Gå til innhold

Vektøkning 1. trimester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det å gå opp i vekt i 1. trimester?

Jeg er i uke 10, og har til nå gått ned fra 66 til 63 kg (er ca 170 høy). Det skyldes vel hovedsakelig at jeg er mye kvalm, kaster opp og spiser mindre enn vanlig -- men likevel stusser jeg noe. Har lest at man i uke ti som regel skal ha gått noe opp i vekt? Så da burde jeg vel i det minste ha holdt vekten stabil selv om jeg spiser lite?

Hva er deres erfaringer?

Anonymous poster hash: 9b049...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mine to første svangerska gikk jeg ned 2-3 kilo i første trimester. Hovedsaklig pga dårlig matlyst.

Nå er jeg i uke 7 i tredje svangerskap og vekten har foreløpig holdt seg stabil. Ikke dårlig matlyst denne gang, men er litt bevisst på hva jeg putter i meg, spesielt når det kommer til søtsaker.



Anonymous poster hash: 3bea0...d71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke opp i første trimester i det hele tatt, og jeg slet ikke med kvalme og oppkast noe særlig heller.



Anonymous poster hash: 3f162...5cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går du ikke opp i vekt hvis du kaster opp og spiser mindre. Ellers er det normalt å gå opp i vekt i begynnelsen, særlig hvis man i utgangspunktet er tynn. Jeg gikk opp 5 kg i 1.trimester, men dette var fordi jeg var mye sittende og liggende og vesentlig mindre i bevegelse. Det var ikke kvalme jeg var plaget av, men ekstrem trøtthet som forhindret meg til å trene som vanlig.

Når kvalmen gir seg og du begynner å spise som vanlig, kommer kiloene tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går du ikke opp i vekt hvis du kaster opp og spiser mindre. Ellers er det normalt å gå opp i vekt i begynnelsen, særlig hvis man i utgangspunktet er tynn. Jeg gikk opp 5 kg i 1.trimester, men dette var fordi jeg var mye sittende og liggende og vesentlig mindre i bevegelse. Det var ikke kvalme jeg var plaget av, men ekstrem trøtthet som forhindret meg til å trene som vanlig.

Når kvalmen gir seg og du begynner å spise som vanlig, kommer kiloene tilbake :)

Upåklagelig logikk :-)

Er likevel noe bekymret for at barnet ikke får den næring det trenger.

Anonymous poster hash: 9b049...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Upåklagelig logikk :-)

Er likevel noe bekymret for at barnet ikke får den næring det trenger.

Anonymous poster hash: 9b049...181

Hvis du er bekymret for at du kaster opp for mye og spiser for lite, bør du snakke med fastlegen din snarest mulig. Eventuelt blir du innlagt på sykehus i noen dager og få intravenøst næringstoffer. Det som er bra så tidlig i svangerskapet er at babyen trenger ikke så mye og kan skaffe seg alt nødvendig fra det som allerede finnes i kroppen din. Likevel bør du ta en prat med fastlegen hvis du mener at du spiser for lite og er bekymret. :)

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette svangerskapet hadde jeg gått opp 1,5 kg i uke 12. Har kastet opp en del og vært utslitt, så har ikke fått trent/jobba noe.

I forrige svangerskap hadde jeg gått opp 4-5 kg i uke 12. Var kvalm da og, men kasta ikke opp. Da hjalp det å spise for å holde kvalmen i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye dårlig gjennom første trimester og gikk ned ti kg. Legen mente det var ganske ufarlig for fosteret, at det bare var meg selv det gikk utover. Blodprøver og slikt så greit ut, så selv om jeg kasta opp 6 ganger om dagen fikk den lille nok næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk opp 2,3 kg ved 22 ukers skjekk.



Anonymous poster hash: dd76c...fa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første svangerskap hadde jeg gått opp 4 kg da jeg var 11+2

Denne gangen hadde jeg gått opp i underkant av 2 kg da jeg var like langt på vei. Er 14 uker i morgen og har ikke gått opp noe de siste tre ukene, så ligger på rett under 2 kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...