Gå til innhold

Samboers alkoholforbruk under svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det er sagt, kan det være et poeng å tenke over alkoholforbruket i seg selv. Vin hver dag og enda litt til i helgene er ikke et forbruk som lar seg kombinere så veldig bra med foreldrerollen. Ikke når barna er små, og faktisk ikke når de blir større heller- da går det litt på hvilke rollemodeller man vil være i forhold til alkohol, og jeg er i alle fall ikke komfortabel med at ungene vokser opp med at man drikker hver dag og koser seg ekstra i helgen...

Og her er jeg helt enig med deg :) Så det var mange som svarte TS ift alkoholmengden, så valgte med vilje å ikke kommentere det.

Min mann synes det var helt supert å ha egen sjåfør (altså meg) om han ville feste under graviditeten min. Han drakk seg aldri full, men jeg lot han jo selv avgjøre når han ville ta en øl eller ikke. Et sånt forbruk som det nevnes i hovedinnlegget her hadde jeg nok aldri "godtatt", men nå sier jo TS at hun har vært med på det, og det var vel heller ikke det hun spurte om. Når ungen kommer vil de nok endre den vanen uansett tenker jeg.

Men hadde grunnen til at hun ikke ville han skulle drikke vært at det var usunt e.l., så hadde jeg vært helt enig. Men å nekte han pga trassen over at hun ikke kan drikke, det synes jeg blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Det jeg ikke skjønner er hvordan man koser seg ved å drikke alene. Jeg er litt sånn at jeg hadde ikke giddet å drikke om det kun var meg som kunne drikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er urimelig dersom det ikke er annen grunn enn at du blir misunnelig på at han kan ta seg et glass. En ting er å holde seg edru om det er mulighet for komplikasjoner, nærmer seg termin og slikt, ikke bare fordi man selv ikke får drikke.

Anonymous poster hash: 93d5d...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvordan man koser seg ved å drikke alene. Jeg er litt sånn at jeg hadde ikke giddet å drikke om det kun var meg som kunne drikke

Jeg koser meg med et glass vin alene en lørdagskveld jeg :) På samme måte som jeg kan kose meg alene med sjokolade eller lage til potetgull og dip. Eller kose meg alene med en film. Er det noen forskjell på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg koser meg med et glass vin alene en lørdagskveld jeg :) På samme måte som jeg kan kose meg alene med sjokolade eller lage til potetgull og dip. Eller kose meg alene med en film. Er det noen forskjell på det?

For min del er det det. men kan ha noe å gjøre med at jeg ikke koser meg med vin annet enn på fest eller til en finere middag kanskje, fordi jeg smaksmessig foretrekker brus og godterier. Men vi er alle forskjellige

Samtidig er det jo forskjell på å sitte alene og kose seg alene enn når to stk skal kose seg sammen og kun den ene drikker. Den ene må jo følgelig bli mer brisen da de kanskje før delte en flaske og nå har han en hel flaske for seg selv liksom..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Uavhengig av alkoholmengden dere drikker: Nei, jeg ser ingen grunn til at far ikke skal få kose seg fordi mor er gravid. Hvorfor skal det være likt? Vi er jo skitheldige som FÅR LOV til å gå gravide, at det faktisk skjer i vår kropp. Vi får oppleve fødselen, vi får oppleve hvilken ekstrem nærhet man får ved amming, vi får kjenne liv inni oss. Det er forskjell, og far er ikke gravid.

Hvilke andre ting mener du skulle være likt? Forbudt med oster? Forbudt med rakfisk? Forbudt med kjøtt som ikke er gjennomstekt?

Og under ammingen da. Hvis barnet reagerer på jordbær eller appelsinjuice (veldig vanlig), skal far nektes det også? Bare fordi mor ikke kan spise det?

Nære fødsel holder mannen seg klart edru for å være kjørbar om ting haster. Men 9 måneder uten kos fordi biologien har bestemt at kvinnen skal gå gravid? Nei vet du hva. Såpass bør man da unne mannen sin! Tenk alle andre fordeler vi får fordi vi er de som går gravide.

Blir nesten sjokkert her over tankegangen. "Fordi jeg ikke kan kose meg skal ikke du få gjøre det heller". Hva med å heller tenke på at når han kan kose seg med vin, så kan du få litt ekstra fotmassasje feks, som da vil være den beste kosen for deg? Eller skal det være likt det også? Man bør da ønske partneren sin det beste, uavhengig om man kan gjøre det samme selv.

Heldige som får gå gravide :ler:

Bortsett fra sparkingen og noen få uker i andre trimester outsourcer jeg lett den jobben :P

Det var OT, men.

Fordeler som gravide? Hæ? Hvilke da?

