Gå til innhold

wow. Får ikke permisjon fra studiene! KRISEHJELP trengs!


Doroline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/ikke-avbryt-utdanningen/

Behold studieplassen din. Du trenger ikke bestå eksamen så lenge du er student står det der. Så hvis du ikke får permisjon, behold plassen, evt ta en eksamen til jul.



Anonymous poster hash: dc9c8...182
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og opptar plassen til en annen som virkelig vil studere? Du visste godt at du ikke ville ha studieplassen, men kun ha pengene? For meg er det ok at du ikke fikk disse pengene. Dette er snylting og lureri.

Anonymous poster hash: f75af...1c6

Nei jeg opptar ingen studieplass, men holder den av til neste år da jeg skal studere. Hvorfor tror du at de har forsørgerstipend? Og hva er forskjellen på:

-Meg som har studert hardt gjennom hele graviditeten, fått gode karakterer og søkt meg inn på en skole jeg skal begynne på, men blir avbrutt i studiene i ett år p.g.a. fødsel.

- En student som har studert hardt gjennom ett år og søkt seg inn på 2. året, men blir avbrutt p.g.a. fødsel?

Det er ikke snakk om noe lureri, har fortalt situasjonen min til lånekassen med helt åpne kort og det kom ikke som noe sjokk. De rådet meg rett og slett til å søke permisjon. Derfor jeg lurte på om dette var nye regler.

Og har heldigvis funnet ut at jeg får penger av like vel. For ettersom jeg har klart å lete frem så har jeg rett på penger så lenge jeg har fått opptak til ny skole. Man må ikke gå ut i permisjon, så lenge man ikke avbryter studiene får man penger. Man kan også som AB øverst sier søke om utsettelse av studieplass og dermed ha rett på penger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv (nesten). Jeg fikk reservert studieplassen til neste år og siden jeg studerte (nettstudie) som var ferdig til sommeren og jeg hadde rett på støtte fra lånekassen til det, så får jeg også fødselsstipend og forsørgerstipend i år siden jeg har reservert studieplass til neste år :)

Altså, om du har gått skole hvor du har hatt rett til støtte fra lånekassen som var slutt nå før sommeren og du får reservert studieplassen din så får du også fødselsstipend og forsørgerstipend :)
Om det ikke er for sent og søke om reservasjon nå...?

Jeg snakket vertfall med høyskolen og de sa jeg skulle søke reservasjon, siden jeg hadde termin i august og at jeg skulle søke om støtte fra lånekassen og oppgi at jeg hadde termin i august og så sende inn fødselsattest og beviset på reservert studieplass når ungen er født :)

Mulig dette ble litt rotete, spør gjerne om du lurer på noe ;)



Anonymous poster hash: 38ad3...da2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som flere her skriver, må jeg enten bare beholde studieplassen. Trenger ikke stå til eksamen.

Eller så kan jeg søke om utsatt studiestart.

Skjønner ikke hvorfor noen av dere mener at jeg snylter? Hva er greia? Da snylter isåfall alle andre som også mottar foreldre og forsørgerstipend.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor noen av dere mener at jeg snylter? Hva er greia? Da snylter isåfall alle andre som også mottar foreldre og forsørgerstipend.

Hvis det er sånn at du ikke har planer om å fullføre studiet så er jeg tilbøyelig til å være enig i at det er snylting. Hvis du tenker å gjøre ferdig hele studieforløpet er det du gjør selvfølgelig helt ok :)

Anonymous poster hash: b1613...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som flere her skriver, må jeg enten bare beholde studieplassen. Trenger ikke stå til eksamen.

Eller så kan jeg søke om utsatt studiestart.

Skjønner ikke hvorfor noen av dere mener at jeg snylter? Hva er greia? Da snylter isåfall alle andre som også mottar foreldre og forsørgerstipend.

Kanskje fordi du selv svarte at grunnen til at du soekte, var for aa faa stipender?

Anonymous poster hash: f75af...1c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi du selv svarte at grunnen til at du soekte, var for aa faa stipender?

Anonymous poster hash: f75af...1c6

Når det er noe jeg har krav på, ser jeg ingen grunn til å la være å søke skoleplass og stipend? Tilogmed ringte lånekassen og de sa at jeg var nødt til å søke skoleplass selvom jeg ikke hadde noen intensjoner om å fullføre det året. Nå får dere gi dere.

