller,og blir bare en kjapp runde. Men har er ikke redd og står og glor i vinduet på fyrverkeri. Men hadde aldri gått fra han, vet aldri om noe skulle skje. Og forlate en hund på nyttårsaften så er man ikke helt god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjedyret pleier å snorke på plassen sin mens det smeller som verst... Nå er han vant til smell i forbindelse med jakt, så han bryr seg ikke så mye. Det eneste han ikke liker er de rakettene som hyler.

Vi er alltid hjemme på nyttårsaften, ser på film og oppfører oss "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund er livredd for rakettene.

Hvis det passer seg så drar jeg på hytta.

Ellers så har jeg alle dører oppe i huset så han har mulighet til å gå rundt å finne det rommet han synes er best å være i. Det som er litt dumt med huset er at det er vinduer på alle rom,så han slipper aldri helt unna.

Så er jeg innom mange ganger i løpet av kvelden og sitter med han en stund. Og jeg er inne med han kl tolv.

Anonymous poster hash: 69330...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst gjør jeg mitt beste for at hunden ikke skal BLI redd raketter. Det er mye man kan gjøre for å minimere sjansen for det. Min mor har likevel hunder som er usikre, ikke livredde, og de luftes tidlig på kvelden, og tilbringer så resten av kvelden inne med gardinene trukket for, musikk/TV på, belønning med godbiter stadig vekk fordi mat roer ned, og en avslappet matmor som tar livet med ro og demonstrerer at kvelden er fullstendig normal og kjedelig.

Anonymous poster hash: b96db...db4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst gjør jeg mitt beste for at hunden ikke skal BLI redd raketter. Det er mye man kan gjøre for å minimere sjansen for det. Min mor har likevel hunder som er usikre, ikke livredde, og de luftes tidlig på kvelden, og tilbringer så resten av kvelden inne med gardinene trukket for, musikk/TV på, belønning med godbiter stadig vekk fordi mat roer ned, og en avslappet matmor som tar livet med ro og demonstrerer at kvelden er fullstendig normal og kjedelig.

Anonymous poster hash: b96db...db4

Dette er et godt poeng. Alt for mye dulling og dalling kan føre til at hunden blir mer redd fordi du forteller dem at de har noe å være redde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Familien min er alltid hjemme på nyttårsaften, så de passer på katten min. De bor for øvrig rett under meg :fnise:, men jeg bor i egen leilighet. Jeg spiser som regel med gode venner, og så fester vi til langt på natt. Skyter opp noen raketter (lovlige, altså), og klemmer, og skriker hverandre inn i ørene "GODT NYTTÅR" kl 00:00.

Katten min er en smule redd for rakettene, men vi bor et stykke unna byen, og det er ganske rolig i nabolaget her. Han gjemmer seg som regel under senga mi, helt til enten moren min eller søsteren min gir han noe kattegodteri. Da er alt greit igjen, haha.

Endret av Gurgemeie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å tilbringe nyttårsaften i stalle og passer på hesten min, som får beroligende, vinduene er sperret av for glimt, og vi har på musikk. Hun har alltid vært veldig redd. Har hatt med hunden når han var liten ( i fjor var hans første nyttårsaften), og da gikk det fint, for vi hadde spilt rakettlyder på youtube for ham mye, og han stolte veldig på oss og så på oss for å sjekke om det var farlig, så han "spurte" meg hele tiden om det var ok at det smalt så mye, og når jeg ikke reagerte stolte han på det.

Nå har han opplevd å bli skikkelig skremt av et lynnedslag som skjedde rett ved ham, så selv om han er et år eldre er jeg redd han vil være mye mer redd i år. Vi skal begynne med youtube igjen,men han er midt i pubertet to og veldig redd for alt for tida...



Anonymous poster hash: 6b3bb...a75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Min Sorte Gentleman søker tilflukt innerst på boden uten vindu. Der ligger han og rister inntil siste *pang* er over, og noen timer i ettertid.

Jeg lar lyset stå på der inne, og i alle rom med vinduer slik at ikke glimtene skal bli kraftigere enn de må for han er virkelig redd.

Min funkjonshemmede hjertevenn sitter ofte på toppen av sofaryggen og titter ut på spetakkelet, - og lille frøken Fryd følger hans eksempel.

For katter er det min erfaring at dersom de uheldigvis har vært ute ved midnatt en nyttårsaften så blir de rakettredde, ellers er det litt hipp som happ, det betyr ikke nødvendigvis så veldig mye.

Skal jeg gjette litt kvalifisert så var den sorte en liten kattunge sin første nyttåraften, og de forhold han bodde under kan utmerket godt ha medført at han fikk nærkontakt med fyrverkeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg reiser frå dei, eg. Det er sant! Eg er aldri heime på nyttårsaften. Det første året vi hadde katte var ho hjå foreldra mine, og satt visst under ein sofa i gangen då det smalt som verst. Utan dramatikk, visstnok, ho berre satt der.

I fjor reiste vi frå dei båe, og naboen passa på dei. Dei er veldig glade i naboen, altså dei kjenner seg trygge på ho. Og ho rapporterte at dei var ganske normale. Så vi reiser frå dei i år også, vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt til hva man gjør det selv, til en viss grad. Hvis man "duller" for mye med dyrene merker de at det er noe ekstra og bare det kan gjøre dem ukomfortable og redde. Engelsk setteren vår var aldri redd før. Her snakkre vi at rakettene kunne sprenge rundt ørene på henne uten at hun viste større interesse eller frykt. Et år mormor feiret med oss syntes hun så forferdelig synd på hunden som skulle sitte alene under det verste fyrverkeriet. Hun satt og snakket med henne med sånn "stakkars deg" stemme hele kvelden og nå er hun bestandig litt nervøs når smellene fra rakettene setter i gang.

Et alternativ, hvis man har en hund som blir svært redd, er å sette hunden i en kennel for kvelden.

Hvis man ikke har mulighet til å sette vekk den nervøse hunden/katten til familie eller venner, kennel eller på et skjermet rom kan man gå til innkjøp av postafen (reisesyke). Dette kan kjøpes reseptfritt og har en mild beroligende effekt. Bare husk å gi den i god tid slik at de får muligheten til å "finne roa" før det verste støyet setter inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid hjemme med dyrene på nyttårsaften. Hundene mine er ikke livredde, men de reagerer med å sprette opp og bjeffe og stresse litt når de første smellene starter sånn utpå ettermiddagen. Men nå lenge vi holder oss rolige roer de også seg, og vanligvis så ligger de bare og sover hele kvelden med noen turer bort til vinduet for å se ut innimellom.

Kattene er litt mer skeptiske, de pleier å gjemme seg under senga og der ligger de som oftest hele kvelden.

Anonymous poster hash: eb199...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunden vår enser ikke rakettene en gang, så hun kan helt fint være hjemme alene på nyttårsaften og sove. (labrador retriever)



Anonymous poster hash: 46a45...6d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten være med venner, frem til jeg ble voksen. Nå er jeg med familie, bortsett fra i år. Skal ha vennefest med 1920-party... blir spennende :)



Anonymous poster hash: f2e60...81f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten være med venner, frem til jeg ble voksen. Nå er jeg med familie, bortsett fra i år. Skal ha vennefest med 1920-party... blir spennende :)

Glemte å nevne, pakkeleken :D Gaver familien har fått pakkes inn på nytt og kan gis videre i form av terningens lykke/uhell :P Veldig morsomt :D

Anonymous poster hash: f2e60...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...