Gå til innhold

Lavkarbodiett


Braah

Anbefalte innlegg

Hei! Har litt fett rundt magen og brystene og dette skal vekk, så derfor tenker jeg å komme igang med Lavkarbodiett for fullt. Men er usikker på hvordan min dagsmeny bør være, så da lurer jeg på om dere kan dele deres lavkarbo/ketolysemeny? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du begynner på denne dietten bør du først ta kontakt med legen for å avklare om du har familiær hyperkolesterolemi, eller andre tilstander som gjør at lavkarbo, og da spesielt LCHF, ikke er anbefalt for deg.

 

Hilsen klok av skade



Anonymous poster hash: ea924...9ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner på denne dietten bør du først ta kontakt med legen for å avklare om du har familiær hyperkolesterolemi, eller andre tilstander som gjør at lavkarbo, og da spesielt LCHF, ikke er anbefalt for deg.

Hilsen klok av skade

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Er nok hundre prosent sikker på at jeg ikke har dette, ingen i familien min har det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Før du begynner på denne dietten bør du først ta kontakt med legen for å avklare om du har familiær hyperkolesterolemi, eller andre tilstander som gjør at lavkarbo, og da spesielt LCHF, ikke er anbefalt for deg.

 

Hilsen klok av skade

Anonymous poster hash: ea924...9ee

 

greit nok, er man diabetiker er det jo kjekt å vite at man er der :)

 

De færreste har problemer som dette. Lykke til TS!

Har selv nettopp begynt igjen, gjorde det i et halvt års tid for noen år siden. 

Anonymous poster hash: aaf5f...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok, er man diabetiker er det jo kjekt å vite at man er der :)

De færreste har problemer som dette. Lykke til TS!

Har selv nettopp begynt igjen, gjorde det i et halvt års tid for noen år siden.

Anonymous poster hash: aaf5f...87e

Du kunne vel ikke delt programmet ditt da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne vel ikke delt programmet ditt da? ;)

Det er jo ikke noe program..Klikk her på denne linken for mer info om alt mulig. 

Lavt karboinntak, ikke over 10gram per dag. 

Baker lavkarbobrød selv/kjøp lowcawb/ Atkinsbrødet f.eks om du ikke gidder. :)

 

Så er det jo bare å finne oppskrifter som du synes ser godt ut og pålegg osv. 

Sørge for å ha nok i hus slik at du ikke tyr til lettvinte løsninger og kast alt drit ut. 

 

 

Anonymous poster hash: aaf5f...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe program..Klikk her på denne linken for mer info om alt mulig.

Lavt karboinntak, ikke over 10gram per dag.

Baker lavkarbobrød selv/kjøp lowcawb/ Atkinsbrødet f.eks om du ikke gidder. :)

Så er det jo bare å finne oppskrifter som du synes ser godt ut og pålegg osv.

Sørge for å ha nok i hus slik at du ikke tyr til lettvinte løsninger og kast alt drit ut.

Anonymous poster hash: aaf5f...87e

Hvor sunt er dette lavkarbobrødet da? Inneholder jo mye karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sunt er dette lavkarbobrødet da? Inneholder jo mye karbohydrater.

Atkinsbrødet har 2.3 g pr skive brød, og 9,3 g karbohydrater pr 100 g.  Dette er ikke mye!

 

Det betyr at du i teorien kan spise opptil 8-10 skiver brød uten å overskride karbogrensen for dagen.

 

Men les deg opp på lavkarbo!

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atkinsbrødet har 2.3 g pr skive brød, og 9,3 g karbohydrater pr 100 g. Dette er ikke mye!

Det betyr at du i teorien kan spise opptil 8-10 skiver brød uten å overskride karbogrensen for dagen.

Men les deg opp på lavkarbo!

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Hva mener du med atkinsbrødet? Hvor kan dette kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med atkinsbrødet? Hvor kan dette kjøpes?

Det ligger under "produkter" på den linken du fikk oppgitt tidligere i tråden.

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å lese deg godt opp på kostholdet du ønsker å starte med.

Kostdoktorn.se kan være et fint sted å starte.

 

Siden jeg tar det som en selvfølge at du vil være sunn, ikke bare slank, er det viktig at du godt inn i dette før du begynner for å unngå feilernæring.  (Nei, jeg mener ikke at lavkarbo gir feilernæring.  Lavkarbo er like sunt som alt annet dersom det gjøres riktig, men det er lettere å bli feilernært når en kutter ut flere matvaregrupper hvis man ikke vet hva man gjør)

 

Du bør også bestemme deg for hvilken type lavkarbo du skal gå på.

Skal du gå på en liberal type, der du kan innta relativt store mengder karbohydrater (150 g pr dag), eller en restriktiv type, der du unngår karbohydrater i det store og hele (20 g pr dag)?

 

Hvis du ikke har bestemt deg for dette, kan det ende med at du får råd fra ulike "grener" innen lavkarbo, og du får en diett som ikke ligner hverken fugl eller fisk, og kan gjøre vondt verre.

 

I den andre tråden din så jeg at du ikke var interessert i å telle maten din, det må du gjøre på lavkarbo.

Du må telle karbohydratene du spiser.

 

 

Ellers er lavkarbo ganske så greit.

 

Mye proteiner, mye sunt fett, og mye grønnsaker av typen som vokser over bakken.  (Grønnsaker med lite stivelse) 

 



Anonymous poster hash: ea924...9ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å lese deg godt opp på kostholdet du ønsker å starte med.

