Gå til innhold

Deres beste tips - Del deres beste investeringer til baby!


LiveLaughLove

Anbefalte innlegg

Denne TummyTub'en virker jo helt genial!! Får man kjøpt den på f.eks BabyShop eller noe annet sted?

Mye koster en slik? :)

Og vi har en bæresele fra BabyBjørn vi tenker å bruke, er det like greit som sånn sjal og slikt, eller? :)

Takk for supre tips!!

Fysioterapeuten min har ingenting til overs for babyBjörn, men hun sa om man absolutt MÅTTE bruke de så skulle de ikke brukes før barnet satt selv og barnet skulle være vent med ansiktet mot bærer.

BabyBjörn gir ikke god nok støtte til babyens rygg og babyen blir hengende på bekkenet.

Selv har jeg skaffet med en moby wrap, som kan brukes fra nyfødt-alder. Kommer til å anskaffe oss manduca eller ergobaby hvis vi merker behovet for det senere.

Dette bilder sier ALT:

307630_290017177678089_100000094288034_1211212_603547586_n.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne TummyTub'en virker jo helt genial!! Får man kjøpt den på f.eks BabyShop eller noe annet sted?

Mye koster en slik? :)

Og vi har en bæresele fra BabyBjørn vi tenker å bruke, er det like greit som sånn sjal og slikt, eller? :)

Takk for supre tips!!

Tummy Tuben syns jeg alle burde ha. Absolutt fullstendig uunværlig for oss.

http://www.tummytub.no/online_bestilling-da-276.aspx

Jeg bestillte herfra. 280 kr plus frakt for selve bøtten. Babyshop har noen andre varianter, men disse har jeg ikke prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hørt litt rykter om denne giraffen, skal visst være veldig bra ;) Hihi.

Men ang slik sterilisator. Vi har veldig lite kjøkken og jeg vil helst slippe unødvendige maskiner som bare tar enda mer plass, så tenkte å bruke kjele rett og slett.

Er det virkelig Såå mye mer tungvint koke flaskene...??

Jeg har aldri gjort dette før, så - You tell me!:D Hehe..

Ville bare si at du kan også kjøpe microsterilisator-poser. Merket heter Medela. Disse kan brukes en del ganger (10? 20? husker ikke helt) og du kan sterilisere hva som helst i de. Ikke tar de mye plass heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig med sånne tips, siden alle har forskjellige behov. Vippestol er f.eks. nyttig for mange, men det var et av våre få bomkjøp. Gutten likte aldri å sitte tilbakelent, slik han gjorde i vippestol (hadde Babybjorn sin, og han likte ingen av innstillingene), så brukte den bare en gang i blant. Men for lite til å kunne rettferdiggjøre prisen, syns jeg.

En sånn gummimatte hører jeg mange bruker, men det hadde også vært helt bortkastede penger for oss. Jeg har prøvd å legge/sette sønnen min på en gammel yogamatte i gummi i blant, men plutselig har han vært utenfor, og jeg ble sittende og ta ham tilbake på matta igjen og igjen.

Microsterilisator har jeg aldri kjent behovet for. Har ammet da, men har da kokt en del flasker og utstyr likevel. Hadde likevel ikke giddet å ha enda et apparat. Om jeg ga flaske til vanlig, hadde jeg nok kjøpt en.

Men omslagsbodyer i de helt små størrelsene, støtter jeg. Noen syns de er plundrete, men jeg syns det var helt enkelt og greit når jeg først skjønte knappene. Og mye bedre enn å prøve å dra noe som helst over hodet på sønnen min da han var nyfødt. Hadde ikke behov for omslagsvarianter i de større størrelsene.

Jeg syns oppsummert det er mye man anbefales her og der, men jeg syns egentlig det var lite jeg trengte. Det samme sier venninner. Det eneste jeg har hørt venninner og andre si, er at de gjerne skulle tenkt på at man kunne bære en nyfødt med frie armer, og at de vil kjøpe bæresjal eller sele for nyfødte til neste barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig glade i

- Ergo Baby bæresele

- lammeskinn

- bilstol med base

- Mor Signe ullpledd, hjemmestrikket etter Nøstebarns oppskrift. Har blitt brukt nærmest døgnet rundt siden fødselen.

- gulpekluter kjøpt på Kid. Har vel ca 20, kunne godt hatt flere

- ull omslagsbodyer i str. 50 og 56 (og kanskje noen i 62)

- ullklær generelt

- babygym

- vippestol

- hengevugge i taket (langt fra nødvendig, men vi liker den)

Men ang slik sterilisator. Vi har veldig lite kjøkken og jeg vil helst slippe unødvendige maskiner som bare tar enda mer plass, så tenkte å bruke kjele rett og slett.

Er det virkelig Såå mye mer tungvint koke flaskene...??

