Gå til innhold

Hvordan unngå at han slipper puppen?


Arianna

Anbefalte innlegg

Gutten er tre uker gammel nå, og vi har endelig begynt å få til ammingen. På grunn av kraftig vekttap den første uken måtte jeg pumpe og gi på flaske, siden han rett og slett nektet å ta puppen. Nå har han blitt mer villig, og klarer å spise seg mett med bare amming! :bolledeig:

Men, han har en tendens til å slippe puppen underveis. Og hver gang han gjør dette står jo spruten i alle kanter, og både jeg og han blir badet i melk. Det er ikke det at han er mett, for han blir irritert ganske fort, og må lokkes tilbake, om dere skjønner.

Jeg er jo veldig ny på dette, og fikk veldig dårlig oppfølging på sykehuset. Jordmora jeg hadde der var rett og slett et troll uten like, så ammingen og "hjelpen" ble bare et pes. Skal til helsesøster i slutten av uken og få litt hjelp, men tenkte å høre her først om noen kanskje har et par gode råd å komme med, til en stakkars nybegynner? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninna mi har en knott som er noen uker eldre, som gjør noe av det samme. Han dier og koser seg og så plutselig begynner han å tulle, slipper puppen og begynner å veive rundt med hodet og blir åpenbart frustrert over å ikke finne puppen med en gang.

Ifølge venninna mi så er det bare å prøve å stappe puppen tilbake inn i munnen hans og se om han klarer å ta den igjen. Som regel går det etter en fire-fem forsøk. :fnise:

Nå står ikke spruten til alle kanter når han gjør dette da, så det blir ikke så mye gris, men venninna mi sier det er utrolig irriterende at han begynner å vase sånn når han åpenbart klarer å både suge og kose seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har en knott som er noen uker eldre, som gjør noe av det samme. Han dier og koser seg og så plutselig begynner han å tulle, slipper puppen og begynner å veive rundt med hodet og blir åpenbart frustrert over å ikke finne puppen med en gang.

Ifølge venninna mi så er det bare å prøve å stappe puppen tilbake inn i munnen hans og se om han klarer å ta den igjen. Som regel går det etter en fire-fem forsøk. :fnise:

Nå står ikke spruten til alle kanter når han gjør dette da, så det blir ikke så mye gris, men venninna mi sier det er utrolig irriterende at han begynner å vase sånn når han åpenbart klarer å både suge og kose seg. :P

Høres veldig kjent ut dette ja! Prøver også å bare stappe den tilbake, og etter gjentatte forsøk fortsetter han. Men ikke alltid like lett når han blir skikkelig frustrert og gråter fordi han ikke finner tilbake selv med en gang. Tok også keisersnitt, så når han blir frustrert og sparker fra, treffer han rett i såret. Litt vanskelig å fokusere på å legge puppen i munnen på gutten i de sekundene da, kan man si! Så her er det et sirkus hver gang han slipper! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjent ut dette ja! Prøver også å bare stappe den tilbake, og etter gjentatte forsøk fortsetter han. Men ikke alltid like lett når han blir skikkelig frustrert og gråter fordi han ikke finner tilbake selv med en gang. Tok også keisersnitt, så når han blir frustrert og sparker fra, treffer han rett i såret. Litt vanskelig å fokusere på å legge puppen i munnen på gutten i de sekundene da, kan man si! Så her er det et sirkus hver gang han slipper! :fnise:

Min er 5 uker og har gjort det samme siden dag 1.

Jeg har funnet ut at det hjelper veldig å tørke av munnen hennes og brystvorten min, da får hun tak igjen med en gang. Det hjelper også å bytte bryst.

Utrolig frustrerende det der. Virker som at det blir verre jo trøttere hun blir også. Under noen amminger slipper hun hvert 30. sek, kaver sparker og boxer meg i puppen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende han får for mye i munnen når den der refleksen står på? Sånn er det her, han klarer ikke svelge unna og da slipper han. Jeg bretter bare fort opp bhen med ammeinnlegg og lar det sprute litt fra seg inni der, så kobler jeg han på igjen. Gidder ikke lokke han, bare stapper han på jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ungen ganske fast mot puppen slik at puppen ikke glipper ut om han slipper litt i taket. Altså ikke slik at baby kveles, nesa skal være fri. Men form puppen med en hånd, len ungen relativt fast inn mot puppen med nakkegrep eller underarm/albuekrok. Prøv deg frem, kan hende ungen slipper fordi melka kommer for fort og trenger pause også. Da må han nesten få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for amming som går bra/bedre!!

