Gå til innhold

Innepuser som bare går på do inne


Jane F.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer som beskrivelsen tilsier på hvor man skal gjøre av avfallet etter pus. Tidligere hadde vi så stor tomt at vi bare kunne tømme innholdet i ei skråning bak huset. Nå har vi flyttet og har knapt en liten hageflekk så da lurer jeg på hvor man skal gjøre av det? :P Med to store pusekatter blir det mye også. Legger til at de desverre har blitt innepuser også ettersom vi bor nært en hovedvei, og disse to ikke er vant med biler.

I tillegg lurer jeg på hvilken sand dere bruker til deres dyr og evt annet utstyr, ettersom dette med katt som går på do inne er litt nytt for meg. :)

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kaster det i søppla: restavfall (som går til forbrenning).

Merket jeg bruker (og aldri vil bytte ut) er Cat Exclusive. Med dette merket, bytter jeg veldig sjelden hele kassen, men tar bare ut bomelom og bimelim som har klumpet seg til tørre klumper. Selv om jeg også har to store innekatter, blir det ikke veldig mye avfall av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenalt.. :)

har til nå brukt et av billigmerkene og da blir hele bunnen av kassen, helt dekket av våt sand som sitter fast og det er bare ekkelt.. og da må man tømme helle kassen etter ca tre dager og da blir det ganske mye sand etterhvert. :/

Hvor får man kjøpt den? ikke på vanlig dagligvare hvertfall, har ikke sett den:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Cat exc. finner man på dyrebutikken. Personleg likar eg den ikkje, syns den støvar mykje og lukter rart. Men den er ganske populær. Der er ulike typar klumpsand på dyrebutikken. Det beste er kanskje berre å prøve seg fram. Favoritten min er Everclean, men den er dyr så eg brukar den ikkje til vanleg.

Men sjølv om sanden er dyrare, så held den seg lenger. 3- 4 veker. Det er mykje greiare å berre plukke ut klumpane i stadan for å måtte tømme heile kassa.

Kvar dag plukkar eg opp skiten i ein hundepose og kaster det saman med resten av avfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tømmer kattesanda i bioavfallet - ellers bruker jeg det merket jeg måtte komme over. Bruker ikke sandkasse så ofte, så da er det ikke så nøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare "vanlig" kattesand kjøpt i matvarebutikken. Avføring fjernes når det er noe der, og det spyler vi ned i toalettet. Er ikke det det mest normale og vanlige sted å putte avføring da?? spiller vel ingen rolle om det er menneskebæsj eller kattebæsj???

Vår pus er mye inne om vinteren, han liker ikke kulde ei heller regn eller snø, så da vil han ikke ut. Skifter sand en gang i uka ca på vinteren, det holder bra det (så lenge bæsjen fjernes underveis). Brukt kattesand kastes i søpla (i Oslo er det ikke kildesortering på annet enn papir og glass/metall-emballasje). Bruker katteskrape som er kjøpt på dyrebutikken til å få ut all sanda, og skrubber kasse med jif før ny sand helles i (gamle oppvaskbørster er fine til dette formålet!).

Nå som det begynner å våres gidder pus å være litt mere ute, er som regel ute hele dagen mens vi er på jobb (men aldri om natta, da sover vi alle mann, også pusen). Ihvertfall, nå som han er mere ute så gjør han nok fra seg der en del, ligger ikke så ofte møkk i kassa, og det tar mye lenger tid mellom hver gang sanda må skiftes (3 uker gjerne).

Synes ikke dette er noe så voldsomt til "grisejobb" å ta jeg, men det er kanskje bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaster kattesanden i restavfallet. Vi bruker EverClean og det skal ikke kastes i toalettet. EverClean anbefales på det varmeste. All væske klumper seg og er lett å fjerne. Du trenger dermed ikke bytte ut all sand, men bare fjerne klumpene som dannes og du slipper dermed lukt fordi ingenting samler seg i bunnen. Nå for tiden er vi kattepassere for naboen. De bruker Yesterday's News og det er et styr å tømme hele doen hver uke (for ikke å snakke om den grusomme amoniakklukten av all urinen som samler seg i bunnen av kattedoen), så det er ingen tvil om at vi aldri skal bruke sand som ikke klumper seg. Jeg tror faktisk vi regnet på det også og fant ut at selv om kiloprisen på EverClean er dyrere enn billigmerkene, så kommer vi likevel bedre ut økonomisk fordi vi ikke trenger å kaste "ubrukt" sand hele tiden, men bare fyller på litt nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EasyClean fra Felleskjøpet. Den er like god som EverClean fra dyrebutikken, og mye billigere.

Klumpene kastes i en hundepose i vanlig avfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EverClean Multiple Cats- ingenting slår den, utenom Tidy Cats da, så klart! Bruk klumpesand, så blir det ikke så mye avfall :)

Jeg hiver det i søpla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen står det i infoen vi har fått att "avføring ifra husdyr skal kastes i mat/hageavfallet". Har to store innekatter. Bruker slike maisposer og tømmer doen for klumper hver kveld og legger posen utenfor døren slik at jeg kan ta den med meg ned til søppelkassene neste morgen.

Bruker ingenting annet enn klumpesand ifra dyrebutikkene. Og den må du IKKE finne på og kaste i toalettet. Da vil du med stor sannnynlighet tette igjen hele avfallsrøret..... Mulig du kan gjøre det med sand SOM IKKE KLUMPER, men det bruker jeg ikke så det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det vil lønne seg å kjøpe klumpsand hvertfall...

Nå bruker vi en sekk i uken og det er vel ganske mange kilo, 5 kilo i uka og søpplet blir hentet 1 gang hver 3. uke. 15 kilo med våt sand.. ekkelt :P

(Billig kattsand som den fra frieskes og SMART, løser seg opp i vann, blir som gjørme....)

Takk for hjelpen alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg hatt kattene mine i 4 mnd. og har prøvd mange forskjellig.. den jeg likte best var klumpesand fra europris.. kjempefin.. den skal vel være billigere også (vet ikke om den er det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ser jeg har formulert meg litt feil... det var en konstatering om at jeg måå skifte sandtype:P hehe.. men nå har vi kjøpt en sand som fungerer veldig bra :) husker ikke hva den heter( tenkte jeg skulle se etter men hadde kastet den siste posen med sand:P)

så nå er både pusene og vi glade:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...