Gå til innhold

Sunn spaghetti


Gjest auroravictoria

Anbefalte innlegg

Gjest auroravictoria

Synes dere at en en spaghetti rett kan være sunn hvis.......................

Man bruker:

-karbonadedeig istedenfor kjøttdeig

- Lager tomatsaus fra bunn selv evt. / eller med tomatpurre, hakkede tomater og kryddrer selv

- Fullkorn/ eller lavkarbo spaghetti

- Legger til f.eks løk, paprika, gulrot, spinat i tomatsausen

- Et dryss parmesan ost (som er en hard ost) på toppen fremfor den vanlige

Endret av auroravictoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest auroravictoria

Takk, det var det jeg også synes. Men jeg fikk litt dårlig samvittighet i dag når jeg spiste dette, for til vanlig synes jeg ikke spaghetti er særlig sunt og jeg er for tiden under en aldri så liten diett, men gjorde så godt jeg kunne. Bare måtte ha dette i dag! Hadde cravings for pasta ;) MEN jeg spiste en halv pakke karbonadedeig alene da..Huff! Kunne minsket den posjonen :P

Endret av auroravictoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonadedeig er ikke sunnere enn kjøttdeig, men pasta er fremdeles pasta. Selv om den er fullkorn, lavkarbo(mulig?) eller hva det måtte være. Så lenge den er laget av korn er den fortsatt i mine øyne ikke optimal.

Pastaretter har en tendens til å være omtrent 2/3 pasta, mens det blir veldig lite kjøtt og grønnsaker.

Dog er det ingen krise om du ikke spiser kjernesunt hele tiden. Og måltidet er nok bedre enn klassisk bolognese uten andre grønnsaker enn Toros tomatsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest auroravictoria

Karbonadedeig er ikke sunnere enn kjøttdeig, men pasta er fremdeles pasta. Selv om den er fullkorn, lavkarbo(mulig?) eller hva det måtte være. Så lenge den er laget av korn er den fortsatt i mine øyne ikke optimal.

Pastaretter har en tendens til å være omtrent 2/3 pasta, mens det blir veldig lite kjøtt og grønnsaker.

Dog er det ingen krise om du ikke spiser kjernesunt hele tiden. Og måltidet er nok bedre enn klassisk bolognese uten andre grønnsaker enn Toros tomatsaus.

Helt uenig. Kjøttdeig er farse med ymse slag av fett og kjøtt, mens karbonadedeig er renskåret kjøtt.

Fullkorn vil alltid være bedre enn hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Kjøttdeig er farse med ymse slag av fett og kjøtt, mens karbonadedeig er renskåret kjøtt.

Fullkorn vil alltid være bedre enn hvetemel.

Du har selvfølgelig lov å være uenig med meg, men det jeg tenker når jeg leser ditt svar er:

Det er ikke ymse slag med fett i kjøttdeig. Det er fettet fra dyret og ingen andre tilsatte fett, men det er ikke gitt at det er mindre bindevev i karbonadedeig enn i kjøttdeig. Karbonadedeig er ikke nødvendigvis "renskåret" på lik linje med en renskåret biff. Bruk av hele dyret er i tråd med god dyreetikk. Det blir for dumt om man skal bare kaste resten av dyret fordi man vil ha luksusen av å bare spise biffen.

Men dette sier jo ingenting om sunnheten i produktet. Så en kan like greit velge det ene eller det andre.

Forskjellen mellom fullkorn og ikke-fullkorn er marginal. Hovedandelen er uansett fint mel da pasta ikke henger sammen med mindre det er nok gluten i det. Og glutenet finnes i kornets kjerne, ikke i skallet. Skallet på korn inneholder dessuten fytinsyre som hemmer opptak av jern og sink dersom det ikke fermenteres eller bløtes på forhånd. Nå er uansett andelen skall ganske lite i fullkornspasta veldig lite. Om man skal se litt på den relative forskjellen kan man si at det er ca 100% mer fiber i fullkornspasta enn i vanlig. Bra for markedsføring. Når man ser på tallene er det 4,5g/100g vs 9g/100g. Og 100g pasta er en ENORM porsjon. I tillegg er dette såkalt uløselig fiber som i grunnen ikke spiller en stor rolle i fordøyelsen.

Alt i alt inneholder ikke pasta (fullkorn eller ikke) noe annet enn energi i form av karbohydrater. Man kan argumentere at glykemisk indeks er lavere på fullkornspasta, men igjen kan man også si at fett senker glykemisk indeks mer enn fiber gjør. Så da burde man ihvertfall velge kjøttdeig fremfor karbonadedeig. Eller tilsette olivenolje/smør i sausen.

