Gå til innhold

NAV og urettferdighet. Det lønner seg ikke å jobbe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg koker her nå. Jenta mi på 17 år har fått seg en ok jobb og har planer om å jobbe så mye som mulig gjennom skoleåret. Hun vet det blir hardt, men er klar for å jobbe hardt med lekser og jobbing.

MEN det som skjer er at jenta mister stipend og farsbidraget går ned. (Faren som aldri har ofret jenta en tanke i oppveksten, skal altså betale mindre bidrag mens jenta nå er flink å jobber ved siden av skolen.)

Ei venninne av min jente får fullt stipend (Tror hun snakket om over 20 000). Hun bor hjemme hos sin mor, og i leiligheten rett ved siden av bor hennes far.) Denne jenta sa at hun gidder ikke å jobbe for da mister hun stipend og de får mindre penger fra faren.)

Jeg syntes det er greit at bidraget fordeles ut fra mors og fars inntekt, men hvorfor skal et barn/ungdom straffes for at det ønsker å jobbe?

Til neste år skal bidraget gå rett fra far til datter, da vil hun også få fratrekk hvis hun jobber.

Med dette systemet så straffes jo de som vil jobbe. Hvem lager slike regler???



Anonymous poster hash: d1657...f26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg. Jeg syns ikke at din mindreårige datters egen inntekt bør medregnes i denne sammenheng. Skjønner godt at dere føler at det straffer seg for henne at hun er flink og jobber.

Anonymous poster hash: 8999d...db2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

systemet er lagt opp for å løfte de svakeste, ser ikke vitsen med at de som kan fø seg selv også skal være en utgift for staten. Dattera di vil nok ende opp med flest penger ved å jobbe fremfor å gå på stipend. hun vil også få verdifull arbeidserfaring som vil hjelpe henne resten av livet.



Anonymous poster hash: 34133...a83
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig

Vær glad for at du har lykkes i din oppdragelse slik at din datter har gode holdninger



Anonymous poster hash: a3b81...116
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Forstår frustrasjonen din, og er helt enig - men vær stolt av din datter og din oppdragelse av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg alltid å jobbe. Kanskje ikke her og nå, men alltid senere. Din datter får verdifull erfaring og blir mer attraktiv på arbeidsmarkedet senere. Det er gull verdt å ha noe å skrive på CV'en allerede fra ung alder.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kommer til å tjene mye på å jobbe, utenom ren lønn. Men hun trenger jo ikke å jobbe "mest mulig" - så lenge hun jobber jevnlig.

Anonymous poster hash: 0089c...3b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

systemet er lagt opp for å løfte de svakeste, ser ikke vitsen med at de som kan fø seg selv også skal være en utgift for staten. Dattera di vil nok ende opp med flest penger ved å jobbe fremfor å gå på stipend. hun vil også få verdifull arbeidserfaring som vil hjelpe henne resten av livet.

Anonymous poster hash: 34133...a83

TS: Tusen takk for svar. Godt å se at det ikke bare er meg som reagerer på dette. Men jeg skjønner ikke helt hva du som jeg siterer her mener. Systemet er lagt opp for å løfte de svakeste? Tja, men her "løftes" jo de som ikke "gidder" like mye som de som ikke kan/klarer (de svakeste).

Jeg er helt enig i at hun får verdifull arbeidserfaring, men hun "ofrer" mye viktig tid, når hun likevel hadde fått tilnærmet samme sum ved å ikke jobbe.

For å gjøre det helt klart. Jeg er glad for at hun jobber, jeg er stolt av at hun klarer det sammen med krevende skolearbeid. Det er systemet jeg reagerer på, når inntekten hennes selvsagt ikke blir særlig høy. Hun skal jobbe ganske mye for å komme over stipend og mindre farsbidrag.

Anonymous poster hash: d1657...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er ikke årsaken til dette. NAV følger de lover og regler politikerne har vedtatt.

