Gå til innhold

Asvalt løping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hallo hallo løpere

 

jeg har begynt å løpe på asvalt de siste ukene. jogger 5-10 kilometer av gangen. har veldig gode asvalt-sko og kjenner ikke vondt noe sted bortsett fra de to første gangene, veldig støl

det skal vist være så skadelig å løpe på asvalt. men jeg har funnet en rute som er så koselig men den er på asvalt. er det skadelig om jeg løper 10 kilometer 4 ganger i uka på asvalt frem til oktober for eksempel? jeg er normalvektig og har trent noe løping før og sykling og har helt grei kondis. løper 10 kilometer på en times tid. men vil ikke det om det er skadelig?



Anonymous poster hash: 300b2...802
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noe problem så lenge du ikke får vondt. Lytt til kroppen.



Anonymous poster hash: 6ec3f...039
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper nesten bare på asfalt. Kroppen sier fra hvis den er misfornøyd. Lytt til den!

Anonymous poster hash: 78a8d...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med asfalt-sko? Noe med masse demping? Det er i så fall det motsatte av det du bør ha. Du bør ha "barefoot"-sko slik at du demper med de delene av kroppen som er ment å dempe støtet. Når du løper med sko med god demping så lander du feil. Du lander på hælen og det er ryggen din som må ta støtet og blir til slutt skadet. Når du løper med "barefoot"-sko så lander du riktig, altså på tåballen, og slitasjen på kroppen blir mye mindre.



Anonymous poster hash: 3e9df...6e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Pronering,tidligere skader og ujevn "fordeling" av muskler kan gjøre at det blir vanskelig. Men som de sier over her så er det beste å lytte til kroppen:) Dersom du virkelig elsker joggeruten kan du evt.  sykle ruten en gang i blant dersom du merker det i leggene eller knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...