Gå til innhold

wow. Får ikke permisjon fra studiene! KRISEHJELP trengs!


Doroline

Anbefalte innlegg

Fra lånekassens hjemmesider:

For å få foreldrestipend må du være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning eller ha reservert en studieplass. Du får ikke stipendet hvis du avbryter utdanningen din.

Du må ha opptak ved et lærested for å få foreldrestipend. Hvis du avbryter utdanningen din, eller ikke har opptak, har du ikke rett til foreldrestipend.

Det er ikke et krav at du må ta ut permisjon. Du kan få foreldrestipend og være i utdanning samtidig. Lånekassen krever ikke at du må bestå eksamen i den perioden du får foreldrestipend.

Les om permisjon fra utdanningen her.

Er du mellom to utdanninger?

Har du fullført et studium og planlegger å ta et nytt, må du ha opptak til det nye studiet for å kunne få foreldrestipend. Etter at du har fått opptak, kan du søke om å få utsette oppstarten på det nye studiet

Men når det står sånn som dette her, hvorfor fikk du da avslag? Det må jo være noen som kommer med feilinformasjon her.

Anonymous poster hash: d0e14...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men når det står sånn som dette her, hvorfor fikk du da avslag? Det må jo være noen som kommer med feilinformasjon her.

Anonymous poster hash: d0e14...a50

Jeg fikk avslag på permisjon fra studiene, ikke fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lånekassens hjemmesider:

For å få foreldrestipend må du være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning eller ha reservert en studieplass. Du får ikke stipendet hvis du avbryter utdanningen din.

Du må ha opptak ved et lærested for å få foreldrestipend. Hvis du avbryter utdanningen din, eller ikke har opptak, har du ikke rett til foreldrestipend.

Det er ikke et krav at du må ta ut permisjon. Du kan få foreldrestipend og være i utdanning samtidig. Lånekassen krever ikke at du må bestå eksamen i den perioden du får foreldrestipend.

Les om permisjon fra utdanningen her.

Er du mellom to utdanninger?

Har du fullført et studium og planlegger å ta et nytt, må du ha opptak til det nye studiet for å kunne få foreldrestipend. Etter at du har fått opptak, kan du søke om å få utsette oppstarten på det nye studiet

Har man rett til permisjonspenger fra lånekassen dersom man er enkeltemnestudent? Eller må man være tatt opp til et studie?

Anonymous poster hash: fb232...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man rett til permisjonspenger fra lånekassen dersom man er enkeltemnestudent? Eller må man være tatt opp til et studie?

Anonymous poster hash: fb232...eb2

Jeg er ikke sikker, men tror man får det samme som man får om man ikke hadde forsørget et barn. Så dersom du får penger før fødselen, har du muligens rett på penger etter fødsel også, men jeg råder deg til å sjekke lånekassen.no eler å ringe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble uplanlagt gravid, og fødte etter siste semester. Løste det ved å søke på master, takke ja til plassen, betale studieavgift og få støtte fra Lånekassen. Etter tips fra Lånekassen.

Egentlig hadde vi planlagt at jeg skulle jobbe et år før vi startet prøvingen. Og vi ønsket oss to barn.

Dersom vi hadde ventet ville staten betalt over 250.000 kr til meg mens jeg var i permisjon. I stede fikk jeg fødselstipend fra Lånekassen i 6 mnd, altså under 70 000.

Føler på ingen måte at jeg har snyltet. Jeg har benyttet meg av et gode vi har i Norge. Og jeg betaler mer i året i skatt enn det jeg "snyltet" på Lånekassen før jeg startet å jobbe.

Anonymous poster hash: 919ce...7b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Men jeg har jo vært i studier under hele graviditeten også, men ikke på den skolen.. Det burde jo egentlig ikke være forskjell på studenter som må begynne på ny skole og studenter som begynner på 2. semester? studiene mine blir jo avbrutt.. Babyen er født for 5 uker siden.

TS

De fleste jeg kjenner som har fått babyer mens de var alene, har tatt barnet med seg på forelesninger, eventuelt så har faren tatt permisjon og hengt rundt på studiesteder slik at barnet kunne ammes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste jeg kjenner som har fått babyer mens de var alene, har tatt barnet med seg på forelesninger, eventuelt så har faren tatt permisjon og hengt rundt på studiesteder slik at barnet kunne ammes.

Aldri om jeg hadde orket eller hatt lyst å dratt med meg en 5 uker gammel baby på skolen hele dagen. Kan da umulig være bra for en så liten baby heller. Babyer trenger ro og trygghet i kjente omgivelser.

Anonymous poster hash: c67e9...1ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri om jeg hadde orket eller hatt lyst å dratt med meg en 5 uker gammel baby på skolen hele dagen. Kan da umulig være bra for en så liten baby heller. Babyer trenger ro og trygghet i kjente omgivelser.Anonymous poster hash: c67e9...1ea

sant nok, men de fleste studier har ikke bare obligatoriske forelesninger og ikke forelesninger hele dagen, så i de fleste tilfeller får en en og annen dag hjemme. Og mange dager med bare noen få timer på studiestedet, hvor de gjerne sover en del. Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok, men de fleste studier har ikke bare obligatoriske forelesninger og ikke forelesninger hele dagen, så i de fleste tilfeller får en en og annen dag hjemme. Og mange dager med bare noen få timer på studiestedet, hvor de gjerne sover en del.

