Gå til innhold

Lukter kloakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vaskemaskinen står på et eget vaskerom ute i kjelleren, og vannet og røret går ned i et avløp, en slags kum. Enkelte ganger etter at vasken er ferdig og jeg skal ta ut tøyet, lukter det kloakk der inne. Hvorfor det? Tøyet lukter helt rent. Men det er en eim i rommet.

Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskemaskinen står på et eget vaskerom ute i kjelleren, og vannet og røret går ned i et avløp, en slags kum. Enkelte ganger etter at vasken er ferdig og jeg skal ta ut tøyet, lukter det kloakk der inne. Hvorfor det? Tøyet lukter helt rent. Men det er en eim i rommet.

Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Antagelig er det tomt for vann i vannlåsen i sluket. Fyll på vann (evt litt olje i tillegg) så bør lukten forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomt for vann? Der vannet skal renne ut? Hmm.. Nei, kan se på filteret.

Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt og rusk i sluken. Åpne sluken og stikk hånden nedi, etter at du har tredd en laang brød pose over hånd og arm, og ta gruffen ut.

Tøm litt klorin i sluket og la stå omlag 30 minutter før du spyler med rikelig med vann.

Du har vel bare brukt vaskemaskina med flytende vaskemiddel? Og på max 60 grader?

Vaskepulver og en kokevask en til to ganger i mnd. Og du slipperproblemet.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessig kokevask er også viktig for maskinen - holder alt rent og fint.

Anonymous poster hash: 37f3f...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet med vaskepulver? Bruker 60% vaskepulver og 40% flytende (av all vask jeg tar).

Tømte filteret, ikke noe lukt der, må være i sluket/kummen. Har hatt grønnsåpe oppi der da (før jeg leste her), kanskje ikke helt optimalt å blande det med klorin? Vet ikke jeg. Klorin reagerer jo på enkelte såper og lager giftig gass.

Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med vaskepulver? Bruker 60% vaskepulver og 40% flytende (av all vask jeg tar).

Tømte filteret, ikke noe lukt der, må være i sluket/kummen. Har hatt grønnsåpe oppi der da (før jeg leste her), kanskje ikke helt optimalt å blande det med klorin? Vet ikke jeg. Klorin reagerer jo på enkelte såper og lager giftig gass.

Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Klorin reagerer med syre, og danner klorgass. Derfor skal du ikke bruke det sammen med eddik eller salmiakk. Grønnsåpe er vel basisk, så vidt jeg vet, og det er ingen problem å blande de to.

Du burde helle kokende vann i sluket, et par kanner burde holde. Deretter venter du til det kjøler seg litt (ellers damper det veldig, og du vil ikke ha klorindamp i hele huset), og heller klorin i sluket. Så skyller du med masse masse lunkent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med vaskepulver? Bruker 60% vaskepulver og 40% flytende (av all vask jeg tar).

Tømte filteret, ikke noe lukt der, må være i sluket/kummen. Har hatt grønnsåpe oppi der da (før jeg leste her), kanskje ikke helt optimalt å blande det med klorin? Vet ikke jeg. Klorin reagerer jo på enkelte såper og lager giftig gass. Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Grønnsåpe inneholder fett, og skal kun brukes på ubehandlet tre.

I sluk vil jeg tro grønnsåpe bidrar til å tette rør. Dog avhengig av mengde.

Klorin og produkter som inneholder salmiakk skal ikke blandes, da salmiakk og klorinblanding danner gasser. Eddik er ikke vaskemiddel, heller ikke røråpner den er for sur og ødelgger både metall og plast ved å tære hull m.m.

Vaskepulver har en annen måte å behandle maskin og rør på enn flytende vaskemiddel, dette blir sagt i mange sammenhenger på tv, radio og skrevet i aviser, hvorfor vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp vannlåsen i sluken og ta vekk alt det ekle slimete håret som ligger der. Vask, og hell gjerne i klorin.

Anonymous poster hash: 298cb...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig er det tomt for vann i vannlåsen i sluket. Fyll på vann (evt litt olje i tillegg) så bør lukten forsvinne.

Hvorfor olje? Hvilken olje?

Er det anbefalt av rørleggere? Kan det ikke skade noe?

Anonymous poster hash: 0fa3d...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor olje? Hvilken olje?Er det anbefalt av rørleggere? Kan det ikke skade noe? Anonymous poster hash: 0fa3d...20e

Olje og all verdens andre saker og snus skal ikke ned i sluk og rør. Med mindre dere vil holde liv i rørleggerne!

Det lukter fordi det ligger slam som råtner et sted etter vaskemaskinsslangen og vannlåsen.

Les på klorinflaska så ser du at klorin kan brukes til å desinfisere vasker og avløp med.

En annen årsak kan være at det er koblet til et avløpsrør fra et toalett på samme rørsystem. Der skal da være en propp nede i sluket som forhindrer lukt mellom sluket og avløpsrøret. Er proppen borte eller ødelagt kommer det opp lukt.

