Gå til innhold

Uplanlagt grvid hund


Gjest Gjest_Himmel_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Himmel_*

Har en aprokos kongepuddel tispe på 5 år.

Hun har gode gener og veldig flott stammtavle.

Har aldri hatt noen reel planer om å drive avel på henne men det gikk jo ikke.

Vi har en idiot til nabo. De har en kongepuddel de også.

En ettermiddag fant jeg de i vår hage. Der sto Bella i bånd, mens de hadde sluppet sin hanhund løs.

Hunden var jo rett på rygen på Bella og dermed var det gjordt.

Fikk helt sjokk da jeg kom ut å så de stå der å smile mens de kikket på.

De lo og smilte mens de sa at ja sånn går det når to hunder møtes.

Jeg ble rett og slett flyforbannet. Nå er Bella gravid og venter valper, med det beiste til naboen.

Så kom det kravet som nesten fikk meg til å sprekke. De forlanger nå en av våre valper eller 10 000 kr som de mner prisen på valpen burde være.

De har ingen stammtavle på hunden sin. Den har ikke godt gemytt, en sint og litt nærvøs hund. Kan de gjøre dette. De "voldtok" (for å bruke ett dumt ord) jo min Bella??

Føler meg ikke trygg på å selge disse valpene i det heletatt. Kong.p. er veldig fine hunder, men en del av de er avlet helt voldt og har derfor veldig dårlige gener. Hvis de er agresive så kan de være velig farlige.

Huff hva kan jeg gjøre. Har lyst til å anmelde de for at de har gjordt dette. Men det går vel ikke.

Veldig trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Renate_*
Har en aprokos kongepuddel tispe på 5 år.

Hun har gode gener og veldig flott stammtavle.

Har aldri hatt noen reel planer om å drive avel på henne men det gikk jo ikke.

Vi har en idiot til nabo. De har en kongepuddel de også.

En ettermiddag fant jeg de i vår hage. Der sto Bella i bånd, mens de hadde sluppet sin hanhund løs.

Hunden var jo rett på rygen på Bella og dermed var det gjordt.

Fikk helt sjokk da jeg kom ut å så de stå der å smile mens de kikket på.

De lo og smilte mens de sa at ja sånn går det når to hunder møtes.

Jeg ble rett og slett flyforbannet. Nå er Bella gravid og venter valper, med det beiste til naboen.

Så kom det kravet som nesten fikk meg til å sprekke. De forlanger nå en av våre valper eller 10 000 kr som de mner prisen på valpen burde være.

De har ingen stammtavle på hunden sin. Den har ikke godt gemytt, en sint og litt nærvøs hund. Kan de gjøre dette. De "voldtok" (for å bruke ett dumt ord) jo min Bella??

Føler meg ikke trygg på å selge disse valpene i det heletatt. Kong.p. er veldig fine hunder, men en del av de er avlet helt voldt og har derfor veldig dårlige gener. Hvis de er agresive så kan de være velig farlige.

Huff hva kan jeg gjøre. Har lyst til å anmelde de for at de har gjordt dette. Men det går vel ikke.

Veldig trist

Du kan nok ikke melde de nei.

Uansvarlige mennesker det her.

Ikke gi de noe, de kan ikke kreve noe av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Himmel_*

Har jeg aldri hørt om?

Bruker de det på hunder?

Til hvor mange uker?

Huff føler meg egentlig veldig slem som engang spørr om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri hørt om?

Bruker de det på hunder?

Til hvor mange uker?

Huff føler meg egentlig veldig slem som engang spørr om dette.

Ja, det brukes på hunder, og kan settes helt opp til fødselen skal begynne, selv om det da kan resultere i dødfødte valper. Den burde settes så tidlig som mulig, men ikke før man er sikker på at tispa er drektig. Ring veterinærer din. :)

Ja, kjempeslemt å fjerne valpene raskt og enkelt istedet for å sette til verden valper med aggresiv og nervøs far. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt abort sprøyte og rett og slett sagt til naboene at beklager. Det ble nok ingen valper denne gangen.