Min er på samme alder og kjører til tider samne showet. Noen ganger ligger han lenge og spiser "pent", mens andre ganger er det mye kaving og av og på og tilhørende melkesøl. Jeg pleier å prøve et par ganger før jeg tar han opp for en rap og en kos og prøver igjen. Skifter eventuelt pupp om han fortsetter å kave, og det hjelper noen ganger.

Anonymous poster hash: 213f6...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd! Veldig glad for at det begynner å løsne! Begynner å bli en smule lei av å pumpe, vaske, koke, varme mat osv! Skikkelig stress, særlig på nattestid! :)

Godt mulig at det blir mye for han, ja! Vi får vel bare prøve oss frem! Å legge han til andre brystet er ikke aktuelt, da gidder han ikke ta tak en gang. Han tømmer det ene brystet, da er han fornøyd. Noe annet går han ikke med på. Et lite stabeist det her, altså! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig - etter at jeg fikk dreisen på amminga (HURRA!!!!) noen ganger tydd til gående amming. Da roer han seg gjerne litt fra den værste kavinga og spiser godt. Og jeg føler meg som den der drevne ammedama som til og med mestrer gående amming, lissom ;-)

Hilsen anonym fra i stad som også hadde en vrien ammestart men nå ser lyset (og det er jommen så herlig!!)

Anonymous poster hash: 213f6...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd! Veldig glad for at det begynner å løsne! Begynner å bli en smule lei av å pumpe, vaske, koke, varme mat osv! Skikkelig stress, særlig på nattestid! :)

Godt mulig at det blir mye for han, ja! Vi får vel bare prøve oss frem! Å legge han til andre brystet er ikke aktuelt, da gidder han ikke ta tak en gang. Han tømmer det ene brystet, da er han fornøyd. Noe annet går han ikke med på. Et lite stabeist det her, altså! :fnise:

Å gi det andre brytet fungerer ikke her heller. Når jeg legger til baby passer jeg på å holde en finger i nakken hvis vi ligger, evt hånden forsiktig om vi sitter. Så lenge hun får litt støtte i nakken er hun roligere og holder hodet på plass. Bare pass på at du ikke holder selve hodet slik at hun ikke får koblet seg av om hun ønsker :)

Anonymous poster hash: 15077...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her, og nå har jeg faktisk snart hatt et helt døgn med bare amming! To netter på rad, og han har blitt fornøyd hver gang! Føles veldig bra, i alle fall etter alle timene med frustrasjon det ble i begynnelsen! Har også vært hos helsesøster nå, og gutten har bra tak, og han slipper bare mindre og mindre for hver gang! Juhuuu :bolledeig:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skulle banka i bordet etter det forrige svaret. Idag har han rett og slett ikke blitt fornøyd, og hengt i puppen i flere timer nå. I tillegg har han fått myyyye mer luft i magen enn tidligere, og han gulper, raper og bæsjer i alle retninger. På grunn av sistnevnte jobber han noe ekstremt, og griner MASSE! Dette var ikke et problem når vi gav flaske.. Noen som vet hva det kan komme av? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tippet at du har fått skikkelig fart på produksjonen og at det i en liten periode (for det stabiliserer seg) rett og slett kan være litt for mye for lillemann? De bruker ofte brystet som både smertelindring og trøst, så om han har vondt i magen og bare vil "kose-die", men i stedet fyller opp med mer melk, så kan det blir en vond sirkel liksom.

Jeg begynte med smokk omtrent når min var 3 uker, da hadde min jente en sånn periode. Og det hjalp veldig. Vi merket godt når hun bare ville kose og når hun var sulten, og vi hadde ingen problemer med sugeforvirring (det kan være du bør vente litt, ettersom du akkurat har begynt å få "dreisen" på det)Også brukte vi mye massasje, søk på YouTube etter "bicycle massage" eller noe lignende, det gjorde underverker, hun prompet som en mann når vi holdt på :P



Anonymous poster hash: f3c3e...dc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smokk bruker vi når vi merker at det bare er et sugebehov han har, og han ikke er sulten. Han suger godt både på smokk, bryst og flaske, egentlig :)

Skal absolutt se på de massasjefilmene! Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...