Gå til innhold

Hyttenabo som påtar seg vaktmesterrolle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om jeg har blitt litt sær på mine eldre dager, eller ikke...

Vi har hytte, men vi har ikke brukt den så mye det siste året pga. diverse omstendigheter. Hytta har vi hatt i over 10 år.

Og så flytter det nye folk inn i nabohytta over veien. Et eldre pensjonistektepar. Hyggelige nok.

Vi hadde hilst på de nye naboene og slått av en liten generell prat om vær og vind et par ganger. Og neste gang vi nå kom ned på hytta hadde noen klippet gresset i hele innkjørselen! Det er en relativ "stor" jobb som jeg/vi bruker nesten en time på om vi gjør det ordentlig med kantklipper og sånt.

Siden det bare er to naboer, spurte vi om det var disse nye som hadde gjort dette for oss, og da svarte nabodamen at joda, det var mannen hennes som hadde gjort dette! Han hadde nemlig påtatt seg "vaktmesterrollen" sa hun.

Joda, visst er det veldig hyggelig at noen klipper gresset, men jeg må innrømme jeg følte det litt som et lite overtramp på en måte. Er det flere som ville følt som meg? Mannen min bryr seg ikke og sier at vil de klippe gresset vårt så får de bare gjøre det, og jeg er enig. Men jeg får jo dårlig samvittighet og føler jeg må gå å takke for hjelpen og sånn.

Hytta vår har alltid vært velstelt (denne gangen var gresset ganske langt fordi det var en stund siden vi var der)og når vi er der så er vi der for å komme oss litt bort og ikke gå på nabobesøk. Vi ønsker rett og slett fri, så derfor er vi ikke kjempeinteresserte i å bli "venner" med de heller. Å være på hils og ha et godt naboskap holder i massevis.

Dette er ikke noe stort problem, og det er bare et luksusproblem, men jeg er nysgjerrig på hva dere andre ville synes om dette om noen hadde gjort det? Hva ville dere sagt? Jeg bare takket og sa ikke så mye mer jeg.



Anonymous poster hash: 4c6bd...593
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kommer til strøken plen og de vil gjøre noe hyggelig. La dem gjøre det. Skjønner ikke hvorfor folk skal føle seg fornærma og tråkka på selv når folk gjør noe snilt for dem.



Anonymous poster hash: 96973...7ac
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg forstår deg godt, jeg. Har selv hatt hytte og kommet til oppsaget ved. Det var ikke avtalt og gjort kun for å få innpass. Dagen etter kom vedkommende som hadde saget ved, med en pose kaker og ville ha kaffe. Sånn morsomt; "sett på kaffen, da". Ehm, jeg holder på med noe annet, dessverre og hadde ikke tenkt å ha kaffe nå.....

Så jeg også takket kun for jobben og gjorde ikke mer vesen ut av det. Noen folk er mer innpåslitne enn andre og det er opp til oss om vi vil slippe dem inn i livene våre. Som ts sier, så reiser man på hytta stort sett for å få være i fred. Det har ikke noe med å være utakknemlig å gjøre.

Hvis din nabo absolutt vil klippe plenen, så la han gjøre det, men pass på å sette grensene selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en beklemt situasjon man kommer i der, ts. Jeg forstår deg veldig godt. Hadde dere snakket sammen og avtalt at han skulle klippe og gjøre annet mot en godtgjørelse, så hadde det vært noe annet, men han tar seg liksom inn på deres enemerker og det er ikke greit. Man kan lett sitte i en uønsket takknemlighetsgjeld da og ens opprinnelige grenser blir forskjøvet på, fordi en jo syns at en må være litt grei tilbake igjen. Jeg forstår godt at dere vil være i fred på hytta og at et vanlig hei og snakk om vind og vær er nok samkvem.

Hvis han fortsetter er jeg redd for at en liten samtale må tas med den helt sikkert snille naboen. Jeg er glad for at det ikke er meg som må ta den, for det er vanskelig å unngå å trø noen på tærne i den situasjonen. Jeg ønsker dere lykke til.



Anonymous poster hash: e6432...7c8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Hadde de gjort noe mer, vært innpåslitne eller krevd noe for jobben, hadde jeg forstått at det var plagsomt. Tror de stakkars pensjonistene bare har mye tid å slå ihjel, og ville gjøre noe snilt. Tror ikke man skal legge mer i det. De forventer nok ingen belønning eller nær vennskap av den grunn. Bare en måte å være god nabo på, spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar. Et par over her identifiserer godt med hvordan jeg føler dette, og joda de er jo sikkert hyggelige og mener det vel, men å si at man "påtar seg vaktmesterrollen" synes jeg egentlig er litt i overkant når man ikke akkurat har bedt om det. Og denne nabodamen har kommet bort 2 ganger på disse fem dagene vi har vært der for å spørre om vi har blitt ferdig å pusse opp innvendig...

