Gå til innhold

Til deg som synes at det er en god idé å blende fotgjengere med langlysa dine.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære idiot!

Høstmørket har for lengst inntatt landet vårt, og møtet mellom bilist og fotgjenger midt ute i ''svarteste natta'' er ikke til å unngå.

Du husker kanskje ikke meg, men jeg husker deg.
Det var i fjor, sånn ca på denne tida av året, at våre veier skulle krysses, på en regntung og mørk høstkveld.
Jeg og kjøteren var ute på en av våre faste kveldsturer, og du var sikkert på vei fra A til B, når vi møttes langs en mørklagt vei.
Både jeg og kjøteren hadde nok reflekser til å gjøre ett juletre forlegent, så det skulle godt gjøre at du ikke så oss komme vandrende langs veien.

Men i stedet for å slå av langlysa dine, valgte du å dure mot oss med fult lysshow.
Jeg antar at du hadde en relativt ny bil, da disse lysa dine var av typen som kan lyse opp en hel fotball stadion.
Jeg unner deg både ny bil og super-ultra-duper-wow-lys!
MEN; kan det tenkes at jeg da, som fotgjenger, hadde satt pris på at du kunne tatt en pause fra denne fascinasjonen din for hvor fantastisk bra lys du har, i sånn type 20sek?!

Ja, for tenk! Jeg ble blenda... Noe som resulterte i at jeg og kjøteren skjente ut i kjørebanen. Jeg så ikke en dritt!! ( Takkskarrufaenmegha! ). Jada, jeg kunne sikkert ha skjent ned i den bratte grøftekanten på venstre side i stedet, men det ble altså ikke utfallet.
Jeg regner med at du lirte av deg noen fine gloser, der du satt bak rattet, i det du måtte kaste deg over i motsatt kjørefelt for å ikke smøre meg og kjøteren utover veibanen.

Jeg kan love deg, at det gjorde jeg og!


Så neste gang vi møtes håper jeg du er fornuftig nok til å ''dempe'' belysningen litt.

Takk :blomst:



Anonymous poster hash: 8f572...ab7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva om "jeg" ikke så forgjengeren bak deg, som var dum nok til ikke å bruke refleks, fordi jeg skulle ta hensyn?

Anonymous poster hash: adb52...b95

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, jeg har ikke lappen selv.

Du skal ikke "vise hensyn" til fotgjengere ved å sette på nærlys, det er viktigere for bilfører å se forbi deg og videre i høstmørket enn det er for deg som går å se. Utrolig vondt og irriterende for den gående, men nødvendig for bilfører å ha på fjernlys



Anonymous poster hash: ed54d...776
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir blenda jeg og når folk som kjører imot meg ikke slår av fjernlysene men i stedet tenker at det ikke tar så lang tid før de er forbi meg. Når jeg da selv slår av langlysene fordi jeg vet hvor ekkelt det er å bli blenda-har jeg noen ganger slått på langlysene igjen av full faenskap slik at idiotene får kjenne hvordan det er. Angrer ikke på det. Dessverre er det slik at man må regne med at alle andre på veien er idioter, og at du selv er oppegående. Da lever man lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS.

Jeg beklager så mye det som skjedde i fjor. Jeg pleier vanligvis å ta hensyn til både gående, syklende og kjørende og slår av fjernlysene mine. Denne gangen glemte jeg desverre det og det var en glipp fra min side. Unnskyld.

Samtidig håper jeg du kan innse at vi alle gjør feil i blant. Jeg har for lengst lagt dette bak meg og jeg anbefaler deg å gjøre det samme. Så kan vi begge fokusere på litt hyggeligere ting i livet. Snøen som falt i fjor har smeltet for lengst.

Ønsker deg en fin dag og en fortreffelig helg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare så det er sagt, jeg har ikke lappen selv.

Du skal ikke "vise hensyn" til fotgjengere ved å sette på nærlys, det er viktigere for bilfører å se forbi deg og videre i høstmørket enn det er for deg som går å se. Utrolig vondt og irriterende for den gående, men nødvendig for bilfører å ha på fjernlys

Anonymous poster hash: ed54d...776

Dette. Det er dessuten temmelig enkelt for den gående, som (naturlig nok) beveger seg i gangfart, å se til siden, skjerme øynene med hånden, stoppe i veikanten til synet kommer tilbake e.l.

Det er ingen som tvinger fotgjengeren til å stirre bilen rett i lysene. Det er mye viktigere at bilisten ser hva som skjer langs veien bak fotgjengeren enn å unngå at fotgjengeren blendes.

Anonymous poster hash: 69295...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du lukke øya/se en annen vei mens du stopper opp med hunden din ett øyeblikk mens jeg passerer.

Jeg slår IKKE av langlysa og setter meg selv og evt andre personer enn deg i fare fordi jeg ikke ser godt nok frem/bak deg.

Da syns jeg faktisk at det er en langt bedre idé å blende deg.

Anonymous poster hash: 099d4...d8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og kjøteren hadde nok reflekser til å gjøre ett juletre forlegent, så det skulle godt gjøre at du ikke så oss komme vandrende langs veien.