Du må skylde på lovgiver her og ikke NAV.

Anonymous poster hash: af76e...a59

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din får en slags lønn for strevet i form av arbeidserfaring, attester og nettverk på arbeidsmarkedet.

En mager trøst hvertfall ;)

Anonymous poster hash: 652f3...ab6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme erfaring. Jeg gikk på laveste trygdenivå, det vil si individstønad, over en lengre periode. Jeg har nå hatt en vikarjobb en stund. Tjener faktisk mindre på den da jeg kun er vikar ift hva jeg fikk hos NAV, men får man tilslag på en jobb så må man jo ta den. Hadde det ikke vært for at jeg er gift hadde jeg aldri klart meg økonomisk.



Anonymous poster hash: 17414...072
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:

Hun har en jobb.

Hun har en jobb som senere vil gi henne referanse og erfaringer,

noe mange arbeidsplasser krever overalt nå.

Ved senere jobb vil hun lønnes høyere, ettersom at hun vil ha en høyere ansiennitet, enn dersom hun ikke arbeidet.

Twister i systemet vil du finne overalt, alltid.



Anonymous poster hash: 46dff...455
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

systemet er lagt opp for å løfte de svakeste, ser ikke vitsen med at de som kan fø seg selv også skal være en utgift for staten. Dattera di vil nok ende opp med flest penger ved å jobbe fremfor å gå på stipend. hun vil også få verdifull arbeidserfaring som vil hjelpe henne resten av livet.

Anonymous poster hash: 34133...a83

Det er feil og frekt å definere noen som svake. Enda verre at de er de svakeste. Fysj.

Anonymous poster hash: cc3e8...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre nevner, så vil utbytte bli større ved en jobb. Blant annet så må jo nevnes pensjon. Begynner hun å tjene allerede nå, og kanskje også få en ekstra pensjonssparing ved siden av, så vil hun bli en rik gammel dame.



Anonymous poster hash: 74fb9...b37
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan man jo argumentere hele veien. "Jeg jobber som jordbærsplukker men tjener mindre enn jeg ville tjent hvis jeg satt hjemme hele dagen og fikk penger fra NAV. Derfor burde de som får penger fra NAV ikke få mer enn maks 2.500 kroner i måneden!"
Helt til man kommer frem til at ingen burde få noen hjelp fra NAV. Og det er jo en glimrende idé! Eller kanskje ikke?



Anonymous poster hash: 1399d...a51
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare minne om at Nav jobber ut fra regler og lover som er bestemt og besluttet av politikere.
Nav lager ikke lovene vi har i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

systemet er lagt opp for å løfte de svakeste, ser ikke vitsen med at de som kan fø seg selv også skal være en utgift for staten. Dattera di vil nok ende opp med flest penger ved å jobbe fremfor å gå på stipend. hun vil også få verdifull arbeidserfaring som vil hjelpe henne resten av livet.

Anonymous poster hash: 34133...a83

jeg er enig der. Hun vil få et stort fortrinn senere når det gjelder å få andre jobber enn de som ikke jobber.

Jeg ser poenget med stipend, men kan også se hvordan det kan bli urettferdig. Jeg fikk ikke stipend på vgs, og måtte jobbe for pengene. Jobbet som barnevakt, og som servitør da jeg ble 18. Venninner som fikk stipend kjøpte seg røyk, øl, klær, piercing/tatovering osv osv for pengene samtidig som de fikk nok av mat og klær hos foreldre.

Men jeg tror du må se på det andre måter enn hvordan dattera di skal få mest penger... Kanskje tjener hun mer på jobben uansett. Men det viktigste er erfaringa, ikke bare i forhold til cv-en men også livserfaring. Bedre med jobberfaring enn å lære at penger kommer av seg selv.

Endret av Kjempeliten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at systemet er dårlig lagt opp, men hva har dette med NAV å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre skriver: vær glad du har en så flott datter!!!

