Gå til innhold

Hvor mange uvitne mennesker er det her?


Gjest Senter

Anbefalte innlegg

Gjest Senter

Har lest en del av spaltene her inne og jeg må si at jeg får flere gode lattere her inne en noe annet sted.

Hva får folk til å komme med så mange dumme råd om oppdragelse av diverse dyr?

Når jeg leser noen av rådene her inne så må jeg si at jeg sterkt tviler på at de som skriver noen gang har hatt dyr. Og vis de har det så skulle jeg gjerne likt å se hvordan den oppfører seg.

Det er helt utrolig hvor uvitne mennesker er. Og mange av disse som skriver her inne burde ikke hatt lov til å ha dyr. Speielt mange av dere som rådgir hundeeiere.

Dere snakker om dyrene som om de skulle være mennesker, som skjønner at bare man forklarer hunde hva den gjør galt så forstår den.

Fatter dere ikke at en hund er ett dyr?

Hvis dere går til anskaffelse av et dyr så vær så snill og behandle det som ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Silvert_*
Har lest en del av spaltene her inne og jeg må si at jeg får flere gode lattere her inne en noe annet sted.

Hva får folk til å komme med så mange dumme råd om oppdragelse av diverse dyr?

Når jeg leser noen av rådene her inne så må jeg si at jeg sterkt tviler på at de som skriver noen gang har hatt dyr. Og vis de har det så skulle jeg gjerne likt å se hvordan den oppfører seg.

Det er helt utrolig hvor uvitne mennesker er. Og mange av disse som skriver her inne burde ikke hatt lov til å ha dyr. Speielt mange av dere som rådgir hundeeiere.

Dere snakker om dyrene som om de skulle være mennesker, som skjønner at bare man forklarer hunde hva den gjør galt så forstår den.

Fatter dere ikke at en hund er ett dyr?

Hvis dere går til anskaffelse av et dyr så vær så snill og behandle det som ett.

Det faller deg ikke inn at det muligens kan virke som du er ett av disse menneskene??? Tenker spesielt på det siste avsnittet ditt. Hvordan kan du vite at din mening er den eneste riktige?? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det faller deg ikke inn at det muligens kan virke som du er ett av disse menneskene??? Tenker spesielt på det siste avsnittet ditt. Hvordan kan du vite at din mening er den eneste riktige?? :sukk:

Vel, det siste avsnittet hans er jeg faktisk ganske så enig i. Dyr er ikke mennesker, og å behandle de som det kan føre til problemer for både mennesker og dyr.

Når det er sagt så er det utrolig mange fremgangsmåter når det gjelder trening og oppdragelse av dyr, når man befinner seg på et diskusjonsforum er det ikke unaturlig at flere av disse kommer frem. Det må man akseptere, selv om man kanskje ikke er enig i alt, men da får man heller argumentere mot på en saklig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvitne?

Ah... uvitende mener du kanskje.

For mange er dyrene deres faktisk et familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senter
Uvitne?

Ah... uvitende mener du kanskje.

For mange er dyrene deres faktisk et familiemedlem.

Ok så det betyr at de skal behandles som mennesker.

Stakkars hund som blir satt inn i en slik rolle.

Ville du behandlet ett menneske som et dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte. Men så ville ikke jeg heller behandlet et dyr som et menneske. MEN, de blir allikevel regnet som familiemedlemmer. Man må ta hensyn til dem, som man gjør til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon
På ingen måte. Men så ville ikke jeg heller behandlet et dyr som et menneske. MEN, de blir allikevel regnet som familiemedlemmer. Man må ta hensyn til dem, som man gjør til mennesker.

Men det er da ingen motsetning mellom å se på dyr som et familiemedlem, og å ikke behandle de som om de var mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg behandler mine hunder som hunder, men ser på de som to familiemedlemmer, de bor jo under samme tak som meg, men jeg behandler dem langt fra som jeg ville gjort med et menneske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lett bli adferdsproblemer av å behandle hunden sin som menneske ja. Men herremin hvor lett det er å gjøre feil i den retningen... de er jo så "nuffelige", ikke sant? :sjenert:

(Kurs er en fin ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Jeg jobber med dyr, men kan ikke alt om ALLE dyr!

Jeg har skrevet mye her inne da jeg var registrert som Miloine, ikke så mye i det siste

Enig med ts at det er veldig mange "merkelige" råd her inne og spørsmål, men også veldig mange bra råd/spørsmål.

mvh

Miloine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for antropomorfisme. ;)

Antropomorfisme er å tillegge det som ikke er menneskelig, menneskelige egenskaper. Dette gjelder særlig det guddommelige og naturen, men kan også gjelde beskrivelser av døde gjenstander. Krefter i tilværelsen kan således framstilles som menneskelige vesener, eller dyr kan få menneskelige trekk. Bilder og symboler med referanser til mennesket appellerer direkte til vår egne liv og erfaringer og virker dermed sterkere, og antropomorfisme brukes både i mytologi og moderne populærkultur. Talende dyr, for eksempel Donald Duck og andre dyrefigurer i tegneserier, er et eksempel på antropomorfe skikkelser i litteratur.