De har invitert på kaffe og vafler og vi takket høflig nei fordi vi skulle hjem den kvelden og gjerne ville bli ferdig med å gjøre litt oppussing som vi driver med. Og det er det jeg mener. Mulig jeg er utakknemlig , men jeg vil så veldig gjerne slippe "pliktbesøk" og kaffe når man helst vil være alene og slappe av sammen og gjøre andre ting i den korte ferien vi har i år.

Jeg prøver å være "vennlig men bestemt", og tror jeg fortsetter med det.



Anonymous poster hash: 4c6bd...593
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spirula

Takk ja til kaffe, og da passer det godt å si "det er så deilig å ha fått så hyggelige naboer. Da kan vi ha en fin tone uten å tråkke ned dørstokken til hverandre".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - en slik tjeneste kommer som regel med en eller annen catch. At de etterhvert bestemmer hvordan dere skal ha det, eller forventer besøk etter de var så greie. Så vær på vakt!

Håper ikke ferien blir ødelagt pga innpåslitne naboer!



Anonymous poster hash: 5d6b7...953
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - en slik tjeneste kommer som regel med en eller annen catch. At de etterhvert bestemmer hvordan dere skal ha det, eller forventer besøk etter de var så greie. Så vær på vakt!

Håper ikke ferien blir ødelagt pga innpåslitne naboer!

Anonymous poster hash: 5d6b7...953

Ja det er min erfaring fra tidligere møter med sånne mennesker også. Altså hyggelig, men litt vel mye.TS.

Anonymous poster hash: 4c6bd...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer til strøken plen og de vil gjøre noe hyggelig. La dem gjøre det. Skjønner ikke hvorfor folk skal føle seg fornærma og tråkka på selv når folk gjør noe snilt for dem.

Anonymous poster hash: 96973...7ac

Skjønner hva du mener, men mange (inkludert meg selv) har også erfaring med at sånne "tjenester" gjerne kommer med litt forventninger også. Det er sjeldent folk er hyggelige BARE for å være hyggelige. Alt er i prinsippet egoistiske handlinger, og jeg er sikker på at de ikke ville fortsatt å klippe gresset særlig lenge om vi sluttet å snakke med de, men bare hilste hyggelig. Som du ser er det mye som tyder på at de ønsker at vi skal ha en god del mer kontakt. og - vi har ikke bedt om noen "vaktmestertjenester" akkurat da. TS.

Anonymous poster hash: 4c6bd...593

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg forstår deg veldig godt og opplever stadig noe liknende. Har selv hytte med to andre hytter i umiddelbar nærhet. Jeg har en ganske travel jobb og ønsker å gjøre minst mulig når jeg reiser på hytta. Den er på en måte min "friplass" etter en arbeidsuke med sosial kontakt hele tiden og en arbeidstid langt over gjennomsnittet. Naboen på den ene siden er veldig sosial og jeg opplever det nesten som om hun overvåker meg. Dersom jeg er utenfor hytta tar det maks et halvt minutt før hun roper på meg og har en eller annen kommentar. Å sitte ute og lese har jeg gitt opp, hun vil prate hele tiden. Det er alltid noe jeg må komme og se hos henne eller noe hun lurer på. Hun banker ofte på døra når jeg slapper av og har invitert meg såpass mange ganger ("siden jeg også er alene") både på kaffe og vin at det er ubehagelig å takke nei. Dette gjelder både dag og kveld, det er en lettelse dersom hun ikke er på hytta når jeg er der. Hun er jo så hyggelig, er 30 år eldre enn meg og jeg får så dårlig samvittighet. Sier så klart ja takk noen ganger, men lengter i grunnen bare tilbake til å være alene. Huff. Har virkelig ikke samvittighet til å si rett ut at jeg ønsker minimalt med kontakt, så jeg overlever en prat over gjerdet eller en times besøk. Det stresser meg i grunnen mest at jeg hele tiden på en måte venter på at hun skal banke på døra mi. Klarer ikke helt å slappe av verken med ei bok, på toalettet eller noen ting. En gang sto jeg i dusjen og hun hadde tydeligvis banket på uten at jeg hørte det. Da går hun rundt hytta og kjenner på dører, banker på vinduer, i tilfelle noe har skjedd meg. Fordelen er jo at hun passer litt på meg da.