Jeg har aldri gjort dette før, så - You tell me!:D Hehe..

Vi har hatt flaskebarn fra andre uke, og har alltid bare vasket og kokt flaska. Vi har bare ei flaske, og skyller etter hver bruk, vasker ca en gang om dagen, og koker ca en gang i uka. Kokte daglig i starten, sjeldnere etterhvert. Mulig vi er sløve, men det fungerer fint. (Tror det er verre å være for renslig enn litt sløv ;) )

Og vi har en bæresele fra BabyBjørn vi tenker å bruke, er det like greit som sånn sjal og slikt, eller? :)

BabyBjørn anbefales ikke pga lite ergonomisk sittestilling, men mulig de har blitt bedre? Vi har Ergobaby, og liker den godt! Har brukt den masse på skogsturer, ute- og innearbeid.

Edit: Ergoselen skal stå øverst på lista!

Endret av Stinelin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at du kan også kjøpe microsterilisator-poser. Merket heter Medela. Disse kan brukes en del ganger (10? 20? husker ikke helt) og du kan sterilisere hva som helst i de. Ikke tar de mye plass heller.

Ååå, poser?? Aldri hørt om, men høres jo lettvint ut det ;) Hihi. Fåes kjøpt på div butikker med babyutstyr eller?:)

Er helt klart litt vanskelig som noen av dere sier med disse tipsene, da babyene er forskjellige og alle familier er forskjellige!:) Allikevel synes jeg det er blitt nevnt masse her som jeg setter stor pris på, tusen takk!:D

Man vet jo ikke alltid så mye fra før om slike ting som dette, når det er første gangen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, poser?? Aldri hørt om, men høres jo lettvint ut det ;) Hihi. Fåes kjøpt på div butikker med babyutstyr eller? :)

http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=104&prodid=46320

Disse var det jeg brukte. Funket fint og tok liten plass.

Ellers så lå jeg på føden og fantaserte om et produkt som ville la brystknoppene lufttørke uten at jeg måtte gå med puppen i det fri, og noe som ville forhindre at de ble flattrykte i BHen. Det gjorde ammingen så mye vanskeligere. Så denne gangen har jeg funnet frem til disse her fra ammehjelpen. Har altså ikke prøvd de, men jeg så behovet sist gang.

http://ammebutikken.no/produkt/46/brystknoppbeskyttere.aspx

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hørt litt rykter om denne giraffen, skal visst være veldig bra ;) Hihi.

Men ang slik sterilisator. Vi har veldig lite kjøkken og jeg vil helst slippe unødvendige maskiner som bare tar enda mer plass, så tenkte å bruke kjele rett og slett.

Er det virkelig Såå mye mer tungvint koke flaskene...??

Jeg har aldri gjort dette før, så - You tell me!:D Hehe..

Trodde virkelig ikke at giraffen skulle bli en sånn suksess med lille, men han rett og slett ELSKER den! Den har fått fast plass i stellebagen og vi reiser ikke noe sted uten den! Angående koking/sterilisering, jeg forstår problemet med plass til sånne ekstra dingser, men jeg hadde kastet ut en god del for å få plass til denne! For det første tar det kortere tid enn å koke (6 minutter fra du trykker "start" til den er ferdig), og i tillegg ble jeg veldig glemsk etter at Lille ble født. Regner med at jeg hadde tørrkokt noen kjeler og smeltet noen flasker hvis jeg skulle kokt på komfyr...! :fnise:

Kom forresten på en ting til som jeg er vledig glad for at vi har, og det er en sånn sovepose med glidelås fra IKEA, som man kler på babyen. Lille har en vane med å sparke av seg dyna, og da ligger han jo der og blir kald hvis jeg ikke ser det (hvis jeg, mot formodning, skulle sove om natta). Og MASSE gas-kluter!

(Det er i grunnen lettere å si hva jeg ikke hadde trengt: Ammepute, musikkuro, hettejakker og andre plagg som sklir opp i str 50/56, speil til bilen, 90 forskjellige bamser...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på en ting til som jeg er vledig glad for at vi har, og det er en sånn sovepose med glidelås fra IKEA, som man kler på babyen. Lille har en vane med å sparke av seg dyna, og da ligger han jo der og blir kald hvis jeg ikke ser det (hvis jeg, mot formodning, skulle sove om natta). Og MASSE gas-kluter!

(Det er i grunnen lettere å si hva jeg ikke hadde trengt: Ammepute, musikkuro, hettejakker og andre plagg som sklir opp i str 50/56, speil til bilen, 90 forskjellige bamser...)

Ja, helt enig i sånn sovepose fra Ikea. Hadde spart meg for mye frustrasjon en periode, hvor jeg lå og voktet på dyna, i frykt for at han skulle ligge uten og bli forkjøla (igjen). En revolusjon å få en sånn pose. Men ikke noe jeg ville kjøpt på forhånd, da man få en baby som ikke spreller så voldsomt som min alltid har gjort.