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Heldige som får gå gravide :ler:

Bortsett fra sparkingen og noen få uker i andre trimester outsourcer jeg lett den jobben :P

Det var OT, men.

Fordeler som gravide? Hæ? Hvilke da?

enig med deg. Er nå heller mannen som er heldig som slipper å gå gravid :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er urimelig, vi hadde litt samme situasjon som dere da jeg ble gravid, og han måtte pent kutte ned han også, hvorfor skal han sitte å friste deg?

Anonymous poster hash: 7abde...5b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det det. men kan ha noe å gjøre med at jeg ikke koser meg med vin annet enn på fest eller til en finere middag kanskje, fordi jeg smaksmessig foretrekker brus og godterier. Men vi er alle forskjellige

Samtidig er det jo forskjell på å sitte alene og kose seg alene enn når to stk skal kose seg sammen og kun den ene drikker. Den ene må jo følgelig bli mer brisen da de kanskje før delte en flaske og nå har han en hel flaske for seg selv liksom..

Jeg foretrekker vin fremfor godteri, synes smaken er bedre og liker bedre å kose meg med drikke enn ting jeg spiser. :)

Ikke blir jeg brisen av det ene glasset jeg drikker heller, så jeg klarer ikke helt å se at det skulle være noen forskjell. Da jeg hadde samboer så kunne han fint ta en øl til maten, mens jeg aldri ville ha det. Gjorde meg da ingenting, da kunne heller jeg ta et glass vin en annen gang.

Heldige som får gå gravide :ler:

Bortsett fra sparkingen og noen få uker i andre trimester outsourcer jeg lett den jobben :P

Det var OT, men.

Fordeler som gravide? Hæ? Hvilke da?

For min del var det å gå gravid og føde den største opplevelsen i mitt liv, og jeg ville ikke byttet det bort for alt i verden!

Fordelen er jo at man får oppleve det, får kjenne hvordan det er å ha liv inni seg, får føle båndet som kommer FØR ungen er født. Og også å bli behandlet bedre enn til vanlig, massasje oftere, hjelp til ting, slippe å løfte tungt (kommer kanskje fra feil person, jeg løftet inn en sofa en uke før termin.....) osv.

Jeg elsket å gå gravid, enda jeg slet med både kvalme og til slutt så kranglete bekken at jeg ikke klarte å gå. Skulle inderlig gjerne opplevd det flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener virkelig ikke dette burde vært ett tema engang.

Han bør redusere sitt alkoholforbruk fordi det ett ganske høyt forbruk.

Like greit å gjøre det før ett eventuelt svangerskap, for å vise at han klarer det.

For dere kan vel ikke fortsette å drikke alkohol hver kveld etter at barnet er kommet?

Hva hvis dere får barn med en eller annen sykdom som krever at dere er edrue

og kjørbare? Jeg ville krevd en endring i alkoholvaner før tanken på barn i det hele

tatt dukket opp.



Anonymous poster hash: db6b3...84a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg foretrekker vin fremfor godteri, synes smaken er bedre og liker bedre å kose meg med drikke enn ting jeg spiser. :)

Ikke blir jeg brisen av det ene glasset jeg drikker heller, så jeg klarer ikke helt å se at det skulle være noen forskjell. Da jeg hadde samboer så kunne han fint ta en øl til maten, mens jeg aldri ville ha det. Gjorde meg da ingenting, da kunne heller jeg ta et glass vin en annen gang.

For min del var det å gå gravid og føde den største opplevelsen i mitt liv, og jeg ville ikke byttet det bort for alt i verden!

Fordelen er jo at man får oppleve det, får kjenne hvordan det er å ha liv inni seg, får føle båndet som kommer FØR ungen er født. Og også å bli behandlet bedre enn til vanlig, massasje oftere, hjelp til ting, slippe å løfte tungt (kommer kanskje fra feil person, jeg løftet inn en sofa en uke før termin.....) osv.

Jeg elsket å gå gravid, enda jeg slet med både kvalme og til slutt så kranglete bekken at jeg ikke klarte å gå. Skulle inderlig gjerne opplevd det flere ganger :)

Jeg hatet graviditet så mye at jeg fortsatt er i tvil om det "går" en gang til.

Synes det var stas første trimester, da - og fødsel var forsåvidt stilig opplevelse.

Innlegg ryddet.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke TS er urimelig i det hele tatt. Å drikke alkohol daglig er ikke forenlig med å ha små barn, og da er det like greit å starte nedtrappingen under graviditeten.

