Gå til innhold

Jealous / envious


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg chatter med en person fra et annet land. Samtalen foregår derfor på engelsk. Vedkommende forteller om noen artige planer. 

 

Kan jeg skrive: (...) I'll be working all weekend, so I'm a little envious. 

 

Er det riktig ordbruk? Eller er "envious" et litt negativt ladet ord og som ikke blir brukt i slike sammenhenger? Jeg vet at "jealous" er mye brukt, men det blir vel heller ikke helt riktig i denne sammenhengen? 

 

Håper på litt raske svar. :) 



Anonymous poster hash: 15b6a...428
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du valgte nok ikke det beste underforumet på denne tiden av døgnet.  :laugh:



Anonymous poster hash: 388e9...833
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du valgte nok ikke det beste underforumet på denne tiden av døgnet.  :laugh:

Anonymous poster hash: 388e9...833

 

Nei, dessverre...  :(

Anonymous poster hash: 15b6a...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

100% korrekt og elegant bruk :) Eg vil påstå "jealous" er eit meir negativt lada ord, men uansett vert det ikkje negativt i den konteksten du seier det her.

 

Overtenkar Overtenkjar much?

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan forklare helt forskjellen, så klinger jealous mye bedre i mine øyne for den type setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% korrekt og elegant bruk :) Eg vil påstå "jealous" er eit meir negativt lada ord, men uansett vert det ikkje negativt i den konteksten du seier det her.

 

Overtenkar much?

Takk! Ja, litt. Han har engelsk som førstespråk og er i tillegg engelsklærer, så jeg vil ikke bomme helt. :) 

Anonymous poster hash: 15b6a...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jealous = Sjalu

Envious = Misunnelig

 

Envious passer best i denne sammenhengen.



Anonymous poster hash: 8bf4c...750
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan forklare helt forskjellen, så klinger jealous mye bedre i mine øyne for den type setning.

Ja, jeg tenkte litt på det jeg også, gjerne fordi jeg har hørt så mange si det på diverste filmer og TV-serier. Jealous og envious er vel mye brukt om hverandre, så det spiller kanskje ikke så stor rolle. 

Anonymous poster hash: 15b6a...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jealous = Sjalu

Envious = Misunnelig

 

Envious passer best i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: 8bf4c...750

 

Takk! Da skriver jeg det. :) 

Anonymous poster hash: 15b6a...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte litt på det jeg også, gjerne fordi jeg har hørt så mange si det på diverste filmer og TV-serier. Jealous og envious er vel mye brukt om hverandre, så det spiller kanskje ikke så stor rolle.  Anonymous poster hash: 15b6a...428

Ja sant, jeg bodde tidligere i et engelskspråklig land og snakket dermed engelsk på daglig basis, og for meg ble det mest naturlig å velge jealous. Men rent skriftlig trenger det jo ikke å være det som er mest riktig, virker heller ikke som det basert på de andre svarene du har fått. Jeg tror uansett ikke at du kan bomme så mye, meningen kommer klart frem uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...