Gå til innhold

Hva er fordelene med manuell vs automat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg blir mer kjent og trygg på biler med manuelt gir, har litt mer kontroll på bilen. Nå har jeg kjøpt meg bil med automat og angrer ikke, men foretrekker manuelt.



Anonymous poster hash: 5572e...234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordelene:

- hvis du skal ha en firmabil, må du kunne kjøre manuelt (du kan ikke kreve at de kjøper en bil med automatgir til deg, da er det lite trolig at du blir ansatt)

- hvis du får førerkort med manuelt gir, kan du kjøre både med manuelt gir og automatgir. Det kan du ikke hvis du får førerkort med automatgir.

- biler med manuelt gir er billigere å kjøpe

- biler med manuelt gir er billigere i drift (bensinpenger)

Anonymous poster hash: 0ef2e...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med manuelt gir:

- Som regel litt billigere å kjøpe en bil med manuell girkasse hvertfall enn så lenge

- Billigere å fikse, automatkasser har hatt tradisjon på seg å være dyrere å reparere. Det kan nok ha utjevnet seg noe med moderne automatkasser.

- Bruker litt mindre drivstoff, selv om jeg tror at denne effekten er svært lav på moderne biler med direkte innsprøytning og veldig lavt forbruk i utgangspunktet.

- Om det er en "skikkelig" bil så er det mer moro å kjøre en bil med manuell, om man først er bilinteressert.



Anonymous poster hash: 9cf9f...e78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til manuell da jeg elsker å kjøre bil. Har hatt en automatbil (steptronic) i en kort periode, og irriterte meg hver dag at den ikke gjorde helt som jeg ville.

Med automat blir du mere transportert, mens med manuell kjører du selv. Det er en større grad av kontroll, og gleden med å "treffe riktig" under aktiv kjøring, mellomgassing og motorbrems er herlig.

Dagens automatkasser er dessverre ikke spesielt holdbare. DSG-kassene er lagd av papp, og er kjent for å kunne rase når som helst. Er maaange folk som har rast kassa på 50-60 000 km, og selv da begynner forhandler å krangle på garantien.

VW gikk ut offentlig i Kina og beklaget til kundene over kvaliteten på DSG-kassene - SÅ ille er det faktisk. Også Volvo sine kasser er lite holdbare.

Eneste automatkassene man kan stole på er Mercedes sine. De er det nærmeste man kommer uslitelige, og går fint 600-800 000 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så holder jeg på med å ta lappen nå. Jeg har egentlig ikke noe problem med giring, men det hender av og til at bilen kveles siden det er enorm forkjell på den flunka nye kjøreskolebilen i motsetning til det gamle vraket vi har siden clutchen reagerer mye raskere på den nye bilen. Jeg syns hele giringa er irriterende siden jeg vet det finnes automatbiler. Men er det noen fordeler med å kjøre manuell vs å kjøre automat? Hvorfor kjører ikke bare alle automat? Det kan jeg bare ikke skjønne.. Kjører ikke "alle" i statene automat, hvorfor gjør ikke "vi i Norge" det? Derfor tenker jeg jo at det må være noen annen fordel med manuellt gir som jeg ikke har fått med meg. Haha, teit spørsmål kanskje, men jeg kjenner det irriterer meg at det er slik når det absolutt må være lettere å kjøre automat! Anonymous poster hash: f8b85...4b0

Manuell er driftsikkert og greit. Automat passet best til biler med større motor og mye moment. Diesel er så kjedelig å kjøre men så har bra moment at automat er en fordel.

Dyrere biler må ha automat. Eks xc90 eller mb s klasse, Bmw 7 serie. Slike statusbiler med manuelt gir er TUNGSOLGT. Automat er ikke like driftsikkert som manuell. VW med DSG girkasser kan koste 60-80.000 ved havari. Og det skjer. En touran m.dsg uten nybilgaranti og høy km. Er lotto. Noen eldre automater er i tillegg treeege. Volvo sine automater stjeler hk og treige desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som skriver at det er kjedelig å kjøre automat. Synes dere virkelig det er så "spennende" å gire? Jeg har ikke noe problem med å kjøre manuell, men synes automat er bare herlig. Savner absolutt ikke giringen. Med automat så føler jeg at bilen "flyter" bedre



Anonymous poster hash: 7c7a2...e36
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

får du også på biler med manuell girkasse

Ja, men på automatbiler så girer den også når man kjører i eks bakker og skal holde lik fart. Helt supert! Trenger bare å holde i rattet ;)

Anonymous poster hash: 7c7a2...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mange tror de er skikkelig skikkelig kule bare fordi de kjører manuelle biler :fnise:

Hver sin smak, jeg elsker Toyota Yarisen min med automat. Tok lappen på automat siden jeg er blond. Har prøvd manuell men etter å ha kræsja/rygga inni diverse biler under maaaange kjøretimer så dreit jeg i det. Kan jeg ikke kjøre manuell, ja så kan jeg ikke det da! Ingen big deal det vel. De fleste jeg kjenner har automat.