Ellers enig i at ammepute aldri har vært noe savn (har brukt sofaputer, og slapp da en dings som jeg måtte gjøre av et sted). Hettejakker syns jeg derimot har vært helt supert, som en erstatning for, eller i tillegg til lue. Har ofte hatt på noe med hette når vi har gått ut og inn av bil f.eks. og det ikke har vært bikkjekaldt ute. Eller når jeg har hatt gutten i bæresele på ryggen, og vi har gått ut og inn av huset. Men vet mange hater hetteplagg til baby. Hadde jeg hatt en baby som lå mye på gulvet, ville jeg nok ikke brukt det inne, men akkurat det problemet har jeg ikke hatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=104&prodid=46320

Disse var det jeg brukte. Funket fint og tok liten plass.

Ellers så lå jeg på føden og fantaserte om et produkt som ville la brystknoppene lufttørke uten at jeg måtte gå med puppen i det fri, og noe som ville forhindre at de ble flattrykte i BHen. Det gjorde ammingen så mye vanskeligere. Så denne gangen har jeg funnet frem til disse her fra ammehjelpen. Har altså ikke prøvd de, men jeg så behovet sist gang.

http://ammebutikken.no/produkt/46/brystknoppbeskyttere.aspx

Disse er virkelig gull verdt, jeg ble tipset om dem allerede på barsel fordi jeg begynte å bli sår, og har brukt de nærmest konstant siden (5 uker siden fødsel). Det eneste er at det ser litt heftig ut under ettersittende topper, ser ut som om jeg har de gigabrystvortene :fnise: Men det får bare være, heller det enn ytterligere slitasje på allerede såre brystvorter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No når vi for første gong har overnatte vekke med babyen kom eg på ein ting eg er veldig glad vi er heime: nattbordslampe med tre forskjellige lysstyrkar.

Det er ein sånn lampe som ein berre er borti sokkelen på, så forandrar den stille. Av - svakt - litt svakt - vanleg.

Den står på svakt heile natta, både fordi det er greit for meg å kunne sjå babyen og kva han styrer med/ korleis han ligg og fordi babyen ikkje likar å ha det heilt mørkt. Også er det sååå greit å kunne stille styrken litt opp så lett når ein treng det, f.eks når han gulpar og eg må sjå kor eg skal tørke hen.

Hvor får man kjøpt et sånt nattlys? :)

Anonym poster: 83fbe3ad3bd744f756689f25d5c73af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om å bruke te-siler på brystvortene! Gir masse luft, og ingen berøring.

Speilet i bilen synes jeg er helt supert, greit å se hva ungen driver med når vi kjører. Om han sover, sitter greit, får sol i ansiktet osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker:

Sofie sjiraffen

Sånn strikka rangle fra silly. Har en sånn runding med to øyne og føtter på. Hun elsker å gnage på øynene. Rundingen har sorte og hvite striper som er pedagogisk korrekt i begynnelsen

Taffytoy som kan kjøpes på briobutikk. Det er en sånn kube med forskjellige fantasiansikter med ører og rare neser. Dette er den leken min digger i babygymmen. Min har en trekant, men finnes altså også i firkant.

Newborn setet til stokke

Stellebord med høye kanter. Har stokke stellebord og elsker det fordi det er tryggere for henne.

Omslgsbodyer

Stillongser. Syns strømpebukse var vanskelig i begynnelsen

Ullfrottesokker. Mp syns jeg har god kvalitet. Du trenger ikke mer enn to par og kjøp de litt store.

Ullstrikkapledd

Hjemmestrikka ulljakke

Likte ammepute frem til hun var 2 mnd.

Trengte ikke:

Flere sengeskift for bruker skinn og sovepose. Bruker foresten ullbody under pysjen slik at armene ikke blir så kalde. Har strikka ullpledd oppå derigjen. Dyna bare sparker hun oppover ansiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare tar enda mer plass, så tenkte å bruke kjele rett og slett.

Er det virkelig Såå mye mer tungvint koke flaskene...??

Jeg har aldri gjort dette før, så - You tell me!:D Hehe..

Etter snart to uker har jeg funnet ut at noen ting gjør hverdagen vår lettere enn andre.

- Bilstol MED base.

- Gulpekluter i massevis.

- Omslagsbodyer.

- GOD ammebh. (brystbetennelse etter bare noen dager på grunn av den første melkesprengen!)

- Et par pakker ferdig nan og en flaske eller to. (pga. brystbetennelsen. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å amme på ene siden, og baby klarte ikke få ut noe fordi brystet var stein hardt..)