Også ville jeg passet nøye på at de aldri mer nærmet seg hunden. fy så sint jeg ville blitt om noen hadde gjort det mot evt min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abort sprøyta!! Helt klart! Dra til en dyrlege med en eneste gang og få det gjort.

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for abortsprøyte (som jeg ville gjordt) hadde jeg gitt naboen regningen! Det er tross allt båndtvang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abortsprøyte - og så har du sikkert lært til siden engang at du ikke lar en høyløpsk tispe stå ute uten tilsyn. Beklager at jeg er krass, men du kan skylde deg selv for drektigheten. Det kunne like gjerne vært en annen løshund som hadde hoppet på tispa som naboens hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er dette siden? Hvis tispa er høydrektig fungerer abortsprøyte ikke. Vi prøvde det på vår tispe, ca ti dager før termin og det endte med fire døde valper og fire levende, for tidlig fødte valper. Det var ikke noe særlig i det hele tatt, og jeg hadde aldri gjort det samme igjen!

Hunden må ha to sprøyter med 24t mellomrom, så det hele kommer nok på godt over 1000-lappen. Gi regningen til naboen din, han brøt tross alt båndtvangen.Og, pass bedre på tispa din ved neste løpetid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_zellica_*

Gi regningen til naboen hvis dere rekker abortsprøyte. Det er båndtvang ute, og selv om dere selvfølgelig burde hatt bedre tilsyn med tispa, er det hannhundens eiere som ikke har gjort jobben sin.

Vi har vært i den situasjonen som hannhundeier, og da tok vi selvfølgelig på oss all skyld og kostnad. Det var tross alt vår feil at hunden vår klarte å klatre over rekkverket.

At naboen skal ha noen valp/valpepenger, er bare til å råflire av. Her er det heller på sin plass at de må dekke utgiftene et evnt valpekull koster. Hadde det vært min tispe, hadde jeg glatt anmeldt saken til konfliktrådet hvis de begynner å protestere.

Men slik til neste løpetid, bruk tispetruse. da slipper dere dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan da ikke kreve penger eller en valp, kan de? Som folk sier, det er båndtvang, og dette er ikke noe du har gått med på. Nei, for noen idioter. Jeg ville dratt til dyrlegen, spørre om den abortsprøyta, og kanskje nevne hvordan dette skjedde, og høre hva de mener.

Om hunden deres ikke har stamtavle, er det jo ikke sikkert du får så mye for valpene heller. Sånn ang. de 10 000 de mener den er verdt. Synes det høres ut som veldig kyniske mennesker, som håper at du ikke vet bedre. Men det gjør du.

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik til neste løpetid, bruk tispetruse. da slipper dere dette problemet.

En tispetruse klarer de lett å skyve tilside så det har ingen hensikt. I tillegg er vel litt av poenget at hunden skal kunne gjøre fra seg når den er ute og da kan man ikke ha tispetruse på. Nei, det eneste som gjelder når man har høyløpsk tispe er å ikke la den stå ute uten oppsyn (såfremt man ikke har skikkelig hundegård).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_zellica_*
En tispetruse klarer de lett å skyve tilside så det har ingen hensikt. I tillegg er vel litt av poenget at hunden skal kunne gjøre fra seg når den er ute og da kan man ikke ha tispetruse på. Nei, det eneste som gjelder når man har høyløpsk tispe er å ikke la den stå ute uten oppsyn (såfremt man ikke har skikkelig hundegård).

Selvfølgelig er ikke en tispetruse 100% sikker. Det er ikke en skikkelig hundegård heller. :) Moren min fikk tjuvparret tispen sin gjennom et stakittgjerde, så alt er mulig med to hunder som er bestemte på å få det til. Men en tispetruse vil iallefall gjøre det vanskeligere for hannen å komme til.

Så får man heller sette den på etter at hunden har gjort fra seg.