Anonymous poster hash: bd549...c90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha automatgir med mindre jeg skal sitte i rushtrafikken hver dag.

Fordelene jeg ser med manuelt gir er, som nevnt, bedre kontroll på bilen. Jeg har også bedre kontroll på fartsblindhet.



Anonymous poster hash: b074f...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha automatgir med mindre jeg skal sitte i rushtrafikken hver dag.

Fordelene jeg ser med manuelt gir er, som nevnt, bedre kontroll på bilen. Jeg har også bedre kontroll på fartsblindhet.

Anonymous poster hash: b074f...b3b

Bedre kontroll? Hvordan da? Jeg hadde ikke mye kontroll over bilen da jeg rullet bakover i bakker hvertfall.. var rett og slett en fare i trafikken. Automat gjør det jo mye lettere å ha kontroll over bilen!

Anonymous poster hash: bd549...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man trenger lånebil en gang og automat ikke er tilgjengelig å låne, er det en stor fordel å ha førerkort for manuell.

Lånebil er aldri noe problem når du sier ifra om at du må ha automat. Kjørte opp med manuell men har bare kjørt automat etterpå. Fordelen er at jeg har lov til å kjøre manuell, det har du ikke om du kjører opp med automat.

Kan konsentrere meg om trafikken, slipper å holde på med gir og koblingspedal og bil som kveles.

Alle automater jeg har kjørt, enten det er Mercedes, Volvo, Golf, Peugeot eller andre kan og kjøres med manuelt gir. Men i stedenfor å vri på girspaken, dytter, eller trykker

du på toppen av girspaken m.m.. På den måten er det mulig å kjøre manuelt der dette er mer hensiktsmessig, samt på glatten og i bratte nedoverbakker. Fordelen for meg med nedsatt funksjon i venstrefoten er at jeg da slipper å bruke foten på koblingspedalen.

Støtter deg på å kjøre opp med manuell.

Anonymous poster hash: ab281...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en manuell bil og en automat, så dette kommer av erfaring:

- "Mer kontroll": Automaten girer ned på ofte uventede tidspunkt. Bor i bratt terreng, og automaten girer ofte ned i 3. der 5. er helt greit. Automaten aner heller ikke hvor lang bakken er. Resultat: Bråk og økt drivstofforbruk.

- "Mer moro": Ved forbikjøringet, på grusvei og glatta har man mye bedre kontroll over bilen, og når bekymringen for plutselig giring er borte, kan man konsentrere seg om å kjøre. Gire ned når man sjøl vil det, la bakenden skli ut uten å forvirre en datamaskin eller å lære automaten å gire som en idiot.

- "Lettere": Det letteste er å kjøre 70km/t i kø på vei hjem fra jobb. Slipper nesten å tenke. Når det er sagt: Å bare holde rattet og trykke på et par pedaler et så kjedelig, at det er forterw gjort å sovne bak rattet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som skriver at det er kjedelig å kjøre automat. Synes dere virkelig det er så "spennende" å gire? Jeg har ikke noe problem med å kjøre manuell, men synes automat er bare herlig. Savner absolutt ikke giringen. Med automat så føler jeg at bilen "flyter" bedre

Anonymous poster hash: 7c7a2...e36

Det er forskjell på automat og automat. Har man en 2.0 dieselbil med 6 gir og effektregister mellom 1000 (tomgang) og 2500 omdreinger så blir det MYE giring og med en lite fleksibel motor med kort register. Automat er da en fordel.

Har man en liten bensinbil på 1.1 liter og effekten høyt oppe ved 6000 omdreininger kan det bli et pes med mye turtall.

Bor man i byen med mye kø, automat er klart best. Men krevende kjøring i motbakker med fare for slipp så ønsker man ikke nedgiringer med hjulspinn.

Så er det forskjell på å kjøre bil, og bli transportert rundt omkring. Noen av liker selve kjøringen.

Kostnadsmessig bruker moderne automater mindre en manuell, men den kostnaden blir liten hvis automaten havarerer. Ettrrhvert som automaten blir stadig mer avansert så får man også flere feilkilder og rep.kostnader på mellom 60-90.000 er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor man i byen med mye kø, automat er klart best. Men krevende kjøring i motbakker med fare for slipp så ønsker man ikke nedgiringer med hjulspinn.

Så er det forskjell på å kjøre bil, og bli transportert rundt omkring. Noen av liker selve kjøringen.

