Gå til innhold

Er alle med downs umyndiggjort og er alle som har en verge umyndiggjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1. Er alle med downs umyndiggjort?

Nei. For at noen skal umyndiggjøres, må Fylkesmannen gjøre et vedtak, og for at FM skal gjøre et vedtak, må noen sende en søknad til FM om umyndiggjøring.

2. Er alle som har verge, umyndiggjort?

Nei. Alle mindreårige har verge, men ingen av disse er umyndiggjort. Det er automatisk slik at når et menneske blir født, så er det umyndig, og foreldrene er (som hovedregel) verge for barnet uten at FM har gjort noe vedtak om det.

Endret av Testosteron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testosteron har helt rett. Mange med Down syndrom stemmer ved valg, for eksempel, jeg har selv jobbet ved valg og måttet bistå dem med stemmegivningen. Man umyndiggjør normalt ikke personer med Down syndrom helt uten videre.



Anonymous poster hash: 2cb65...c22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ulike typer verge.

Når en av foreldrene dør, får barn under 18 år setteverge.

Voksne kan få både verge som tar over alt, eller hjelpeverge som overtar en del av ansvaret mht. Økonomi m.m. ettet nærmere avtale/mandat fra Fylkesmannen.

voksne kan og settes unddr administrasjon, tror jeg det heter, da sørger nav sosial for at regninger blir betalt og deler ut lommepenger til den som er under adm.

Anonymous poster hash: 63cd1...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte med verge får fortsatt stemme. Det så jeg mens jeg jobbet på gamlehjem og det samme gjaldt bestefaren min. Han fikk stemme, men hadde verge til å styre med økonomien.



Anonymous poster hash: cf812...14d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte med verge får fortsatt stemme. Det så jeg mens jeg jobbet på gamlehjem og det samme gjaldt bestefaren min. Han fikk stemme, men hadde verge til å styre med økonomien. Anonymous poster hash: cf812...14d

Da har disse hatt bjelpeverge.

Anonymous poster hash: 63cd1...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt vakt på valgdagen ved siste stortingsvalg og jeg vant et veddemål. Jeg sa at så godt som alle med Downs stemmer FrP og vi gjorde en test. Vi sendte alle med Downs inn i samme avstemningslukke og sjekket antall stemmesedler etterpå.

ALLE hadde stemt Frp.

Casha inn 2000 fra de som veddet mot. Ah, en herlig dag!!!



Anonymous poster hash: 3d6f0...059
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt vakt på valgdagen ved siste stortingsvalg og jeg vant et veddemål. Jeg sa at så godt som alle med Downs stemmer FrP og vi gjorde en test. Vi sendte alle med Downs inn i samme avstemningslukke og sjekket antall stemmesedler etterpå.

ALLE hadde stemt Frp.

Casha inn 2000 fra de som veddet mot. Ah, en herlig dag!!!

Anonymous poster hash: 3d6f0...059

Hadde du faktisk vært "vakt" på valgdagen hadde du visst at a) de som er det du kaller "vakter" ikke snakker med de som stemmer før de har hentet stemmeseddel i et avlukke du ikke har kontroll over og at b) at det følger et stemmestyremedlem inn i avlukket. Er mange andre ting du skriver som heller ikke går an, som å telle over antall fgjenværende stemmesedler før og etter, da det ikke etterfylles av dem du kaller vakter, men særlig de to jeg reagerte på.

Sikkert ment som humor og et lite Frp-spark (noe jeg egentlig kan sette pris på), men det bør liksom være litt troverdig også.

Anonymous poster hash: 2cb65...c22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt vakt på valgdagen ved siste stortingsvalg og jeg vant et veddemål. Jeg sa at så godt som alle med Downs stemmer FrP og vi gjorde en test. Vi sendte alle med Downs inn i samme avstemningslukke og sjekket antall stemmesedler etterpå.

ALLE hadde stemt Frp.

Casha inn 2000 fra de som veddet mot. Ah, en herlig dag!!!

Anonymous poster hash: 3d6f0...059

Da har du forsømt jobben som vakt når du sjekker slik. Valg skal være anonymt.

Anonymous poster hash: 0df8b...a45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du forsømt jobben som vakt når du sjekker slik. Valg skal være anonymt.

Anonymous poster hash: 0df8b...a45

Ja. Eneste gang noen som helst kan være med andre inn i disse avlukkene er når den som skal stemme trenger assistanse f.eks. grunnet et handikap, og da er det alltid et av de tre oppnevnte stemmestyremedlemmene i det aktuelle valglokalet, ikke stemmemottakere. Men vedkommende har jo bare diktet opp historien uansett, siden h*n helt tydelig ikke har jobbet ved noe valglokale, så det er ikke så veldig farlig.

Uansett. Personer med Down syndrom er ikke automatisk umyndiggjort, og det finnes flere typer verger.

Anonymous poster hash: 2cb65...c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ganske så mye til for å få noen umyndiggjort, så det er kun et fåtall voksne mennesker som er dette, uavhengig om de har Downs eller ikke.

Ref. setningen over så er det dermed få voksne som har verge, men det er en del som har hjelpeverge. Dette blir oppnevnt dersom man ikke er helt i stand til å ta vare på egne interesser og ikke er umyndiggjort (noe de færreste er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepene hjelpeverge og umyndiggjøring brukes ikke lengre (men unntak av de som allerede er underlagt dette i en overgangsordning i noen år fremover). Nå får alle verge, men det er likevel et skille slik som før. Personer kan få verge men likevel ha sin rettslige handleevne i behold (hovedsak de som tidligere fikk hjelpeverge) og man kan få verge og ikke ha handleevnen i behold.

Så vei, verge er ikke ensbetydende med å være umyndiggjorte. Å ha downs vil i de aller, allr fleste tilfeller medføre at man får verge. (Selv om jeg vet om en del familier hvor dette aldri blir ordnet offisielt men hvor foreldrene ordner alt som om de var verger. En del instanser er dessverre ikke så flinke til å fange opp dette, og bryter dermed personvernet til vedkommende ved å la foreldre handle på deres vegne uten det formelle i orden)

Anonymous poster hash: f9a5c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...