Gå til innhold

Deres beste tips - Del deres beste investeringer til baby!


LiveLaughLove

Anbefalte innlegg

Oioi, ja de posene hørtes egentlig geniale ut! Kan brukes opp til 20 ganger. Putter man de i mikrobølgeovnen liksom, eller? :fnis:

Jeg vil tro en microsterilisator er mer lønnsomt i lengden, og ikke minst så rommer den mye. Har du en kraftig micro så bruker den 2 min på å sterilisere, har du en litt mindre kraftig så kan du ende opp med å bruke 6 min, men allikevel så går det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det står på de hvordan du skal bruke de. Du legger i tingene og måler opp vann og legger i micro så lenge som det står på posen. Enkelt.

Takk!:D Høres supert ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn foruten det helt nødvendige som vogn, seng, madrass osv, så vil jeg si at smokk, microsterilisator og nok gulpekluter har vært veldig viktige ting her i huset. Samt MeSoft-kompresser til å vaske stumpen med. :)

Brukte du sånne poser til å sterilisere i micoren også eller?:)

MeSoft-kompresser- er det sånne engangskluter?? Våtservietter??

Her må det inn med teskje:P haha. Jeg er den første i min generasjon i familien som får barn, ettersom jeg er eldst, og har ikke så mange venner rundt meg med barn ennå, så jeg er helt grønn på dette. Hehe!

Edit: Så du hadde skrevet noe ang. Microsterilisator over her nå;) Hehe..

Endret av LiveLaughLove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snip*

Kanskje ikke helt det du spør etter, men å opprette et fond for barnet ditt kan være en fin ide om du ønsker og har mulighet til det. :)

Endret av Pene sko...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MeSoft-kompresser- er det sånne engangskluter?? Våtservietter??

Her må det inn med teskje:P haha. Jeg er den første i min generasjon i familien som får barn, ettersom jeg er eldst, og har ikke så mange venner rundt meg med barn ennå, så jeg er helt grønn på dette. Hehe!

Edit: Så du hadde skrevet noe ang. Microsterilisator over her nå ;) Hehe..

MeSoft er tynne gaskompresser som du får kjøpt på apoteket. De er tynne og myke, og vætes med vann (altså ikke våtservietter). De står i hyllen for ting til sårstell (som plaster osv), og er geniale til sarte stumper. :)

Husk også å handle inn ei bleiepakke og eventuelt salve til stumpen. Kjekt å ha i hus til dere kommer hjem fra sykehuset. Jeg vil også anbefale å ha et par flasker i hus + en pakke med morsmelkserstatning. Skulle du mot formordning ikke ha nok melk eller noe annet uforutsett skjer, så er det veldig greit å vite at du har backup hjemme og å slippe å stresse med dette. Sultne babyer er nemlig særdeles lite tålmodige... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flaskebarn helt siden fødselen, og for oss har sterilisator vært helt uunværlig. Vi kjøpte den elektriske, et svært dråg som tok mye plass på benken, men i begynnelsen drakk han 8-10 flasker daglig, så syns ikke vi gjorde annet enn å vaske flasker. Da var det veldig behagelig å slippe å koke.

Ellers har vi brukt bæresjal, sele og vippestol, alle tre har vært veldig fine å ha for oss. :)

Anonym poster: 2395e8c4fb36849bedbfa090389a18ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ullen på Name It er fantastisk, de har også ull/bomull klær, bomull på innsiden og ull på utsiden :)

Anonym poster: 1cad5118525c9c4a14b2a7d56eab5540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det du spør etter, men å opprette et fond for barnet ditt kan være en fin ide om du ønsker og har mulighet til det. :)

Absolutt et kjempegodt tips, tusen takk :)

Det er absolutt planen, og kjempelurt!;)

MeSoft er tynne gaskompresser som du får kjøpt på apoteket. De er tynne og myke, og vætes med vann (altså ikke våtservietter). De står i hyllen for ting til sårstell (som plaster osv), og er geniale til sarte stumper. :)

Husk også å handle inn ei bleiepakke og eventuelt salve til stumpen. Kjekt å ha i hus til dere kommer hjem fra sykehuset. Jeg vil også anbefale å ha et par flasker i hus + en pakke med morsmelkserstatning. Skulle du mot formordning ikke ha nok melk eller noe annet uforutsett skjer, så er det veldig greit å vite at du har backup hjemme og å slippe å stresse med dette. Sultne babyer er nemlig særdeles lite tålmodige... ;)

Tusen takk for tips!!

