Gå til innhold

Enkle øvelser å gjøre med hund man passer?


Bokormen

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg passer storpuddelen til svigerforeldrene mine i en uke mens de er på utelandsreise.

Hunden er vant til å bo på "landet" og er går løs ute der stort sett hele ettermiddagen. Nå er den hos oss i vår lille sentrumsleilighet i en uke, så jeg regner med at hun vil bli ganske urolig etter hvert. Vi går fire turer hver dag, men jeg har lyst til å trene litt med henne inne også, på div lydighet. Jeg har aldri hatt hund selv, så vet ikke helt hva det er lurt å begynne med og hvordan man skal gjøre det.

Idag har vi trent litt på sitt, dekk, bli og søk, som hu forsåvidt kan fra før, men ikke alltid gidder å gjøre. Har også fått henne til å sitte og bli, og så gjemt noe hundemat under et rømmebeger, så hun må få de ut selv.

Er det noen som har tips til hva jeg kan trene med henne og hvordan jeg gjør det? Alle tips og råd mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smør leverpostei på innsiden av en bolle og sett den opp ned på gulvet så må hun jobbe for å få den riktig vei.

Bruk rømmebegeret, legg i godteri og sett på lokket på begeret, stikk gjerne noen hull i lokket så hun lukter hva som er inni og la henne jobbe med å få det opp..

Bruk do-rull ruller, legg godteri inni og brett inn kantene slik at hun må jobbe for å få ut godteriet.

En tom halvliters flaske, fyll opp med litt godbiter og la henne jobbe for å få dem ut igjen.

Target trening er jo moro også. Om du har noe med litt sterk farge legger du den på gulvet og klikker og gir godbit hver gang hun berører snuten eller labben på den (kommer an på hva som er mest naturlig for henne, mange hunder berører heller med snuten, mens min lille hund bruker labber mye) Etterhvert som hun forstår target konseptet kan du løfte den høyere, feste på skuffer eller lignende og så har du mulighet til å lære henne å lukke skuffer og dører. Min hund elsker Target trening, han nærmest angriper target matten min for å få godbiter.

På tur, få henne til å hoppe over små hinder (grener, benker, små gjerder.. ) Få henne til å balanserer på brede gjerder, benker, og andre ting dere kan tenke dere.

Du kan trene på Freestyle øvelser som å gå under bena dine når du går.. her må det mye lokking, leding og rosing til for å klare det. Har du klikker? Om hunden er vant til det fungerer det kjempe bra for all mulig trening.

Kan prøve å lære henne å rulle rundt, gi labb, snurre rundt, gå på to (?) Jeg har en liten spretten hund så mine forslag er litt farget av det..

Steng henne inne på et av rommene og lukk døra, så gjemmer dere godbiter i hele stua for eksempel så må hun bruke nesa og hjernen for å finne dem igjen.

Uansett om du skal lære inn nye triks så ikke la henne jobbe mer enn 15 minutter i slengen før du tar pause, så kan du heller fortsette litt senere på dagen. Tror det stod noe slikt i boka om klikkertrening.

Det er også mange bøker på biblioteket om hvordan man trener inn triks, steg for steg.

Blir mye om jeg skal gjengi steg for steg hvordan man gjør det her.

Bare sett opp en plan med delmål og ros hver gang hun nærmer seg delmålet, gå sakte frem, forstår hun ikke så vis at det er feil ved å snu ryggen til og deretter gå litt tilbake i treningsplanen din. Bjeffer hun frustert så gå litt tilbake i planen så hun forstår. Håper det hjalp litt selv om det sikkert ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemange gode forslag :)

Tusen takk!

Må ut og kjøpe noen godbiter imorgen, så får vi trent litt og kost oss i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er kjempe moro når man ser på hunden at den forstår hva du vil.. for å henvise til mastercard reklamen "Priceless"

Forresten, om du ikke har klikker kan du bruke "BRA" istedet, bare lær henne opp til at BRA betyr godbiter. Med andre ord, en liten stund sier du BRA flere ganger samtidig som at du gir godbit rett etterpå, etterhvert assosierer hun ordet med godbit.. og vips har du en muntlig klikker!

Skriv inn om hvordan det gikk da :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klikker, så da går jeg for BRA :)

Skal holde deg oppdatert! Akkurat nå er sambo og hunden ute og går lang tur i fjæra, mens jeg lager middag, så da får vi nok en trøtt og fornøyd hund hjem etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi trent litt idag og :)

Hun er god på sitt, dekk og bli nå, men skjønner ingenting når jeg prøver å få henne opp igjen fra dekk. Jeg sier OPP og tar armen opp samtidig, men hun bare ligger og glor på meg... hehe. Fikk det til to ganger når jeg holdt en godbit rett foran nesten hennes og dro den opp samtidig som jeg sa OPP, men da hoppet hun mot meg og det fungerte generelt dårlig... noen gode tips til hvordan jeg kan lære henne dette?

Ellers var det stor suksess med mat i rømmeboks, det var kjempegøy å bite den til småbiter og slikke innsiden :) Men mat i tom halvlitersflaske skjønte hun ingenting av, bare slikket på tuten og ga opp når det ikke kom noe ut *ler* men flaska ligger midt på stueguvet fortsatt, så kanskje hun finner ut at hun skal prøve litt igjen senere.

Dorullkjerner prøver vi imorgen!

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å føre godbiten fremover i stedet for oppover når du skal ha henne opp i stående igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Min grådige hund dyttet halvlitersflasken ned trappa slik at maten raste ut. Da kunne han plukke den opp i ro og mak etterpå. :ler:

Han elsker forresten å bite i stykker pappesker, så kanskje legge noe godt inni en eske, og lukke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å føre godbiten fremover i stedet for oppover når du skal ha henne opp i stående igjen :)

Skal prøve det neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grådige hund dyttet halvlitersflasken ned trappa slik at maten raste ut. Da kunne han plukke den opp i ro og mak etterpå. :ler:

Han elsker forresten å bite i stykker pappesker, så kanskje legge noe godt inni en eske, og lukke den?

Vi har ikke trapp i leiligheten desverre... hehe :)

Og pappeske ble prøvd ut istad, den ble maltraktert veldig fort! Det var gøy gitt :)

Koselig å være hundepasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe-filtre kan du også bruke, putt en liten godbit i midten og "knudre" filteret rundt den, også kjempe moro.

Vet at noen har også lagt godbiter mellom sidene på en avis.. ikke stor hit her da lille bråkmakeren syntes alt det opprevne avispapiret på slutten ville være et flott sted å tisse litt..

Moro at du får det til! Er gøy å trene hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hva med å bruke kommandoen "sitt opp" hvis hunden alt kan "sitt"? Funker iallefall på hunden hjemme sammen med armbevegelse oppover.

Ellers er en slager her å feste en tråd til en papptallerken, legge godbit på den og legge den på en slik plass at hunden må dra i snora for å få tak i godbiten. Gavetråd som man har brukt saks til å tvinne er f.eks. fin. Hunden vår har etterhvert kommet så langt at han kan stå på en krakk med forbeina for å dra i tråden så godbiten faller ned fra kjøleskapet! Han er oppe på krakken før vi får lagt tallerkenen på plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Wolfmoon, jeg skal hjem og prøve "sitt opp" etter jobb! Og så får jeg se om vi har noen papptallerkner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...