Gå til innhold

vanskelig situasjon! omplassere pus?


Adonia

Anbefalte innlegg

Jeg må ta et valg nå, og det er ikke lett...

Situasjonen er slik:

Da jeg flyttet for 1.5 år siden hadde jeg med meg pus. Vi flyttet da fra landet hvor han vant til å være ute hvor mye han ville. Her bor vi i leilighet, ved en ganske trafikkert vei - så egentlig veldig dårlig tilpasset for en katt. Det første året var han ute som han ville her! Men for et halvt år siden ble han påkjørt og operert, og vi fikk en klage fra boligsameiet på at han mjauet for mye ute om natten. Så det siste halvåret han han derfor vært innekatt. Det har gått overraskende bra, han maser ikke mye om å gå ut. Jeg tror at han har det greit, viser ingen tegn på å mistrives. Men jeg vet jo at han burde få være ute, det er det han er vant til!

Idag fikk jeg et tilbud om å få omplassert han. Der får han vært ute så mye han vil, og de har hatt lyst på katt lenge. Det høres kanskje ut som et enkelt valg..

Men jeg har virkelig ikke lyst.. Jeg har grått i hele kveld bare ved tanken på å gi han bort. Det blir til noen jeg ikke kjenner, som bor et stykke unna, så det blir som å aldri få se han igjen! Han er jo verdens beste katt, og jeg har så lyst til å beholde han.. :cry:

Jeg finner grunner til å beholde han. Tenker at han kanskje bare må være inne 1, max 2 år. Og det virker jo som han har det bra! tenker på hvor ulykkelig jeg selv kommer til å bli hvis jeg må gi han fra meg..

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette.. noen kloke ord fra dere andre dyreeiere? Har det vanskelig nå jeg, må bestemme meg innen noen dager.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at det er et vanskelig valg! Jeg har vært inne på tanken om at vi kanskje må omplassere katten vår også, på grunn av en mulig, uventet vending i framtidsutsiktene våre, og det er forferdelig å tenke på. Men det som er viktigst er tross alt at katten får det bra. Vet du hvordan du kommer til å bo om 1-2 år? Kan det hende du ikke får flyttet til landligere omgivelser innen det tidsperspektivet du ser for deg, eller er det en høy prioritering?

Dersom katten faktisk virker som den har det greit som midlertidig innekatt, skjønner jeg at du gjerne vil beholde den, det hadde jeg nok gjort selv også. Nå kommer riktignok sommeren og våren, og da blir endel katter mer rastløse og vil ut, vår er i hvert fall ute hele tiden nå. Det beste hadde vel vært om du kunne se an trivselen til katten nå utover våren... En innekatt som ikke trivdes ville jeg nok omplassert til snille mennesker med utemuligheter - selv om det er en vond avgjørelse må man tenke på dyrets beste. Men slik det høres ut på deg har jo katten din det bra nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er et vanskelig valg! Jeg har vært inne på tanken om at vi kanskje må omplassere katten vår også, på grunn av en mulig, uventet vending i framtidsutsiktene våre, og det er forferdelig å tenke på. Men det som er viktigst er tross alt at katten får det bra. Vet du hvordan du kommer til å bo om 1-2 år? Kan det hende du ikke får flyttet til landligere omgivelser innen det tidsperspektivet du ser for deg, eller er det en høy prioritering?

Dersom katten faktisk virker som den har det greit som midlertidig innekatt, skjønner jeg at du gjerne vil beholde den, det hadde jeg nok gjort selv også. Nå kommer riktignok sommeren og våren, og da blir endel katter mer rastløse og vil ut, vår er i hvert fall ute hele tiden nå. Det beste hadde vel vært om du kunne se an trivselen til katten nå utover våren... En innekatt som ikke trivdes ville jeg nok omplassert til snille mennesker med utemuligheter - selv om det er en vond avgjørelse må man tenke på dyrets beste. Men slik det høres ut på deg har jo katten din det bra nå også.

