Gå til innhold

Folk som kommer uanmeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ELSKER uanmeldte besøk. Føler meg faktisk veldig verdsatt og føler folk rundt meg tenker på meg. Er jeg daff og jævlig, så sier jeg at jeg er daff og jævlig, men at de mer enn gjerne må bli værende.

Skjønner meg ikke på folk som syntes uanmeldte besøk er så ille, jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ELSKER uanmeldte besøk. Føler meg faktisk veldig verdsatt og føler folk rundt meg tenker på meg. Er jeg daff og jævlig, så sier jeg at jeg er daff og jævlig, men at de mer enn gjerne må bli værende.

Skjønner meg ikke på folk som syntes uanmeldte besøk er så ille, jeg.

Ikke jeg heller, det er jo bare å gi en beskjed hvis det ikke passer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, det er jo bare å gi en beskjed hvis det ikke passer.

Ja, ikke sant.

"Kom inn, men vi skal straks ut uansett" eller "kom inn en liten tur, men vi skal snart legge oss" eller "det passer ikke nå, vi skal spise middag, kom i morgen!"

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å si nei...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant.

"Kom inn, men vi skal straks ut uansett" eller "kom inn en liten tur, men vi skal snart legge oss" eller "det passer ikke nå, vi skal spise middag, kom i morgen!"

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å si nei...

Jeg er høyst overrasket over dem som tillater seg å bli sint pga venner oppsøker dem uanmeldt. Slike kan en dag våkne opp og befinne seg venneløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Dere som mener det er uhøflig å komme uanmeldt på besøk, synes dere ikke det er hyggelig at folk faktisk oppsøker dere og vil være sammen med dere? Og dere som ikke lukker opp døra - DET er uhøflig, det!

Jeg synes det er kjempekoselig med besøk, meldt eller uanmeldt. Tenk så hyggelig at folk faktisk tar seg tid til å komme innom meg en tur.

Folk som bare stikker innom, gjør det jo for å hilse på deg. Ikke for å sjekke om du har det rotete, er i daffeklær eller få bevertning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerunpedia

Jeg synes også besøk er hyggelig, uanmeldt eller ikke. Om det er litt smårotete og jeg har på meg joggebukse bryr vel ingen seg om. Og ingen forventer da noe om de dukker uanmeldt opp, og en kaffe/te har man da stort sett alltid i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, er dette noe som hender dere ofte? Hvis ja, hva vil de? Ta en prat over en kopp kaffe? Dette skjer aldri meg. Jeg blir alltid kontaktet i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange her som liker uanmeldte besøk, sammenlignet med tidligere tråder om emnet? Jeg er en av de som ikke tar mot uanmeldt besøk. Jeg åpner ikke døra, da måtte jeg jo åpnet for alle mulige selgere og svindlere som dukker opp i blokka også. Nå vet jo alle jeg kjenner at jeg ikke tar mot besøk uanmeldt, så da får jeg være i fred. Men hvis man smiler og later som ingenting så tror de jo du synes det er helt topp.

I mobilens tidsalder skjønner jeg heller ikke at det er vanskelig å ta en telefon og sjekke om det passer, eller om man i det hele tatt er hjemme. Kjører folk bare rundt på måfå i håp om å treffe på noen?



Anonymous poster hash: f51f5...4c0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden og tradisjon er dette en helt utrolig uhøflig og direkte fiendtlig holdning overfor ens venner, familie og andre farendes folk som bare hjerteligst og naturlig ønsker å pleie kontakten med en. Det er da faktisk en av de største selvfølgeligheter i norsk tradisjon å kunne stikke innom sine venner og familie på et uanmeldt kaffebesøk i ny og ned, så her må det jo ligge noen sperrer innebygd som ikke helt samsvarer med de sosiale antennene de fleste fikk med på kjøpet når de ble født...

Der jeg kommer fra var det i tidligere tider til og med ansett som den naturligste ting i verden å bare dure rett inn på kjøkkenet til naboen eller hvem som helst i vennerekka. Var denne på badet eller opptatt med andre gjøremål akkurat da, ropte man bare "ta deg kaffe, kjelen står på plata"... :fnise:

Riktig så åpent er det selvsagt ikke lenger, men man er da i alle tilfeller velkommen om man ringer på uten å ha fått en skriftlig invitasjon med dato og klokkeslett 14 dager i forkant.

Nei, dette henger ikke på greip etter min mening, skal vi begynne å bli så til de grader inneslutta og besøksfiendtlig i den virkelige verden at Internett og Facebook snart er eneste inngangsbilletten til sosial omgang, da er noe fundamentalt galt på vei til å rotfeste seg i samfunnet vårt! Heldigvis taler svarene i denne tråden for det motsatte enn så lenge, så TS bør virkelig tenke litt over dette!

Er det så ille som du skal ha det til får du jo nesten bare lage deg et skilt til å henge i døra der du på ene sida skriver "åpent" og på den andre "stengt", evt et skilt med åpningstider, så har jo folk noe konkret å forholde seg til. En annen sak er vel hvor lenge du kan regne med å ha disse vennene...

Endret av tsejG
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kunne ikke vært mer enig med deg, TS!