Har laget meg en fin liste her nå. Deilig å føle at man har litt under kontroll ;)

Det er bare å pøse på om dere har flere tips og triks;) Og til alle dere som har svart-

Jeg er evig takknemlig!:D:D <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si alt før fødsel, at ammeinnlegg i ull er gull verdt! For meg skulle det ikke store vindkastet eller noen veldig kulde til før det føltes som om brystvortene skulle falle av! :haar: Gjorde drittvondt!

Så uansett om jeg får til ammingen eller ikke, så har ammeinnleggene mer enn tjent inn kostnaden sin...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si alt før fødsel, at ammeinnlegg i ull er gull verdt! For meg skulle det ikke store vindkastet eller noen veldig kulde til før det føltes som om brystvortene skulle falle av! :haar: Gjorde drittvondt!

Så uansett om jeg får til ammingen eller ikke, så har ammeinnleggene mer enn tjent inn kostnaden sin...:)

Åh ja, kunne ikke vært mer enig! Ull-innlegg har jeg allerede skaffet meg, har vanvittig vondt i nipplene allerede - hvertfall når jeg er ute, og om jeg fryser - da er det uutholdelig vondt!:P det kan vel ikke bli noe bedre etter fødsel heller når melka kommer for fullt tenker jeg ;) Haha jippi, gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten prøvd de brystvortebeskyttelsene fra ammehjelpen - HELT GENIALT!!! Det var etter fem dager med såre og vonde brystvorter, to av dagene med åpne sår... Ikke noe deilig med vanlige ammeinnlegg som "gror fast" i såret nei! Bare pass på å ha en nokså romslig BH på! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange påpeker har alle ulike behov og det er vanskelig å vite akkurat hva du vil trenge. Husk at noe kan du skaffe etter babyen er født dersom du ser behovet.

Jeg ammet, og så absolutt ikke noe behov for mikrosterilisator. Ikke noe problem å koke flaskene når jeg hadde behov for det. Hadde jeg ikke ammet, ville jeg vurdert dette, men dette vet man jo ikke på forhånd. Så anbefaler å vente med dette :) (Evt undersøk hvor du kan kjøpe og hvilken type du vil ha, så det er lett å skaffe seg hvis du føler et stort behov tidlig.)

Kjører du bil, vil jeg si at det er absolutt verdt å legge penger i speil!! Vår er over ett år og jeg er fortsatt veldig glad jeg har speilet. Dessuten synes hun det er morsomt å se på seg selv :) Og speilet har fine farger og en bamse som henger rundt kanten.

Vippestol var jeg glad for å ha. Men ser mange ikke så behovet for det. Jeg er glad jeg skaffet meg en på finn.no, til 500kr :) Enkelt å vaske trekket, så dette er en av få ting jeg lett kjøpte brukt av ukjent. Men en vippestol kommer du ikke til å bruke helt i starten uansett, så du kan vente og se om dette er noe du kunne tenkt deg.

Bæresjal var jeg også veldig glad jeg hadde! Andre bærehjelpemidler kan du vurdere etter hvert når babyen blir større.

SuperNova baby callen min har jeg vært veldig fornøyd med og den har blitt brukt daglig fra hun var ganske så liten og lå ute i vogna si, og når jeg la henne for kvelden før oss (var i starten redd for at vi ikke skulle høre henne :) ) . Nå brukes den om natta, da det er litt avstand mellom vårt og hennes soverom og jeg bruker den ved dagsoving ute av og til.

Brukte brystpumpe en del de første månedene. Og jeg er veldig glad jeg hadde en fra dag 1!! Men vet mange sier de ville ventet med å kjøpe det.

Skriver under på omslagsbodyer, gulpekluter (jeg hadde bruk for maaange), mor signe ullteppe, lammeskinn, mesoft for å vaske stumpen og giraffen sofie :)

Anonym poster: f84a84bd5d983d034d678b5ebffd9e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten prøvd de brystvortebeskyttelsene fra ammehjelpen - HELT GENIALT!!! Det var etter fem dager med såre og vonde brystvorter, to av dagene med åpne sår... Ikke noe deilig med vanlige ammeinnlegg som "gror fast" i såret nei! Bare pass på å ha en nokså romslig BH på! :fnise:

Det kan jeg tenke meg!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha i hus: bleiepakke, et par kartonger ferdig-nan, baby-paracet, nesesuger hvor man selv suger ut via en slange (med filter!). Greit å slippe å måtte dra på butikken når det trengs, for når det trengs kan det være midt på natten og evt. haste litt. Samme med en tåteflaske(anbefaler dr.brown sine) og en smokk i nyfødtstørrelse.

