Gå til innhold

Pris på å strikke baby hentesett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ts synes tydeligvis det holder å betale 300,- til den som skal strikke settet. Det vil da bli en timelønn på 60,- med 5 timers arbeid...Ikke engang min 17 åring tjener så dårlig... Anonymous poster hash: d2adb...e28

Håndarbeid har aldri vært "god butikk", eller noe arbeid som svarer seg å holde på med.

Hadde dere sammenlignet timebetalingene som er foreslått i denne tråden med de timeprisene de som lager klærne vi kjøper i butikken får, så hadde dere blitt flaue.

Anonymous poster hash: e2663...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndarbeid har aldri vært "god butikk", eller noe arbeid som svarer seg å holde på med.

Hadde dere sammenlignet timebetalingene som er foreslått i denne tråden med de timeprisene de som lager klærne vi kjøper i butikken får, så hadde dere blitt flaue.

Anonymous poster hash: e2663...7ff

Hvis man skal sammenligne, så er det vel mest nærliggende å sammenligne med annet håndarbeid. Nå kjenner jeg flere som syr, deriblant mye barnetøy, og det er knapt et plagg under 500 nok og salget går godt og folk er villige til å betale det for unike plagg. Problemet er bare at å strikke noe er betydelig mer jobb en å sy (Det vet jeg, jeg kan sy også...) og timeantallet man bruker på å strikke en tunika er mange ganger mer enn når man syr. Likevel er det forventet at jeg skal "gi vekk" arbeidet mitt for noen få hndrelapper, mens enkle bomullstunikaer som tar under timen å sy selges for 500 uten at noen hever et øyenbryn...

Problemet er ikke forskjellen på prisen, det handler ikke om misunnelse, men hele holdningen til strikkeplagg ikke har mer verdi enn garnet det er laget av. Lurer på om det skyldes at strikking (eller hekling for den del) er noe så mange kan og holder på med at ingen gidder kjøpe noe eller at det er omvendt, at folk ikek forstår hvor mye jobb det er fordi ingen kan strikke?

Anonymous poster hash: 739d1...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at TS strikker det selv siden hun/han ikke "gidder" å betale en ok sum til den som skal gjøre jobben.

Når man strikker, er det mye mer enn garnmengden som spiller inn. Babytøy er smått, og de blir derfor mer småpirk. I tillegg til selve strikkingen, skal dressen klippes opp, syes og det skal hekles pene kanter. Dessuten er det faktisk ikke bare ett plagg, men flere. Strikker man mot betaling, er man også ekstra nøye og påpasselig, og kvaliteten blir svært høy, langt høyere enn hos eg hentet fra Lindesnes eller HM. Denne jobben tar mye, mye mer tid enn fem timer. Får du det gjort pent for 600 kr, bør du være kjempefornøyd!

Altfor mange av de som strikker mot betaling, synes det er vanskelig og ubehagelig å ta betalt for jobben de gjør, noe som gjør at de underpriser. Å sammenligne med de som strikker for Husfliden, blir heller ikke helt rett. I dette tilfellet er det snakk om at man må sette seg inn i et helt nytt mønster, og det gjør at man bruker mer tid enn der man kjenner mønsteret ut og inn.

Ingen som strikker tror de skal få 100-200 kr/t for jobben de gjør, men det handler om å anerkjenne at dette er håndverksprodukter av høy kvalitet, og ikke noe man gjør på en kveld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...