Gå til innhold

Kan man trene når man er støl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på trening i går, og er skikkelig støl i dag. Slik det kjennes ut nå, er jeg nok støl i morgen også!

Men kan jeg likevel trene styrke i morgen uten at det går utover musklene? Prøver å trene annenhver dag! :)



Anonymous poster hash: 83f48...b4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er som oftest mest støl etter 2 dager. Det er ikke farlig å trene når man er støl, men det avhenger litt av graden. Er man så støl at man såvidt klarer å bevege seg ordentlig så er det nok best å hvile. Om man bare er litt støl og kjenner det litt, så er det helt uproblematisk.

All trening er kontrollert overbelastning/overtrening. Og deretter hvile. Hvor lang hvileperioden trenger å være er avhengig av forutsetninger, og i det lange løp er det viktig å hvile nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Stølhet er ikke farlig. Det betyr at du har trent med mer motstand enn musklene er vant med og at de er i ferd med å bygge seg opp. Når det kommer til styrke så trenger hver muskel 48 timer. Så lenge du trener en annen muskel i den tiden så er det ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Det blir over 48 timer mellom øktene. Men betyr stølhet at jeg ikke er ferdig resuert? Planen var å trene samme øvelsene som forrige gang.



Anonymous poster hash: 83f48...b4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Tusen takk for svar! :) Det blir over 48 timer mellom øktene. Men betyr stølhet at jeg ikke er ferdig resuert? Planen var å trene samme øvelsene som forrige gang. Anonymous poster hash: 83f48...b4e

Stølhet er bare at musklene ikke er vant med motstanden. Det går over etterhvert som du blir bedre trent :) Så lenge de har fått hvile 48 timer så kan du bare kjøre samme muskelgrupper igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er som oftest mest støl etter 2 dager. Det er ikke farlig å trene når man er støl, men det avhenger litt av graden. Er man så støl at man såvidt klarer å bevege seg ordentlig så er det nok best å hvile. Om man bare er litt støl og kjenner det litt, så er det helt uproblematisk.

All trening er kontrollert overbelastning/overtrening. Og deretter hvile. Hvor lang hvileperioden trenger å være er avhengig av forutsetninger, og i det lange løp er det viktig å hvile nok.

Jepp. Men så er det mange som ikke greier å yte like bra når man er støl. Derav den "gode gamle" en muskelgrupper per uke tankegangen (men da trenger man til gjengjeld tungt og/eller med flere sett enn vanlig)

Anonymous poster hash: f1f2f...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...