Dette hendte faktisk med meg og min samboer i går. Vi skulle ha frokost på senga, hadde ordnet alt klart og begynt å bære inn brettene og kaffen osv. Når vi skulle gå fra kjøkkenet og inn til soverommet ser vi plutselig en i familien (som bor 1 time unna) kom kjørende med sin datter.... Han så oss fra veien, så han visste dermed at vi var hjemme. Dermed hadde vi ikke annet valg enn å lukke opp....

Hadde han ikke sett oss så hadde vi ikke lukt opp døren, men vi hadde altså ikke annet valg.

Følte at det ødela hele dagen vår. Vi skulle ha det koselig, bare samboeren min og jeg, og så kommer de busende på uten å ringe først. Jeg skulle vaske den dagen så huset så jo bombet ut da jeg ikke hadde fått begynt enda.... Og vi var jo fortsatt i undertøy/pysj og hadde ikke stelt oss.

Jippi for uanmeldte besøk :(



Anonymous poster hash: bd4b0...40c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke åpner om folk ikke har sagt ifra på forhånd- høres/ser ikke besøket at dere er hjemme? Jeg har ofte på tv/ radio/ vaskemaskin, og når folk vet at jeg er hjemme går de ikke før jeg åpner.

Altså de står og roper og dundrer på døra til enten jeg eller naboen kommer ut. Synes det er så flaut så ofte åpner jeg uansett. Ved en anledning ble politiet ringt, fordi de trodde det var noe galt med meg. Pfff...

Ingen hamrer på døren min. Hører de lyder så kan jeg da like godt stå i dusjen.

Jeg vet at noen naboer passer på. En var på døra fordi det ikke var spor i snøen på 3 dager. Hun vet jeg bor alene og jeg synes det var ok og ikke snoking.

Skjer det noe så er det nok jobben som slår alarm.

Anonymous poster hash: b2fb3...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne at jeg tar spontante besøk selv, men det er mer at jeg sender en melding i forkant. Vi snakker da om 15 min.

Anonymous poster hash: b2fb3...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge folk sier ifra 15 min før har jeg ingen problemer med det. For en som er totalt utladet etter en dag med å forholde seg til andre mennesker dagen lang og er utslitt mentalt, så er hjemmet mitt fristed! jeg setter pris på å kunne ha litt alenetid og selv velge om jeg er i såpass form mentalt til å ha gjester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ah, kunne ikke vært mer enig med deg, TS!

Dette hendte faktisk med meg og min samboer i går. Vi skulle ha frokost på senga, hadde ordnet alt klart og begynt å bære inn brettene og kaffen osv. Når vi skulle gå fra kjøkkenet og inn til soverommet ser vi plutselig en i familien (som bor 1 time unna) kom kjørende med sin datter.... Han så oss fra veien, så han visste dermed at vi var hjemme. Dermed hadde vi ikke annet valg enn å lukke opp....

Hadde han ikke sett oss så hadde vi ikke lukt opp døren, men vi hadde altså ikke annet valg.

Følte at det ødela hele dagen vår. Vi skulle ha det koselig, bare samboeren min og jeg, og så kommer de busende på uten å ringe først. Jeg skulle vaske den dagen så huset så jo bombet ut da jeg ikke hadde fått begynt enda.... Og vi var jo fortsatt i undertøy/pysj og hadde ikke stelt oss.

Jippi for uanmeldte besøk :(

Anonymous poster hash: bd4b0...40c

Men hvorfor sa du ikke at det ikke passet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden og tradisjon er dette en helt utrolig uhøflig og direkte fiendtlig holdning overfor ens venner, familie og andre farendes folk som bare hjerteligst og naturlig ønsker å pleie kontakten med en. Det er da faktisk en av de største selvfølgeligheter i norsk tradisjon å kunne stikke innom sine venner og familie på et uanmeldt kaffebesøk i ny og ned, så her må det jo ligge noen sperrer innebygd som ikke helt samsvarer med de sosiale antennene de fleste fikk med på kjøpet når de ble født...

Men hvorfor må man komme uanmeldt? Hvor ligger logikken, når det tar ti sekunder å sjekke om vedkommende vil ha besøk eller i det hele tatt er hjemme? Vil folk ha den ekstra spenningen før de setter seg i bilen og kjører bort til et kanskje tomt hus?

Anonymous poster hash: f51f5...4c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos meg er de velkomne, er jeg i fri flytmodus så går jeg bare på badet og ordner meg. Nå hører det til sjeldenheten at dette skjer, folk pleier som regel å sende en melding eller ringe i forveien. Jeg liker at folk plutselig får lyst til å besøke meg og tar en råsjans på at jeg er hjemme.

Det virker alltid som det er de man minst har lyst å ha på besøk, som dukker opp uanmeldt.

Anonymous poster hash: 5533f...116

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må man komme uanmeldt? Hvor ligger logikken, når det tar ti sekunder å sjekke om vedkommende vil ha besøk eller i det hele tatt er hjemme? Vil folk ha den ekstra spenningen før de setter seg i bilen og kjører bort til et kanskje tomt hus?

Anonymous poster hash: f51f5...4c0

Hvorfor må man melde sin ankomst?? Det er jo ikke sånn at du er dronningen og at dine venner trenger å be om audiense???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han ikke sett oss så hadde vi ikke lukt opp døren, men vi hadde altså ikke annet valg.

Følte at det ødela hele dagen vår.

Anonymous poster hash: bd4b0...40c

Hvis det ødela hele dagen din har du seriøst problemer…

Anonymous poster hash: a8b45...5d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...