Gå til innhold

turer og båndtrening


^me^

Anbefalte innlegg

har fått meg en liten krabat på 9 uker nå og lurer på hvor tidlig jeg skal begynde med og lære den med og gå i bånd og gå småturer med den?

det er en dvergdachs så den er fremdeles veldig liten..

tid begynte dere med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Det er lenge siden jeg har hatt valp, men jeg begynte med å venne den til halsbåndet (bruk helst en sele) og den satte seg på rumpa da jeg prøvde å få den med meg "på tur". Men jeg har vært med på å lære en annens valp, og da lærte jeg den kommandoen "kom" samtidig, begynte med en halvmeter og en godbit, utvidet med en meter av gangen. Øvde ca. 5 minutter per gang ca. 1-2 ganger daglig.

Har ingen erfaring med dachs, hører de skal være litt strie, men har lest et sted at i uke 20 er hunder ekstra mottagelige for dressur/båndtrening, men du må jo begynne før i det små. Husk at valpen helst ikke vil gå langt og føler seg utrygg utenfor hagen f.eks. fordi det er utenfor dens område og den har lavest rang blant alle bikkjene. Derfor vil den heller ikke gjøre fra seg så langt unna huset. Hvis du har hage, så bruk hagen til å trene i.

Ang når du skal begynne, så la valpen bli litt trygg og vant til det nye hjemmet sitt først og gi den noen dager. Men har du ikke hage, må du begynne med det samme, men følg etter valpen og ikke tving den etter deg slik at den forbinder båndet med noe negativt. Vil du ha den med deg f.eks. til postkassa, så lokk den med en godbit og masse ros.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...