Gå til innhold

Folk som kommer uanmeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Offensive Pie

Hvorfor må man melde sin ankomst?? Det er jo ikke sånn at du er dronningen og at dine venner trenger å be om audiense???

Hvorfor tror folk at de bare kan komme uanmeldt? Det er ikke som om de er dronninger og at jeg forventes å åpne døren uansett???

Folk er forskjellige. Personlig misliker jeg uanmeldte besøk, og det vet mine venner. Siden de er mine venner, tar de hensyn til det, og sender en melding før de er på vei. Det motsatte er også gjeldende - jeg har en venninne som elsker å få uanmeldt besøk, og har sagt det. Da kommer jeg på uanmeldt besøk til henne, mens hun sier fra før hun reiser til meg. Kommunikasjon. Verre er det ikke ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, kunne ikke vært mer enig med deg, TS!

Dette hendte faktisk med meg og min samboer i går. Vi skulle ha frokost på senga, hadde ordnet alt klart og begynt å bære inn brettene og kaffen osv. Når vi skulle gå fra kjøkkenet og inn til soverommet ser vi plutselig en i familien (som bor 1 time unna) kom kjørende med sin datter.... Han så oss fra veien, så han visste dermed at vi var hjemme. Dermed hadde vi ikke annet valg enn å lukke opp....

Hadde han ikke sett oss så hadde vi ikke lukt opp døren, men vi hadde altså ikke annet valg.

Følte at det ødela hele dagen vår. Vi skulle ha det koselig, bare samboeren min og jeg, og så kommer de busende på uten å ringe først. Jeg skulle vaske den dagen så huset så jo bombet ut da jeg ikke hadde fått begynt enda.... Og vi var jo fortsatt i undertøy/pysj og hadde ikke stelt oss.

Jippi for uanmeldte besøk :(

Anonymous poster hash: bd4b0...40c

Hjelpes for noen skjøre og sensitive personer dere to er som får dagen deres ødelagt av noe så lite. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk at de bare kan komme uanmeldt? Det er ikke som om de er dronninger og at jeg forventes å åpne døren uansett???

Folk er forskjellige. Personlig misliker jeg uanmeldte besøk, og det vet mine venner. Siden de er mine venner, tar de hensyn til det, og sender en melding før de er på vei. Det motsatte er også gjeldende - jeg har en venninne som elsker å få uanmeldt besøk, og har sagt det. Da kommer jeg på uanmeldt besøk til henne, mens hun sier fra før hun reiser til meg. Kommunikasjon. Verre er det ikke ;)

Fordi de er venner av en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner heller aldri døren hvis jeg ikke venter besøk. Bor i blokk, så kan ikke se hvem som står utenfor, det kan være selgere og alt mulig slags pakk.

Dessuten vil jeg ikke ha noen hos meg når jeg går hjemme å ser ut som en slarsk, usminka og med uvasket hår, akkurat nå prøver jeg å holde ut lengst mulig uyet å vaske håret.

Men det er alltid ryddig og rent her da, det er ikke derfor jeg ikke vil at folk skal komme uanmeldt.

Synes det er ufint å bare dukke opp hos folk, hva med å få ha litt privatliv?

Tenk deg en dag du skal pleie deg selv, åpner ikke akkurat døren til folk når du står med ansiktsmaske, i morgenkåpe med håret i en topp midt på hodet.



Anonymous poster hash: 37a51...f16
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Fordi de er venner av en.

Hvis de er venner, hvorfor respekterer de ikke at man ikke vil ha uanmeldt besøk?

Høres ikke ut som særlig hensynsfulle venner ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er venner, hvorfor respekterer de ikke at man ikke vil ha uanmeldt besøk?

Høres ikke ut som særlig hensynsfulle venner ;)

Nja, det kan man jo si om folk som vil at en skal be om audiense også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Offensive Pie

Nja, det kan man jo si om folk som vil at en skal be om audiense også.

På hvilken måte er man lite hensynsfull dersom man ønsker å få beskjed før noen kommer på besøk, og gir uttrykk for det? Fordi man forventer å selv få bestemme regler for egen tid og eget hjem?

Det handler ikke om å "be om audiense", det handler om å ta hensyn til at folk har ulike behov. Det er ikke fryktelig vanskelig å sende en melding før man går ut døra. Mangelen på hensyn som utvises når man ikke innretter seg etter at andre mennesker har andre behov og ønsker enn en selv, virker utrolig respektløs. Hva har du å tape på å følge dine venners ønsker om å gi beskjed for sosial omgang?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må man komme uanmeldt? Hvor ligger logikken, når det tar ti sekunder å sjekke om vedkommende vil ha besøk eller i det hele tatt er hjemme? Vil folk ha den ekstra spenningen før de setter seg i bilen og kjører bort til et kanskje tomt hus?