- Mikrosterilisator (her må vi bruke brystskjold for at lille skal få tak på brystvorten, og har 7 stk.) Allikevel bruker jeg sterilisatoren ca 2-3 ganger per dag. Der går alt fra skjold, smokker, flasker og lignende. Skal vi koke i kjele tar det ca ti minutter å koke vannet, 5 minutter å koke, også må det avkjøles. Da vi kjøpte sterilisatoren tar det oss 6 minutter i mikroen og to minutter til avkjøling. Og da må det ikke passes på.

- Ullinnlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=104&prodid=46320

Disse var det jeg brukte. Funket fint og tok liten plass.

Ellers så lå jeg på føden og fantaserte om et produkt som ville la brystknoppene lufttørke uten at jeg måtte gå med puppen i det fri, og noe som ville forhindre at de ble flattrykte i BHen. Det gjorde ammingen så mye vanskeligere. Så denne gangen har jeg funnet frem til disse her fra ammehjelpen. Har altså ikke prøvd de, men jeg så behovet sist gang.

http://ammebutikken.no/produkt/46/brystknoppbeskyttere.aspx

Oioi, ja de posene hørtes egentlig geniale ut! Kan brukes opp til 20 ganger. Putter man de i mikrobølgeovnen liksom, eller? :fnis:

Det har jeg ikke tenkt på en gang! Takk for tipset om dette produktet og ikke minst nettsiden, mye nyttig å finne der ser jeg!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde virkelig ikke at giraffen skulle bli en sånn suksess med lille, men han rett og slett ELSKER den! Den har fått fast plass i stellebagen og vi reiser ikke noe sted uten den! Angående koking/sterilisering, jeg forstår problemet med plass til sånne ekstra dingser, men jeg hadde kastet ut en god del for å få plass til denne! For det første tar det kortere tid enn å koke (6 minutter fra du trykker "start" til den er ferdig), og i tillegg ble jeg veldig glemsk etter at Lille ble født. Regner med at jeg hadde tørrkokt noen kjeler og smeltet noen flasker hvis jeg skulle kokt på komfyr...! :fnise:

Kom forresten på en ting til som jeg er vledig glad for at vi har, og det er en sånn sovepose med glidelås fra IKEA, som man kler på babyen. Lille har en vane med å sparke av seg dyna, og da ligger han jo der og blir kald hvis jeg ikke ser det (hvis jeg, mot formodning, skulle sove om natta). Og MASSE gas-kluter!

(Det er i grunnen lettere å si hva jeg ikke hadde trengt: Ammepute, musikkuro, hettejakker og andre plagg som sklir opp i str 50/56, speil til bilen, 90 forskjellige bamser...)

Haha ja, da er nok ikke din den eneste - jeg vet om et par andre barn/babyer som også har med seg den giraffen overalt, så det høres ut som en god investering altså;D

Angående denne sterilisatoren. Mon tro om de posene det er snakk om over her er like lettvint da egentlig? Eller?

Og sovepose høres ut som en veldigmgod løsning om den lille sparker av seg dyna osv, det må vi nesten bare se an. Men da har vi en løsning på det problemet dersom det skulle oppstå!:D

Åh, det er så gøy å lese alt dere skriver! Suger til meg all informasjon som en svamp;) hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk tips om å bruke te-siler på brystvortene! Gir masse luft, og ingen berøring.

Speilet i bilen synes jeg er helt supert, greit å se hva ungen driver med når vi kjører. Om han sover, sitter greit, får sol i ansiktet osv.

Hørt om flere som anbefaler dette speilet. Veldig lurt høres det hvertfall ut, spør du meg!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset:

Bæretøy (stort sett alt unntatt BB)

Diverse tilbehør til bæretøy (bæreomslag, bæreregnponcho etc)

Strikketepper

Ulltøy (både strikket og kjøpt)

Tøybleier

Slyngevugga

Ammepute (brukes fremdeles til lillesøster, har en fra Toddler Tools som er suveren)

Smokker (MAM til storesøster, NUK til lillesøster)

Det er de tingene som er i daglig bruk. Alt unntatt slyngevugga har vi brukt til begge, men den har vært et svært kjærkomment tilskudd til nummer to. Den brukes fremdeles til dagsoving. Sprinkelsenga har vi ikke funnet frem denne gangen, da vi samsover om natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, ja de posene hørtes egentlig geniale ut! Kan brukes opp til 20 ganger. Putter man de i mikrobølgeovnen liksom, eller? :fnis:

Ja. Det står på de hvordan du skal bruke de. Du legger i tingene og måler opp vann og legger i micro så lenge som det står på posen. Enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn foruten det helt nødvendige som vogn, seng, madrass osv, så vil jeg si at smokk, microsterilisator og nok gulpekluter har vært veldig viktige ting her i huset. Samt MeSoft-kompresser til å vaske stumpen med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...