Gå til innhold

Hvorfor kjører så mange under fartsgrensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingen menneskerettighet å kjøre. Om man ikke en komfortabel med å kjøre får man få hjelp til å bli det eller la være.

Det er vel ingen menneskerett å kjøre så fort man vil hele tida heller :P selvfølgelig tar man hensyn begge veier, det gjelder for de som vil kjøre fort også.

Og ja de som er usikre i trafikken bør ta hensyn de og, jeg har da ikke sagt noe annet. Som sagt, når jeg får lappen, og fler jeg kjenner kjører så lite som mulig. Men noen ganger må man. Jeg kjenner ei som ikke har kjørt bil på et halvt år, men hun har fortalt at innimellom må hun, og det syns hun er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må ikke kjøre, man kan få noen andre til å kjøre, ta buss eller taxi, eller gå. Om venninnene dine ikke tør kjøre i 80 på gode veier der ingenting tilsier at man bør senke fakten så er de altfor usikre på bilkjøring og burde ikke kjøre alene.

Mange gjør det likevel, det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn ute i trafikken. Det er en annen sak at man burde. Ikke alle gjør det.

Og for hundrede gang: jeg kommer til å kjøre så lite som mulig, buss er helt fint. Men jeg vet godt at mange er nervøse i trafikken, det er ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva fartsgrense vil si? Det vil si at det er forbud mot å kjøre over den gitte farten. Selvsagt skal man ikke kjøre langt under, men 70 km/h i en 80-sone er da virkelig ikke noe å fyre opp under.

Anonymous poster hash: a6f53...23d

Jo takk jeg vet hva fartsgrense er. Hvorfor vil du kjøre 10 km under fartsgrensen på tørre fine veier da? Limer inn fra store norske leksikon og uthever også noe som kanskje er litt tankevekkende:

"Fartsgrense, grense for høyeste tillatte kjørehastighet på vei eller gate. De alminnelige fartsgrenser er fastsatt i veitrafikkloven av 18. juni 1965. I tettbygd strøk er den alminnelige høyeste tillatte kjørefart 50 km/h og utenfor tettbygd strøk 80 km/h. Den kjørende plikter likevel å avpasse farten etter sted, føre, sikt og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet."

Vel, når man kjører 10 km under fartsgrensen og kanskje bremser enda mer ned i svinger og når man føler seg usikker, så vokser køen raskt bak deg. Det forplanter seg vet du. Så blir det kø, og det er unødvendig når den som ikke klarer å holde farten fordi man er redd, nervøs eller usikker og ikke føler man mestrer kjøretøyet. Da forvolder du ulempe for resten av trafikken.

Anonymous poster hash: bae54...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke evner å kjøre bortimot 80 i ei 80-sone, men er blant dem som ikke føler seg trygg om man kjører nærmere 70, så bør man kanskje vurdere om det er en god ide å kjøre bil i utgangspunktet.

Man skaper faktisk farlige trafikksituasjoner ved å konsekvent kjøre kjempetregt. Man bidrar til at andre, som gjerne ligger i en kø bak, foretar forbikjøringer som potensielt er farlige.

Min erfaring, på kronglete, smale vestlandsveier, er at disse som kjører tregt, også legger seg midt i veien, og gir på når det kommer en sjelden langstrekke der man kan kjøre forbi. I tillegg kjører de ikke av for å slippe forbi andre, og virker å gi faen i at det er en kø av biler bak.

Og nei, jeg kjører ikke fort. Holder meg stort sett rundt fartsgrensa, gitt. Men når man er så uheldig at man havner som første bil bak en av disse trafikksinkene, så kan jeg love at presset er der for å komme seg forbi snarest mulig, sånn at det kan bli litt trafikkflyt igjen.



Anonymous poster hash: 28f66...808
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjør det likevel, det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn ute i trafikken. Det er en annen sak at man burde. Ikke alle gjør det.

Og for hundrede gang: jeg kommer til å kjøre så lite som mulig, buss er helt fint. Men jeg vet godt at mange er nervøse i trafikken, det er ingen hemmelighet.

Om du er så nervøs for å kjøre så går jeg ut ifra at det vises på andre måter enn at du kjører sakte. Du burde enten kjøre så mye sammen med noen at du blir trygg på det, eller ikke kjøre i det hele tatt. Å bare kjøre når du er helt nødt kommer ikke til å gjøre det noe bedre, i verste fall vil det gjøre deg mer nervøs. Jeg synes egentlig det er litt skremmende at du tar så lett på det.

Selvfølgelig skal man ta hensyn, men jeg synes det blir for dumt å kjøre så mye saktere når det overhode ikke er noen grunn for det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det er vel ingen menneskerett å kjøre så fort man vil hele tida heller :P selvfølgelig tar man hensyn begge veier, det gjelder for de som vil kjøre fort også.

