Gå til innhold

Skal passe svigers hund. Er et lite beist som gjør


Gjest Hege

Anbefalte innlegg

Vi skal passe svigers hund.

Det er en strihåret dachs på 7 år. Den er helt umulig.

Den går tur på sitt premiss. Hvor DEN vil og når DEN vil.

Den lyen ingen regler, hverken å bli på plassen sin eller slutte å bjeffe.

Den holder seg ikke værken om dagen eller natten. Den sier aldri ifra om den må på do bare finner seg ett hjørne og setter i gang.

Hvis den begynner med noe den ikke får lov til, si at den går i søpla. Nei nytter ikke å si til den. Du må bort å dra den vekk da knurreg og fleker den tenner mot deg. Den har noe ganger glefset etter folk.

Jeg har sagt til mannen min at jeg ikke har lyst til å ha den, men han sier at vi må for ingen andre kan.

Gode tips til hvordan vi kan forholde oss til dette "udyret" i 14 dager??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper det kommer bur med beistet også?

Jeg passer av og til en liten hund som ikke er altfor veloppdragen, selv om han antagelig er et prakteksemplar sammenlignet med den beskrevet her...

Han har alltid buret med seg, og når han går bananas får han roe seg der. Det har faktisk fungert veldig godt, han er utrolig mye mere til å ha i hus når han er her enn når han er hjemme. Der tigger han ( dvs bjeffer og hyler helt til han får noe) , her legger han seg foran peisen og venter til vi er ferdige med å spise.Hjemme raser han rundt i sofaen, her går det en dag eller to før han husker at sofaen er forbudt område og holder seg på gulvet.

Han har tendensen til å hoppe opp på folk og glefse, noe jeg ikke aksepterer, spesielt ikke på ungene. Akkurat det er det eneste jeg har tatt han skikkelig hardt på, knøvlet han ned i gulvet til han hylte og peip en gang, siden har han aldri prøvd seg på noen i vår familie.

Jeg gidder ikke å brøle og kjefte på en hund, har ingen tro på at det hjelper. Men ved å være konsekvent og tydelig har han skjønt at det er andre regler her enn hjemme, og han er faktisk en søt,liten hund etter et par dagers innkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært flau hadde det vært min hund ts snakket om. Ikke hadde jeg forventet at noen skulle passe den for meg heller.

Men siden du må passe den...så har jeg noen ideer..

1-gå ut med hunden med en gang den er våken om morgenen. (Har den ikke bur har den kanskje en kurv eller teppe med seg? Det kan du plassere ved sengen din. Hvis ikke hunden din slår seg til ro der, kan du beholde lenken/båndet på, binde den til noe og dermed sørge for at den ikke kan forflytte seg altfor langt fra liggeplassen sin) Noen hunder sover lenge, andre er oppe i 5-6 tiden om morgenen. Den første turen varer til den har tisset/bæsjet.

2-mat og vann stilles til disposisjon. Hvis ikke hunden vil ha mat, tar du det vekk etter 10 min. og prøver igjen senere på dagen.

3-Drikker hunden mye, så tar du den med deg en tur utforbi i ny og ne.

4-Lek med hunden. Dra noe etter deg i et tau feks. eller kanskje han liker ball? Gjennom lek vinner du tillitt.

5-øv på sitt/dekk og belønn rikelig med feks godbiter. 10 min mental trening = 30 min tur

6-Bjeffer den masse, ikke skrik og rop. Da tror den at du også bjeffer. Prøv heller og avlede oppmerksomheten (lag høy lyd, feks. to grytelokk, klapp in hendene etc.) når den tier og ser på deg kan du feks si 'sitt' og gi godbit....

7-trekk for gardinene på steder hunden kan se ut av vinduet...

8-hvis hunden ikke lyder kommandoer er det fordi den ikke kan komandoene. Lyder den ikke nei er det fordi den ikke kan 'nei' godt nok. Du har 14 dager på deg til å lære den noe.. 5min lydighetstrening hver dag er jo en god begynnelse..