11000 i mnd. er en god del penger som staten deler ut for en grunn!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker veldig fjernt å søke på et studium som begynner etter at du har hatt termin og ungen er født. Greit nok når du blir avbrutt midt i et studium, men du begynner jo på noe nytt. Det er virkelig enkelt å snylter på staten her i landet.

Anonymous poster hash: 3d351...ce3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bry deg om hva andre misunnelige personer sier ;) Dette er penger du har rett på :)



Anonymous poster hash: 38ad3...da2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bry deg om hva andre misunnelige personer sier ;) Dette er penger du har rett på :)Anonymous poster hash: 38ad3...da2

Misunnelig? Forklar meg hvorfor jeg er misunnelig?

Anonymous poster hash: b1613...fc1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man virkelig KRAV og RETT på dette? Jeg ville sett på det mer som et gode,og vært takknemlig for at reglene er så slappe.

Anonymous poster hash: 3d351...ce3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke bry deg om hva andre misunnelige personer sier ;) Dette er penger du har rett på :)

Anonymous poster hash: 38ad3...da2

Hun har jo ikke rett på de når hun ikke får de. Og grunnen til at ordningen er der er jo at graviditet ikke skal ødelegge studier helt. Ikke for at folk skal bli gravide og så søke skoleplass for pengenes skyld.

Og nei. Det er ikke misunnelse på at folk reagerer på at andre prøver å utnytte systemet.

Anonymous poster hash: 3aadd...7e8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg slutter altså aldri å lure på hvordan enkelte får alt til å handle om misunnelse! Hvordan i alle dager? :ler:

Anonymous poster hash: c7b35...b86

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man virkelig KRAV og RETT på dette? Jeg ville sett på det mer som et gode,og vært takknemlig for at reglene er så slappe.

Anonymous poster hash: 3d351...ce3

Fra lånekassens hjemmesider:

For å få foreldrestipend må du være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning eller ha reservert en studieplass. Du får ikke stipendet hvis du avbryter utdanningen din.

Du må ha opptak ved et lærested for å få foreldrestipend. Hvis du avbryter utdanningen din, eller ikke har opptak, har du ikke rett til foreldrestipend.

Det er ikke et krav at du må ta ut permisjon. Du kan få foreldrestipend og være i utdanning samtidig. Lånekassen krever ikke at du må bestå eksamen i den perioden du får foreldrestipend.

Les om permisjon fra utdanningen her.

Er du mellom to utdanninger?

Har du fullført et studium og planlegger å ta et nytt, må du ha opptak til det nye studiet for å kunne få foreldrestipend. Etter at du har fått opptak, kan du søke om å få utsette oppstarten på det nye studiet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For dere som mener dette er snylting. Mener dere det om de som tar permisjon fra jobb også? 11000 i mnd fra lånekassa er ganske mye billigere for skattebetalerkassa enn om TS hadde jobbet minst 6mnd og fått permisjonspenger basert på lønna si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo ikke rett på de når hun ikke får de. Og grunnen til at ordningen er der er jo at graviditet ikke skal ødelegge studier helt. Ikke for at folk skal bli gravide og så søke skoleplass for pengenes skyld.

Og nei. Det er ikke misunnelse på at folk reagerer på at andre prøver å utnytte systemet.

Anonymous poster hash: 3aadd...7e8

Jeg får penger.. Og jeg har vært under utdanning lenge før jeg ble gravid, Og jobbet hardt gjennom hele graviditeten.

Mener dere virkelig at jeg ikke skulle søkt meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man virkelig KRAV og RETT på dette? Jeg ville sett på det mer som et gode,og vært takknemlig for at reglene er så slappe.

Anonymous poster hash: 3d351...ce3

Det er ikke snakk om slappe regler. Det står presisert at om man er mellom to utdanninger har man rett på stipend. Og det er nok en grunn til at vi også har rettigheter her i velferdsnorge ;) Skulle bare mangle..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man virkelig KRAV og RETT på dette? Jeg ville sett på det mer som et gode,og vært takknemlig for at reglene er så slappe.

Anonymous poster hash: 3d351...ce3

Det er ikke slappe regler, men ganske gjennomtenkte regler. Det koster staten mindre å betale fødselsstipend enn foreldrepenger til de som har permisjon fra jobb, og derfor gjør de det enklere å få fødselsstipend enn foreldrepenger. Statens drømmesituasjon må være om alle fikk barn mens de studerte, selv ved det dere kaller "snylting". Staten har gjort det så "slapt" med vilje. Billigere for oss alle. Så slutt med sytinga. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...