Anonymous poster hash: 54553...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Å drikke alkohol daglig er ikke forenelig med å få et lite barn, men jeg som gravid godtar at samboer tar seg øl, vin og det han måtte ønske:) en tur på byen eller fem gjør meg heller ingenting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er litt urimelig. Så lenge det ikke går direkte utover deg synes jeg ikke noe om å legge sånne føringer på samboers liv. Jeg synes det hadde vært annerledes hvis han ønsket å gå på fylla hver helg, sånn at du ble sittende alene hjemme - da er det lov til å si at man gjerne vil ha litt selskap og litt sosiale, koselige helgekvelder selv om man er gravid. Men et glass vin til maten eller en øl til middag ser jeg ikke problemet med.

Når det er sagt synes jeg to glass vin hver dag pluss litt mer i helgene faktisk er ganske mye, og en mengde jeg ikke ville være komfortabel med. Vi snakker i såfall rundt 4 flasker vin i uken per person - det er et høyt alkoholkonsum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting når du TS er gravid, men skal han drikke alkohol hver dag etter babyen er født? Det hadde ikke jeg godtatt.

Anonymous poster hash: f93fc...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Kan det være at dere problematiserer dette for mye begge to? Behøver dere å bestemme dette nå, og lage regler på det? Du ser for deg at han HVER DAG i ni måneder skal sitte å kose seg med ett glass vin foran nesa på deg, uten tanke for at det kan være usolidarisk/ukoselig/kjipt for deg. At han er egoistisk, og planlegger dette. At han er uvillig til å kose seg på andre måter med en kopp te eller god mat. Han hører nå at du plutselig skal detaljstyre på forhånd for ni måneder framover hva han skal drikke og spise, og hva ikke, når og hvor mye. Han har vel ikke lagt så mange konkrete planer, men har tenkt å fortsette som før. I praksis blir det sikkert annerledes, du lager te, og han må sitte der alene med vinen sin= høyst sannsynlig velger han te i hvert fall av og til. Men å AVTALE det på forhånd, og lage kjøreregler for at to glass i helgen er ok, men ikke på mandag, da protesterer han av prinsipp. Du føler han er lite empatisk og ikke setter seg inn i din situasjon. Han syns du er kravstor, han har ikke tenkt på problemstillingen. Han er voksen og må få bestemme selv. Fra nå av og de neste 18 årene vil dere merke uansett at hverdagslivets rutiner forandrer seg hele tiden, alt er "en fase".

Hva om du lar hele temaet ligge, og tar det opp igjen HVIS det skulle vise seg å bli et problem på sikt?

Edit: Jeg ser her at du ikke er gravid ennå en gang. Da er det i hvertfall en helt meningsløs diskusjon å ta nå.

Endret av Lou Salome
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser mange her gir TS helt idiotiske svar, personangrep osv. Skjult bak anonymt navn.

Jeg syns selv at far skal vise hensyn til at mor er gravid. Jeg syns ikke det er rett av far å gå it lørdagskvelder å drikke på by'n mens mor sitter hjemme alene. Det er tross alt hans barn også, og han må også ofre.

Selvfølgelig trenger han ikke være total avholds i 9måneder, men forklar han hvordan du føler det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å merke seg at barn medfører varig livsstilsendring. Derfor er det viktig at han kutter ned allerede nå, for det er ikke bra å drikke med barn tilstede. Dette gjelder også deg - du skal ikke være avholds i bare de 9 mnd et svangerskap varer, men også under amming. Dere skal heller ikke drikke alkohol mens barnet er tilstede, så det gjelder å begrense seg for mange år fremover så er bare å bli vant til det for begge parter. Dersom far er så glad i alkohol at han ikke klarer å kutte ned, da har han enten et problem med alkohol eller rett og slett ikke er klar for det ansvaret et barn medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har "kontinentale drikkevaner" der han liker å ta et par glass vin hver dag. Litt mer i helgene. Jeg har vel egentlig blitt med på moroa, og det er veldig hyggelig å kose seg med litt vin og småpludring på kveldene. Det har blitt vår lille kosestund.

Men når vi duskuterte mulig graviditet, var vi veldig uenige.

Jeg synes han må begrense sitt alkoholkonsum, hvis jeg skal være avholdende i ni måneder. Jeg mener ikke at han også skal være avholds - men at han skal moderere seg, jeg ønsker ikke at han skal fortsette å kose seg med vin i sofaen hver dag, mens jeg bare skal sitte og se på.

Jeg forsøkte å sammenligne dette med hvis han f.eks hadde fått diabetes - jeg ville jo lagt om livsstilen sammen med han, trent med han, ikke spist snop i sofaen foran han etc.

Han syntes jeg bare var smålig. mente han aldri hadde hørt om noen som måtte moderere alkoholforbruket sitt når dama var gravid.

Er jeg urimelig?

Anonymous poster hash: d4325...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...