Hvis det er energimengden i kjøttdeig kontra karbonadedeig som er problemet så er det for meg åpenbart at det er pastaen man kutter ned på, ikke kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Du har selvfølgelig lov å være uenig med meg, men det jeg tenker når jeg leser ditt svar er:

Det er ikke ymse slag med fett i kjøttdeig. Det er fettet fra dyret og ingen andre tilsatte fett, men det er ikke gitt at det er mindre bindevev i karbonadedeig enn i kjøttdeig. Karbonadedeig er ikke nødvendigvis "renskåret" på lik linje med en renskåret biff. Bruk av hele dyret er i tråd med god dyreetikk. Det blir for dumt om man skal bare kaste resten av dyret fordi man vil ha luksusen av å bare spise biffen.

Men dette sier jo ingenting om sunnheten i produktet. Så en kan like greit velge det ene eller det andre.

Forskjellen mellom fullkorn og ikke-fullkorn er marginal. Hovedandelen er uansett fint mel da pasta ikke henger sammen med mindre det er nok gluten i det. Og glutenet finnes i kornets kjerne, ikke i skallet. Skallet på korn inneholder dessuten fytinsyre som hemmer opptak av jern og sink dersom det ikke fermenteres eller bløtes på forhånd. Nå er uansett andelen skall ganske lite i fullkornspasta veldig lite. Om man skal se litt på den relative forskjellen kan man si at det er ca 100% mer fiber i fullkornspasta enn i vanlig. Bra for markedsføring. Når man ser på tallene er det 4,5g/100g vs 9g/100g. Og 100g pasta er en ENORM porsjon. I tillegg er dette såkalt uløselig fiber som i grunnen ikke spiller en stor rolle i fordøyelsen.

Alt i alt inneholder ikke pasta (fullkorn eller ikke) noe annet enn energi i form av karbohydrater. Man kan argumentere at glykemisk indeks er lavere på fullkornspasta, men igjen kan man også si at fett senker glykemisk indeks mer enn fiber gjør. Så da burde man ihvertfall velge kjøttdeig fremfor karbonadedeig. Eller tilsette olivenolje/smør i sausen.

Hvis det er energimengden i kjøttdeig kontra karbonadedeig som er problemet så er det for meg åpenbart at det er pastaen man kutter ned på, ikke kjøttet.

Mitt syn på det :

1.Fullkorn og grove produkter inneholder ikke bare mer fiber. De inneholder også mer næring fordi mer av næringen er bevart.I tillegg gir de jevnere blodsukker og mer krefter (treige kabohydrater) enn raske karbohydrater. Mange studier viser også at stort inntak av raske karbohydrater gjør at du lagrer fett lettere.

2.Når det gjelder kjøttdeig: Hovedforskjellen ligger i fettprosenten.Økt inntak av mettet fett=større risiko for hjerte og kar sykdommer.Altså betyr det at mindre mettet fett=sunnere.

I tillegg vil mindre mettet fett gi deg mer plass til f.eks mer proteiner eller sunnere fettsyrer fordi du sparer kalorier på det.

Sunt er et relativt begrep.Det er forskjell på sunn som i at det gjør at du lettere går ned i vekt(altså inneholder færre kalorier) og sunt som i at maten inneholder viktige næringsstoffer og beskytter mot sykdommer.

Jeg personlig ønsker å fokusere på naturlig mat. Mest mulig ren og sunn og selv om jeg også selvsagt er for å benytte seg av hele dyret, trenger jeg ikke velge kjøttdeig fremfor karbonadedeig? Det er det nok andre som gjør. Hvis jeg kan velge en sunnere del på dyret med mer kjøtt og mindre fett, gjør jeg det. Og jo, kjøttdeig er farse, karbonadedeig er renskåret kjøtt, og det er faktisk sunnere!

Endret av auroravictoria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på det :

1.Fullkorn og grove produkter inneholder ikke bare mer fiber. De inneholder også mer næring fordi mer av næringen er bevart.I tillegg gir de jevnere blodsukker og mer krefter (treige kabohydrater) enn raske karbohydrater. Mange studier viser også at stort inntak av raske karbohydrater gjør at du lagrer fett lettere.

2.Når det gjelder kjøttdeig: Hovedforskjellen ligger i fettprosenten.Økt inntak av mettet fett=større risiko for hjerte og kar sykdommer.Altså betyr det at mindre mettet fett=sunnere.