Anonymous poster hash: 8f572...ab7

Kjære fotgjenger

Selvsagt så jeg både deg og kjøteren pga alle refleksene, tusen takk for at dere var så godt synlige. Dessverre er ikke alle like flinke til å bruke reflekser som deg. Jeg så dere godt, men visste likevel ikke om det er flere mennesker eller dyr uten refleks i området rundt der dere gikk. Derfor måtte jeg beholde mye lys på bilen slik at jeg også kunne se eventuelle andre fotgjengere langs samme vei. Jeg tenkte at du har liten fart og kan kikke vekk eller lukke øynene i noen få sekunder. Regner ikke med at du stirrer rett inn i de sterke lysene mine når jeg kommer kjørende. Anbefaler deg å teste dette ved å sitte på i en bil med og uten fjernlys, slik at du ser hva en bilfører virkelig ser når det er mørkt ute. Mulig du får deg en overraskelse der.

Jeg husker med skrekk at jeg leste om en dødsulykke (mange år siden) der 3 jenter gikk på en rekke langs en mørk veg. Bilføreren så to reflekser og trodde derfor det bare var to fotgjengere. Bilføreren slo ned til nærlys for ikke å blende disse to fotgjengerne som kom gående rett imot. Problemet var bare at det også var en 3. fotgjenger, denne jenta gikk ytterst i kjørebanen, mørkkledd og uten refleks. Bang - bil treffer fotgjenger og den unge jenta døde umiddelbart.

Jeg er forøvrig livredd for å kjøre på noe levende hver eneste gang jeg er ute og kjører bil på slike mørke veier. Jeg er avhengig av førerkortet mitt for å beholde jobben min i tillegg til at jeg selvsagt ikke ønsker å skade/ta livet av noen fordi jeg var opptatt av å ikke blende deg. Du må huske på at det er bedre å bli blendet enn påkjørt kjære fotgjenger.

Anonymous poster hash: 833c6...3c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bruke fjernlys når man kjører forbi myke trafikanter. Dog er det viktig å kjøre hensynsfult, så det går jo an å slakke ned farten litt. Ellers er det jo veldig mange muligheter å gå andre steder enn på en kjedelig vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære fotgjenger.

Når du er så fornuftig at du tar på deg sånne mengder med refleks, kan du ikke da i tillegg ta med deg solbriller? Sett dem lett opp på hodet, eller ha dem hengende i en sånn bestemorsnor innenfor jakken, sånn at solbrillene er lett tilgjengelige.

For sånne distre bilførere som ikke helt har lært seg hvordan alle spaker og knotter på en ny bil fungerer, ja, de tror jeg beklageligvis vi begge kommer til å treffe på igjen. Da er det kjekt å bare kunne skjerme øynene med noen skikkelige solbriller, altså, selv om det er svarte natta ute.

Alternativet er å ta med deg en lommelykt. Tror bilføreren skjønner tegninga dersom du blutselig skulle opplyse han med en lysstråle om at du kan lyse tilbake.

Skulle du være bekymret for at bilføreren stopper deg og skjeller deg ut, ja, da er løsningen 7 åringens rullesko og to, ikke en lommelykt. For er du ute med to lys og i tillegg går på 4 hjul, ja, du klarer nok å finne en løsning med hjul under skoa, altså to lys og på fire hjul, da må du jo stille likt med en bil? Så da bender du tilbake.

Og noen hevder det er likhet for loven.

Eller kanskje det er bedre at du tar med deg et stoppskilt og får stoppet den uvettuge kjøringen, ved rett og slett å si i fra face to feace og å tilby deg å lese instruksjonsboka og vise hvordan den bak rattet blender ned langlysene?

Passer ikke noen av forslagene her for deg og din firbente følgesvenn, så får dere holde dere unna alt som heter bilveier og fly til skogs der skogens konge holder til. Skogens konge nytter det ikke å instruere i god takt og tone ved fersel utendørs.

Anonymous poster hash: 0cd14...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye refleks fotgjengeren har så slår jeg ALDRI av langlysene. Jeg ser DEG, ja, men slår jeg av langlysene er det ikke sikkert jeg ser fotgjengeren bak deg som IKKE har refleks. Du kan snu deg vekk. JEG rekker ikke engang å TENKE på å bremse hvis jeg ser en bak deg uten refleks på 10 meters avstand. Man skal IKKE blende ned verken for fotgjengere eller biler med parklys.

Anonymous poster hash: ae2ff...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har med pupiller å gjøre. Som gående er det mørkere når det ikke er noen biler som møter en. Pupillene blir større for å ta i mot mer lys. I det en bil kommer så kommer den raskere enn pupillene og øynene klarer å omstille seg til. Derfor blir man blendet.

Den som kjører opplever det motsatte. Hvis vedkommende skrur ned lyset (fra fjernlys til nærlys) så vil det ta tid før pupillene og øynene omstiller seg til mindre lys. I tillegg klarer ikke øynene å se like langt og like godt/detaljert når det er mørkt som når det er mer lys. Derfor, i tillegg til at bilisten håndterer en maskin som kan bli morderisk hvis vedkommende ikke har full kontroll, er det viktigere at bilisten tar hensyn til seg selv først og fremst.

Hvis det er så ille å ferdes langs bilvei som gående trafikant så får en oppsøke andre steder å ferdes hvor en unngår å møte på bilister.



Anonymous poster hash: c1473...c77
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...