Nei da sier jeg heller takk til 11000 fra lånekassen, får masse tid med jenta mi som fortjener å ha oppmerksomheten min hver dag og ikke bare en og annen dag.

Endret av Doroline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da sier jeg heller takk til 11000 fra lånekassen, får masse tid med jenta mi som fortjener å ha oppmerksomheten min hver dag og ikke bare en og annen dag.

Ja, det er nok det beste for barnet og når en ikke har kommet ordentlig i gang med førsteåret, så er det ingen grunn til å stresse ekstra. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som har fått babyer mens de var alene, har tatt barnet med seg på forelesninger, eventuelt så har faren tatt permisjon og hengt rundt på studiesteder slik at barnet kunne ammes.

Ved Høyskolen i Oslo og Akershus (som er landets største) er det ikke lov å ha med seg barn i undervisningen.

Anonymous poster hash: 26815...9ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og opptar plassen til en annen som virkelig vil studere? Du visste godt at du ikke ville ha studieplassen, men kun ha pengene? For meg er det ok at du ikke fikk disse pengene. Dette er snylting og lureri.

Anonymous poster hash: f75af...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånekassen krever at du ikke ligger mer enn så-og-så-mange studiepoeng bak løpet ditt for at du skal få penger semesteret etter. Tror det er 30 studiepoeng.

Så dersom planen er at du skal stryke i alle fag dette semesteret, må du være obs på at du kan miste retten til studielån neste semester.

Ville snakket med dem om det gjelder for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er rart at du ikke får permisjon når du ikke har begynt på studiet en gang. Dette burde du ha snakket med skolen om når du søkte.

Anonymous poster hash: f6b6f...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som misforstod. Jeg trodde man måtte ha permisjon fra studiet for å få stipend.(trodde jeg hadde lest det, fått høre det fra lånekassen og fått råd bl. annet her på KG om det). Men nå viser det seg, at jeg bare trenger å å utsette studiestarten. Utsatt skolestart har jeg fått vite fra skolen min at jeg har rett på, og har nå søkt om det.

Så da er problemet løst, jeg får pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lånekassen krever at du ikke ligger mer enn så-og-så-mange studiepoeng bak løpet ditt for at du skal få penger semesteret etter. Tror det er 30 studiepoeng.

Så dersom planen er at du skal stryke i alle fag dette semesteret, må du være obs på at du kan miste retten til studielån neste semester.

Ville snakket med dem om det gjelder for deg.

Det er 60 studiepoeng, og gjelder ikke når man får fødselsstipend.

Anonymous poster hash: 61f81...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hele tråden så tenker jeg at det blir feil at TS får det hun vil. Man skal ikke lure systemet. Nå tok du studieplassen til en som fortjente det mer enn deg og du burde skamme deg. Du skrev selv at du gjorde det for pengenes skyld og det er ikke noe du skal være stolt over.

Dette har ingenting med misunnelse å gjøre.

Det er det jeg tenker.



Anonymous poster hash: 60943...5ce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hele tråden så tenker jeg at det blir feil at TS får det hun vil. Man skal ikke lure systemet. Nå tok du studieplassen til en som fortjente det mer enn deg og du burde skamme deg. Du skrev selv at du gjorde det for pengenes skyld og det er ikke noe du skal være stolt over.

Dette har ingenting med misunnelse å gjøre.

Det er det jeg tenker.

Anonymous poster hash: 60943...5ce

Kan jeg spørre deg hva som er forskjellen på meg og hvilken som helst annen student som avbryter studiene sine p.g.a. nyfødte barn?

Jeg søkte studieplassen for pengenes skyld, å si noe annet blir en løgn. Fordi jeg var omentrent høygravid når jeg søkte. Så dette skoleåret hadde jeg ikke tenkt å begynne på. Men jeg var uansett i gang med studieløp som jeg skal fortsette på og hadde fortsatt på om jeg ikke hadde blitt gravid litt ut i forrige skoleår. Og stipendordningen er der for nettop sånne som meg, som må avbryte studiene p.g.a. at vi må være hjemme å forsørge barn.

Jeg synes det er kjempebra at denne ordningen er der, alt for mange oppgir økonomiske årsaker og at studiene ikke er ferdig som grunnen til at de utfører abort. Og i mine øyne er det alt for mange aborter som blir utført, og det burde tilrettelegges i enda større grad for at unge mennesker skal kunne beholde. Særlig når vi ser hvor mye penger som brukes på prøverør og behandling for eldre par som vil ha barn.

Er kjempestolt av meg selv som klarte å fullføre det forrige skoleåret (gravid, kvalm, jernmangel og eldre familie å ta meg av) og synes jeg fortjener litt hjelp og støtte, i et land der "alle andre får det".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...