Ellers: jojoba-olje å vaske/rense med. Lillejenten blir sår på stumpen av vann, så vi bruker kun sånne servietter m/vann på når det er mye bæsj. Ellers er det bare jojoba på bomullspad det går i, både til hudvask og bad.

Vippestolen har etterhvert blitt god å ha!

Omslagsbodyer og noen gode pysjer(altså onepiece med knapper eller glidelås fremme på midten, om du skjønner). I begynnelsen orket vi ikke å styre med body og strømpebukser og bukser og whatnot. Det var utrolig greit å bare kle på en pysj, ingenting som skulle tres over hodet og fort og lettvint. Men dette var på sommeren, da:)

Ullpledd!

Babycall(vi har philips avent sin og er fornøyd med den!)

Lammeskinn

En fryser full av diverse lettvint mat til de første ukene. Fikk varm middag hver dag, men den ble lagd i en fei for å si det slik:)

Elektrisk sterilisator(vi har flaskebarn)

En koseklut(eller det de kaller emotional toy på engelsk) i TO eksemplarer. Mamma sover med den i tre-fire netter før den kommer oppi vuggen til babyen. Når man har to eksemplarer blir det ikke krise om den ene forsvinner, og man rekker å sove med den ene i noen netter mens den andre blir brukt.

Gas-kluter/gulpekluter og sånne store flanellskluter

Stellebag med essentials; bleieposer, klesskift, stelleunderlag, bleier, antibac, ferdignan, smokker, våtervietter, nød-pengelager, krisemat ala nøtter for blodsukkeret hvis man plutselig blir litt lenger utav døren enn planlagt.

Anonym poster: 5dac0585d69128be53b3f32921b26947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte å legge til at for oss var det gull verdt å ha en sånn pipette (som en liten sprøyte, uten kanyle/spiss) i hus den dagen hun fikk skrikeanfall pga mageknip, slik at vi kunne gi henne sukkervann med den.

Vi brukte også en slik hvis hun var for sulten og oppkavet til å klare å ta puppen. Noen dråper morsmelk i munnviken, og hun kom seg ut av gråtetoktet og skjønte at det var mat innen rekkevidde:)

Anonym poster: 5dac0585d69128be53b3f32921b26947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, signerer absolutt to eksemplarer av en evt koseklut. Vi begynte for sent med nr 2 og det er kun den originale som er god nok. Det trengs vel ikke å si at den som oftest er skitnere enn jeg liker siden vask må foregå etter leggetid og må planlegges ned ytil minste detalj. :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det som er nevnt tidligere, men kom på en annen ting jeg kommer til å hensynta mer nå når jeg venter nestemann:

Det er veldig praktisk med nattdrakter med åpning i skrittet og nedover beina (hvis du skjønner hva jeg mener). Den første tiden bæsja lillegutt om natten, og da va det greit å slippe å kle av han på overkroppen, spesielt siden vi prøvde å skifte på han på soverommet om natten. Tror mange av de nye nattdraktene har slike åpninger, men en del av de jeg arvet hadde andre løsninger med åpningen (blant annet på ryggen), og det endte med at disse nattdraktene ikke ble brukt fordi de var for tungvindte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha i hus: bleiepakke, et par kartonger ferdig-nan, baby-paracet, nesesuger hvor man selv suger ut via en slange (med filter!). Greit å slippe å måtte dra på butikken når det trengs, for når det trengs kan det være midt på natten og evt. haste litt. Samme med en tåteflaske(anbefaler dr.brown sine) og en smokk i nyfødtstørrelse.

Anonym poster: 5dac0585d69128be53b3f32921b26947

Ferdig NAN er veldig hard mot magen i forhold til den man blander opp selv, så personlig så ville jeg heller kjøpt en pakke med den man blander opp.

Ellers så er jeg enig i at nesesuger er en nødvendighet, og det samme med smokk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...