9-La hunden gå med bånd på seg inne. Da har du bedre kontroll over hunden..

10-Fjern ting du tror den kan ødelegge. Feks. ta vekk tepper ol. hvis den tisser mye inne. Lukk dørene til alle rom. Gjem søppla. Ha den alltid under oppsyn uansett hvor du er. Skal du på do, så tar du han med deg hvis ingen andre kan se etter den i mellomtiden etc.

11-Gi den minst 3 turer hver dag. Lengden finner du ut av selv. Du bestemmer hvor dere skal gå, og når dere skal gå Setter hunden seg på bakbeina er det bare å fortsette turen. Den gir seg ganske raskt (med mindre du allerede har gått i 2t. Da er den kanskje trøtt)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund som ikke har fått den dressuren den trenger... :sukk: Strihåret dachs er ingen sofahund, men en reinbarka jakthund, som trenger masse stimulering og en sterk flokkleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg hadde vært flau hadde det vært min hund ts snakket om. Ikke hadde jeg forventet at noen skulle passe den for meg heller.

Men siden du må passe den...så har jeg noen ideer..

1-gå ut med hunden med en gang den er våken om morgenen. (Har den ikke bur har den kanskje en kurv eller teppe med seg? Det kan du plassere ved sengen din. Hvis ikke hunden din slår seg til ro der, kan du beholde lenken/båndet på, binde den til noe og dermed sørge for at den ikke kan forflytte seg altfor langt fra liggeplassen sin) Noen hunder sover lenge, andre er oppe i 5-6 tiden om morgenen. Den første turen varer til den har tisset/bæsjet.

2-mat og vann stilles til disposisjon. Hvis ikke hunden vil ha mat, tar du det vekk etter 10 min. og prøver igjen senere på dagen.

3-Drikker hunden mye, så tar du den med deg en tur utforbi i ny og ne.

4-Lek med hunden. Dra noe etter deg i et tau feks. eller kanskje han liker ball? Gjennom lek vinner du tillitt.

5-øv på sitt/dekk og belønn rikelig med feks godbiter. 10 min mental trening = 30 min tur

6-Bjeffer den masse, ikke skrik og rop. Da tror den at du også bjeffer. Prøv heller og avlede oppmerksomheten (lag høy lyd, feks. to grytelokk, klapp in hendene etc.) når den tier og ser på deg kan du feks si 'sitt' og gi godbit....

7-trekk for gardinene på steder hunden kan se ut av vinduet...

8-hvis hunden ikke lyder kommandoer er det fordi den ikke kan komandoene. Lyder den ikke nei er det fordi den ikke kan 'nei' godt nok. Du har 14 dager på deg til å lære den noe.. 5min lydighetstrening hver dag er jo en god begynnelse..

9-La hunden gå med bånd på seg inne. Da har du bedre kontroll over hunden..

10-Fjern ting du tror den kan ødelegge. Feks. ta vekk tepper ol. hvis den tisser mye inne. Lukk dørene til alle rom. Gjem søppla. Ha den alltid under oppsyn uansett hvor du er. Skal du på do, så tar du han med deg hvis ingen andre kan se etter den i mellomtiden etc.

11-Gi den minst 3 turer hver dag. Lengden finner du ut av selv. Du bestemmer hvor dere skal gå, og når dere skal gå Setter hunden seg på bakbeina er det bare å fortsette turen. Den gir seg ganske raskt (med mindre du allerede har gått i 2t. Da er den kanskje trøtt)

Lykke til!

Dette hørtes ganske fornuftig ut,.. Tror nok at dersom du klarer å gjøre dette med bikkja til svigers så vil det oppføre seg anderledes med deg enn med dem, og det er en fordel. Merker det på min egen hund at den har et annet forhold til mennene i familien min enn med meg, selv om han bare bor med meg... Faller alltid ned på rangstigen når foreldrene mine er tilstede:O lystrer meg omtrent ikke. samme gjelder broren min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...