Naboene på den andre siden kan finne på å klippe gresset mitt eller kaste planten som sto utenfor døra mi (den var visst vissen) dersom jeg ikke er på hytta. Jeg mistenker de gjør dette for å markere at jeg ikke har det fint nok og at jeg ikke klipper plenen så ofte som de kunne ønske. Ellers er de hyggelige nok, så jeg lar dem gjerne klippe plenen min dersom de ønsker dette. Kommenterte det en eneste gang og de fortsetter å klippe den. Jeg lar dem gjøre dette uten å bry meg noe mer, overbeviser i stedet meg selv om at de gjør det for å være hyggelige.



Anonymous poster hash: 99ace...189
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg forstår deg veldig godt og opplever stadig noe liknende. Har selv hytte med to andre hytter i umiddelbar nærhet. Jeg har en ganske travel jobb og ønsker å gjøre minst mulig når jeg reiser på hytta. Den er på en måte min "friplass" etter en arbeidsuke med sosial kontakt hele tiden og en arbeidstid langt over gjennomsnittet. Naboen på den ene siden er veldig sosial og jeg opplever det nesten som om hun overvåker meg. Dersom jeg er utenfor hytta tar det maks et halvt minutt før hun roper på meg og har en eller annen kommentar. Å sitte ute og lese har jeg gitt opp, hun vil prate hele tiden. Det er alltid noe jeg må komme og se hos henne eller noe hun lurer på. Hun banker ofte på døra når jeg slapper av og har invitert meg såpass mange ganger ("siden jeg også er alene") både på kaffe og vin at det er ubehagelig å takke nei. Dette gjelder både dag og kveld, det er en lettelse dersom hun ikke er på hytta når jeg er der. Hun er jo så hyggelig, er 30 år eldre enn meg og jeg får så dårlig samvittighet. Sier så klart ja takk noen ganger, men lengter i grunnen bare tilbake til å være alene. Huff. Har virkelig ikke samvittighet til å si rett ut at jeg ønsker minimalt med kontakt, så jeg overlever en prat over gjerdet eller en times besøk. Det stresser meg i grunnen mest at jeg hele tiden på en måte venter på at hun skal banke på døra mi. Klarer ikke helt å slappe av verken med ei bok, på toalettet eller noen ting. En gang sto jeg i dusjen og hun hadde tydeligvis banket på uten at jeg hørte det. Da går hun rundt hytta og kjenner på dører, banker på vinduer, i tilfelle noe har skjedd meg. Fordelen er jo at hun passer litt på meg da.

Naboene på den andre siden kan finne på å klippe gresset mitt eller kaste planten som sto utenfor døra mi (den var visst vissen) dersom jeg ikke er på hytta. Jeg mistenker de gjør dette for å markere at jeg ikke har det fint nok og at jeg ikke klipper plenen så ofte som de kunne ønske. Ellers er de hyggelige nok, så jeg lar dem gjerne klippe plenen min dersom de ønsker dette. Kommenterte det en eneste gang og de fortsetter å klippe den. Jeg lar dem gjøre dette uten å bry meg noe mer, overbeviser i stedet meg selv om at de gjør det for å være hyggelige.

Anonymous poster hash: 99ace...189

TS her.

Å kjære vene. Stakkar deg. Jeg forstår fullt ut hvordan det må være. Vi har en likende nabo hjemme og det holder i massevis for meg. Hun ringer titt og ofte og sender sms om at "nå får jeg jammen ta meg en tur". Følger med på når vi kjører og kommer tilbake og har full oversikt og forventer at vi (spesielt jeg) skal besøke i tide og utide.

Forrige nabo på hytta var en enslig eldre dame. Dessverre hadde hun psykiske problemer i tillegg til å være ensom. Det var ganske slitsomt. Særlig da hun lurte på om det var noe vits i å leve når hun var så ensom og jeg var på hytta så sjeldent...

Jo - det er virkelig en utfordring dette med hvor sosiale/ikke sosiale vi ønsker å være. Ikke minst for min egen del, synes jeg det er vanskelig å si nei. Mannen min er mye flinkere til det. Jeg får ofte bare dårlig samvittighet. Irriterende altså.

Anonymous poster hash: 4c6bd...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Føler med deg TS og dere andre i lignende situasjoner. De færreste drar vel på hytta for å sosialisere med hyttenaboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler også med deg!

Slik potensiell problematikk er grunnen til at vi aldri finner en fritidseiendom vi seriøst vurderer å kjøpe (har jaktet lenge). Vi vil ha lett adkomst og alle fasliliteter (vann, strøm, avløp), men ingen naboer. Dem har jeg evig nok av hjemme! ;)



Anonymous poster hash: 7a819...704
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...