Vi kommer nok til å bo her fortsatt om 2 år. Men mine foreldre bor på landet (er der han bodde sine første 2 år av livet), og de vil gjerne ta han i mot. Men søstra mi som er allerisk bor fortsatt hjemme, og jeg tenker det sikkert kommert til å ta i hvertfall et års tid før hun flytter. Har jo mye mer lyst til at de skal overta han, for da kommer jeg til å møte han så ofte jeg vil.

Jeg tror ikke han har det vondt nå, da hadde jeg funnet en løsning for lenge siden. Men jeg tenker jo at han kunne ha hatt det enda bedre som utekatt igjen. Samboeren min er klar i sin sak, og mener jeg absolutt burde omplassere han. Han mener jeg er egoistisk som tenker på mitt eget beste.. Uff er så leit, jeg er så utrolig knyttet til han! :cry:

Og jeg må bestemme meg på noen dager også.. de som var interessert hadde sett etter katt lenge, så de ville vite om jeg skulle omplassere han eller ikke så snart som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Du skriver at de som evt. skal overta han har sett etter en omplasseringskatt lenge så du må bestemme deg innen noen dager. Jeg har ingen erfaring med innekatter, men hvis han trives ville jeg ikke omplassert han og jeg ville ikke valgt dine foreldre selv om din søster flytter ut fordi hun kommer jo på besøk av og til og vil fremdeles være like allergisk og da kan det bli snakk om en ny omplassering.

Hvis du ikke omplasserer din katt til den familien som er på jakt etter en katt, vil en annen og hjemløs katt få seg et nytt hjem, hvis du mener din katt trives som innekatt. Katter er tilpasningsdyktige og veldig forskjellige og det er vanskelig å gi noe konkret råd. Bortsett fra at du ikke er egoistisk når man tenker på at en hjemløs katt vil få seg en familie og at du har muligheten til å bruke dine foreldre som et avlastningshjem senere.

Jeg vet om en katt som ikke ville ut når familien flyttet fra landet og til byen, men den var fornøyd så lenge den ikke var alene for lenge og fikk masse selskap og kos. Katter som havner hos fod og andre dyrevernsoriginisasjoner, må leve som innekatter til de evt. finner en ny familie (de har en luftegård men ingen mulighet til å jakte f.eks.). Det er ikke ideelt, men antar at de som driver og tar seg av hjemløse katter heller ville avlivet kattene hvis de antok at kattene mistrivdes uten å kunne vandre fritt og leve gode dager på landet...

Håper du får noen svar fra folk som har mer greie på katter enn det jeg har. Men det er likevel du som må ta avgjørelsen selv om det er vanskelig.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være mulig å gi ham et midlertidig hjem for et år eller to hos noen i familien? Evt. kan du ha ham inne om natten og ute om dagen der du bor nå (så vil ikke mjauingen hans plage naboene, og han får også være mer ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg prøver å tenke på andre alternativer idag. Prøver som Tabris foreslo å høre om det er noen jeg kjenner som vil ha han til det er klart hos foreldrene mine! Det var ingen som ville ha ansvaret for en katt når jeg tidligere prøvde å omplassere han. Men det er kanskje lettere å si ja når det er snakk om 1-2 års tid bare.

Må prøve å finne ut av ting idag. Skal ta en ordentlig prat med søsteren min for å høre hvilke planer hun har framover. Så jeg ikke bare gjetter på hvor lenge hun har tenkt til å bo hjemme.

Også har jeg bedt mamma om å høre med de andre i familien om de virkelig har lyst til å overta han. For det er viktig at det er noe de vil og ikke bare føler at de må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cascabel

Egoistisk som jeg er så hadde jeg beholdt han. Men så har jeg innekatt og jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine trives inne siden de har vært her fra starten, minstemann som jeg fant ute går ute i bånd og maser et par ganger i mnd om å gå ut, men det er i to sekunder også skjønner han at vi ikke skal gå tur da (for han må nemlig ha med oss, åpner jeg døra til gange så løper han ut, men kanskje to meter også venter han på oss) .

Jeg beholder han rett og slett fordi sambo og jeg har planer om å flytte, og da med et sted med utemuligheter.

Han har gått fra å være redd og sjenert til å bli skikkelig uredd og en ordentlig kosepus så vet ikke hvordan han blir om andre får han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...