I tillegg vil mindre mettet fett gi deg mer plass til f.eks mer proteiner eller sunnere fettsyrer fordi du sparer kalorier på det.

Sunt er et relativt begrep.Det er forskjell på sunn som i at det gjør at du lettere går ned i vekt(altså inneholder færre kalorier) og sunt som i at maten inneholder viktige næringsstoffer og beskytter mot sykdommer.

Jeg personlig ønsker å fokusere på naturlig mat. Mest mulig ren og sunn og selv om jeg også selvsagt er for å benytte seg av hele dyret, trenger jeg ikke velge kjøttdeig fremfor karbonadedeig? Det er det nok andre som gjør. Hvis jeg kan velge en sunnere del på dyret med mer kjøtt og mindre fett, gjør jeg det. Og jo, kjøttdeig er farse, karbonadedeig er renskåret kjøtt, og det er faktisk sunnere!

1. Jeg er enig at mindre raffinerte karbohydrater er bra, men fullkornspasta er fortsatt omtrent bare raffinerte karbohydrater. Så i følge argumentet ditt burde du kuttet ut pastaen helt siden mindre er bra. Da må jo ingen være best?

En må heller ikke se seg blind glykemisk indeks. Det er ingen tvil om at poteter er vesentlig sunnere enn hvetemel selv om de ligger omtrent likt på den listen. Det er også forskjell på om man spiser det for seg selv eller som en del av et måltid. Både fett og proteiner bremser opptak fra tarmen (da det er i hovedsak det det er snakk om). Erstatter man pasta med mer grønnsaker og potet/søtpotet/annen rotgrønnsak kan man havne på samme mengde karbohydrat (muligens noe mindre) men samtidig sitte igjen med mer (nyttig) fiber, mer vitaminer og mineraler, få eller ingen antinæringstoffer, og så videre.

Det finnes ikke gode holdepunkter (lenger) for å si at inntak av mettet fett øker risiko for hjerte- og karsykdommer. Ved å revaluere tidligere forskning, og inkludere ny ser man at det ikke lenger finnes noen grunn til å fraråde noen å spise mettet fett for å unngå hjerte- og karsykdommer. Det finnes dog fortsatt anbefalinger om å redusere, eller kutte inntak av raske karbohydrater som sukker og fint mel for å unngå disse sykdommene. Som jeg nevnte over vil jo dette si at å kutte pasta ville være fornuftig da det fortsatt er en stor kilde til raffinerte karbohydrater selv om det er fullkorns-variant.

En artikkel med referanser om mettet fett finnes her: http://chriskresser.com/the-diet-heart-myth-cholesterol-and-saturated-fat-are-not-the-enemy. Det finnes mange tilsvarende artikler, men de fleste bruker samme referanser. Kan godt lete opp flere hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en lignende pastarett du skisserer er helt ok og sunt nok til at vi velger å ha det til middag relativt ofte (barnet favoritt, så).

Jeg spiser karboredusert, men er ikke redd for litt hjemmelaget pasta hvor jeg selv kan kontrollere hva som faktisk er i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå litt i ball... Jeg spiser pasta rett som det er og synes det er ganske sunt. Jeg bruker vanlig kjøttdeig, ikke karbonadedeig. Jeg lager tomatsausen med hermetiske tomater og div. grønnsaker og salt og pepper. Det heter forresten tomatpuré - purre er en avlang grønnsak i løkfamilien, men kan godt brukes i tomatsaus. Hva er uvanlig med parmesan? Jeg bruker gjerne parmesan eller pecorino, alt etter hva jeg har/får tak i. Pasta av hvetemel er hvete, selv om det er fullkorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de eneste av mine venner som ikke ville syntes den retten er relativt sunn er lavkarbofantastene. Man kan fint spise pasta og andre karbohydrater i ny og ne, så lenge raske karbohydrater ikke utgjør hoveddelen av kostholdet over tid.

Ideelt sett skulle det kanskje vært en liten salat ved siden av, men pytt.

Nå skal jeg lage spaghetti til middag.

Anonymous poster hash: 7926b...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser pasta relativt ofte, kanskje en gang i uka. Som isolert matvare er jo ikke pasta sunt, men det kan absolutt inngå i et sunt kosthold, eller være ingrediens i en matrett som ikke er så usunn, og dette er på en måte mer sentralt å tenke på enn om pastaen i seg selv er sunn.

Det blir forskjell på en pastarett med saus laget av hermetiske tomater, med masse grønnsaker og kjøtt, og det å spise et måltid bestående av store mengder spagetti med industrisaus.



Anonymous poster hash: cdf8c...377
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...