En runde med høytrykksvasker i avløpet kan og gi en skikkelig opprensking og fjerne lukt.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen årsak kan være at det er koblet til et avløpsrør fra et toalett på samme rørsystem. Der skal da være en propp nede i sluket som forhindrer lukt mellom sluket og avløpsrøret. Er proppen borte eller ødelagt kommer det opp lukt.

Alle avløpsrør (det vil si avløp fra toalett, vasker, kjøkken etc) er koblet til avløpsrøret som går ut av huset som igjen er koblet til kloakksystemet.

Vannlåsen er en "krøll" på røret fra sluket hvor det blir stående vann som så fungerer som en "propp" mot oppstigning av lukt fra kloakksystemet. Hvis denne "proppen" tørker ut vil du ikke lengre ha en barriere mot oppstigning av lukt (eller H2S-gass om du vil) fra kloakksystemet. (http://no.wikipedia.org/wiki/Vannl%C3%A5s

Det er ikke uvanlig at vannlåsen i rom som har begrenset bruk (aka vaskerom, vi vasker sikkert 2 maskiner om dagen i snitt, men vannlåsen vår kan fortsatt "bli tom" innimellom) - så jeg ville igjen prøvd med å fylle på vann i sluket og se om det hjelper. En særdeles enkel løsning i det minste.

Og det er helt riktig at det i utgangspunktet ikke skal helles olje i avløpet, men dersom sluket blir stående "ubrukt" en stund kan bittelitt olje sørge for å beholde vannivået i vannlåsen og dermed beholde vannlåsens funksjon lengre.

Fett i avløpet er et problem mange steder (http://fettvett.no/ ) - og jeg burde presisert at jeg ikke mente store mengder. 1 ss eller så bør holde.

Men det viktigste er å få vann i vannlåsen!

(Og ja, det kan selvsagt være andre årsaker til kloakklukt, men tørr vannlås er i det minste svært enkelt å fikse selv og det krever svært liten innsats for å fikse - så det er verdt et forsøk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det luktet ikke isted, men vasker klær nå, skal se hvordan det blir... Kan helle kokende vann oppi, ja.

Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle avløpsrør (det vil si avløp fra toalett, vasker, kjøkken etc) er koblet til avløpsrøret som går ut av huset som igjen er koblet til kloakksystemet.

Vannlåsen er en "krøll" på røret fra sluket hvor det blir stående vann som så fungerer som en "propp" mot oppstigning av lukt fra kloakksystemet. Hvis denne "proppen" tørker ut vil du ikke lengre ha en barriere mot oppstigning av lukt (eller H2S-gass om du vil) fra kloakksystemet. (http://no.wikipedia.org/wiki/Vannlås[/ur

Det er ikke uvanlig at vannlåsen i rom som har begrenset bruk (aka vaskerom, vi vasker sikkert 2 maskiner om dagen i snitt, men vannlåsen vår kan fortsatt "bli tom" innimellom) - så jeg ville igjen prøvd med å fylle på vann i sluket og se om det hjelper. En særdeles enkel løsning i det minste.

Og det er helt riktig at det i utgangspunktet ikke skal helles olje i avløpet, men dersom sluket blir stående "ubrukt" en stund kan bittelitt olje sørge for å beholde vannivået i vannlåsen og dermed beholde vannlåsens funksjon lengre.

Fett i avløpet er et problem mange steder ([url=http://fettvett.no/]http://fettvett.no/ ) - og jeg burde presisert at jeg ikke mente store mengder. 1 ss eller så bør holde.

Men det viktigste er å få vann i vannlåsen!

(Og ja, det kan selvsagt være andre årsaker til kloakklukt, men tørr vannlås er i det minste svært enkelt å fikse selv og det krever svært liten innsats for å fikse - så det er verdt et forsøk!)

Tørr vannlås får du ikke over natta. Står vaskemaskina uten å bli brukt i mer enn en liten uke i sommervarme kan man i et varmt rom få fordampet vannet i vannlåsen, men i en kjeller med vaskemaskinbruk flere ganger i uken er dette ikke mulig.

Selv på bad med varmekabler blir ikke vannlåsen i eusjen hos oss tørr når vi er borte en uke i slengen.

Tørr vannlås som årsak her, har jeg ingen tro på. Olje > nei.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den proppen jeg snakker om er en helt annen propp enn den marikken snakker om.

Rørleggerbarnslærdom.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker vaskemaskinen minst 2 ggr daglig. Anonymous poster hash: cc0b3...ea7

Garantert ikke tørr sluk som er årsaken da. Glem alt som står om tørre sluk her.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den proppen jeg snakker om er en helt annen propp enn den marikken snakker om.

Rørleggerbarnslærdom.

Anonymous poster hash: 9a0af...774

Hva er den proppen da?

Anonymous poster hash: 0fa3d...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare helle på klorin, som du har fått anbefalt flere ganger? Om det er bakterier som skaper lukten, så vil kloren desinfisere og fjerne disse. Kokende vann løser opp fett og såperester, som eventuelt lager en propp i røret. Begge deler vil mest sannsynlig løse problemet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...