Gå til innhold

Når folk tar bilde av deg uten å spørre


Silfen

Anbefalte innlegg

Har ikke opplevd det i Norge, men da jeg var på ferie på Mallorca var det en mann som tok bilde av meg da jeg satt på en café.. Ubehagelig.

Anonymous poster hash: 16ce6...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingenting imot det med mindre jeg er naken eller gjør noe annet som ikke burde ut på face e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette forsåvidt et hyppig problem, særlig nå i turistsesongen.

Jeg bor i gammel trehusbebyggelse i et strøk med mye turisttrafikk. Og det er standard nå om sommeren at når jeg reiser meg fra sofaen (som har ryggen mot vinduene) etter frokost og titter ut på gata, står det et reisefølge japanske cruiseturister eller tilsvarende og filmer og tar bilde av meg (pluss huset ;)).

Ikke stort jeg får gjort med det. Har vurdert mooning, men ikke kommet så langt foreløpig. Bygger opp mot. :nigo:



Anonymous poster hash: ba422...c40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på sammenhengen. Jeg og en venninne var et yndet foto-objekt for ganske mange da vi var russ og fisket i kumlokk på Karl Johan, likeså da vi var et helt utdrikningslag med museører på hodet og vandret labyrinten i Frognerparken - da må man nesten regne med det. men om noen tok bilde hvor jeg åpenbart var hovedmotivet i en situasjon hvor jeg ikke er "på utstilling" ville jeg reagert - da er det vanlig høflighet å spørre, uansett hva man (ikke) skal med bildet.

Jeg spør aldri. Ødelegger bare gode bilder på den måten, pluss at jeg holder meg godt innenfor det som er greit å publisere uten eksplisitt samtykke. Jeg antar at mange ikke synes det er greit, men det tar jeg ikke hensyn til.

Det var jo en skikkelig omtenksom og hyggelig innstilling...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om noen tok bilde hvor jeg åpenbart var hovedmotivet i en situasjon hvor jeg ikke er "på utstilling" ville jeg reagert -

Syns du likevel ikke det hadde vært hyggelig at de spurte? Spesielt om de er type 20 cm fra deg og ikke tar avstandsbilder.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er greit å ta bilde av fremmede folk uten å spørre først.

Tror jeg aldri har opplevd å bli tatt bilde av, av fremmede mennesker med "vilje"(sett bort i fra turister). Om så hadde skjedd, og jeg hadde lagt merke til det, hadde jeg gått bort å spurt hvorfor, hva bildene skulle brukes til og at jeg ikke setter pris på å bli tatt bilde av uten å bli spurt.

Hadde noen spurt kommer vel svaret an på hvorfor og hva de skulle brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Det vet jeg ikke, egentlig, men det stod en kar og tok bilde av meg og en annen her forleden. Hva han skulle vet jeg ikke, kanskje en reportasje om stedet vi var på, men han spurte ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...