Anonymous poster hash: f51f5...4c0

Vel, noen av oss har vel enda ikke kommet dithen at alt må avtales, times og opplyses om, og ser ikke poenget i å måtte ringe/sms`e i forkant bare for å stikke innom på et enkelt, kjapt kaffebesøk (hvis vedkommende er hjemme).

Dessuten skjer de fleste slike besøk gjerne i forbifarten, mens man er på vei til/hjem fra handletur eller andre ærender. "Nei, nå tar vi jaggu en tur innom Pedersen`s og tigger en kaffekjeft og prater litt skit når vi først er forbi...", eller noe i den duren.

I min verden en helt normal ting å både gjøre, og bli "utsatt for" selv...

Og i fare for (stor fare for, sikkert) å utsette meg for vredens klamme hånd klarer jeg ikke helt å unngå tanken om at de som har denne uanmeldte "besøksfobien" kanskje befinner seg bosatt i en viss hovedstad, ehh... hm, jau?? (Var jeg slem nå?) :vetikke:

For der har jeg nemlig hørt at man helst ikke hilser på sine egne naboer en gang :fnise:

Da er det naturligvis helt uhørt å tvinge seg på, og ihvertfall ikke uanmeldt, huff...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er man lite hensynsfull dersom man ønsker å få beskjed før noen kommer på besøk, og gir uttrykk for det? Fordi man forventer å selv få bestemme regler for egen tid og eget hjem?

Det handler ikke om å "be om audiense", det handler om å ta hensyn til at folk har ulike behov. Det er ikke fryktelig vanskelig å sende en melding før man går ut døra. Mangelen på hensyn som utvises når man ikke innretter seg etter at andre mennesker har andre behov og ønsker enn en selv, virker utrolig respektløs. Hva har du å tape på å følge dine venners ønsker om å gi beskjed for sosial omgang?

Det er altså da bare å gi en beskjed hvis det ikke passer med besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er man lite hensynsfull dersom man ønsker å få beskjed før noen kommer på besøk, og gir uttrykk for det? Fordi man forventer å selv få bestemme regler for egen tid og eget hjem?

Det handler ikke om å "be om audiense", det handler om å ta hensyn til at folk har ulike behov. Det er ikke fryktelig vanskelig å sende en melding før man går ut døra. Mangelen på hensyn som utvises når man ikke innretter seg etter at andre mennesker har andre behov og ønsker enn en selv, virker utrolig respektløs. Hva har du å tape på å følge dine venners ønsker om å gi beskjed for sosial omgang?

Slik du fremstiller dette høres det jo ut som om du er nedrent av uanmeldte besøk, noe jeg langt i fra tror er tilfellet for særlig mange. Derfor må jo det du skriver bety at du helst ikke vil ha folk på besøk i det hele tatt, annet enn når du selv finner det betimelig å invitere noen.

Det er jo spontanitet og impulsivitet dette handler om, evnen til å ta ting på sparket og glede seg over det. Vil man ikke ha besøk hjelper det jo ikke å ringe eller melde først, for da finner du jo bare på en grunn til å si at det ikke passer...

Merkelig problemstilling må jeg si, og en ikke så rent lite kald og uekte holdning ifht sine venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Det er altså da bare å gi en beskjed hvis det ikke passer med besøk.

Eller så kan man bare gi beskjed før man kommer, så slipper man en bomtur og man slipper å irritere de som vil ha beskjed på forhånd.

Slik du fremstiller dette høres det jo ut som om du er nedrent av uanmeldte besøk, noe jeg langt i fra tror er tilfellet for særlig mange. Derfor må jo det du skriver bety at du helst ikke vil ha folk på besøk i det hele tatt, annet enn når du selv finner det betimelig å invitere noen.

Det er jo spontanitet og impulsivitet dette handler om, evnen til å ta ting på sparket og glede seg over det. Vil man ikke ha besøk hjelper det jo ikke å ringe eller melde først, for da finner du jo bare på en grunn til å si at det ikke passer...

Merkelig problemstilling må jeg si, og en ikke så rent lite kald og uekte holdning ifht sine venner!

Nå leser du ting jeg aldri her skrevet. Jeg vil gjerne ha besøk, og har det relativt ofte. Jeg vil også imidlertid gjerne ha muligheten til å være påkledt når dette besøket kommer, jeg vil unngå å stå i dusjen, og jeg vil ikke være midt i en arbeidsbolk. Om noen sier fra når de er på vei, kan dette unngås, og jeg kan ta imot besøk med åpne armer. Om de ikke sier fra, kan det være jeg sitter i bare trusa mens jeg arbeider, og bli nødt til å avbryte jobben.