Jeg er dog enig i at man ikke setter en høyløpsk tispe fra seg uten tilsyn. Det var grunnen til at min ellers så rolige hanne, klatret over rekkverket på verandaen og nestenparret nabotispa. Hunden sto ute uten tilsyn og da ble fristelsen jammen for stor. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han godt jeg! Det er jo utrolig så godt det lukter og det er særdeles fristende for en herremann med drifter. :hjerter:

Jeg har tisper selv, og naboen har hannhund. I tillegg har vi gjerne også besøk av løse herremenn som sniker seg inn i hagen her. Hvis jeg hadde latt en av mine stå høyløpsk i hagen uten tilsyn så hadde jeg ikke krevd hannhundeieren for ei krone hvis de hadde parret seg, for det hadde fullt og helt vært min egen feil om jeg hadde latt det skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_zellica_*

Da er nok du en av de sjeldne ansvarsfulle tispeeiere. :klappe: Da jeg la ut forslaget mitt på løsning av tjuvparringsproblemet på Canis, fikk jeg så "hunden" passet fordi jeg ikke sett godt nok etter hannen min. Og at vi måtte stå for alle utgifter. Noe jeg selvfølgelig skulle gjøre. Jeg ville bare passe på å få med meg alle eventualiteter i kontakten med tispeeieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Infralove

Eg skjønar jo om du ikkje vil ha kvelpane. Du hadde jo ikkje planlagt det, og det er jo travelt med masse uventa kvelpar. Men eg syns ikkje grunnen til abortsprøyta skal vere hevn. "Ingen kvalpar på deg, nei, der fekk du den".

Men om denne hannen er aggressiv og uroleg, så er det nok det beste.

Om du bestemmer deg for å ha kvelpane, ikkje gi naboen noko. Tvelar på at han har rett på noko, men eg er jo ingen lovekspert, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har man jo et ansvar som tispeeier også, men at naboen slipper løs sin hanhund og bare står og ser på, anser jeg for å være mye mer uansvarlig!

Vi har flere tisper og når det er løpetid her, hender det rett som det er at det kommer "friere" heldigvis har vi solid, høy hundegård. Men problemet er jo at disse "frierne" ikke fjerner seg, så da får ikke vi luftet våre hunder. Bor i boligfelt og lar ikke hundene bjeffe i hundegården, men når det er fremmede hunder utenfor hundegården, blir det gjerne litt leven. Og vår hannhund liker IKKE at fremmede hanhunder lusker rundt her...

Jeg mener at alle hundeeiere har ansvar for å holde kontroll på sin/e hund/er, uansett om det er tisper eller hannhunder.

For det var ikke mye bedre der vi bodde før.. Da hadde vi to hannhunder i hundegård, og naboen hadde som polisy at tispa hans ble luftet med å bare slippe den ut, uansett... Trivelig med høyløpsk tispe utenfor og to kåte hannhunder inni hundegården... Det ble slutt med luftingen da jeg ringte og sa at neste gang kom jeg til å slippe tispen inn i hundegården til mine blandingshunder....

Siden hannhunden i dette tilfellet er av samme rase, men uten stamtavle, vil jo valpene uansett ikke kunne selges med stamtavle. At hannhundeier påberoper seg paringsgebyr, blir da bare latterlig i mine øyne.

Og med fars gemytt ville jeg virkelig vurdere abortsprøyte på tispen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Himmel_*

Takker for alle svarene.

Har bestilt time hos legen til henne, så får vi ta det derfra. Høre hva de sier.

Tar til meg den kritikken om at jeg lot henne stå ute uten tilsyn. Vi har et buet gjære som er 2,10 meter høyt. Derfor lar jeg henner alltid stå ute i løpestreng uten tilsyn konstant. (kommer ikke til å gjøre det mer)

Grunnen til at naboens hund kom inn i vår hage, var at naboen kom med han i bånd gjennom porten vår, som altid er lukket og slapp hunden løs inne i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cascabel

Virker jo nesten litt for godt planlagt. Er man blakk kan det jo være en fin løsning ;)

Tosk nabo!

Abortsprøyte må være mye bedre enn små aggressive hunder, og naboen vill jeg ikke gitt annet en fik og deng til. Aldri om han hadde fått noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...