Og ja de som er usikre i trafikken bør ta hensyn de og, jeg har da ikke sagt noe annet. Som sagt, når jeg får lappen, og fler jeg kjenner kjører så lite som mulig. Men noen ganger må man. Jeg kjenner ei som ikke har kjørt bil på et halvt år, men hun har fortalt at innimellom må hun, og det syns hun er skummelt.

Ikke så fort man vil, men man må kunne forvente å kunne holde fartsgrenser når forholdene ellers tillater det. Man kan både bli bøtelagt og miste lappen dersom man er uegnet til å kjøre, og usikkerhet i trafikken kan absolutt være en faktor her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som gjør deg til en bedre sjåfør er mengdetrening, så det er rett og slett skremmende at nye bilister planlegger å kjøre så lite som mulig. Å være trygg i trafikken er en forutsetning for å være en god sjåfør og man bør derfor etterstrebe å øve så mye som mulig. På en forsvarlig måte, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ubehagelig med stressa folk bak meg, fikk lappen for noen uker siden og selv om jeg ofte kan ligge i 70+ i 70 sone er det alltid noen i rumpa på meg som skal forbi. Jeg trenger trening og kjører det som er komfortabelt for meg og som jeg føler er trygt. Virker som normen er 90 der jeg kjører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ungen din faller og brekker foten, og en er 4 minutters kjøring unna sykehuset sparer en mye tid på å kjøre selv fremfor å ringe sykehus og vente på ambulanse. Da føles de 10 km/t du kjører under fartsgrensen uhorvelig sent, og et barn med store smerter føles kritisk. Det er ikke din jobb å leke politi og sørge for at andre holder fartsgrensen. Skikkelig dumt dersom kjøringen din skulle ende opp med å skade deg, da du fikk feil bilist bak deg og det endte ille. Da angrer du nok fort på å være prinsippfast på ting som er ubetydelige for deg.

Hvis ungen din faller og brekker foten og du først vurderer ambulanse og så hiver deg stressa i bilen for å kjøre sjøl er det du som er en fare i trafikken.

Et brekt bein er ikke kritisk, unger tåler mer enn du tror, stress gjør deg uoppmerksom, holdningen om at de som kjører saktere enn du vil gjør det for å "leke politi" gjør deg hissig, ditt eget barns gråt gjør deg uoppmerksom = er det så lurt å kjøre bil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet er større motsatt vei, altså alle de som kjører som svin. 90 km/t er øvre tillatte fartsgrense, ikke en absolutt. Jeg ligger på fartsgrensa, eller et par km over/under. 5-10 km/t gjør ikke store forskjellen tidsmessig, så jeg ser ingen grunn til å fyre meg voldsomt opp om jeg ligger bak en sinke i ny og ne.

Det jeg derimot hisser meg opp over er de idiotene som henger på støtfangeren min når jeg ligger på fartsgrensa.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette på Vestlandet?

For her er det normalt. Spesielt i ferietiden med turistene. Men de tror jeg ikke forstår skiltene våre, for eks. fartsgrense opphevet. Ofte ser jeg at de kjører fint når det er 60-sone. Blir den opphevet ligger de fremdeles i 60. Men kommer det skilt med 70-sone eller 80-sone, så ligger de i 80. Muligens forstår de ikke skiltene. Kan dette også gjelde for nordmenn? At man ikke forstår opphev-skiltene?

Ellers så har man naturligvis dem som ikke følger så mye med på fartsgrensene og som durer i vei i samme farten hele strekningen.



Anonymous poster hash: 8c0a4...2b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ubehagelig med stressa folk bak meg, fikk lappen for noen uker siden og selv om jeg ofte kan ligge i 70+ i 70 sone er det alltid noen i rumpa på meg som skal forbi. Jeg trenger trening og kjører det som er komfortabelt for meg og som jeg føler er trygt. Virker som normen er 90 der jeg kjører...

Det enkleste er da å bare la de kjøre forbi deg. Når muligheten åpner seg, sakk av farten, blink til sides og la de dure på. Jeg er glad i fartsgrensene selv, og da jeg fikk lappen var jeg ganske prinsippfast på at JEG skal holde fartsgrensen og de bak kan stresse så mye de vil for "jeg slipper ingen forbi". Innså til slutt at det skapte mer stress for meg enn noe annet, og jeg ble så opptatt av dusten bak meg, at jeg ble ukonsentrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinnelig trailersjåfør, kjører en av disse såkalte monstervogntogene på drøye 25 meter og tilbakelegger ca 160 000 km pr år. Og i løpet av disse kilometerne ser jeg veldig mye rar kjøring. Både her i Norge og utenlands.

Jeg tror at det største problemet, blant kvinner spesielt, er manglende mengdetrening.

Du ser ikke mange bilene langs veien hvor mannen er passasjer. Det er da kanskje som oftest hvis han har tatt seg en øl eller to :).

Mannfolka må la damene slippe til og oppmuntre i stedet for å kritisere underveis.