Kostnadsmessig bruker moderne automater mindre en manuell, men den kostnaden blir liten hvis automaten havarerer. Ettrrhvert som automaten blir stadig mer avansert så får man også flere feilkilder og rep.kostnader på mellom 60-90.000 er ikke uvanlig.

Har ikke tall på hvor ofte jeg har fått hjulspinn når automaten girer ned i motbakke. Bor like ved en ganske bratt vei med fartshumper, om vinteren er det klart en fordel med manuelt der. Prisen på automatgirkasse og feilsøking er også som du sier mye mye høyere.

Anonymous poster hash: 4adee...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tall på hvor ofte jeg har fått hjulspinn når automaten girer ned i motbakke. Bor like ved en ganske bratt vei med fartshumper, om vinteren er det klart en fordel med manuelt der. Prisen på automatgirkasse og feilsøking er også som du sier mye mye høyere.

Anonymous poster hash: 4adee...28f

Automatkasse med triptonic eller mulighet til å "låse" den til enkeltgir er en fordel :)

Anonymous poster hash: 9cf9f...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som skriver at det er kjedelig å kjøre automat. Synes dere virkelig det er så "spennende" å gire? Jeg har ikke noe problem med å kjøre manuell, men synes automat er bare herlig. Savner absolutt ikke giringen. Med automat så føler jeg at bilen "flyter" bedre

Anonymous poster hash: 7c7a2...e36

Desverre er ikke girkasse koblet opp med GPS som veit om veien går opp eller ned enda. Selv om Volvo lastebiler jobber med saken :laugh:

Så derfor vil ikke automaten gire slik det er hensikstmessig etter terrenget. I lange bakker må man ofte bruke brems istedenfor å velge lavt gir og bremse med motor.

Samme når man skal opp en bakke så girer den ned uhensiktsmessig.

Småting som de uintereserte ikke legger merke til. Men irriterende av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke helt hvorfor dere girer dere opp (pun intendend) over automat i motbakke og på glatt føre. Så godt som alle automatbiler produsert etter 2000 har muligheter for å låse giret (i hvertfall 1 og 2, som jo er viktigst i bratte bakker). Dermed slipper du at bilen girer av seg selv.

Bilene produsert de siste årene er laget slik at man kan bestemme gire opp og ned som man vil, i ALLE gir. Eneste forskjellen her er at du slipper å bruke cluchen. Dette kommer godt med i lange nedoverbakker, slik at bremsene ikke går varm. Folk må jo bare gjøre seg kjent med bilene sine. Med dagens automatkasser, ser jeg ingen grunn til å velge manuell, annet enn kanskje kortere holdbarhet og dyrere reparasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen har skrevet det, men det er som regel mer økonomisk å kjøre manuell også. Kjenner du din egen bil, så vet du hvilket gir du kjører best økonomisk i her og der.

Kommer du utenfor et uhell, så har man også mer kontroll med manuelt gir.

Med forhjulsstrek så har man kjappere respons om man begynner å sladde, når man gir gass. I en automat kan man risikere at automatkassa begynner å kødde under samme forhlold og du rekker aldri å rette opp bilen igjen.

Med bakhjulsstrek, så bremer man litt om man gir slipp på gassen på bakhjulene og bilen rettes opp på samme måte. Med automat så frigjør man bare, og man kan risikere å ikke få rettet opp bilen igjen.

Grunnen til at ingen har skrevet det er at det er stadig færre biler det stemmer for.

Du har ikke nupsjans til å kjøre like økonomisk eller raskt med manuelt gir som f. eks

moderne automat som f.eks ZF 8HP som sitter i blandt annet nye BMW'er.

Det stor forskjell på den og ZF 6HP som ble brukt for et par årstiden.

Når trenden er at stadig flere automater er koblet til GPS for å velge riktig gir så

blir manuelt gir kun for spesielt interesserte.

Personlig syns jeg at manuelt gir er mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ingen har skrevet det er at det er stadig færre biler det stemmer for.

Du har ikke nupsjans til å kjøre like økonomisk eller raskt med manuelt gir som f. eks

moderne automat som f.eks ZF 8HP som sitter i blandt annet nye BMW'er.

Det stor forskjell på den og ZF 6HP som ble brukt for et par årstiden.

Når trenden er at stadig flere automater er koblet til GPS for å velge riktig gir så

blir manuelt gir kun for spesielt interesserte.

Personlig syns jeg at manuelt gir er mye morsommere.

I fremtiden så vil nok automatkassene ta over der ja. Men jeg mener fremdeles at automat totalt sett er mindre økonomiske en manuelt gir. Joda, du kan nok hente frem et par kasser som utmerker seg, men det er nok noen år igjen før den lista der overgår manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er bare Subaru og noen få andre merker som ikke automater

som er bedre det manuelle alternativet i bruk.

Jeg ser bort i fra eventuelle reparasjoner som kan våre dyre på moderene automatkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...