Som jeg har skrevet tidligere; jeg respekterer mine venners ønsker om å få spontane besøk. Hvorfor skal det da være for mye forlangt at jeg ønsker at de skal respektere mine ønsker om å få beskjed?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo spontanitet og impulsivitet dette handler om, evnen til å ta ting på sparket og glede seg over det. Vil man ikke ha besøk hjelper det jo ikke å ringe eller melde først, for da finner du jo bare på en grunn til å si at det ikke passer...

Det er da best for begge parter at den ubedte gjesten får vite at det ikke passer før han har reist bort og banket på døra. Her måtte de reist med uforrettet sak uansett, siden jeg som nevnt ikke åpner døra når jeg ikke venter besøk. Har ikke noe behov for å snakke med alle selgere og tiggere som dukker opp her daglig.

Anonymous poster hash: f51f5...4c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit. (ikke at jeg gjør det, for det gjør jeg ikke!), men de av mine som kommer uanmeldt er hjertelig velkommen. Hvis vi har knapp til osv, så sier jeg bare i fra. Har alltid noe i fryseren å ta opp, heldigvis. Skjønner godt de som ikke synes noe om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har litt sosial angst og folk som plutselig kommer uanmeldt, det er helt krise for meg, får nesten panikkfølelse



Anonymous poster hash: d9b16...166
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man bare gi beskjed før man kommer, så slipper man en bomtur og man slipper å irritere de som vil ha beskjed på forhånd.

Hvis man blir irritert over at en god venn stikker innom så bør man se i sitt hjerte at man ikke fortjener venner. :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan da fortjene venner, selv om man synes det er stressende med uanmeldt besøk



Anonymous poster hash: d9b16...166
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Offensive Pie

Hvis man blir irritert over at en god venn stikker innom så bør man se i sitt hjerte at man ikke fortjener venner. :icon_lol:

Hvis en venn ikke gidder å si fra før h*n kommer på besøk selv om jeg har gitt uttrykk for at jeg synes det er ubehagelig, kan vedkommende bare ha det så godt. Om man ikke tar hensyn, så er man ikke en god venn. Om du er uenig, så får vi være fornøyde med at vi ikke kjenner hverandre ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man bare gi beskjed før man kommer, så slipper man en bomtur og man slipper å irritere de som vil ha beskjed på forhånd.

Nå leser du ting jeg aldri her skrevet. Jeg vil gjerne ha besøk, og har det relativt ofte. Jeg vil også imidlertid gjerne ha muligheten til å være påkledt når dette besøket kommer, jeg vil unngå å stå i dusjen, og jeg vil ikke være midt i en arbeidsbolk. Om noen sier fra når de er på vei, kan dette unngås, og jeg kan ta imot besøk med åpne armer. Om de ikke sier fra, kan det være jeg sitter i bare trusa mens jeg arbeider, og bli nødt til å avbryte jobben.

Som jeg har skrevet tidligere; jeg respekterer mine venners ønsker om å få spontane besøk. Hvorfor skal det da være for mye forlangt at jeg ønsker at de skal respektere mine ønsker om å få beskjed?

OK, argumentene dine gir meg lite mening ifht å enkelt slenge på seg noen klesplagg og legge jobben til side den halvtimen et kaffebesøk behøver å ta, før du med et smil ilegger at "dessverre, nå må jeg nesten få unnagjort noe jobbgreier jeg må ha klart til i morra"... Dusjing er egentlig helt utenom, for da hører man sjelden dørklokka og besøket tar det da for gitt at du ikke er hjemme, eller hører at det dusjes og legger sammen to og to.

Men for all del, poenget er forstått uten at jeg av den grunn forstår særlig mye av det... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er velkomne her, også uanmeldt. Vi låser aldri døra, så folk kommer bare rett inn. Kan være litt flaut når vi plutselig hører "hallooo?" i gangen og vi ligger svette og jævlige midt i en heftig runde på soverommet, men pytt sann.

Det var ganske morsomt når svigermor plutselig kom opp trappen og vi hadde sex på sofaen, jeg rakk ikke få på meg klær så bare tullet meg inn i et pledd mens jeg forsøkte å få kontroll på pusten. :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan da fortjene venner, selv om man synes det er stressende med uanmeldt besøk

Anonymous poster hash: d9b16...166

Stressende med venner på besøk?

Hvis en venn ikke gidder å si fra før h*n kommer på besøk selv om jeg har gitt uttrykk for at jeg synes det er ubehagelig, kan vedkommende bare ha det så godt. Om man ikke tar hensyn, så er man ikke en god venn. Om du er uenig, så får vi være fornøyde med at vi ikke kjenner hverandre ;)

Den store elefanten i rommet er jo hvorfor du synes det er så ubehagelig at gode venner kommer uanmeldt på besøk.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...