Øvelse gjør mester, men når damene kun kjører en sjelden gang og intillegg skal bli kritisert for kjøringen sin så er det ikke rart at mange blir usikre sjåfører.

Og når det er sagt så er det veldig mye rar kjøring blandt mannfolk også. Ofte så opplever jeg at de hiver seg ut foran meg, fordi de regner med at jeg vil sakke de. Men de glemmer å gi på og det medfører at jeg må bremse for å unngå å kjøre på de. Jeg har lang bremselengde og jeg bruker også relativt lang tid for å komme opp i fart igjen. Noe som igjen skaper irritasjon blandt sjåførene bak meg og som da igjen medfører farlige forbikjøringer.

Den slags dum kjøring opplever jeg stort sett aldri hos damer. De står og venter rolig til det blir klart.

Så bare å kristisere damene for å være dårlige sjåfører er ikke riktig.

Anonymous poster hash: 035da...d65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men 50-60 på motorvei er jo selvfølgelig ikke greit.

Vel, jo. Hvis man kjører med tilhenger eller campingvogn uten bremser er maksimal hastighet 60 km/t. Dersom tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer er fartsgrense 60 km/t.

Trekker man tilhenger med bremser kan man ikke kjøre fortere enn 80 km/t.

Hvis man kjører fortere, for eksempel innen hastighetene 86-95 km/t, så ryker lappen for tre til seks måneder. Ved hastigheter mellom 95-100 km/t, ryker lappen i seks til åtte måneder.

For min del, kjøres det med en slik henger med så kjøres det selvsagt til siden hvis det blir noe lignende en kø bak på landevei. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jo. Hvis man kjører med tilhenger eller campingvogn uten bremser er maksimal hastighet 60 km/t. Dersom tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer er fartsgrense 60 km/t.

Trekker man tilhenger med bremser kan man ikke kjøre fortere enn 80 km/t.

Hvis man kjører fortere, for eksempel innen hastighetene 86-95 km/t, så ryker lappen for tre til seks måneder. Ved hastigheter mellom 95-100 km/t, ryker lappen i seks til åtte måneder.

For min del, kjøres det med en slik henger med så kjøres det selvsagt til siden hvis det blir noe lignende en kø bak på landevei. :3

Ja, det er veldig sant. Tenkte ikke på bil med tilhenger når jeg skrev innlegget mitt da, var litt mer siktet mot bilder uten tilhengere eller andre årsaker som gjør at de ikke kan kjøre opp mot fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Violetta

Personlig fordi jeg er utrolig redd og usikker, driver å skaffer lappen ;P

Da må du kjøre mye, under forskjellige forhold, så du blir trygg. Mengdetrening er det eneste som hjelper. Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har blitt verre de siste årene. Mistenker at kampanjen "hvilken side er du på" til Satans Drittvesen har skylden. Det virker som at alle tror fartsgrensene blir satt etter hvilken fart som er maks trygge hastighet på veien. I've got news for you my friend: når fartsgrenser settes tar man høyde for at folk kjører over den. Derfor har vi sjeldent 90 på landeveier lenger. Derfor har vi ikke høyere enn 110 på motorveiene (du kan kjøre i 150 før du mister lappen i 110-sonen).

Før var jeg en av de få mennene som kjørte bittesmå småbiler fordi jeg synes de er morsomme å kjøre, men etter å ha sett meg lei på trege medbilister gikk jeg i fjor sommer til innkjøp av en bil med en vesentlig motormessig oppgradering. Nå kan jeg kjøre forbi stort sett over alt uten å ha behov for flere hundre meter med rettstrekke. Blir du nå tatt igjen av en knallrød sedan som har litt mye basslyd fra under panseret, så bør du holde deg i fartsgrensen. Blir jeg nok irritert på de som alltid skal legge seg ut foran deg og ligge under fartsgrensen, så kjører jeg forbi og legger meg inn et par meter - bokstavelig talt - foran bilen jeg kjører forbi i håp om at en stein eller to treffer panseret til vedkommende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotkjøring på deg ovenfor altså.

Selv om man blir irritert i trafikken, så skal man selvsagt ikke skape farlige situasjoner eller bevisst forsøke å skade andres kjøretøy.



Anonymous poster hash: 8c0a4...2b6
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke usikker i trafikken, så for meg er det opplagt å kjøre. Jeg tar hensyn til at folk senker farten når det regner som bare det ute eller det er frost på bakken for første gang en viter, og jeg skjønner at en L på bilen betyr at personen ikke kan kjøre ordentlig og da kan uforutsette ting skje.

Du derimot, må enten øvelseskjøre mer slik at du blir trygg i trafikken, innrette deg etter kollektivtilbudet der du bor, eller godta at andre bilister tuter på deg når du ikke følger trafikkreglene.

Lol, hvem er du til å fortelle hvem som kan ha lappen eller ikke? :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...