Hun får med seg uvurderlig erfaring, kompetanse og lærdom av å jobbe som hun vil nyte godt av resten av livet. Hun har jobb på CV allerede første gangen hun skal søke en fulltidsjobb, eller en annen deltidsjobb under studiene. Kjempeviktig! Dette vil kunne gi henne er jumpstart på karrieren senere som denne venninnen som later seg hjemme nå på ingen måte får, og det er DA din datter kjapt tar igjen det lille hun nå "taper" i stønader og støtte i forhold til venninnen. Det året ekstra hennes venninne må bruke på å søke jobb tjener din datter kanskje 400.000 kroner. Mens venninnen får dagpenger.

Altså - satt på spissen selvsagt!
Du må ikke undervurdere verdien av det din datter får med seg ut av dette, selv om det er vanskelig å sette et kronebeløp på det nå. Men det vil på et eller annet vis sannsynligvis gjenspeile seg i at hun tjener mer senere. Det lønner seg å jobbe!

På min arbeidsplass ansetter vi stadig nyutdannede. Mange har veldig lik utdannelse og kan da skilte med den samme kompetansen, og de fleste er også hyggelige oppegående mennesker. Så langt stiller de likt. Det som da kommer inn og skiller er tidligere jobb erfaring, og det er dritviktig! I gitte situasjon ansetter vi alltid den som har jobbet mest, eller mest relevant, tidligere, om så det betyr hakket lavere snittkarakter til og med. Vel og merke ansetter vi uansett de med mastergrad, så vi vet de har kompetanse selv om snittet er en B heller enn en A på vitnemålet. Arbeidsgiver ser tidligere jobberfaring som en sikkerhet, da han kan innhente referanser og vet at personen faktisk er inneforstått med jobbansvar og at man må stå opp om morgenen. Feilansettelser koster en arbeidsgiver mye. Har noen år som tillitsvalgt på baken nå, derfor har jeg litt erfaring fra slike ansettelser nå.

Har faktisk også erfaring med det selv. Jobbet ved sidenav skolen siste året på VGS (og sommerjobber i årene før det). Så flyttet jeg til Oslo for å studere, og oppdaget fort at en ekstra inntekt i tillegg til studielån var en god ide. Søkte tre jobber, fikk den første jeg var på intervju hos. De sa rett ut at det var supert å se at jeg allerede hadde vist at jeg takler både studier og jobb. Så da var den jobben raskt i boks. Og, da jeg nærmet meg ferdig med mastergraden min sendte jeg en jobbsøknad, og fikk jobben. Det er liten tvil om at det var mye nytte i å ha jobbet ved sideav studiene hele veien, for jeg hadde samme utdannelsen som mange andre, og ikke geni-snitt karaktermessig heller, bare normalt gode karakterer.

Så slutt å være misunnelig og "sur" på systemet. Din datter oppnår mye mer ved å skaffe seg jobberfaring enn å få de kronene i stipend og støtte som hun kunne fått ved å ikke jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din får en slags lønn for strevet i form av arbeidserfaring, attester og nettverk på arbeidsmarkedet.

En mager trøst hvertfall ;)

Anonymous poster hash: 652f3...ab6

Synes ikke den trøsten er så mager, jeg.

Og i tillegg får hun en holdning om at man skal tjene pengene sjøl og ikke bare tenke "skal ha, skal ha", sånn som en del (langt fra alle!) ungdommer har. Håper du kommuniserer til din datter at hun gjør en bra innsats, og ikke legger for mye vekt på at andre får nesten like mye osv. Det er sånn det er i livet, det er ikke store forskjellen på inntekten trygd og en lavtlønnet jobb etter skatt, men det betyr jo ikke at man skal kunne velge det som er minst arbeidskrevende.

Synes du skal være stolt av datteren din jeg også :)

Anonymous poster hash: 1fc1d...4ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...