Kostdoktorn.se kan være et fint sted å starte.

Siden jeg tar det som en selvfølge at du vil være sunn, ikke bare slank, er det viktig at du godt inn i dette før du begynner for å unngå feilernæring. (Nei, jeg mener ikke at lavkarbo gir feilernæring. Lavkarbo er like sunt som alt annet dersom det gjøres riktig, men det er lettere å bli feilernært når en kutter ut flere matvaregrupper hvis man ikke vet hva man gjør)

Du bør også bestemme deg for hvilken type lavkarbo du skal gå på.

Skal du gå på en liberal type, der du kan innta relativt store mengder karbohydrater (150 g pr dag), eller en restriktiv type, der du unngår karbohydrater i det store og hele (20 g pr dag)?

Hvis du ikke har bestemt deg for dette, kan det ende med at du får råd fra ulike "grener" innen lavkarbo, og du får en diett som ikke ligner hverken fugl eller fisk, og kan gjøre vondt verre.

I den andre tråden din så jeg at du ikke var interessert i å telle maten din, det må du gjøre på lavkarbo.

Du må telle karbohydratene du spiser.

Ellers er lavkarbo ganske så greit.

Mye proteiner, mye sunt fett, og mye grønnsaker av typen som vokser over bakken. (Grønnsaker med lite stivelse)

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Tusen takk for svar. De som går på lavkarbo for å få vekk fettmasse, går de på 150 eller 20 gram pr dag?

Om 4-5 timer vil jeg komme tilbake med min diett som jeg håper du kan få sett på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. De som går på lavkarbo for å få vekk fettmasse, går de på 150 eller 20 gram pr dag?

 

Begge deler.

Karbohydrater er en lettere tilgjengelig energikilde enn fett.  Noen føler at de ikke får trent godt nok ved å bruke fett som energikilde, og velger å øke karbohydratinntaket til 70-150 g pr dag.

De legger seg på det karbohydratinntaket der de føler de presterer best på trening og i hverdagen.

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler.

Karbohydrater er en lettere tilgjengelig energikilde enn fett. Noen føler at de ikke får trent godt nok ved å bruke fett som energikilde, og velger å øke karbohydratinntaket til 70-150 g pr dag.

De legger seg på det karbohydratinntaket der de føler de presterer best på trening og i hverdagen.

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Ok. Selv er jeg egentlig ikke fet, veier vel rundt 77 kg og er 186. Er spinkel, men har fettmasse rundt magen og dette kan vel da fjernes ved å gå på lavkarbomat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Selv er jeg egentlig ikke fet, veier vel rundt 77 kg og er 186. Er spinkel, men har fettmasse rundt magen og dette kan vel da fjernes ved å gå på lavkarbomat?

Fett kan fjernes på mange måter, og lavkarbo er en av måtene.

 

Hva er målet ditt?

Å gå ned i vekt, eller å redusere fettprosent ved å bygge muskelmasse?

 

 

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og like viktig som å sette seg inn i kostholdet, er å vite at dette er ikke en diett.... Som med andre typer kostholdsendringer så er det en livsstilsendring.

Spiser du som tidligere når du har nådd målet så går du opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett kan fjernes på mange måter, og lavkarbo er en av måtene.

Hva er målet ditt?

Å gå ned i vekt, eller å redusere fettprosent ved å bygge muskelmasse?

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Målet er egentlig å fjerne fettmassene, å gå ned 3-4 kg. Men etter det jeg har lest så er lavkarbo mest for de virkelig tjukke og ikke spinkle.

Jeg er jo 18 år og fortsatt utvikling.

Endret av Braah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har litt fett rundt magen og brystene og dette skal vekk, så derfor tenker jeg å komme igang med Lavkarbodiett for fullt. Men er usikker på hvordan min dagsmeny bør være, så da lurer jeg på om dere kan dele deres lavkarbo/ketolysemeny? :)

For å få til en livsstilsendring krever det at du tilegner deg kunnskap. Du kan ikke få servert all informasjon på et sølvfat, jamfør denne og tidligere tråd. Du må lese deg opp selv, samt bør være kritisk til hva slags råd du får i et anonymt forum da du ikke vet noe om hvilken kompetanse personene som gir deg råd har. 

Anonymous poster hash: b45e9...eb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke noen mirakeldiett. Hvis det gir et kaloriunderskudd, så går du ned i vekt. Det virker ved at kaloriunderskuddet tærer på overflødige energireserver. Du kan redusere kalorier hvordan det måtte passe deg, og fett, karbohydrat og protein har (er) kalorier. Hvis du vil ned i vekt, må du spise mindre. Men ikke mye mindre, for da blir du sulten og slapp. Hvis du vil bygge muskler, må du trene styrke. Å redusere karbohydratinntaket kan redusere søtsuget for mange, men for noen fungerer det ikke, de blir bare mer sugne. 

 

Du burde sette i gang å gjøre noe nå, følge noen av rådene du har fått, og samtidig lese deg opp på ernæring, nå føler jeg at du bare surrer rundt. Det er ikke alltid lett å skille bløff fra fakta, men det går an å lære seg å kjenne igjen sensasjonelle oppslag, og det er viktig å skille detaljer fra hovedprinsipper - men det krever igjen en viss kunnskap om temaet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...