Begrepet antropomorfisme brukes særlig om bildeframstillinger, mens personifikasjon og besjeling kalles prosopopeia i klassisk retorikk. Antropomorfisme og prosopopia betyr altså det samme.

Hva mener du i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagn som "Hun forstår alt jeg sier til henne" eller "Han vet han har gjort noe galt", er eksempler på antropomorfisme. Andre eksempler er å tillegge dyr avanserte følelser så som skam, sjaulsi og hevnmotiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
Utsagn som "Hun forstår alt jeg sier til henne" eller "Han vet han har gjort noe galt", er eksempler på antropomorfisme. Andre eksempler er å tillegge dyr avanserte følelser så som skam, sjaulsi og hevnmotiver.

Jeg kan gjerne si at hunden min vet han har gjort noe galt. Det er selvsagt fordi jeg tidligere har lært ham at det konkrete jeg sikter til er forbudt. Hvis han blir tatt på fersken med en av mine sko i munnen, viser han gjennom sin atferd at han forstår at han har gjort noe galt. Dette er selvsagt ikke fordi han forstår at jeg vil ha de fine skoene mine for meg selv, men fordi jeg tidligere har kjeftet på ham for det samme.

At begge hundene blir hoppende gale hver gang jeg sier T-U-R er selvsagt ikke fordi de har lært seg alfabetet, men fordi det forbindes med tur for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nyanseforskjell her, Helen Parr, som gjerne kan være bare semantisk, men som jeg synes er veldig viktig. Hunden kan reagere fordi den forventer kjeft, men den vet ikke at den har gjort noe "galt" fordi hunden ikke har noen forståelse av det vi anser som "rett" og "galt".

Jeg tror ikke du mener hunder har det, siden jeg anser deg som en svært fornuftig og oppegående person, men det er formuleringen folk bruker jeg reagerer på, fordi formuleringen impliserer at hunden skal ha noen forståelse av rett vs. galt, noe den ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Ok, la meg si det sånn. Visse ting gjør ikke hundene våre fordi de ikke får lov. Andre ting gjør de på kommando.

Ingenting av dette er forbundet med begreper som rett og galt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Infralove
Det er en nyanseforskjell her, Helen Parr, som gjerne kan være bare semantisk, men som jeg synes er veldig viktig. Hunden kan reagere fordi den forventer kjeft, men den vet ikke at den har gjort noe "galt" fordi hunden ikke har noen forståelse av det vi anser som "rett" og "galt".

Det syns eg er ein bagatell! Eg brukar det uttrykket heile tida. Om ein tilfeldig forbipasserande skulle overhøyre meg, og begynne å tru at hunden min er akkurat som Landstrykaren frå Disney. Ja, då får det heller bli sånn.

"Han veit han har gjort noko galt" betyr for meg "han veit han får kjeft for det".

Men eg får vel ikkje lov å skrive "veit" heller. Han "hugser" at han har fått kjeft for det før, og derfor reagerer han slik som han gjer.

Hva får folk til å komme med så mange dumme råd om oppdragelse av diverse dyr?

Det er helt utrolig hvor uvitne mennesker er. Og mange av disse som skriver her inne burde ikke hatt lov til å ha dyr. Speielt mange av dere som rådgir hundeeiere.

Eg har eigentleg ikkje merka så mykje til menneskliggjøring av dyr her inne, men det er kanskje fordi eg ikkje tar alt så bokstavleg. Det er så mange ulike måtar å oppdra dyr på, at sjølvsagt vil man syns enkelte ting er rare. Men det betyr ikkje at det er feil, det kan til og med vere meir riktig enn det ein sjølv gjer! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være en bagatell. Men jeg synes likevel det er viktig, fordi det ligger så mye implisitt i setninger som "han vet han ikke har lov" eller "vet han har gjort noe galt", som gjør at man kan forvente ting av hunden som den ikke har forutsetning for å kunne, noe som i verste fall kan føre til straff hunden ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nyanseforskjell her, Helen Parr, som gjerne kan være bare semantisk, men som jeg synes er veldig viktig. Hunden kan reagere fordi den forventer kjeft, men den vet ikke at den har gjort noe "galt" fordi hunden ikke har noen forståelse av det vi anser som "rett" og "galt".

Jeg tror ikke du mener hunder har det, siden jeg anser deg som en svært fornuftig og oppegående person, men det er formuleringen folk bruker jeg reagerer på, fordi formuleringen impliserer at hunden skal ha noen forståelse av rett vs. galt, noe den ikke har.

Når hunder, og katter for den saks skyld, "vet" at de har gjort noe "galt", så er det en konsekvens av hva de har lært tidligere.

Man ser på dem når de blir tatt på fersken at dette "vet" de ikke var noe lurt. Eks. katten hopper ned fra kjøkkenbenken når han hører jeg kommer.

Barn, og sikkert enkelte voksne også, funker på samme måte. Det er frykten for represalier som holder dem på den smale sti.

Ellers finnes det dyr som forstår merkelig mye av det menneskelige språket, og ikke bare komandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...