Gå til innhold

Hvordan måle fettprosent i kroppen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Leste i en ny bok at en fettprosent mellom 15- 23% er det mest optimale hos kinner, men at de fleste lå på en 24- 33%.

Men hvordan måler man dette? Det sier meg jo ingenting så lenge jeg ikke vet hva jeg selv er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å ha lest eller hørt at kvinner (i hvert fall i fruktbar alder) bør ha en fettprosent på noen-og-tjue, men kan dessverre ikke finne kilden.

Både engelsk og svensk wikipedia har litt informasjon om fettprosent og måling. Merk at anbefalt fettprosent for kvinner er oppgitt til 20-25% i den engelske og 22-34% er gitt som normal i den svenske.

http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppsfett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle fettprosenten med en liten klype, kan kjøpes bla her:

http://www.marcomed.no/ ( har ingen erfaring med kjøpe fra akkurat dette firmaet, bare så det er sagt. Men det var et greit bilde av hvordan en slik klype ser ut...).

På endel senter har de apparater som måler sammensetningen av kroppen, koster ofte noen kroner, men litt artig å få tall på hvor mye muskler, vann og fett man har.

Jeg mener å ha lest at kvinner gjennomsnitlig ligger på 20-25 % fett. For lav fettprosent er ikke spesielt egnet for kvinner over tid med tanke på syklus, men da er det snakk om fettprosen ned mot eller under 10-12 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Det finnes forskjellige fettklyper, noen skal man måle 3 steder på kroppen, mens andre langt flere. Jo flere steder man måler, jo mer nøyaktig blir resultatet. Jeg har en fettklype som måler 5 steder, og så regner man ut gjennomsnittet. Det fulgte med tabell med en ganske grei oversikt, og det står også der at kvinner bør ligge på rundt 20-25%

Nå er det som sagt en tabell som fulgte med min fettklype, og der er det også oppgitt aldersgrupper, slik at en kvinne på 18 år ikke skal ha lik fettprosent som en på 60 år.

Man skal måle seg flere steder på kroppen, og så flere ganger for å få et mest nøyaktig gjennomsnitt, sånn i teorien i alle fall :lur:

Etter en lang periode med mye trening, sto vekten min stille, men da kunne jeg følge med på fettprosenten min, og så da at denne minket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Er det noen som har erfaring med iFit vekt eller liknende vekter som måler fettprosent, vanninnhold etc? Lurer på om det er verdt å skaffe seg en slik, eller om man like godt kan bruke klype og få riktigere svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvis du går inn på nettsidene til "TV 2 hjelper deg" har de testet ulike fettprosentvekter.

I det store og det hele gir de sjelden riktig svar. Hadde enten kjøpt meg en fettklype (målt flere ganger, og estimert), eller best av alt; utføre en kroppsanalyse på et 99% sikkert apparat som heter noe sånn som InBody 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HB Nordica sin vekt kom vel best ut på test, med Tanita på 2.plass.

Tanita sine vekter måler muskelvekt, vannprosent og alt mulig annet også, og de er nøyaktige nok, men det er viktig at du tar den på samme tid hver gang, tidlig kveld da vannprosenten er mest stabil, og at du lever nogenlunde regelmessig, slik at ikke dine egne uregelmessigheter går utover resultatene på vekten.

Med det mener jeg at en dag du ikke drikker nok, så vil fettprosenten bli for høy fordi vannprosenten blir for lav..

Personlig synes jeg fettklypene er litt vanskelige å bruke. Det er ikke like lett å få tak alle steder, og i hvert fall ikke uten hjelp.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Takk :) Er det noen som har erfaring med hvilke treningssentere som utfører analyse og hva det koster hvis man ikke er medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Elixia måler i hvert fall... hva det koster vet jeg ikke...

Ta en ringerunde

Oki :) Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Purple Haze
HB Nordica sin vekt kom vel best ut på test, med Tanita på 2.plass.

Tanita sine vekter måler muskelvekt, vannprosent og alt mulig annet også, og de er nøyaktige nok, men det er viktig at du tar den på samme tid hver gang, tidlig kveld da vannprosenten er mest stabil, og at du lever nogenlunde regelmessig, slik at ikke dine egne uregelmessigheter går utover resultatene på vekten.

Med det mener jeg at en dag du ikke drikker nok, så vil fettprosenten bli for høy fordi vannprosenten blir for lav..

Personlig synes jeg fettklypene er litt vanskelige å bruke. Det er ikke like lett å få tak alle steder, og i hvert fall ikke uten hjelp.

Jeg har en sånn fancy vekt som skal måle både fett og vann osv.....men dette er bare tull. Hvordan skal en vekt kunne måle fettprosenten i kroppen?

Målte fettprosenten min med klype på et Grete Roede-kurs for 3 år siden. Da veide jeg 30 kilo mer enn nå, og hadde en fettprosent på over 30. Nå som jeg veier 30 kilo mindre, viser min vekt at jeg har en fettprosent på 46 prosent.....yeah right.

Bare lureri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om friskhuset foretar sånn måling?

Fikk 24% på den linken som ble gitt ut, men synes det var overaskende høyt i forhold til hvordan jeg ser ut. Kan godt være jeg har målt feil, så hadde vært gøy å finne ut hvordan fettprosenten er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. Men hva er "Forearm" og "Wrist"?

Tror det er overarm og håndledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er overarm og håndledd.

Omkrets, altså?

Hvorfor er det bare kvinner som trenger måle dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...